dátum: 2009.12. fájl: html-2009/miki-dolgozathoz.htm C. 10265
Gondolatok, tanítható-e a művészet
Apó,
friss gondoltakra lenne szükségem művészeti oktatás témakörben.
Öröklött tehetség, ihlet, Istenáldotta
képesség kontra szakmaitás, tanmenet.
M
Mike, a lista, amit küldök alant,
több mint poén, spektruma a tehetségnek.
Szinte részletkérdés, a
tehetség mekkora, csak néhánynak válik hivatásává, de a többi is él vele.
Ahogy az asszonyok a fülbevalót választják, a teríték színeit.
A világ
rettenetét, stb. az ember születésétől mágikusan
kezelné, lehetőleg elvarázsolná védekezésből stb. ezért az önkifejezés sokféle
módja. és hogy képek a falon nyomornegyedben is, azt
hiszem rettenet az ürességtől, talán az én-ürességtől. (Üsd be a honlapom
keresőjébe a ZEBEGÉNY szót, alul a szövegek-) mutatóba ez, a sokféle
varázslás, nagyon sokféle tehtség van, erre jó minta
ez a lisa. Csak sokan nem
tudják, hogy van, ezért drog, stb. Azt hiszem, az is a
tehetség egy torz formája
1977 kb. Zebegényi osztályaimmal:
- Felhoztunk a Duna-partról egy két
és fél méteres uszadékfát.
- Kiállítottuk, majd körbeülve megbeszéltük, hány főbb szempontból lehetne
evvel a tárggyal foglalkozni:
1. felület, rétegződés,
2. csomók léte, ritmusa,
3. mint csendélet: vonal, anyaga, ritmusai, üregek, foltok,
4. a víz munkája: kopás, elszíneződés, élősködők,
5. a fa kora miből ítélhető meg,
6. a fa élete és halála és ezek jegyei,
7. a fa halála utáni története eddig, a várható sorsa,
8. színproblémák a./ látvány, b./ tartalmilag (mit jelent),
9. a fa tónusviszonyai,
10. hangulati értékek: nyugalom, nyugtalanság, vibrálás, elmúlás, tehetetlenség
(sodródott), közeli, - kedves számunkra - vagy nem,
11. rendszerek: formai, biológiai, esztétikai
12. a fadarab eredeti illeszkedése, a halál módja,
13. asszociációs lehetőségek a formákból kiindulva:
áramvonalassága, repülő, madár, halféle, torpedó,
14. érdemes lenne egy mesét írni róla,
15. a fa megtalálásának története, élményköre,
16. frottázs készítése róla (papírt rátéve ceruzával
a mintáját átdörzsölni),
17. szobrot lehetne belőle faragni,
18. milyen emlékműnek lenne így alkalmas (esetleg továbbfaragással?),
19. milyen posztamens, milyen környezet, milyen háttér kellene,
20. használati tárgy készíthető belőle: épület, játék, szerszám,
21. emberre ártalmas tárgy készíthető belőle,
22. szimbiózis, parazitizmus jegyei,
23. sérülésnyomok: meteorológiai-víz-állati-emberi,
társadalmi pl.: traktor - útszélesítés
24. a kéreg és a belső viszonya van, ahol levált, néhol a belső átveszi a kéreg
feladatát!
25. íves és egyenes vonalak, pl. mértani alapformákkal
ábrázolni, karakteres rádiuszok a görbéknél, 1-5 cm a csomóknál: 5 m a kontúr;
1-2 cm a töréseknél,
26. más anyagokra is hasonlít: homokfal, fém, szivacs, kő erezete,
27. a puha és kemény részek viszonya,
28. karakteres-érdekes pontok a törzsön: férgek, csomók, szennyeződés
29. tömeghatása-térhatása, enteriőrhatása, negatív íves zárású tér,
30. milyen színekből áll össze a látvány; világos okker-sárga-sárgászöld-kék-szürke-vil.
barna, fehér-fekete, karaktere: monokróm, rózsaszínes,
tompa színek,
31. a fény és a tárgy, villanylámpa - szórt fény - ki
kéne vinni a napra - akkor viszont a színessége elveszne,
32. természetes komponáltsága, részleteiben is,
33. a jelenlegi állapotot hányféle törvényszerűség hozza létre
34. a fa súlya, súlypontja,
35. kontrasztok: arányaiban, a nyugalma + a görcsök körüli örvénylés, faktúra
érdesség + simaság,
36. a csupasz kontúrvonal,
37. lehetőségek szimbólumképzésre: halál stb.,
38. a tárgyból kikövetkeztethető: a környezete, éghajlati viszonyok -
domborzat, vízrajz, állatvilág (csigák, szú, harkály, nyúl), növényzeti
környezet is, ásvány, kőzet, kémiai analízis, izotópvizsgálat,
39. irodalmi-képzőművészeti emlékek ebből a tárgykörből: Steinbeck: Mohos fa, Jacaranda-fa,
Bates, Csontváry, Ferenczy, Barbizoni iskola, Szinnyei, Fából faragott királyfi, Schubert: Hársfa.
- Ez után mindenki kiválasztott egy szempontot s avval
gondolatban - majd rövid vázlat -, rajzos vázlatformájában foglalkozott,
földolgozta.
----------------------------
A zebegényi prospektusba ezt tettem:
Az öregedő Braque tengerparton guggolva kavicsokat keresgélt.
Eredményét ismerjük.
Játéknak csúfolják. A kollázs, a montázs nem szégyenkezik emiatt. Pedig gyakran
pillanat-ötlet sugallja, gyorsan készül, könnyen romló anyagokból.
Csakugyan játék, mint minden művészet.
Kifejezhető vele az egész világ.
Megismerhető vele az ÉN.
Erre használjuk mi is. "Ábrázold tépett papírral egy zivataros délután
ritmusát." Nincs kit utánozni.
Munkamenetünk tehát:
Témakeresés ceruza- és tusrajzzal: természeti formák, rendszerek. Majd ezt a
megtalált és ábrázolt rendet megpróbáljuk emberi (művészi) tartalmat hordozó
kompozícióvá érlelni. Ez történhet bármivel: fakéreggel, meggymaggal,
mozaikkővel, tépett vagy vágott színes újságpapírral. Nem kész mű a fő célunk.
Szükséges eszközök: rajzszerek, olló és néhány színes folyóirat.
TÖREDÉK GONDOLATOK
hogy a tehetség (önértelmezés, önkifejezés) olyan erős,
mint a szex ösztön
----------------------------
az önkifejezés az élettel küzdelem egyik formája, mindenkinek van, csak meg
kell keresni. A foka tulképp. mindegy, ha nem a műkeresk. felől nézzük
---------------------------
önkif., hogy kiöklendezze
fájdalmát. Műv. tanítani annyi, segíteni
megkeresni, milyen módon tud legjobban öklendezni
kívülálló jobban tudja=tanár
---------------------------------
ehhez először azt kell tisztázni mi a műv, mire való.
tán viszony
a boldogsággal ill.boldogtalansággal, ami nem is
mindig különbözik.
Mi érzek a Delft látképekor (Vermeer) örömet, mert harmónia, szomorúságot, hogy ezt csak látom, hogy ez távoli stb.
---------------------------------------
''A világ egészével és egységével van dolga mindig és minden ponton az
embernek, akár tud róla, akár nem'' - idézi Váli Dezső magyarázatként
Naplójában a mindenek fölött tisztelt írót, Thomas Mannt
-----------------------------------
a műv. szükségszerűen / a
priori / kibújás a rend alól, ahogyan a társadalom ezt érti.
ugyanakkor
ő tanítja
---------------------------------
Mike:
Hogy érted, hogy ő tanítja? Ki tanít
mit?
---------------------------------
a társadalom tanítja az ifjú művészeket
(egyetemi személyzeti osztály docensi beosztás követelményei, fizetési osztály,
törtetés
---------------------------------
és miközben a társadalom tanít – tudod - az én hasonlatom a művészről, hogy katonai előörs, akkor és úgy hasznos, ha a törzstől messze jár, esetleg fölrobban, úgy is hasznos, a törzs megtudja, arra ne menj
hogy elláthassák majd a munkájukat
miért kell ellátni?
hogy működjön a világ
miért működjön a világ?
hogy élhessünk
az utolsó kérdés MINDIG ez
miért élünk?
---------------------------
a társadalom az új műveket először max. eltűri, ő mindent a középszer felé kíván
nivellálni
--------------------
tanítható-e a művészet. a kérdésfeltevés rossz, mert megválaszolhatatlan
ha egy emelettel (absztr. szinttel) följebb: tanítható-e az ember.
Egy szinttel lejjebb van tartalma: a műv. gyakorlása sok elemet tartalmaz.
Melyik elem tanítható.
pld: a morál, világnézet
a szorgalom,
a hibákhoz való hozzáállás módjai
természetesen a műv. technika
az én az életviteli példámat tanultad az első 20 évben
A korrektura formái: kijavít, visszametsz / spektrumot szűkit / utat mutat,
netán kijelöl / kerülőutat lerövídit / csak elbizonytalanít, hogy gondolkozni
kezdj /