dátum: 2010.07.17.        fájl: html-2010/fonai-interju.htm                 
C. 10507-511
 
Somogyi Hírlap 2010.7.24., szombat
Fónai Imre:
ISTEN KÖPENYE, VAGY SZOVJET KÖRFŰRÉSZ
VÁLI DEZSŐ EGYEDÜLI 
LAKÓJA A TÖREKI MŰVÉSZTELEPNEK; BERAGASZTOTT ABLAKNÁL FEST ÉS BLOGOT ÍR
Idén Váli Dezső az egyedüli
vendége a tulajdonosnak, 
Barna Sándornak a 
siófok-töreki alkotótelepen.
A művész már huszonkét
éve egyetlen témát jár körül: 
műterembelsőt fest.
 

fotó: Gáti Kornél
– Páratlan ez a töreki táj, 
		háttérben a Balaton, a túlsó part sziluettje. Élmény lehet itt 
		festeni... 
		– Csak magának mutatom a 
gyönyörűséges kilátást.  Fóliával beragasztottam az ablakot, a  budapesti 
		műtermemből sem látom a távoli Rózsadombot, lesmirgliztem az ablakot. 
		
		– Pedig úgy képzeltem: késő 
		délután, ha enged a hőség, kiül a kertbe alkotni... 
		– Szobában festek. 
		
		
		– De ehhez minek a töreki 
		művésztelep? 
		–  
Évtizedek óta minden júliust és márciust alkotóházban, művésztelepen töltök; nem 
kényelemből, bár fontos, hogy ellátnak, bőségesen és tapintatosan. Ez alatt 
"megparancsolom" magamnak: naponta el kell kezdenem egy képet; a vasárnapokat 
leszámítva ez 24-26 tábla. Egy kép elkezdése számomra keserves, ezt a 
másállapotot így győzöm szusszal. Buta szisztéma, de nekem bevált. A képek egy gondolatot járnak körül, egyik építi a másikat. Ahogy 
valaha Vilt Tibor mondta, mai szobrom a holnapi szerszáma. Az otthoni tíz 
hónapban vagy tíz évben fejezem be aztán őket. De honlapomon (deske.hu) 
gyakran éppen csak elkezdve, azonnal megmutatom. És 
kapom a visszajelzéseket, tetszik, vagy sem. Amelyik végképp nem sikerül, arra 
ott a kis szovjet asztali 
körfűrészem. Sok a selejt, kilencszáz esetben használtam. Ezer olajképem él, 
számozom őket.
.– És a legfontosabb: jó ideje 
		már ugyanazt a témát festi... 
		– Huszonkét éve. Műterembelsőt. Őrület. 
Persze ezek nem műtermek; ezek képi egyensúlyok. Ha a Keleti pályaudvaron ülnék, ott is ugyanezt festeném. 
		Meg itt Törekiben is. Az előző témám hívő keresztény létemre régi zsidó temetők voltak. 
Korábban fotóztam ezt a témát hobbiból, sokáig álltak dobozban a képek, mire témává 
hasznosultak. Úgy éreztem, három év után gyengülni kezdett a sorozat, ezért 
abbahagytam. Akkor elővettem egy régi fényképet a szobámról, megfestettem. 
Puritán szerzetesi szoba, börtön – ezt mondták rá. Világnézet, 
		világkép is van bennük, bizonyára. Pedig én csak arra figyelek: az okkersárga 
mellé milyen szürke kerüljön. Barátom így mondja: a jó mű 
segít élni, és segít meghalni. Én meg így: egy remekmű villanásnyi időre megmutatja 
Isten köpenye szegélyét. 
		
		– Akkor meg is érkeztünk volna 
		Törekibe... 
		– Méltatni ugye azt a páratlan 
		lehetőséget, hogy itt valóban lehet dolgozni. És a kultúramecénás Barna Sándor idén 
már mást nem is fogad, csak engem. Pedig 
amikor létrejött ez a művésztelep, s a kurátorok hívtak, hogy két képet itt 
hagyva bárki jöhet, nemet mondtam. Azt felelték: no jó, aukciós áraidat 
ismerve tőled elég lesz egy is... 
		
		– Divatba jött? 
		–  Mint a zöld retikül. A 
zsidótemetős képeimből kevés van (nekem 
húsz éve nincs), ma három- és hétmillió között cserélnek gazdát a gyűjtők között. 
		
		– Igaz, hogy feltette a képeit 
		az internetre és lemondott a szerzői jogdíjakról? 
		– Korlátozás nélkül  levehető 
minden a honlapomról. Azt kötöttem csak ki, hogy nem lehet pénzt csinálni 
belőle. De láttam már a munkáimból könyvborítót; nem ellenőrzöm. Mondjam azt, hogy a publicitás 
többet ér?! Minden munkám fellelhető, s az első hazai bloggerek között voltam. Éppen tíz éve 
		kezdtem. Ha visszaolvasom ezt a Válinewst, kiderül: ötven évig hibás 
		képzettel éltem. Valójában szép és gazdag az életem. 
		
		 
| Egy hajcsat, XIV. Lajos és Orbán (Deske-blog idézetek, Töreki, 2010) 
			Havi gyónás, Arany, hűségriadó, gyónásra készülődés „TÖREKI VENDÉGLÁTÓM egyik éjszaka bejárta velem és megmutatta Siófokon lévő éttermeit is. Nem gondoltam volna, hullámzó tömeg, a hosszú sétányon tízméterenként kerti vendéglő, mindegyikből más zene dől. Egy fa alatt paravánon tucatjával női topánkák, éjfélkor! Mellette hajcsatbolt. Illetve bódé. Évek után ott találtam megint hajpántot, habár strasszal borított. Délutáni álmomhoz.” „KATA SZOKÁSOS szokásos esti-, órás úszása (megvan a legpontosabb szitokszó) a dekonstruktív Balatonban, én itt a parton őrzöm a ruháit, köröttem nyüzsgő fürdőruhások őgyelegnek, a lányok a melltartójukat igazgatják, egy padon Friedl kultúrtörténetét böngészem, XIV. Lajos tehetsége és tehetségtelenségei. Meg közben három fotó. Illetve tíz, de nem bírtam közülük egyet kiválasztani. Hiába, kánikula. Közben tűnődtem, ki írhatta azt a gyönyörű sort, hogy létem, ha végleg lemerült.” „SZÜTS ÍRJA BLOGÁBAN, hogy tévedek, ne tréfálkozzanak a szocik a parlamentben Orbán szülinapjával, mert nem tehetünk mást, mint hogy az utolsó lélegzetünkig úgy viselkedünk, mint aki egy demokratikus jogállamban él. Nem értek vele egyet. A londoni parlamentben a felsőházi tagok egy nem tetsző felszólalásra fennhangon bégetnek. A humor belefér a demokráciába. Az, tudjuk, a fölélátás képessége. Kincs. Szerencsés esetben egy demokratikus házastársi konfliktust is az old meg. És imában is: valamelyik szent Teréznek mondta az Úr, aki barátom, megpróbálom. Mire a válasza: azért van olyan kevés barátod... ” „HAVI GYÓNÁSRA KÉSZÜLÉS. Nehéz lesz erre idegen környezetben, nyilván miséző-körútja közepén, szertartás előtt vagy után elkapni az idegen papot. De hát ez a dolga..." „A MAI KÉP 09:25-RE LETT MEG. Nem kerestem új témát. Délután uszoda, hétszáz méter. A sávomban egy legény erősen tanított úszni egy kissé dundi kiasszonykát. Láthatóan egyiküket se zavarta, hogy a kisasszony egyébként jól úszott." „MA HŰSEBB LESZ? Ma másodfokú hűségriadó? A mai képért szíves elnézést kérek. De hát ez a kánikula. Tegnap éjfélig most készült interjúmat reszelgettem. A Somogyi Hírlapban fog megjelenni." 
 | 
		
 
 
		
		 
 
		 
 VÁLI DEZSŐ
1942-BEN SZÜLETETT Budapesten. 1967-ben végzett az Iparművészeti Főiskolán, 
		belsőépítészként. 1959 óta fest. 1986-ban Munkácsy-díjat kapott. 
		1994-től rajzot tanít az iparművészetin. 
		KORSZAKAI: Korszakai: 1968: első műtermes 
		képek; 1970-71 és 1988-90: keresztutak, 1969-83: absztrakt képek, 1980: 
		kollázsok, 1984-87: zsidótemető képek; 1987-től: műtermes képek.
[Ez teljesen 
hibás, itt kijavítva, VD.:] a tanulóévek után 
1969-1984 absztrakt képek, 1984-87 régi zsidótemető-sorozat, 1987-től "műtermes 
képek". Közben grafikák: 1971, 1980 kollázs-sorozatok, 1984-ben zsidó temetők, 
1988-90 keresztutak. 
		KEZDETI NONFIGURATÍV próbálkozásai 
		mellett fő érdeklődési területe az absztrakt ábrázolás. Amikor 1984-ben zsidó temető sorozatával 
		áttér a figurális ábrázolásra, nem változik meg líraisága. Ez a több mint két évtizede tartó sorozat önéletrajzi 
		vallomásnak tekinthető: a sivár-csupasz élettér, a szent ferenci 
		kifosztottság trecentói tisztaságot idéző színvilággal tart egyensúlyt. 
		Hagyományos olajtechnikát használ. Képeit hosszan, gyakran évekig 
		érleli, rendszeresen szelektálja.
BÁR A közös bemutatkozásoktól nem zárkózik el, 
		magányos alkotó (Kortárs Magyar Művészet).