dátum: 2009.2. fájl: html-2008/szekely-cikk C. 09899
KÉPTÁR
Székely András: VÁLI DEZSŐ
SINE MORBO csak orvosi körök-, zárt terjesztésű lap
5000 példányban
cikk megjelenik kb. 2009. március közepe
Mintha három különböző szentendrei hagyomány
élne együtt Váli Dezső rajzaiban és képeiben:
Ferenczy Károly sejtelmes magyar kései impresszionizmusa, ecsettel simogatott
festékdomborzata; a műteremsarokba, festőállvány
elé zárkózó Barcsay Jenő kisvilágának
arisztokratikus visszavonultsága, a benne rejlő
szigor nélkül; és végül Bálint Endre mindenen
átütő fanyar iróniája, játékszeretete, jellegzetesen
pesti intellektuális humora. Három össze nem illő,
sőt, egymásnak ellentmondó hagyomány, amely
azonban Váli képein szerves egységbe forr.
Éppúgy, mint a festészet nagy hagyományai iránt
való feltétlen tisztelet, a régi eszközök megbecsülése
és ugyanakkor a virtuális technológia posztmodern
eszközeinek felhasználása az életműnek a világ elé
tárásában, vagy mint a keresztény hit tételeinek
átélt elfogadása és a tág értelemben vett liberális
világszemlélet.
A művész életútja romantikus kitérők nélkül,
egyenletesen ívelt felfelé. 1942-ben született
Budapesten, gimnáziumi érettségi után
antikváriusnak tanult, aztán az Iparművészeti
Főiskolára jelentkezett, és 1967-ben elvégezte
a belsőépítész szakot. A zugligeti Iparművészeti
Főiskolához képest a Képzőművészeti akkoriban
konzervatív, ''szocreál'' szellemiségű intézménynek
számított. Innen a mai Mariott szálló elődjén,
az Intercontinentalon dolgozó Finta József csapatába
került, aztán a Közért belsőépítészetéhez, és 1969-ben
úgy döntött, hogy vállalja az ''alaptag'' festőművész
meglehetősen küzdelmes életét. Igaz, később
tanított szabadiskolában és a két művészeti
főiskolán, illetve ma már egyetemen is.
Életművét ő maga négy korszakra tagolta. Az első
évtized foglalja magában a tanulóéveket. A második
másfél évtizedet a lírai absztrakció jellemezte.
Utána három-négy éven át egyetlen témakört járt
körül, fotóban, rajzban és képben, mégpedig
a többnyire teljesen elhagyott magyar vidéki zsidó
temetők világát. Itt a gazzal benőtt sírkövek
a leszármazottak eltűnéséről is szólnak. Végül
a máig tartó korszak következett, amelynél a festő
által látszólag bejárt tér a műterem.
Ez a műterem azonban nem csupán műterem: maga
a világ.
Váli Dezső világteremtő művész lett a maga halkszavú módján, annak ellenére, hogy modellje
a festőállvány, az ablakok osztó rács árnyéka,
a beeső fény és egy-két egyszerű tárgy. Igazából
azonban önmagáról, az emberről és az
egyéniségéről szól a kép, megfordítva Babits Mihály
nevezetes mondását a költőről mint a vers egyetlen
lehetséges hőséről. Mintha azt mondaná, hogy ő is
a mindenséget vágyta képbe sűríteni, de még
tovább magánál nem jutott. Csakhogy, miként
Babits esetében is, az önvád nem igaz: a művész
egyénisége a versben és a képben is körülhatárolt,
meghitt univerzummá válik.
|