dátum: 208.6.12. címzett: fájl: html-2008/chochol-biralat.htm C.09583-84
Chochol Károly: Fotónapló
Váli Dezső fotónaplója párhuzamokat kínál. Első átlapozása után Sudek és André
Kertész világhírű képeire gondol az ember. Kertész időskori képeit, és mondjuk
ki, legjelentősebb alkotói korszakát idézi ez a kötet. Sudek művészi albumaiben
van ilyen mértékben jelen az alkotó szűkebb környezete. A párhuzam látszólagos.
A két neves alkotónál a kényszer szülte a műveket. Sudek az első világháborúban
elvesztette az egyik karját, és csak kedvező körülmények között mehetett ki
magányából, hiszen 30 x 40-es méretű fa kameráját erősen korlátozottan
használhatta. Kertésszel folytatott beszélgetésből tudom, hogy felesége
elvesztése, és őt idézve, Amerikában egy idős ember fényképezőgéppel egy
parkban, egy néptelen utcán potenciális áldozat. A két fotóművészeti nagyság és
Váli Dezső belterjes - vagy annak látszó - világa között a párhuzam már nem
tartható. Elődeitől eltérően valami varázslat segítségével zártsága elemi erővel
kitörő nyitottság. Műerembelsői idézik a természetben látható fény- és árny
játékokat. Sőt, a légperspektívát, átlépve idő és tér korlátait. A neves elődök
rab madarak, Váli szárnyal és repül, magával emeli befogadóit.
Diáriuma már számszerűségében is alapvetően eltérő gondolatiságot tükröz.
Kötetének 62 képe arányaiban eltérő, a műveknek majd a fele műterembelső, a
fennmaradó 50% úgy oszlik meg, hogy az ablakból és az ajtóból le és ki és
betekintés remekműve. Virtuózitására jellemző, hogy a fennmaradó kiszámú képpel
is maradéktalanul kifejezi magát, és átadja nekünk életszemléletét, spirituális
világát. Váli kötete szerintem a születésről és az elmúlásról szól. A nagyszámú
műterembelső az alkotás születése előtti és az alkotás közbeni vívódásokra,
pihenőkre és a megtalált gondolatokra utal. A szabadban és a műteremben
jelenlévő gyermek ezt jelképezi. A kevésszámú, de annál erősebb tájkép árulkodik
alkotójuk életszeretetéről, belső harmónijáról. Váli Dezső a tájkép műfaján
belül, fotóművészként is mesterien dolgozza fel az elé kerülő látványt, a fehér
és a halványszürke tónusra szűkített hegyoldalra, vagy az erőteljes fekete és
fehér kontrasztjára épített kedvenc völgyrészletére gondoljunk. A fény felé
sétáló gyermek különös hangsúlyt kap és az életre való felkészülés szimbólumává
nemesedik. Az alig néhány színes, vagy barnított kép adagolása is mesteri, nem
bontja meg a fekete-fehér képek harmóniáját, inkább csak nagyszerűen
ellenpontozza a monokrómiát. A Fotónapló egy nagyformátumú alkotóhoz illő
nagyívű gondolatsor, hiszen a kevészámú, de lenyűgözően szép zsidótemető kép az
emberi lét lezárását illetve végtelen folytatását jelzi, mert tudjuk, a vallás
tanítása szerint Béth hátháimnak, az örökélet házának kell tekinteni. Világos
megfogalmazása annak, hogy az alkotó ember műveiben tovább él.