dátum: 2007.12. címzett: fájl:html-2008/kovacs-peter-beszed.htm C. 9443-44
Kovács Péter Mozgó Világ 2007. decemberi nivódíj átadási ünnepségen mondott beszéde
ÉRVÉNYES
|
Nem egyszerű
mostanában, az ezredforduló utáni években tájékozódni a képzőművészet
szerteágazó világában. Nagyjából már a hetvenes évektől lehettünk tanúi a
változásoknak. Hirtelen, szinte minden átmenet nélkül gyorsultak föl a mozgások,
a sítlusváltozások és szaporodtak meg a művészet médiumai. Mind bizonytalabbá
váltak, egymást keresztezve, kibogozhatatlanul egymásba kapaszkodva a műfajok,
és nemcsak a hagyományos festészet, grafika, szobrászat "belső" határai, hanem a
képzőművészet és színház, a képzőművészet és fotó, film köztiek is. -- És akkor
még nem szóltunk azokról a teljesen új lehetőségekről, amelyeket ezekben az
évtizedekben, években a művészet (és persze a társadalom, életünk egésze)
számára a technika soha korábban nem ismert fejlődése jelentett, amit ezzel
együtt és egyszerre a körülöttünk látható világ hihetetlen tágulása hozott meg.
Eközben pedig a művészek versenyében egyre nagyobb, mind meghatározóbb szerephez
jutottak a kurátorok. A kurátorok, akik már egyáltalán nem
elégedtek meg a korábbi történészi -- kritikai szemlélettel és gyakorlattal, s
maguk álltak élére a változásnak, kijelölve új utakat, diktálva új irányokat.
Készülve a Mozgó estjére egyre
világosabban éreztem, hogy nem tudom teljesítményeket méricskélve "szemlézni" a
képzőművészeti szerkesztő, Várkonyi György értő és megértő, sokfelé figyelő, a
különb-különb korú, más-más irányba tartó alkotók munkáit empatikus
érzékenységgel számba vevő, bemutató idei sorozatát. Illetve, nem egészen így
volt: egyszerre lett világossá, hogy most nem követhetem az általa kínált utat.
Zavarbaejtően személyes élmény lett a mostani döntés -- választásomnak a
forrása.
Múzeumi
dolgozószobámban van egy kép. Több is van, ez a hátam mögött függ, a
falon. Sok éve már, hogy ott tudom, akkor is, ha nem nézek oda, akkor is, ha nem
vagyok ott. Nem lehet megfeledkeznem róla. Nagy, szürke, derengő négyzet.
A priccset és a festőállványt alig látom. Műterem? Az. Meg hát leginkább
cella. Nem börtön, önként vállalt klauzúra. A néma figyelem helye,
egy kartauzi szerzetes kamrája. Nincs semmi rejtély, semmi homály a kép mélyén;
csak a csöndje van az egésznek, valamiféle teljességnek meggyőző biztonságot
kínáló nyugalma.
Várkonyi Váli Dezső Műterem-képeiből
a Mozgó decemberi számában gyűjtött össze egy sort. Ugyanaz az egyszerű szoba:
priccs, festőállvány, egy szőnyeg, néha egy hokedli, egy asztal, képkeret a
földön, olykor festett kép a falon. Nem térhettem ki előle. Nem tudom, véletlen,
vagy szándékos a másik találkozás, hogy az Aulich-utcai galériában is éppen most
látható Váli kiállítása. De hát ez mindegy, jó, hogy így van. Egyedül
vándoroltam erre-arra, elcsábulva, bámészan vissza-visszatérve a képek között. A
vásznakon évek, évtizedek óta ugyanannak a szobának a falai, ugyanazok a
tárgyak, s a látvány mégis megúnhatatlanul új. Ugyanaz, és mégis végtelen
gazdagsága a teljességnek.
Váli Dezső nem "divatos" művész. "Nem
trendi". Hűségét a hagyományos technikához, anyagokhoz a szó régi, szigorúan
hagyományos értelmében festői látásmódhoz és komponáláshoz az a
koncentrált, könyörtelenül szigorú fegyelem hitelesíti, amely az időben élő,
változó, egyszerű látványban sem az esetlegesre, hanem a dolgok rendjét végső
soron meghatározó, minden részletben ott élő örökös lényegre irányul.
Illusztráció, ami a cikkben említve: A/89/01