dátum: 2008.01.
fájl: html-2008/uhl-cikk.htm
C. 9440
Műértő folyóirat 2008. január, kiállítás -rovat, 5.p
Városi Művészeti Múzeum, Győr
Uhl
Gabriella: Variációk a térszervezésre
|
A közelmúltban
megsűrűsödött a levegő Váli Dezső körül. Az Aulich Art Galériában műtermes
képeinek legújabb darabjait mutatta be, azokat a variációkat, amelyek a 2002-ben
az Ernst Múzeumban rendezett kiállítása óta keletkeztek. Részben ehhez a
tárlathoz kapcsolódóan pedig Zsidó temetők című kötete is megjelent az Artchivum®
kiadásában.
A művész szigorú és következetes
öndokumentációja szerint harmadik alkotói korszakaként 1987 óta folyamatosan
festi a "műtermes képek"-et. Mivel belsőépítészként végzett, predesztinálva van
a térábrázolásra. Váli a beavatások mestere, a rend birodalmába vezeti a nézőt.
Az általa festett belső terekben a megfontoltság, a szilárdság jellemző A "rendtartáshoz"
járul hoozá az 1982 óta következetesen alkalmazott négyzet képformátum is.
Korlát és szabadság egszerre, amely mértékadó ritmusba szervezi kiállításait.
A legújabb képeken is a műterem
jelenik meg különböző időpillanatokban, középpontjában a festőállvánnyal, és
belső történetet mesél: a formák és variációik művész által megélt történetét. A
műterem kísérleti terep, mesterségesen elzárt terület, ahol a térszervezés
lehetőségei vizsgálhatók. Válit a tér problémája foglalkoztatja, legyen az nyílt,
vagy akár a műteremlakás zárt enteriőrje. A belső terek bútorai csak ürügyek a
színek-vonalak játékának és dinamizmusának vizsgálatához. A műtermes képeken
jelszerű tárgyak rendezik a teret. A festő aprólékosan vizsgálja, hogy egy odébb
tolt szék, egy áthelyezett asztal, egy odavetett textília mennyiben változtatja
meg a zárt tér egyensúlyát, illetve hogy e változtatás hogyan ellenpontozható. A
kép hangsúlyos pontjai állandóan váltakoznak az alkotásokon, akár színbeli, akár
csoportosításbeli legyen is az elmozdulás. Váli a tárgyak (jelen esetben a
berendezési tárgyak) egymáshoz való viszonyának dinamikáját figyeli és
rekonstruálja a képeken úgy, hogy a felismerhető bútorok közvetlenebb és
érzékibb módon fejezik ki az elmozdulás vagy az új egyensúly beálltának
pillanatát. Képei az utóbbi időben talán még törékenyebbek lettek,
hangúlyosabban figyelmeztetnek az apró, látszólag jelentéktelen változások
beláthatatlan következményeire.
Zsidó temetők című kötetébe
munkásságának már lezárult, második korszakát (1984-1987) gyűjtötte, rendezte és
dokumentálta. Az Artchivum® gondozásában megjelent kiadvány valamennyi a címben
adott témában készült olajfestményét, valamint számos, változatos grafikai
technikákkal ebben az időszakban készült művét tartalmazza. Tárgyát
parasztszobák fotózásakor, a vidéket járva fedezte föl, majd 1984-ben egyik
fényképe ihlette arra, hogy olajjal is próbálkozzon. A mintegy 2400 felvételből
jelentős válogatás látható a kötetben, melyhez Radnóti Sándor írt előszót, a
zsidó temetők szimbolikájában pedig Raj Tamás tanulmánya segíti az eligazodást.
A sorban a győri Városi Művészeti
Múzeumban 2007 novemberében nyílt tárlat következett, amely Váli Dezső és művész
barátai alkotásaiból válogat, folytatva a festőnek azt a még 1992-ben indult
kezdeményezését, amellyel alapítványt hozott létre egy keskeméti modern
gyűjtemény életre hívására. Az összegyűjtött munkákat végül Győr fogadta be.
Váli fotóiból pedig éppen a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum gondozásában
készül kötet. (A győri kiállítás 2008. február 28-ig
tekinthető meg.)
kép: Műterem Agnetha Fältskognak - A/06/25