dátum: 2007.4. megjelent: Kortárs 1990.3. fájl: html-2006/molnar-kondor.htm C.8895/1-
Molnár Edit: KONDOR BÉLA
[a tájékozódás könnyítésére fejezetekre osztottam]
1. Nagyméretű képe előtt ült a kis összecsukható széken. Egy pillanatra
arcát kezébe temette. Exponáltam, és megcsináltam életem első kiállítási
képét. Ezzel kezdődött minden.
Tavaszi tárlat, 1957, Műcsarnok. 56 után ez volt az első nagy
kulturális esemény, rám a felfedezés erejével hatott. Ott láttam
először Kassák kubista képeit és Kmetty prizmás önarcképeit. Fotót
kellett készítenem a tavaszi tárlatról, s miközben fényképeztem az
embereket, ismerkedtem a festőkkel és a képekkel.
Ha jól emlékszem, a középső teremben voltak a grafikák. Ott láttam
Kondor Béla képeit is. Hosszan álldogáltam előttük, nem tudtam velük mit
kezdeni. Csak néztem, ahogy a kis furcsa emberkék sürögnek-forognak,
fontoskodnak lázasan tesznek-vesznek, építkeznek, csodagépeket, ágyúkat
húznak fejük fölé, s közben nem látnak messzibbre az orruknál. Nem
figyelnek arra, hogy talán saját pusztító fegyvereiken munkálkodnak. A
képeken mindenhol szerepelt lent vagy fönt valahol a szélen egy
angyalember. Ki lehet ez az ember? - tűnődtem el. És eddig hol volt?
Még egyszer elolvastam a nevét : Kondor Béla. Szép olvasható írása volt.
Elképzeltem a festőt öregnek, törékenynek, nagyon intellektuálisnak és
nagyon magányosnak.
Egy hétfő reggeli rovatértekezleten akkori főnököm, Botta Ferenc
utasított, hogy készítsek riportot képzőművészekről. Eligazításként csak
annyit mondott, hogy menjek el a képzőművészek szövetségébe, majd ott
bővebb felvilágosítást adnak. El is mentem, festők után érdeklődtem. Azt
nem mondhatom, hogy ott, a szövetségben lebeszéltek volna Kondorról, de
inkább másokat ajánlgattak. Miközben írtam az általuk javasolt neveket,
elkértem Kondor Béla telefonszámát is. Felhívtam.
- Kondor lakás? - kérdeztem. - Kondor művész úrral beszélek? - Én vagyok
az - mondta egy kissé rekedtes, mély hangon.
- Molnár Edit vagyok, az MTI- től és szeretnék fényképeket készíteni a
művész úrról. - Így mondtam : a művész úrról.
Néhány pillanatig csönd volt.
- Á - szólalt meg vontatottan -, most nem érek rá, és tulajdonképpen -
tette hozzá - nem is fontos engem fényképezni. Nem hagytam magam
lebeszélni, érveltem, erőszakoskodtam, kérleltem. Mondtam, hogy meg kell
csinálnom a riportot, mert ezt várják tőlem főnökeim, ezért kapom a
fizetésemet. Végül is beleegyezett. Ha jól emlékszem, még arra a hétre
megbeszéltük a találkozót.
2. Előre szóltam Mikó Laci kollégámnak. - Te Laci - mondtam neki -, gyere
el velem, mert egy öreg, barátságtalan grafikust kell fényképeznem, s
jobb, ha ketten megyünk. - Döcögött velünk végig a villamos a Pozsonyi
úton. A ház, ahol Kondor lakott,
elegáns volt. Néztem a kapu alatti táblán a neveket. Olyanokat
fedeztem fel, mint Hatvany Lajos, Beck Judit, Major Tamás, Szabolcsi
Bence. - Te jó Isten - gondoltam, s lassan elindultunk gyalog a
negyedik emeletre. Közben próbáltam elképzelni az intellektuálisan finom,
alacsony, törékeny, kopasz mestert. Megálltunk a bejárati ajtónál. Két
név volt a névtáblán: Kaufmann- Kondor. Becsöngettem. Néhány pillanat
múlva nyílt az ajtó, és ott állt előttem egy fiatal,
középtermetű, jó alkatú, élénkkék szemű, aranyszőke hajú fiatalember. Kék
ingben, hozzá sötétkék nadrágot viselt, lábán krisztussaru volt. Kezében
egy tejesüveget
tartott ( ami soha többé nem volt rá jellemző), s várakozva,
csodálkozva nézett ránk. Én feje fölött átnézve a mester után
érdeklődtem. Néhány másodpercnyi csönd után, szinte kuncogva jött a
válasz : Én vagyok az, nem baj? - mondta, miközben fejét egy kissé
félrebillentette. Hülye képet vághattam, ahogy ott álltam csodálkozva,
hitetlenkedve az ajtóban. - Ahhoz képest - szólalt meg a hátam mögött
Mikó Laci kollégám - egészen jól tartod magadat. - Mihez képest? -
jött a kondorian rövid kérdés.
- Ahhoz képest, amit Edit elmondott rólad, míg idejöttünk. Hogy öreg
vagy, rosszkedvű, szóval hogy nehéz pasihoz jövünk fényképezni. - Én még
mindig csak álltam ott meglepetten, azután Kondor beinvitált bennünket
a lakásba, amelynek hatalmas, Dunára néző ablakai voltak és elegáns
bútorai. Ebbe a környezetbe valahogy nem illett bele ez a fiú. De
akkorra már beértünk az ő szobájába, műtermébe, amely olyan volt, mint
ő maga. Mindjárt otthon is éreztük magunkat, mert ő is természetesen
viselkedett velünk. Semmi póz, egy volt közülünk, ugyanolyan fiatal, mint
mi. Kávét főzött, munkáit mutogatta.
Én, és azt hiszem, Laci kollégám is akkor láttunk először nyomógépet,
rézkarclemezeket. Kérdezgettük, hogy hogyan is készül egy grafika vagy
egy rézkarc, s ő a mesterség fortélyait magyarázta nekünk. Jobban
körülnézve a velem szemben lévő falon, a földtől a plafonig egy
hatalmas szénrajzot láttam, egy angyalember-figurát ábrázolt. ( Mint
később megtudtam, a Harsonás angyal című képe volt ). Én néztem
a szárnyas embert. Ez lenne az elérhetetlen jóság? Az emberiség jobbik
része? Az ember, aki szárnyalni is tud, ha akar? Aki Isten közelében
van? A forradalmár? A szent? A kép költőisége mindinkább megkapott.
(1957-ben talán nem tudtam volna így megfogalmazni gondolataimat.)
Megkértem, hogy üljön angyalos képe elé, és megcsináltam életem első
kiállítási képét. Azt a képet, amikor egy pillanatra tenyerébe
hajtotta fejét. Amikor befejeztük a fotózást, Kondor pálinkával kínált
bennünket. Én szörnyülködve utasítottam vissza, és csodálkoztam azon,
hogyan lehet egy nyári délután pálinkát inni. De a két fiút nem
zavarta, ők koccintottak és ittak. Kondor Béla egyszerű és közvetlen
volt, de női ösztönömmel mégis megéreztem, hogy más, mint az eddig
megismert emberek.
Lenyűgözött például az, hogy mennyi mindenhez értett. A fiúk tovább
itták a pálinkát, és beszélgettek. Egy idő múlva megérkezett Kondor
Béla felesége Kaufmann Ági, aki szép volt, magas, sudár termetű, zöld
szemű, fekete rövid hajú, elegáns. Belépett a szobába, és valami
megváltozott. De lehet, hogy ezt csak én, a másik nő vettem észre.
Arra emlékszem, hogy még egy kis ideig maradtunk, aztán szedelőzködtünk,
indultunk haza. Áthaladva a nagyszobán, észrevettem egy harmóniumot. - Ez
kié? - álltam meg előtte. - Béláé - felelte Ági. Kérdően Kondorhoz
fordultam. Ő bólintott, és megint volt min csodálkoznom.
Kértem, üljön oda, és ő játszott. Talán Bachot. És ahogy néztem
hátulról izmos alakját, világosszőke fejét, úgy éreztem, hogy megjelenik
az angyal a másik szobából, besétál és odaül Kondor mellé. Ezzel
búcsúztunk el tőlük.
3. Alig egy év múlva Ágival karonfogva jöttek a Bécsi utcában.
Észrevett, nagyon kedvesen üdvözölt, és örömmel újságolta, hogy egy fél
éve a Bécsi utca 1-be költöztek. Menjek föl hozzájuk. - Egyébként is
- mondta kisfiús mosollyal - megígérte, hogy megmutatja azokat a
képeket. - Kettőjük közül ő volt a kedvesebb. Ági, mintha egy kissé
tartózkodóan mosolygott volna. Ígértem, hogy megyek, aztán elfeledkeztem
róluk.
Éppen az autóbuszra vártam, amikor megláttam, hogy a Deák téri
evangélikus templom sarkán fordul ki a Tanács [ma: Károly krt.] felé.
Úristen, villant át agyamon, a fényképek ! Még mindig nem adtam oda
neki ! Ráköszöntem, és már mondtam is, tudom a tartozásomat, még a
héten megcsinálom. - Csütörtökre jó lesz? - és már szálltam is
föl a buszra. Az ajtó csapódott, a peronról mutattam az MTI
emblémájára. Mire csütörtökön beértem, már ott ült a portán, kockás
ingben, lábán a jólismert krisztussaruval. Hogy mióta várhatott, nem
tudom, mert elkéstem. De ő nyugodtan ült, nézelődött, várakozott. Én
belekezdtem a szokásos mentegetőzésbe, de ő félbeszakított: - Nem baj.
Tulajdonképpen nem is olyan nagyon fontosak azok a fényképek -
mondta és jelentőségteljesen elhallgatott. Zavarba jöttem. Hirtelenjében
nem is tudtam, hogy mit válaszoljak. Valami olyasmit mondtam, hogy
szeretem betartani az ígéretemet, és oda fogom neki adni a képeket.
Inkább megéreztem, mint tudtam, hogy baj van a házasságával. Jobbnak
tartottam elkerülni őket. De úgy látszik, vannak elkerülhetetlen
dolgok...
A Bartók teremben vége volt az esti hangversenynek. Lassan sétáltam
az autóbusz felé. Szép nyári este volt. Éppen csak sötétedett.
Valamiféle várakozás volt bennem. Szép volt az este, nem akaródzott
még hazamennem. Egyszer csak megláttam, zsebrevágott kézzel sétált, a
Váci utcában. Nem vett észre. Én köszöntem rá. Egy pillanatra
csodálkozva állt meg előttem majd, elnevette magát, köszönt, és azt
mondta: éppen találkozni akart valakivel. - Hát akkor - nézett rám -
most beülünk valahová?
- Jó, de mit szólnak ehhez otthon ? - Semmit. Az asszony éppen most
költözött el. - A Pilvaxba mentünk, konyakot rendelt , zenét
hallgattunk, és beszélgettünk erről-arról. És én nem tudtam azon
az estén eldönteni, hogy vigasztalódni akar, vagy csak egyszerűen
nem tudott otthon maradni az üres lakásban. Felkért táncolni,
botladozva, rosszul táncolt. Csodálkozva néztem rá. - Ja - mondta
csibészes mosollyal -, a kezdeti stádiumhoz ez is hozzátartozik. - Nem
kérdeztem semmit, nem faggattam, mit
ért kezdeti stádiumon. De azért azon elgondolkoztam, milyen különös a
sors, hogy éppen most kellett nekünk összetalálkozni az utcán.
Körülbelül ilyen volt, ilyen rejtélyes a mi kapcsolatunk hosszú évekig.
Végül is - de ez már később történt - én álltam félre, mert
megéreztem, hogy a nagy tét az ő életében Kaufmann Ági volt. A
kispolgári környezetben felnőtt, kamaszosan szemérmes zsenit vonzotta
Ági kiszámíthatatlan vadsága, hisztériája, miközben ő mindig megmaradt,
másnaposan is, a bűnbánó katolikusnak. Kondor nem volt vallásos, inkább
filozófiai mélységben volt hívő. Szuverén szellem volt, és nem tűrte,
hogy bárki is beleszóljon életébe, művészetébe. Egyetlen dolog volt
számára fontos: hogy munkájában ne zavarják.
Persze ezt akkor ott a Pilvaxban nem tudtam, nem is láttam ilyen
tisztán. Már pirkadt, amikor eljöttünk a Pilvaxból. Tétován megállt
előttem, nem akaródzott egyedül hazamennie. Lassan elindultunk a Deák
tér fele, hazáig kísért. És megbeszéltük a másnap délutáni randevút,
ahová sárga virágcsokorral érkezett.
Régi ház a Váci utca végén. Ódon nagy szobák, az ablaknál ősz
szakállú öregúr ült öblös nagy fotelban. A szoba közepén zongora állt.
Vujicsics püspök lakása 1958. június 20-án, Sztoján fiának születésnapja.
És egyben az volt az a nap, amikor Sztojant elbocsátották az
Irodalomtudományi Intézetből. Ott voltak kollégái, barátai, Koczkás Sándor,
Bodnár György, Czine Mihály, a magas fiatalember, aki táskájával a
kezében táncolt a déutáni napsütésben. Akkor ismertem meg Béla
irodalomtörténész barátait. Talán ott volt még Németh Lajos és Lay
Béla is. Sztojan töltögette a sligovicát, az öregúr némán ült az
ablaknál. Figyelt bennünket. A mama olykor szerbül szólt oda a fiához.
Óvta őt. Tihamér, Sztojan zeneszerző bátyja időközönként odament vagy
inkább odarohant a zongorához, és készülő művekből adott elő, olykor
zongorajátékát énekkel is kísérte. Így kavargott ott minden azon a
rendhagyó születésnapi bulin 1958 nyarán, amit aztán a Bajtárs
vendéglőben folytattunk, ahol mi Bélával elváltunk tőlük.
4.
Próbálom felidézni az ötvenes éveknek és a hatvanas évek elejének
belvárosi utcaképét. A kopott kis presszókat, a kocsmák hangulatát.
Mindenekelőtt a Bajtárs vendéglőét, ahol az asztalokat kockás terítővel
borították, konyhája jó volt, nem lumpen, hanem eredeti arcok, figurák
jártak oda estéről estére. Pesti mesteremberek, diákok, művészek, volt
kistisztviselő nyugdíjasok.
És a Nárcisz presszó a Váci utca elején. Hamisíthatatlan hangulatú
pesti presszó volt. Józsi főúrral, a régi vágású pincérrel, aki névről,
"rangról" ismerte a törzsvendégeit, olykor hitelezett is nekik. Amikor
bementünk, kérdezés nélkül is mondta, hogy X úr azt üzeni, de Y urat
már napok óta nem látta. És vitte tovább elegánsan a kávét és a
konyakot. Vagy a Corso a Petőfi Sándor utca elején. Megint egy olyan
hely, ahová csak be kellett nézni, ha valakivel találkozni akartunk. De
ha ott nem, akkor mentünk tovább a Quintbe, vagy egy másik presszóba.
Tulajdonképpen ezek voltak a mi kávéházaink, találkozóhelyeink. Kik
voltak Kondor Béla barátai? Legközelebbi barátja akkor Pilinszky és
Németh Lajos volt. A grafikusok közül Gross, Csohány, Feledy, akikre én
emlékszem. A költők közül Nagy Lászlóra, Juhászra. De voltak barátai az
építészek között. És Molnár Péter és Juhász Jenő. A zenészek között
Dávid Lajos és később Kurtág György. Lassan megindult a konszolidáció
és ezzel együtt a szellemi élet kibontakozása. Akkor készült Gaál
István első filmje, Jancsó akkor forgatta az Oldás és kötést,
Sánta Ferenc akkor írta a Húsz órát. A zenei életben akkor
jelentkezett első műveivel Petrovics Emil és Szokolay Sándor. Gazdagnak
éreztük magunkat,
egy erős generációhoz tartozónak. És ott voltak előttünk még a
mesterek is, a nagyok, az alig 60 éves Illyés és a többiek, Füst
Milán, Kassák, Veres Péter. Élt még Hatvany. Nagy László és Juhász éppen
csak harmincas éveiben járt. De azért a hatvanas évek elejének
hangulatához még sok minden hozzátartozott. Kondor kiállítását a Fényes
Adolf teremben bezárták.
Illyést és Németh Lászlót még nem publikálták, Déryék éppen hogy
kijöttek a börtönből. Mégis, számomra ezek a nagy remények évei voltak.
Sokan éreztük úgy, hogy minden ellentmondásos, de azért fejlődésben van
az ország, tele voltunk tervekkel, reményekkel.
5. Sárospatak. Rákóczi-vár. A lepusztult szobákban az egykor volt
alkotóház végnapjait élte, az utolsó beutaltakat fogadta. A régi szép
bútorok tönkrementek. A parkban disznók legeltek. De az egykor volt
inas ugyanolyan ünnepélyes arccal álldogált az ovális ebédlőasztal
mellett, mintha volt urait szolgálná ki. Szertartásos mozdulattal tette
elénk az ételt. De kik is voltak azok az "urak" ,akik 1958 nyarán
körbeülték az asztalt? Kevés pénzű grafikusok, kezdő művészek. Bodnár
Árpi, Konstantin László, népszerű nevén Ubul, Gácsi Miska, Kondor Béla,
azaz Samu, Udvardi Erzsike, akikre így hirtelenjében emlékszem. Mennyi
mindent láttak már azok az ódon falak dicső és szomorú
történelmünkből! És láttak bennünket, ahogy szobáink ajtaját magunk
mögött becsapva siettünk esténként a helybeli presszóba, hogy vihogjunk
egyet, ahogy Kondor mondta. Napközben ők is dolgoztak, én is. És, én
balga, magunkról nem készítettem fotókat !
Mert az ember nem gondolja, hogy egyszer minden talán történelem lesz.
Meg tán mert egyik főnököm hívatott egy napon, megelégelve - ahogy ő
mondta -, hogy mindig a haverjaimat fényképezem.
Így nem készült Kondorról fénykép, ahogy szűk kis szobájában
Sárospatakon dolgozott. Asztalán teáskancsó állt, munka közben mindig
csak teát ivott. Munkájáról, festészetéről, művészetről soha nem beszélt.
Idegen volt tőle minden kitárulkozás. De ítéleteiben pontos és szigorú
volt, amikor munkáról, művészetről, elvekről volt szó. S mondanivalóját
mindig néhány tömör mondatba sűrítette. Amikor vacsora után esténként
ott maradtunk az ovális asztal körül, óhatatlanul mégiscsak szóba jött,
hogy ki min dolgozik. Amikor barátai Kondort munkája felől faggatták, ő
csak annyit mondott: - Kapirgáltam egy kicsit délelőtt.
Egy délután lementünk a Bodrog partjára, a többiek csónakba ültek.
Mi Bélával ott maradtunk a parton. Énrajtam már fürdőruha volt. Ült
mellettem, ingét még nem vetette le. - Jössz úszni? - fodultam feléje, s
már gázoltam is be a vízbe. Tétovázott, aztán néhány pillanat múlva
jött utánam. Karját mellén szemérmesen összefonta. Megállt, én már nagy
tempókkal úsztam befelé, onnan fordultam vissza. Biztattam. - Gyere,
nagyon jó a víz ! - Hogyne - mondta kissé szemérmes mosollyal -, hogy
aztán kiröhögj, hogy nem is tudok olyan jól úszni. - De azért jött,
úszott velem együtt, lefelé a folyón. Gyönyörű volt a táj, kék volt
az ég, és én úgy éreztem, hogy élni jó. És minden és minden nagyon
szép. Este kéz a kézben sétáltunk a parkban.
Felmentünk a toronyba, onnan néztük a holdfényes tájat. Üldögéltünk az
ódon bástyafalon, bámultuk a felhőket. Romantikus volt minden,
valószínűtlenül szép. Éjfél felé járt, és mi még mindig ott ültünk.
Mire beértem a szobámba, ott ült szemérmes, kisfiús mosolyával. Két nap
múlva megjött Ági távirata, hogy érkezik.
Én másnap hajnalban vonatra ültem, egy időre elkerültem Kondort.
6. Sápadtan ült mellettem a Kristóf téri presszóban. 1961-et írtunk.
Akkor jött a Művelődésügyi Minisztériumból, ahol kemény vitája volt a
minisztériumi főosztályvezetővel, aki a Fényes Adolf terembeli
kiállításáról kritikusan vélekedett, mondván, hogy az klerikális szellemet
terjeszt. Be is záratta. Nehéz évek következtek Kondor Béla életében.
Munkája alig volt. Barátok - építészek, írók, költők, zenészek -próbáltak
rajta segíteni. Különösen Molnár Péter és Juhász Jenő, akik az
akkoriban épülő és modernizálódó Salgótarjánban találtak számára
munkát. Pilinszky, aki egyházi megrendeléseket szerzett neki.
Akkor készítette a balatonföldvári templom korpuszát, s a Miskolc
mellett épülő új templom oltárképét. Pénze alig volt, de ez jellemző
volt rá egész életében. A pénz tulajdonképpen sohasem érdekelte.
Hogy Németh Lajossal mikor találkoztam először, meg nem tudom
mondani. Valamelyik belvárosi presszóban hallgattam beszélgetésüket.
Lajos cikkéről volt szó, amelyik akkor jelent meg az Új Írásban. Az
akkori magyar képzőművészeti élet törekvéseit, új jelenségeit elemezte
benne, részletesen kitérve Kondor munkásságára. Tisztességes írás volt,
sokat jelentett Bélának, aki akkor ismét fekete báránynak számított. Ha
belegondolok, Kondornak tulajdonképpen mindig nehéz élete volt, hiszen már
a főiskolán is kilógott a sorból. Diplomázni is alig-alig engedték,
pedig diplomamunkája a híres-nevezetes Dózsa-sorozat volt, sőt, egy
időben majdnem el is tanácsolták a főiskoláról, s az élet, mint mindig,
akkor is meglepetéseket tartogatott. Mert egyik védelmezőjeként,
támogatójaként Ék Sándor lépett fel, aki felismerte benne a nem
mindennapi tehetséget. Ahogy Kondor később elmesélte nekem, Ék
megkérte őt, hogy vágassa le a szakállát és járjon be a Szabad
Nép-félórákra minden reggel, így próbált rajta segíteni. Kondor
megígérte, levágatta a szakállát, és minden reggel pontban hétkor ott
ült a Szabad Nép-félórán. Mindig hálával gondolt vissza Ék Sándorra.
De az igazi barátság Koffán Károlyhoz fűzte, aki kritikus időszakában
átvette osztályába, és inkább már csak konzultált vele, mint tanította.
Mert Koffán is tudta, hogy Kondor kialakult, önálló művész.
Koffán Károly nyakában viharvert fényképezőgép lógott. Ócska
motorkerékpárján érkezett, amire rá volt kötözve horgászfelszerelése. Így
ismertem meg Koffánt, aki a hatvanas évek közepén "bizonytalan"
egzisztencia volt. Éppen indultak együtt Bélával horgászni és
madarászni. Azokban az években készítette Koffán a kitűnő
madárfotóit, és a későbbiekben jómagam is megcsodálhattam
művészportréit, amelyeket pályatársairól, művészbarátairól készített.
Más volt Kondor viszonya Barcsayhoz. Őt valóban a mesterének
tartotta, ő vitt el hozzá 1963-ban. Almák sorakoztak a régi kétajtós
szekrény tetején. Ez volt az első kép, ami Barcsay otthonában
fogadott. A mester rövid kék festőköpenyt viselt, festőállványa az
ablakban állt. Ecsetjei katonás rendben sorakoztak a szép
paraszt-köcsögben. Rend és harmónia. Lassú, óvatos léptekkel hozta be a
tálcára jó előre kikészített süteményt és kávét. Barcsayt kitűnően
lehetett fotózni. Oda sem figyelt a fényképezőgép kattogására. Túl volt
már néhány fotózáson és egy-két fotóson is, nem zavartatta magát.
Engem elsősorban Barcsay és környezete kötött le. Alig figyeltem a
beszélgetésüket, úgy rémlik, mintha Barcsay egyik készülő mozaikjáról
lett volna szó. Csak annyiban szakítottam meg őket, hogy arra kértem
: székestül, egy kicsit forduljon felém. És készítettem róla a
portrékat, ideálisak voltak a délutáni fények.
7. Életem első kiállítására készültem. Barcsay-fotókat is ki akartam
állítani. Úgy éreztem, összecsapnak felettem a hullámok. Csak zűrzavart
éreztem magamban és pánikot. A földön ott hevertek körülöttem fotóim.
De hogyan kerüljenek mindezek a falra ? Milyen legyen a sorrend ?
Hogyan válasszak ? Egyre rémültebben gondoltam arra, hogy nem tudom
elrendezni képeimet.
És valóban, akkoriban még nem értettem a szerkesztéshez, a rendezéshez.
Felhívtam Kondor Bélát, hogy jöjjön és segítsen. Jött és segített. Nem
kérdezett, nem adott okos tanácsokat, csak fogta és elkezdte rendezgetni
a képeket, és azok valahogy szépen egymás mellé kerültek a paravánokra.
Késő este volt, amikor befejeztük a munkát. - Na gyere - mondta
vigyorogva -, meghívlak egy almuskára - és megrendelte a két konyakot.
Kísérőnek hozzá nekem egy almuskát. Mint mindig, akkor is ő itta meg
a konyakokat, mert én még a szagát is utáltam annak a kommersz
italnak, amit a hatvanas évek elején árultak. Nem ígérte, hogy másnap
a megnyitóra eljön. Úgy búcsúzott tőlem a sötét Petőfi Sándor utcában,
hogy : nagyvonalúbban kell ezt felfogni - mondta és megsimogatta a
fejemet.
Ott álltunk Tillay Ernővel, Balla Demeterrel a Kereskedelmi Kamara Váci
utcai kiállítóhelyiségében, izzadtam az idegességtől. Egyszer csak
megláttam, a háttérben ott állt Kondor. A vendégkönyvbe csupán annyit
írt be : "Szevasz - Samu".
8. Sokáig nem láttam őt. El voltam foglalva a magam munkájával, az
életemmel. Estéről estére fényképeztem nagy gyönyörűséggel a zenei életet
és más kulturális eseményeket. Azok voltak az alkotó éveim. Kondor
azokban az években festette talán a legszebb képeit : a Csokonait,
a Darázskirályt, a Szent Antal megkísértését, a Music
címűt. És az Ernst Múzeumban 1965-ben megrendezett kiállítása meghozta
neki az igazi nagy sikert. Olyannyira, hogy hirtelen mindenki róla
beszélt, divatba jött. Rengeteg barátja lett egyszerre, mindenki rá
hivatkozott. S hirtelenjében ő lett mindenki Samuja. Belvárosi
szépfiúk, Ági udvartartásából, s azoknak barátnői és barátai, felületes
sznobok, mind ott nyüzsögtek körülötte, de mindamellett megvolt azért az
ő belső, szűk baráti köre : elsősorban Pilinszky, Nagy László, Csohány,
Gross, Németh Lajos és még néhányan.
Nem tudom megmondani, kitől, de meghallottam, hogy betegeskedik. Ez
úgy 66 körül lehetett. Amikor meglátogattam, Ági már Bécsben élt, de
még vissza-visszajárt hozzá. Így csak térben voltak távol egymástól.
Azt nem lehet mondani, hogy nyugalmas volt az élete, mert ahogy ő
mondta, a csimbummcirkusz tovább folytatódik. Aztán elgondolkozva, lassan
hozzátette : - Tudod, inkább szelidítek egy oroszlánt, mint egy csirkét.
- Nagyon meggyőzően mondta, de én közben arra gondoltam : meddig lehet
ezt idegrendszerrel bírni ? Mintha kitalálta volna gondolataimat.
Sommásan csak annyit mondott : - Ennek a dolognak akkor lesz igazán
vége - szájába dugott egy Munkás cigarettát, rágyújtott, lassan kifújta
a füstöt -, ha egyszer Ági bejön ide, és én nagyon udvariasan azt
fogom kérdezni : kit tetszik keresni ? - Betegségéről nem sokat beszélt,
csak annyit, hogy 36 éves korában az embernek a szíve olykor
marháskodik.
Kérdezte, mi van velem. Én szakmai gondjaimról beszéltem, főnökeimre
panaszkodtam. Gondolom, affektálhattam egy kicsit, pongyolán fejeztem ki
magam, mondataimban akkoriban csak úgy nyüzsögtek a divatos
kifejezések, az idegen szavak. Előszeretettel használtam például azt,
hogy "valahol ez nem az én világom". Szóval, mit tagadjam, rondán és
pongyolán beszéltem. Ő egyre gyanakvóbban, összehúzott szemmel figyelt,
hallgatott, majd hirtelen lecsapott rám : - Mi van veled ? - kérdezte, s
szemét még szigorúbban összehúzta, hosszan, vizsgálódva nézett rám. -
Miről beszélsz te tulajdonképpen, és hogyan ? - Elhallgatott, s egyre
dühösebben mondta : - Összehordasz itt hetet-havat, talán előbb
gyűjtögetned kéne, nem ? - állt meg a mondat közepén, várakozva nézett
rám. - Végig kellene gondolnod a munkádat, mert neked most kell
megalapoznod a nevedet a szakmai tekintélyeddel, azzal, hogy most
ezekben az években elkezded a gyűjtögetést, érted ? - és újra
rágyújtott. Elhallgatott. Én a megdöbbenéstől szólni sem tudtam.
Felháborodva hallgattam, mert úgy éreztem, hogy én már majdnem mindent
megcsináltam. Igazságtalannak éreztem szavait, sőt, sértőnek szigorúságát.
Láthatta rajtam, hogy fel vagyok dúlva, mert csendesebben és szelídebben
folytatta : - Mert ha valahová most bemész, először is azt nézik meg,
milyen jó feneke van ennek a nőcinek, és csak később, azután veszik
észre, hogy még fényképezőgép is van nála. - Arca megszelidült. Rám
nézett, és csendesen hozzátette : - Leszel még öreg is, s akkor már
késő. Addigra már elfogadott, ismert nevednek kell lennie. - Elhallgatott,
hosszan nézett rám.
- Hogy ha akkor majd, ha öreg leszel, és bemész valahová, már
mindenkinek egyértelmű legyen az, hogy mit is csinált eddig ez a
Molnár Edit, és ki is ő. És az sem árt, hogyha nagyobb tudatossággal
választod ki, hogy mit miért fotózol. - De hát - szakítottam félbe
egy kissé felháborodva - tudom, hogy mit fotózok. - Á - legyintett -,
nem arra gondolok. Arra, hogy már évekre előre - magyarázta. - Tudnod
kell, hogy mit miért csinálsz. És ha már összeáll egy anyag, akkor
lépj ki a nyilvánosság elé. És ha akkor nem értenek meg, akkor
eljöhetsz, de csak akkor, csak akkor panaszkodhatsz a főnökeidre meg a
körülményeidre, de addig nem - mondta nyomatékosan. - Most menj és
dolgozzál. - Jól emlékszem erre a beszélgetésre. Egy életre belém
vésődtek kemény szavai. Akkor ott úgy éreztem, hogy a szívverésem is
eláll. Abban a tudatban éltem és dolgoztam, hogy ha nem is mindent, de
eleget tudok. Hisz ott vagyok mindenhol, ahol csak valami érdekes
történik. Kezdeti szakmai sikereim is voltak. Szót értettem az
emberekkel. Mindenki elfogadott, és kedvesek voltak velem. Méltatlankodva
köszöntem el tőle, és sértődötten mentem lefelé a lépcsőházban. Mentem ?
Inkább futottam. És akkor meghallottam a hangját, ahogy utánam szólt : -
Akkor leszel csak igazán hülye, ha most megsértődsz. - Visszafordultam,
ott állt a lift mellett. - Olvass többet ! Verseket is. Vedd meg Nagy
László és Juhász Ferenc köteteit. Az se baj, ha Kemény Zsigmondot is
olvasod. Szevasz - tette még hozzá, aztán sarkon fordult, és bement a
műterembe. Még aznap délután megvettem a versesköteteket, Kemény
Zsigmondot, bárhol kerestem, nem találtam. Mire hazaértem, le is
csillapodtam. És volt min gondolkodnom. Intelmei, indulatai visszatértek
gondolataimba, és őszintesége tulajdonképpen tiszteletet keltett bennem.
9. Hogy Kondor mióta kísérte figyelemmel
tevékenységemet, egyéniségem alakulását, nem tudom. De sem előtte, sem
utána nem beszélt rólam ilyen elemzően és kritikusan. Közel kellett,
hogy érezze magát hozzám, ha fontosnak tartotta, hogy mindezt kertelés
nélkül, őszintén megmondja nekem. Még barátok között is nehéz dolog az
őszinteség. Nagy bátorság kell ahhoz, és főleg az, hogy közel érezze
magát két ember egymáshoz.
Szombat délután a Felszabadulás téri [ma : Ferenciek tere] csemegében
vásároltam. Ott találkoztam vele. A pénztárnál álltunk sorba, ő egy
üveg vodkát szorongatott a hóna alatt. - Mi van veled ? - nevetett
rám. - És veled ? - Látod - mutatott az üvegre. -
És elindultunk az Egyetem eszpresszóba. Alighogy leültünk, rögtön
mellénk telepedtek az akkori évek barátai. Hogy kik voltak, fogalmam
sincs. El is menekültünk onnan a Bajtársba, remélve, hogy a régi jó
barátokra lelünk. Megebédeltünk, aztán még egy konyakra meghívott az
Apostolokba. Bukdácsolva másztunk át a törmelékhalmon a Klotild-palota
előtt. 1964 volt. Éppen befejezés előtt állt az Erzsébet híd építése.
Már majdnem átjutottunk a túloldalra, amikor meghallottuk egy kiscica
kétségbeesett nyávogását. Megfordultunk. Egy hatalmas törmelékhalmaz
tetején ott szerencsétlenkedett egy kis fekete, fehér mellényes cica. -
Vigyük haza - mondtam Bélának. Egy darabig tanácstalanul ácsorogtunk,
nézegettük az egyre kétségbeesettebben nyivákoló cicát, de olyan mély
árok választott el tőle bennünket, hogy szinte lehetetlen volt
hozzájutni.
- Á - mondta lemondóan Béla. - Nem vihetem haza ! mert a másik cica
kikaparja ennek a kicsinek a szemét.
10. Talán fél órát, háromnegyed órát ültünk a presszóban, és ismét csak
hozzánk csapódtak az akkori belvárosi aranyifjak. Ő ivott, egyre
gorombább lett. Úgy általában szidta a nőket, keserűen, kiábrándultan.
Tehát mégsem sikerült az oroszlánszelidítés - gondoltam.
A Magyar Nemzet újságírójára, Kristóf Attilára vártam a Hungária
Kávéházban. Ő készítette velem életem első interjúját. Miközben
várakoztam az újságíróra, egy ablak melletti asztalnál megláttam Kondort
és Nagy Lászlót. Az asztalra könyökölve, meghitten beszélgettek. Elnéztem
őket. S agyamban azóta is őrzöm a kettős képet, amit sohasem
készítettem el róluk, mert hisz fényképezőgépemet a szerkesztőségben
hagytam. Az újságíró épp a fényképezésről és további terveimről
faggatott. Miközben kérdéseire válaszoltam, oda-odapislantottam Kondorék
asztalához. És egyszercsak mit nem láttam ! Béla középső ujján egy
vastag karikagyűrűt. Meglepődtem. Amikor befejeztük az interjút, odaléptem
asztalukhoz, s örömmel üdvözöltem őket. Akkor mondta, hogy megnősült, és
én őszintén örültem neki. Végre - gondoltam - révbe jut. Gratuláltam,
s mikor elbúcsúztam tőle, füléhez hajolva, súgva kérdeztem. - És
gyereketek is lesz ? - Ő egy kissé zavartan elmosolyodott, majd
dünnyögve válaszolta : - Hát majd igyekszünk. - És hívott, hogy menjek
fel, és ismerjem meg Évát. Ebben maradtunk. Én Bagi Évára nem voltam
féltékeny, a rég volt szerelem már átalakult meleg, emberi barátsággá
köztünk. De egy év, másfél év - s ennek a házasságnak már vége lett.
És Kondor belebetegedett a szakításba. A budakeszi kórházba került,
Levendel László osztályára. Addigra szíve és idegrendszere tönkrement.
Egyik nap váratlanul meglátogattam. Ruhástul végigdőlve ágyán, olvasott.
Örült, amikor váratlanul betoppantam szobájába. Vigyorogva mutatott körbe.
- Itt heten vagyunk, mint a gonoszok. - Közben megjött édesanyja is,
aki mindennap kijárt Budakeszire, felpakolva. Ahogy elnéztem Bélát, nem
láttam betegnek. De azt láttam, hogy anya és fiú között igen szoros
a kapcsolat. Amikor kikísért bennünket a kapuig, azzal búcsúztunk, hogy
majd telefonálunk egymásnak.
Egyik szombat este szólt a telefon. Ő volt. Hét végére kiengedték,
egyedül érezte magát. Kért, ha tudok, menjek fel hozzá. Hirtelenjében
nem találtam otthon mást, csak két banánt. Azt vittem el hozzá.
Istenem, hogy örült neki. Figyeltem járását, ahogy keresztülment a
műtermen, labdázva hozott egy narancsot. Szobájában ültünk le, hátam
mögött a régről ismert présgép állt, a fal mellett kopott bútorok és
egy rajzasztal, tele mindenféle szerszámmal, limlommal. Ágya körül kedvenc
könyvei. A vele szembeni falon ott volt a Dózsát ábrázoló szárnyas
oltára és önarcképes ládikója. - Abban mit tartasz ? - Gyógyszert -
válaszolta kurtán -, meg egy üveg konyakot. - Kíváncsi voltam,
odamentem és kinyitottam. A tér ketté volt osztva. Az egyik
oldalon keresztben két kicsi polc, rajta valóban gyógyszerek, a másik
hosszúkás térben egy vodkásüvegnyi hely volt. - Hála Istennek - mondtam
neki -, ez itt most üres. - Átmentileg. Erről jut eszembe - mondta
nevetve -, iszol ? - És már felemelte a konyakosüveget, amit ott tartott
kéznél az ágya mellett. - Hát szabad innod ? - csodálkoztam. - Egy
kicsit - válaszolta dünnyögve. És valóban, előszörre csak keveset töltött
magának, egyik lábát maga alá húzva ült az ágyon, fejét egy kissé
oldalt billentette. Éváról beszélt. Hosszan, részletesen arról, hogy a
Pécs melletti parókiáról milyen reményekkel indult el a szép, szőke
hajú lány gitárjával szerencsét próbálni. Nem volt könnyű megtalálnia
helyét a nagyvárosban. És mint mindenkit, csalódások és kudarcok érték.
Amire ők összekerültek, már mindketten sérültek voltak. De Béla, ahogy
szavaiból kivettem, mégis reményedett egy új, közös családi életben.
Éva úgy érezte, mint előadóművésznek nem sikerült karriert csinálnia.
Béla biztatta, neki is azt magyarázta, amit egykor nekem. Hogy előbb
dolgozni, sokat gyakorolni, tanulni kell, s amikor az ember már belül
úgy érzi, hogy minden kész, csak akkor szabad a nyilvánosság elé lépni.
Figyelmesen hallgattam fejtegetéseit, s közben néztem a lámpafényben
kirajzolódó, egyre meggyötörtebb arcát. Szinte ömlött belőle a szó.
Hagytam, hadd beszéljen. Gondolatai minduntalan elrontott házassága és
Éva körül jártak. A szakítást és Éva elmenetelét azzal próbálta
magyarázni, hogy Évát betegsége sokkal érzékenyebbé tette. - És nem
tudtam - mondta szinte kétségbeesetten nekem -, és nem tudtam, érted,
nem tudtam a fejéből kiverni, hogy én sose csaltam meg ! Egyik este -
fűzte tovább gondolatait - azzal állított elém, hogy elköltözik. És
képzeld - fogta fejét két tenyere közé -, már össze is csomagolt, és
nem lehetett visszatartani.
Elhallgatott, lehajolt az üvegért, újra töltött, de akkor már
teletöltötte a poharát, s egy hajtásra ki is itta. Csönd volt. Csak
az üres pohár koppanása hallatszott a kisasztalon. Szemüvegét
megigazította, újra rágyújtott. Hosszan kifújta a füstöt, majd rám emelte
tekintetét. - Kértem, érveltem, rimánkodtam, próbáltam meggyőzni, hogy
éjjel van, hová megy ilyenkor. De nem lehetett visszatartani. Szinte
pánikszerűen menekült. Inkább lement a házmesterhez, hogy ott alszik. És
én - mutatott magára -, még oda is utánamentem. Ott is kérleltem, de
nem lehetett visszatartani. - Vajon mi tötént a két ember között ? -
tűnődtem el, ahogy szavait hallgattam. De nem kérdeztem tőle semmit,
hagytam, hadd folyjon belőle a szó, mondjon el mindent, ami bántja.
11. Este nyolc órától hajnali háromig beszélt egyfolytában. Közben egyre
gyakrabban töltött magának. Az üveg már majdnem teljesen üres volt.
Rágyújtott a már nem tudom hányadik Munkásra, és én tudtam, hogy
pusztítja magát, és azt is éreztem, hogy nem tudom megállítani ebben
az önpusztításban. - Hallottam - szakítottam egyszer csak félbe -, mondják,
elmentél utána, hogy megpróbáld visszahozni. - Igen. Lay Bélával és
Konstantin Lászlóval elmentünk Ubul kocsiján, hogy visszahozzuk. -
Szomorúan, megtörten rám nézett. - De ha láttad volna Éva rémült arcát,
amikor meglátott engem is, és én akkor tudtam, hogy minden próbálkozás,
minden könyörgés hiába, vége van mindennek. - Olyan szomorúan, olyan
reményvesztetten mondta ezt, hogy szinte nem is tudom leírni. Hosszú
percekig hallgattunk, ő törte meg a csendet. - És képzeld, egyszer csak
megmerevedtem. Érted ? Így ni ! - Vállát felhúzta, egész teste furcsa
görcsbe merevedett. És én, én csak ültem, ilyen hülyén, és nem bírtam
megmozdulni. - De mire mindezt elmondta, addigra a pohár is
bizonytalanul billegett a kezében. Elhallgatott. Végigdőlt az ágyon,
belebámult a lámpa fényébe, hosszú-hosszú percekig hallgatott, aztán
bekapcsolta a magnót. Dzsessz szólt. Fejét felém
fordította, majdnem sírva mondta : - Néger és még vak is. Érted te ezt
? - S megismételte : - Néger és még vak is. -
Ray Charles zongorázott. Hajnali fél három volt. S addigra Kondor
lerészegedett. Néztem a 38 éves férfi arcát, aki utoljára Évánál remélt
családot, talán gyereket is és nyugalmat. És tudta, hogy ez neki soha
nem adatik meg az életben. Úgy gondolom, ettől a felismeréstől omlott
össze Kondor Béla. Elaludt. Néztem meggyötört arcát. Ott maradtam nála,
nem hagytam magára. Átmentem a másik szobába, ledőltem. Reggel láttam
másnapos depresszióját. Amikor a világot és önmagát, mindent, de mindent
elviselhetetlennek érzett. Ételt rakott elém, és megkért, csináljak
magamnak teát. Behozta a vízforraló pákát. Ügyetlenül kezeltem.
Kritikusan, majdnem ellenségesen figyelte mozdulataimat. Úgy nézett, hogy
attól szinte megdermedtem. Egy pillanatra megértettem Évát és a többi
nőt is, akik azokban az években Kondor közelében éltek. Addigra már
nehezen lehetett vele együttélni. Elvesztette azt a kisfiús báját is,
amely a korábbi években oly jellemző volt rá, akkor már ő sem
tudott a világgal és önmagával mit kezdeni.
12. Műcsarnoki kiállítására készült. Felhívtam.
- Samu - kezdtem. - Olyan régen fényképeztelek, hogy szinte szégyellem
magam. - Jó -válaszolta -,de egyedül gyere, mert más előtt nem
bohóckodom. - Egyedül élt akkor fekete cicájával. Miközben fényképeztem,
játszott vele, húzogatta a macska farkát, ölelte, babusgatta. Arra kért,
hogy próbáljam lefényképezni, amint a sárga műanyag kockás padlón a
fekete cica megy. - Látod, milyen ellentétes, milyen érdekes az egész
formája ? - Valóban érdekes látvány volt. Járt a cica, a szuverén állat,
és nem tűrte, hogy egzecíroztassák. Kondor hagyta, hogy fényképezzem.
Türelmes volt. Azt tette, amire kértem. Leült Ítélkező című képe
elé, felállt, felment az állványra, megpróbálta a cicát megfogni, sikerült
is néhány pillanatra, odament az ablakhoz, elbújt a kép mögé, mókázott
is velem egy kicsit, aztán beleunt a fotózásba, bement, leült a
szobájában, rágyújtott. Ott mutatta Minolta-fényképezőgépét. Akkoriban már
rendszeresen fotózott is. A fotózás mint új lehetőség izgatta. Mint
annyi minden mást, a fényképezőgépet is mint új eszközt használta fel
arra, hogy gondolatait, kompozícióit egy új, addig még ki nem próbált
módon rögzítse. Pálcikákból csinálta meg előbb csodabogarait, és aztán
le is fotózta. Amikor faggattam a fényképezésről , csak annyit mondott :
- Unok már rajzolni.
1971 januárjában, egy szombati napon nyílt meg műcsarnoki
kiállítása. Pilinszky János megnyitószövegét annak betegsége miatt Kovács
Ákos olvasta fel. Körülnéztem. Sokan voltunk, de nem elegen. A régi
barátok, kollágák közül majd mindenki ott volt, néhányat kivéve. De hol
voltak az egykori belvárosi sznobok ? A divatos hölgyek és az
aranyifjak. A TV és a Rádió nem csinált vele riportot. Néhány nap
múlva az Élet és Irodalomban lesújtó kritika jelent meg Perneczky
Géza tollából. A fanyalgó írás lényege az volt, hogy Kondor
kifulladt. Kondor akkor volt 40 éves. Igaztalan volt a kritika. Azt
is tudom, hogy Kondort nagyon bántotta. Olyannyira, hogy vissza is
húzódott az emberektől. Talán akkor lett volna legnagyobb szüksége egy
objektív, elemző értékelésre. De hát már nem volt "divatban".
13. 1972-ben Szentendrén gyakran meglátogattam.
Egyik ilyen alkalommal mélységesen szomorúan ült műtermében. Maga
alá húzta egyik lábát, ült soványan, megöregedve. Hosszú percekig
hallgatott. Én megpróbáltam megtörni a csendet. Beszéltem magamról, arról,
hogy mindnyájunknak vannak rossz napjai, hogy nehezen szedjük ilyenkor
össze magunkat. Éreztem, hogy közhelyeket mondok. Kondor csak nézett ki
az ablakon. Majd lassan felém fordult. - Mindent unok, de nagyon. - De
hát nem vagy egyedül - vágtam közbe. - Ahogy vesszük. - Nem tudtam, mit
feleljek neki. Éreztem, láttam, hogy Kondor feladta az élethez való
jogát, hitét. Aztán lassan felállt, kiment, kezébe vette fényképezőgépét.
Csinált rólam egy fotót, csak egyetlenegyet, de abban minden benne van,
mindent elmond akkori aggodalmamról, közös szomorúságunkról. Sután,
ügyetlenül ismét vigasztalni próbáltam. De tudtam, hogy Kondor mélységes
depresszióban volt már akkor. Amikor elköszöntem tőle, homlokon csókoltam,
és megsimogattam az arcát. Lehajtott fejjel csak azt mondta : - Szevasz
- és hangja megcsuklott. Judit kísért ki. Suttogva mondta, nem tudja
már, hogy hová dugja a konyakosüvegeket. - És ha bent vagy Pesten -
kérlelt -, hívd fel Levendel doktort, de Béla ezt ne tudja meg. -
Rossz érzésekkel mentem el Barcsay Jenőhöz. - Jenő bácsi - kezdtem. -
Most jövök Kondortól. Nagyon rossz lelkiállapotban van. - Barcsay nem
szólt, csendesen kihozta a kávét, letette a kerti malomkő asztalra, majd
megállt, kezét összekulcsolta, s nehezen, de kimondta : - Kondor meghal. -
De valamit tenni kell - mondtam én -, valamit csinálni kell. - Próbáltak
rajta segíteni, de már nem lehet. - S miközben kitöltötte a kávét,
leült. - Mindent megpróbálunk, én is. Minden este lemegyek hozzá,
próbálok vele beszélgetni, de ő csak hallgat. Az orvosok is kijárnak
hozzá. Pedig - emelte fel tekintetét - ő a legtehetségesebb az egész
generációjából. És még így is, még ebben az állapotában is vannak
olyan napjai, amikor csodálatos képeket fest. Ilyen aprókat - mutatta -,
s azok olyanok, mint a gyöngyszemek.
Ezekkel a gondolatokkal utaztam a szentendrei HÉV-en visszafelé Pestre.
Közben csak az járt a fejemben, hogy hogyan lehetne mégis Kondoron
segíteni. Hát ő is beletartozik a magyar zsenik önpusztító sorába ?
Hisz annyira meghatározója volt ő a hatvanas évek magyar szellemi
életének, annak az áramlatnak, amely 1956 után indult, és oly termékeny
volt!
14. 1972 december eleje. Szólt a telefon.
Kondor hívott. - Hogy vagy ? - kérdezte rekedt hangján. - Jól. - Beszéltem
munkámról, gondjaimról. - És te ? - Fotózom, mint egy őrült - válaszolta
vidáman. - Nagyítasz ? - Igen. - Van sötétkamrád ? - Minek - nevette el
magát, hisz már sötét van. - És valóban, december elején jártunk. Én
még beszéltem munkámról, ő hosszan hallgatott, s egyszer csak kurtán
megkérdezte : - Szóval jól vagy ? - Igen - válaszoltam. - Akkor szevasz -
köszönt el tőlem, és néhány nap múlva egészen váratlanul kaptam tőle
egy barna borítékot, amelyben két fotót küldött el nekem. Egyiken az
én arcom, másikon Csombe nevű cicája. Forgattam a borítékot, és nem
értettem a dolgot. Nem szoktunk levelezni, hacsak azt az egy-két
levelezőlapot nem számítom, amit utazásairól írt. Nem értettem. Sehol
semmi szöveg, csak két kép, a borítékon a nevem, a feladó neve és
címe. Aztán december 12-én éjjel fél tizenkettőkor megszólalt a telefon.
Dávid Katalin hívott. - Kondor meghalt - mondta. Értettem, és mégis
érthetetlen volt számomra. Döbbenten ültem az ágyamon, ölemben a
telefonnal. És elkezdtem hívni a közös ismerősöket, barátokat. Aztán
elnyomott az álom. Hajnalban telefoncsöngésre ébredtem. Kaponya Judit
volt a vonalban. Kért, hogy menjek el hozzájuk. - Nem -mondtam rémülten
a gondolattól, hogy halottként lássam viszont Kondort. De Judit szinte
mániákusan ismételgette, hogy Bélát el fogják vinni, és beszélt, beszélt,
arról is, hogy fényképezni próbálta, hogy rajzolni próbálta, de nem
tudja. Hallgattam, és éreztem, hogy nem tehetem le a telefont. Lassan
ébredezni kezdett a ház is, így az én félelmem is eloszlott.
Elindultam. Már pirkadt, mire odaértem. Gyalog mentem fel a hatodik
emeletre, de legyökereztem a szobája előtt. Álltam az ajtóban, néztem őt.
Ágytakaróján a Nagyvilág és Anghi Csaba Macskák,cicák című
kötete volt. Kis hokedlin cigarettásdoboza, néhány gyógyszer és egy
kis konyakosüveg. Órája negyed hatot mutatott. S tovább járt. Álltam
az ajtóban, nem tudtam megmozdulni. Judit mutatott egy fényképezőgépet,
amivel ő néhány felvételt csinált, de aztán elromlott.
Nem is tudtam rá figyelni. Odahozta Kondornak addig még kiadatlan
verseit, mutatta, sőt fel is olvasott belőlük valamit. Egy sorára sem
emlékszem. Az egész olyan valószínűtlen volt, mintha álmodtam volna. Ott
álltam Kondor megszokott tárgyai között, s ő ott feküdt előttem holtan,
nyugodt arckifejezéssel. Beidegződött mozdulattal elővettem
fényképezőgépemet. Elkezdtem fényképezni. Majd leültem arra a kisszékre,
amin egykor ő ült, amikor az angyalos képe előtt fényképeztem
1957-ben. Néztem békés arcát. És visszahallottam szavait, mondatait. Nem
tudom, miért, az jutott eszembe, hogy egykor, nagyon régen a Gorkij
fasorban sétáltunk. Ősz volt. Leültünk egy padra, már nem tudom, akkor
hányadik szakításon túl voltunk, ő egyszer csak rám nézett, és azt
mondta : - Tudod, mi 88 éves korunkban is így fogunk egymás mellett
ülni. - Akkor, 1962-ben kegyes vigasznak éreztem szavait, de amikor ott
ültem a halott Kondor Béla mellett, tudtam, hogy akkor is igaza volt.
Vártunk, várakoztunk. Hét óra, fél nyolc, nyolc. Kint ültünk Judittal már
a műteremben, csend volt, nem beszéltünk. Iszonyatos volt a várakozás.
Vártuk, hogy mikor szólal meg a bejárati csengő. S egyszer csak a "
halotti csendben " megszólalt Kondor Béla citerája. Ijedten fordultunk
meg. Szobája felől jött a hang. Csombe, Kondor kedvenc cicája játszott
a gazdája készítette citerával.
Egyébként is, a cicák élték az életüket, ott kergetőztek körülöttünk.
Mi ültünk és vártunk. Fél tízkor élesen felberregett a csengő. Ijedten
néztünk össze Judittal. Hát megjöttek !
Amikor felöltöztették, én félelmemben egészen a műterem sarkába
húzódtam, ott készítettem el életem egyik legkeservesebb képsorát, ahogy
a halottszállítók vállukra emelték Kondor Béla tetemét, és képei között
kivitték műterméből a halott festőt. Gépiesen kattogtattam. Szinte
elvonatkoztattam magamat Kondortól és az ifjúságomtól, egykor volt
énemtől. Mindattól, amit ő jelentett egy egész nemzedék életében. De
lelkem mélyén éreztem, hogy valami bevégződött, s ami ezután következik,
az már más lesz.
(Kortárs, 1990. 3. sz. , 97-110. l.)