dátum: 2009.12.        fájl:   html-2009/miki-dolgozathoz.htm                C. 10265

Gondolatok, tanítható-e a művészet

 

Apó, friss gondoltakra lenne szükségem művészeti oktatás témakörben.  Öröklött tehetség, ihlet, Istenáldotta képesség kontra szakmaitás, tanmenet. M

 

 

Mike, a lista, amit küldök alant, több mint poén,  spektruma a tehetségnek. Szinte részletkérdés, a tehetség mekkora, csak néhánynak válik hivatásává, de a többi is él vele. Ahogy az asszonyok a fülbevalót választják, a teríték színeit.
A világ rettenetét, stb. az ember születésétől mágikusan kezelné, lehetőleg elvarázsolná védekezésből stb. ezért az önkifejezés sokféle módja. és hogy képek a falon nyomornegyedben is, azt hiszem rettenet az ürességtől, talán az én-ürességtől. (Üsd be a honlapom keresőjébe a ZEBEGÉNY szót, alul a szövegek-) mutatóba ez, a sokféle varázslás, nagyon sokféle tehtség van, erre jó minta ez a lisa. Csak sokan nem tudják, hogy van, ezért drog, stb. Azt hiszem, az is a tehetség egy torz formája
.

 

1977 kb. Zebegényi osztályaimmal:

- Felhoztunk a Duna-partról egy két és fél méteres uszadékfát.
- Kiállítottuk, majd körbeülve megbeszéltük, hány főbb szempontból lehetne evvel a tárggyal foglalkozni:


1. felület, rétegződés,
2. csomók léte, ritmusa,
3. mint csendélet: vonal, anyaga, ritmusai, üregek, foltok,
4. a víz munkája: kopás, elszíneződés, élősködők,
5. a fa kora miből ítélhető meg,
6. a fa élete és halála és ezek jegyei,
7. a fa halála utáni története eddig, a várható sorsa,
8. színproblémák a./ látvány, b./ tartalmilag (mit jelent),
9. a fa tónusviszonyai,
10. hangulati értékek: nyugalom, nyugtalanság, vibrálás, elmúlás, tehetetlenség (sodródott), közeli, - kedves számunkra - vagy nem,
11. rendszerek: formai, biológiai, esztétikai
12. a fadarab eredeti illeszkedése, a halál módja,

13. asszociációs lehetőségek a formákból kiindulva: áramvonalassága, repülő, madár, halféle, torpedó,
14. érdemes lenne egy mesét írni róla,
15. a fa megtalálásának története, élményköre,
16. frottázs készítése róla (papírt rátéve ceruzával a mintáját átdörzsölni),
17. szobrot lehetne belőle faragni,
18. milyen emlékműnek lenne így alkalmas (esetleg továbbfaragással?),
19. milyen posztamens, milyen környezet, milyen háttér kellene,
20. használati tárgy készíthető belőle: épület, játék, szerszám,
21. emberre ártalmas tárgy készíthető belőle,
22. szimbiózis, parazitizmus jegyei,
23. sérülésnyomok
: meteorológiai-víz-állati-emberi, társadalmi pl.: traktor - útszélesítés
24. a kéreg és a belső viszonya van, ahol levált, néhol a belső átveszi a kéreg feladatát!
25. íves és egyenes vonalak, pl. mértani alapformákkal ábrázolni, karakteres rádiuszok a görbéknél, 1-5 cm a csomóknál: 5 m a kontúr; 1-2 cm a töréseknél,
26. más anyagokra is hasonlít: homokfal, fém, szivacs, kő erezete,
27. a puha és kemény részek viszonya,
28. karakteres-érdekes pontok a törzsön: férgek, csomók, szennyeződés
29. tömeghatása-térhatása, enteriőrhatása, negatív íves zárású tér,
30. milyen színekből áll össze a látvány; világos okker-sárga-sárgászöld-kék-szürke-vil. barna, fehér-fekete, karaktere: monokróm, rózsaszínes,
tompa színek,
31. a fény és a tárgy, villanylámpa - szórt
fény - ki kéne vinni a napra - akkor viszont a színessége elveszne,
32. természetes komponáltsága, részleteiben is,
33. a jelenlegi állapotot hányféle törvényszerűség hozza létre
34. a fa súlya, súlypontja,
35. kontrasztok: arányaiban, a nyugalma + a görcsök körüli örvénylés, faktúra érdesség + simaság,
36. a csupasz kontúrvonal,
37. lehetőségek szimbólumképzésre: halál stb.,
38. a tárgyból kikövetkeztethető: a környezete, éghajlati viszonyok - domborzat, vízrajz, állatvilág (csigák, szú, harkály, nyúl), növényzeti környezet is, ásvány, kőzet, kémiai analízis, izotópvizsgálat,
39. irodalmi-képzőművészeti
emlékek ebből a tárgykörből: Steinbeck: Mohos fa, Jacaranda-fa, Bates, Csontváry, Ferenczy, Barbizoni iskola, Szinnyei, Fából faragott királyfi, Schubert: Hársfa.


- Ez után mindenki kiválasztott egy szempontot s avval gondolatban - majd rövid vázlat -, rajzos vázlatformájában foglalkozott, földolgozta.

----------------------------

A zebegényi prospektusba ezt tettem:

Az öregedő Braque tengerparton guggolva kavicsokat keresgélt.
Eredményét ismerjük.

Játéknak csúfolják. A kollázs, a montázs nem szégyenkezik emiatt. Pedig gyakran pillanat-ötlet sugallja, gyorsan készül, könnyen romló anyagokból.
Csakugyan játék, mint minden művészet.
Kifejezhető vele az egész világ.
Megismerhető vele az ÉN.

Erre használjuk mi is. "Ábrázold tépett papírral egy zivataros délután ritmusát." Nincs kit utánozni.

Munkamenetünk tehát:
Témakeresés ceruza- és tusrajzzal: természeti formák, rendszerek. Majd ezt a megtalált és ábrázolt rendet megpróbáljuk emberi (művészi) tartalmat hordozó kompozícióvá érlelni. Ez történhet bármivel: fakéreggel, meggymaggal, mozaikkővel, tépett vagy vágott színes újságpapírral. Nem kész mű a fő célunk.

Szükséges eszközök: rajzszerek, olló és néhány színes folyóirat.

 

TÖREDÉK GONDOLATOK


hogy a tehetség (önértelmezés, önkifejezés) olyan erős, mint a szex ösztön

----------------------------

az önkifejezés az élettel küzdelem egyik formája, mindenkinek van, csak meg kell keresni. A foka tulképp. mindegy, ha nem a műkeresk. felől nézzük
---------------------------
önkif., hogy kiöklendezze fájdalmát. Műv. tanítani annyi, segíteni megkeresni, milyen módon tud legjobban öklendezni

kívülálló jobban tudja=tanár

---------------------------------
ehhez először azt kell tisztázni mi a műv, mire való.

tán viszony a boldogsággal ill.boldogtalansággal, ami nem is mindig különbözik.

Mi érzek a Delft látképekor (Vermeer) örömet, mert harmónia, szomorúságot, hogy ezt csak látom, hogy ez távoli stb. 

 

---------------------------------------
''A világ egészével és egységével van dolga mindig és minden ponton az embernek, akár tud róla, akár nem'' - idézi Váli Dezső magyarázatként Naplójában a mindenek fölött tisztelt írót, Thomas Mannt



-----------------------------------
a műv. szükségszerűen / a priori / kibújás a rend alól, ahogyan a társadalom ezt érti.

ugyanakkor ő tanítja

---------------------------------

Mike:

Hogy érted, hogy ő tanítja? Ki tanít mit?
---------------------------------

a társadalom tanítja az ifjú művészeket
(egyetemi személyzeti osztály docensi beosztás követelményei, fizetési osztály, törtetés
---------------------------------

 

és miközben a társadalom tanít – tudod - az én hasonlatom a művészről, hogy katonai előörs, akkor és úgy hasznos, ha a törzstől messze jár, esetleg fölrobban, úgy is hasznos, a törzs megtudja, arra ne menj

miért kell tanítani az ifjakat?
hogy elláthassák majd a munkájukat
miért kell ellátni?
hogy működjön a világ
miért működjön a világ?
hogy élhessünk

az utolsó kérdés MINDIG ez

miért élünk?
    ---------------------------
a társadalom az új műveket először max. eltűri, ő mindent a középszer felé kíván nivellálni
--------------------


tanítható-e a művészet. a kérdésfeltevés rossz, mert megválaszolhatatlan
ha egy emelettel (absztr. szinttel) följebb: tanítható-e az ember.
Egy szinttel lejjebb van tartalma: a műv. gyakorlása sok elemet tartalmaz. Melyik elem tanítható.

pld: a morál, világnézet
a szorgalom,
a hibákhoz való hozzáállás módjai
természetesen a műv. technika
az én az életviteli példámat tanultad az első 20 évben
A korrektura formái: kijavít, visszametsz / spektrumot szűkit / utat mutat, netán kijelöl / kerülőutat lerövídit / csak elbizonytalanít, hogy gondolkozni kezdj /