dátum: 2008.10. fájl: html-2008/britannica.htm C. 09759
Britannica Hungarica lexikon tervezett szócikke javításokkal
Váli Dezső
(szül. 1942. okt. 2. Budapest), festőművész; témaválasztását, kifejezésmódját
sajátos aszkézis jellemzi. # Tanulmányait az Iparművészeti Főiskola belsőépítész
szakán végezte 1962 és 1967 között. Ezután egy évig Finta József mellett
dolgozott a Lakóterv tervezővállalatnál, majd
újabb
egy évig a Közért Karbantartó Vállalat tervezője.
volt.
1969 óta szabadfoglalkozású művész.
Első
önálló kiállítását 1970-ben rendezte. # Pályája első szakaszában (1969–83) az
absztrakt, nonfiguratív festészet irányába haladt, noha képeken
in
csak ritkán
maradt el a
szűnt meg
mindenféle
tárgyi utalás.
Kezdetben
E korszakában
főként Mark Rothko és Paul Klee
volt rá hatással.
ihletője.
# Az 1984 és 1987 közötti
években
saját korábbi fényképei
ből kindulva
nyomán
régi zsidó temetőket festett: a művek szín-, forma- és motívumvilága e
témakörben is folyamatosan redukálódott, az „Utolsó zsidótemető-képem
– A/86/22”
(1986–87) minden vallási utalást,
szimbólumot nélkülöző négyszögeiig. Mindez a téma folytathatatlanságát is
jelezte.[nem igaz,
de szép, maradjon vd.]
# 1987 őszétől mindmáig tart Váli festészetének harmadik tematikus korszaka, a
műtermes képeké. Ezek kiindulópontja saját műtermének enteriőrje,
amelyet néhány állandó vagy visszatérő elem – ablak, festőállvány,
egy-két
néhány
bútordarab, képek a falon – jelez. Az egyesek által különc modorosságnak tekintett két
évtizedes tematikai következetesség valójában lehetőséget adott
arra, hogy Váli feltérképezze a
festészet fogalmi (tér, fény, tárgyak) és technikai (faktúra, szín, foltritmus)
elemeinek, ezek által pedig az érzések, hangulatok felidézésének lehetőségeit. A szinte csupasz
helyiség, amely egyszerre viseli az
alkotóműhely, a
szerzetesi cella és
a börtöncella
nem egy vonását,
éppúgy hordozza a világábrázolás
teljességigényét, mint a festészet
bármely hagyományos megnyilvánulásai. # A fegyelmezett időbeosztással élő Váli nagy figyelmet fordít arra,
hogy életműve – beleértve a magángyűjteményekbe került képeket is – bárki
számára hozzáférhető,
és felhasználható
legyen, ezért ©
helyett
Creative Commons-t jelölt meg.
Minden munkája megtalálható az interneten
[deske.hu],
ahol évtizedek óta vezetett naplója – az egyik
leső első
magyarországi blog – is olvasható.
# Grafikával és fényképezéssel is foglalkozik. Munkásságáért – számos tárlatdíj
és egyéb szakmai elismerések
mellett – 1986-ban Munkácsy Mihály-díjjal tüntették ki. Könyvei: {dolt}C.
napló{/dolt} (1992), {dolt}„Tanú ez a köhalom” – zsidó temetők Közép-Európában(fotóalbum){/{/dolt}
(Sáros Lászlóval, 1993), {dolt}Váli{/dolt} (monográfia; 1997), {dolt}F. napló
(fotóalbum){/dolt}
(2007).
[2008.
nov.18 jelenik meg: DESKE.HU c. könyvem]
Várom az észrevételeket, ha lehet, ma vagy holnap, mert pénterken le kell
zárnunk a szerkesztést.
és a javított:
Váli Dezső
(szül. 1942. okt. 2. Budapest), festőművész; témaválasztását, kifejezésmódját
sajátos aszkézis jellemzi. # Tanulmányait az Iparművészeti Főiskola belsőépítész
szakán végezte 1962 és 1967 között. Ezután egy évig Finta József mellett
dolgozott a Lakóterv tervezővállalatnál, majd egy évig a Közért Karbantartó
Vállalat tervezője volt. 1969 óta szabadfoglalkozású művész. Első önálló
kiállítását 1970-ben rendezte. # Pályája első szakaszában (1969–83) az
absztrakt, nonfiguratív festészet irányába haladt, noha képein csak ritkán
maradt el a tárgyi utalás. Kezdetben főként Mark Rothko és Paul Klee volt rá
hatással. # 1984 és 1987 között saját korábbi fényképeiből kindulva régi zsidó
temetőket festett: a művek szín-, forma- és motívumvilága e témakörben is
folyamatosan redukálódott, az „Utolsó zsidótemető-képem – A/86/22” (1986–87)
minden vallási szimbólumot nélkülöző négyszögeiig. Mindez a téma
folytathatatlanságát is jelezte# 1987 őszétől mindmáig tart Váli festészetének
harmadik tematikus korszaka, a műtermes képeké. Ezek kiindulópontja saját
műtermének enteriőrje, amelyet néhány állandó vagy visszatérő elem – ablak,
festőállvány, néhány bútordarab, kép a falon – jelez. Az egyesek által különc
modorosságnak tekintett két évtizedes tematikai következetesség valójában
lehetőséget adott arra, hogy Váli feltérképezze a festészet fogalmi (tér, fény,
tárgyak) és technikai (faktúra, szín, foltritmus) elemeinek, ezek által pedig az
érzések, hangulatok felidézésének lehetőségeit. A szinte csupasz helyiség, amely
egyszerre alkotóműhely, szerzetesi cella és börtöncella, éppúgy hordozza a
világábrázolás teljességigényét, mint a festészet hagyományos megnyilvánulásai.
# A fegyelmezett időbeosztással élő Váli nagy figyelmet fordít arra, hogy
életműve – beleértve a magángyűjteményekbe került képeket is – bárki számára
hozzáférhető és felhasználható legyen. Minden munkája megtalálható az interneten
[deske.hu], ahol évtizedek óta vezetett naplója – az egyik első magyarországi
blog – is olvasható. # Grafikával és fényképezéssel is foglalkozik.
Munkásságáért – számos tárlatdíj és egyéb szakmai elismerések mellett – 1986-ban
Munkácsy Mihály-díjjal tüntették ki. Könyvei: {dolt}C. napló{/dolt} (1992),
{dolt}„Tanú ez a köhalom” – zsidó temetők Közép-Európában{/dolt} (fotóalbum,
Sáros Lászlóval; 1993), {dolt}Váli{/dolt} (monográfia; 1997), {dolt}F.
napló{/dolt} (fotóalbum; 2007), {dolt}DESKE.HU{/dolt} (2008).
Bocs, itt mezőközben még valami eszembe jutott, persze hencegés. Ez az országban az egyetlen: [deske.hu] , melyet az Országos Széchényi Könyvtár tulajdonába vett,