dátum: 2009.12.8. fájl: html-2009-bognar-beszed.htm C. 10236-237
Bognár Róbert beszéde a 2009.12.8.-án, az Aulich Art Galériában tartott
könyvbemutatón. [B. NAPLÓ]
Tisztet hölgyeim és uraim!
Tiszteletem jeléül idézettel kezdem, a Mester, az e
helyt ünnepelt Váli Dezső festőművész tulajdon szavaival: "A könyvbemutatónak
semmi értelme." Ezt mondta Váli Dezső (barátainak, ismerőseinek, híveinek
mindközönségesen Deske) 2009. október 17.-e szombat délelőtt tíz óra előtt öt
perccel a Fenyőgyöngyénél rendes heti sétánk második percében. "A
könyvebemutatónak semmi értelme" mondta tehát a Mester, és ezt most egy másik
idézettel, egy Boris Viantól való idézettel egészíteném ki, amely a
Venyigeszú és a plankton című regény előszavában olvasható: "Előszavam
teljesen felesleges, mi által pontosan eléri célját." Fölösleges: irodalom,
zene, képzőművészet, egyáltalán minden művészet a fölösleges dolgok (vagy
másfelől: a lélek) luxusa. Váli Dezső (Deske, írói nevén Deske Pont Hu)
festőművész főfoglalkozásban fölösleges luxustárgyakat állít elő,
mellékfoglalkozásaiban pedig még fölöslgesebb dolgokat, úgymint az ön- (és
ezáltal köz-)dokumentálás kézzel fogható és virtuális elemeit, legkivált
internetes naplót, a népszerű VÁLINEWS-t, hozzámellékelve naprakész
opuszjegyzéket, magánmúzeumot, kedvenc filmek jegyzékét, terjedelmes és roppant
érdekes saját válogatású versantológiát, hangarchívumot, satöbbit, és
ebből a nagy halmazból egy igen nagy művészi alkotás, egy gondosan épített és
önmagát folyvást továbbépítő építmény jön létre, a Váli Dezső (Deske) élete
képekben. Képekben, grafikákban, fotókban, a saját és a mások szavaiban, bús
düledékek elontott oszlopi közül felénk és a messzi utókor felé intő lebegő
rémalak (lásd: szellem) alakjában.
Az épület legújabb téglája vagy talán inkább fala ez a könyv, a nyomtatott
Váli-művek hetedik darabja, és a harmadik a VÁLI-OEUVRE -- F. NAPLÓ -- B. NAPLÓ
sorozatban, tehát a képek és a fotók bemutatása után ezúttal fél évszázad
grafikai termésének bemutatására vállalkozik. Hogy miért B. NAPLÓ, és hogy
melyek a legfontosabb Váli-publikációk, nem sorolom, olvasható a könyv fülén.
Idézném viszont a Szerző bevezető szavait a válogatás nehézségeiről és
szempontjairól:
"Vannak grafikáim is, ne tegyek úgy, mintha nem akarnám megmutatni. De mit
helyes mutatni? Szakembernek mindent [deske.hu], publikumnak válogatást.
Válogatás? A diktatúra kontra demokrácia dilemmája: én megmondom, hogy neked mi
a jó. De hány gyerek szeret matekot tanulni? Megoldhatatlan. Maradtak a
legkedvesebbek."
Na most találják ki, hogy egy ilyen alapos megfontolás után (és ismerve Váli
tizedelő, mindent-kidobó szenvedélyét) a teljes lajstromba vett grafikaoeuvreből
mennyi (mondjuk, hány százalék) került be a könyvbe? [1. néző: 30%. 2. néző 8%]
No, az őt legjobban ismerő barátja szerint ez 8 %. Sose fogják kitalálni: mind
az összes, szám szerint 613 grafika, illetve csak 606, mert hétnek csak a
Váli-féle periódusos rendszerben kijelölt helye, opuszszáma szerepel "nics fotó"
felirattal.
Jó, való igaz, a teljes grafikatermés nem a fő fejezetben szerepel szöveges
kommentárral, elemzéssel, háttérmagyarázattal, naplóidézettel, hanem a
Képgaléria címűben dokumentáltatik, és nem is a Mester ötlete volt. Az
informatív s látványos Képgaléria Váli Miklóst, a könyv tervezőjét és tördelőjét
dícséri, és egyáltalán a könyv ötlete tőle származik.
Múlt szombati sétánk alkalmával beszélgettünk erről a könyvbemutatóról, és
Deske, vázolva előttem a kölönböző dramaturgiai és koreográfiai lehetőségeket -
amelyeket különben egytől-egyig olcsónak minősített - szóval Deske azt találta
mondani, hogy "persze az lenne a legjobb, ha csupa rosszat mondatnál a
könyvről". Ezt elhárítottam, de bíztatására - sajnos megcsúfolva a szerkesztői
hitvallást, az illő szerénységet - most idézni fogom azt az egyetlen bekezdést,
amely konfliktus... ha nem is drámai konflktus.. tárgyát képezte szerző és
szerkesztő amúgy harmonikus kapcsolatában.
Tehát: 1983-ban Deske tartotta a megnyitóbeszédet a mátraalási művésztelep
zárókiállításán, és beválogatta a B. NAPLÓ-ba a szöveget, bár vajmi kevés köze
van az ahhoz három évvel később készült grafikához, amelyhez odafittyenteni
óhajtotta. Na, mindegy, szíve joga, de mint szenvedélyes gombász, nagyon
szerettem volna lebeszélni az (amúgy sajnos nagyon vális) utolsó bekezdésről,
amely példásan egyesíti a szentimentális álhumanizmust és a népiescéhá
badarságot. Ime tehát a szöveg:
"Hát végül is hogyan kell mecénálni? Nem tudom. Például ahogy most Salgótarján
tette. Talán egyszerűen szeretni kell a művészeket. [Én itt zártam volna a
témát.] A szeretet persze nem érzelem, hanem okos munka. [Vagy pacalpörkölt és
földgyalu**.. És most jön ennek a bombasztikus izének a gombához, gombászáshoz
valamicskét is értő ember számára tűrhetetlenül csacska kibontása:] Mátraalmáson
sokan foglalkoznak gombagyűjtéssel. Az ehető gombákat leszedik, a mérgesgombát
pedig fölrúgják, nehogy valaki fölszedje.*** Ez élő szeretet." Idézet vége.
Helyesebben, nincs vége az idézetnek, mert Deske zárójelben odaírta a végére:
"Ez az utolsó bekezdés szerkesztőm, B. R. szerint úgy, ahogy van, hülyeség." Ez
úton is köszönöm.
Befejezésül pedig hadd idézzem a könyvből azt a bekezést, amely a Nyári rajz
- B/02/19, Homokkomárom születési körülményeiről szól (és mellesleg, átvéve
egy kis Váli-féle pátoszt, az "élő szeretről" is:
"Cigánygyereket szegődtek mellém, álldogálnak mellettem, beszélgetünk,
összeszokunk. Attila, Márk, Dávid és időnként egy dél-aemerikai tévésorozat
főhőséről elnevezett kislány, Alinda? Emela? Megkínálnak Negro cukorral, és
kapok egy gumilabdát is. Megrajzoltatom őket, s egyik nap Attilát megkérem,
hozna otthonról egy zsíros kenyeret. Két meleg szendvicset hozz, és anyukája
üzeni, hogy még van. Pár perc múlva húga, egy pohár üdítővel. Hogy ceruzával
rajzolok, hoznak színesceruza-készletet. Biciklimanővereket mutatnak be nekem."
Tisztelet hölgyeim s uraim! Kedves rokonok, barátok,
ügyfelek! Köszönöm a figyelmüket, a könyvet ünnepélyesen megnyitom.
** ezt a két szót én kértem, vegye bele beszédébe
*** nekem ezt ott így mesélték. vd.