Kedves Deske! Igéretemhez híven írok neked, reagálva a megjegyzésedre.

 A tudomány mai állása szerint, a személyiség fejlődése valójában már a család tervezésekor elkezdődik, mert a szülök aktuális lelki és testi állapotának is jelentősége van a születendő gyermek fejlődésére nézve. A fogamzás után ez a folyamat már közvetlenül is "beleszól" a magzat fejlődésébe. Ettől a pillanattól kezdve egy új élet lehetőségét teremtették meg a szülők, és a magzati élet minden pillanatát a fejlődési fázistól függöen az új emberpalánta megéli. A magzat meghatározott genetikai program szeint éli életét az anyával szimbiózisban, a környezetében történteket képes emlékezetében megőrízni. A magzati életet is beleszámítva, a személyiség fejlődésének első 5 esztendejét KRITIKUS FEJLŐDÉSI SZAKASZNAK nevezzük. Meghatározott fejlődési szintre, a genetikai programnak megfelelően a testi fejlődéssel együtt fejlődnek a lelki működést meghatározó agyi és idegrendszeri struktrák is. Ha a magzatot valamilyen káros befolyás, hatás éri, akkor annak a következményei a születés után is megmaradnak. Az orvostudomány a tünetek alapján pontosan meg tudja állapítani, hogy mikor történt a káros behatás, és annak milyen volt a jellege, természete. A idegrendszer fejlődésével egyidőben fejlődnek ki azok az agyi struktúrák és rendszerek, melyek kifejezetten az ember gondolkodési, viselkedési és nem utolsó sorban az érzelmi életét határozzák meg. Az "emocionalitás" egy általános fogalom, nem csupán az érzelmeket, hanem azok idegélettani és viselkedéses jellemzőit is magában foglalja. (ezt az un, Limbikus rendszer foglalja egységes keretbe és a szükségleteknek megfelelően aktuálisan, az alkalmazkodásnak megfelelően vezérli, irányitja. A csecsemő idegrendszere nem tudja elviselni azokat a terheléseket, melyeket egy 80-90 decibellel ordító rádió képes sugározni, a cscsemőtől 20 cm-re, viszont károsodik a hallószerv és a lélek is. Viszont az optimális hangerővel szóló komoly zene, kifejezetten segíti, eredményesen fejleszti a kisgyermek lekét, nemesíti, szebbé, érzelmileg és intellektuálisan is gazdagabbá teszi. Kimutatták a kutatók, hogy azok a gyermekek, akik  már 7 éves kor előtt hallgattak igazi szép zenét és ha még hangszeren játszottak is, az agyuk kéregállománya 10-15 mm.-rel is vastagabbá fejlődik. A kiváló zenészek és a zeneszeretők lelke harmonikusabb, gondolkodásuk és viselkedésük konszolidált, kulturált, könnyebben tanulnak, jobb az emlékező tehetségük és sokkal gazdagabb az érzelem világuk. Ha pedig a magzat és a kisgyermek elhanyagolt körülmények között, ingerszegény környezetben nevelkedik, akkor az emóciókat vezérő rendszer egyes elemei irreverzibilisen sérülnek. A hideg, szeretni képtelen emberek egészen biztos, hogy a fejlődésük kezdetén nem kaptak elég szeretet és törődést, ezért kevésbé képesek együttérzésre, nemigen van empátiaérzésük, nem nagyon éreznek lelkifurdalást, ha bűnt követnek el, stb. Itt már a bűnbánat sem segít, az életminőség javítása céljából pszichoterápiára van szükség. 

Szerettel üdvözöllek: Sziklai László