2011..9.9. html-2011/dobszay-nekrolog.htm C.11024-26 F/2009/125
Élet és Irodalom
LV. évfolyam
36. szám,
2011. szept. 9.
Jeney Zoltán
Dobszay László halálára
(1935–2011)
Great passing, írta közös angol barátunk, mikor már tudható volt az
elkerülhetetlen. Nagy és rendkívüli ember távozását nem lehet ennél
kifejezőbb tömörséggel tudatni.
Nézem a különböző újságok és hírportálok gyászjelentéseit. Legtöbbje
csak az MTI hírét hozza le. Néhány esetben a hír után nyilvánvalóan
ugyanabból a forrásból származó rövidebb-hosszabb életrajz
következik. Feltűnő, hogy sehol egy utalás a formátumra. Arra, hogy
az eltávozott - az életrajzokban felsorolt zenei diszciplínákban
felmutatott kimagasló eredményein messze túlmenően - nemcsak
egyedülállóan univerzális zenész volt, hanem a kor legjobbjai közül
kimagasló intellektus is.
A nagy úttörő nemzedék, Bartók, Kodály, Szabolcsi távozásakor a
tudósítások még nem voltak ennyire visszafogottak - igaz, Dobszay a
nagy elődökhöz mindig is tanítványi alázattal viszonyult -, holott
bárminemű kegyeletsértés nélkül immár nyugodtan kimondhatjuk:
rendkívül széles körű tevékenységének egyes területein hasonló vagy
a diszciplína természetéből adódóan mestereit is túlszárnyaló
teljesítményt nyújtott.
A kor változott. Ma a média által uralt, futószalagon kreált
percemberek, „celebek" korában Dobszay szellemisége, magatartása nem
tűnik korszerűnek. Ennek Dobszay maga is teljes mértékben tudatában
volt: „Eszetlen és ugyanakkor egyben minden művészi eleganciát,
fegyelmet, az »igazság felragyogását« nélkülöző társadalmat kell
elviselnünk. Ha akármit lehet mondani, s az adott igazsággal
évtizedek, évszázadok óta foglalkozó szaktudományt a tudósok
összeesküvésének, rosszakaratának, a »szakértelem csapdájának«,
puszta érdekérvényesítésnek lehet pocskondiázni; vagy ha a
művészetben a felragyogó igazság helyébe a csoportérdek, a nem
művészi ösztönök kultusza lép, ha a szellemi részegség nemzeti
jelmezbe öltözik (»Sok haza-puffogatás, ok semmi, de szörnyű
magyarság, Bundás indulatok: oh be tatári müv ez!« - Kisfaludy
Károly), akkor ez csak mérgezi az igazi kreativitást, az emberi
tartást és szolidaritást. A »kiművelt emberfő« társadalmi
szükséglet, ez pedig csak olyan társadalomban lehetséges, mely
elkötelezte magát a tudomány, a művészet, és a kettő egysége
mellett." (Sipos Júliának a Magyar Tudomány számára ez év március
23-án adott interjúból.)
A tudomány és művészet egysége Kodály ideája volt, s ehhez az
ideához maradt hű az MTA későbbi elnökeként Kosáry Domokos is,
amikor a művészet egyetemes (mindenféle politikai, különösen
pártpolitikai elkötelezettségtől független) megjelentetésére
kezdeményezte a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia
létrehozását az MTA társult intézményeként. Dobszay különleges
megtiszteltetésnek tartotta, hogy a Széchenyi Akadémia elnökévé
választották, s így folytathatta Kosáry Domokos munkáját. A
Széchenyi Akadémia létét, a művészetek jelenlétét a Magyar
Tudományos Akadémián a kodályi idea megvalósulásának tekintette.
Kreatív szelleme, kiváló szervezőkészsége, tagtársaihoz fűződő
kivételes empátiája révén rövid idő alatt elérte, hogy rendkívül
szerény anyagi lehetőségei ellenére a Széchenyi Irodalmi és
Művészeti Akadémia egyre hangsúlyosabban tett eleget kultúrateremtő,
-bemutató, -terjesztő funkciójának.
A minőséget illető kérlelhetetlen szakmai szigorúsága, bár
rendkívüli szellemi tágassággal és nyitottsággal párosult, nem tette
könnyűvé életét.
Úgy tűnt, hogy a zenésztársadalommal legalább azonos nyelven beszél,
de itt is gyakran találkozott teljes meg nem értéssel, pedig mindig
egyszerűen és világosan fogalmazott. „Túl jó nekünk", hangzott el
róla az 1980-as évek elején... (Most a gyász alkalmával sem tudok
szabadulni attól a gondolattól, hogy az őt egyébként nagyra becsülő
zenésztársaim között is lehetnek olyanok, akik bizonyára
megrendülve, de mégis megkönnyebbüléssel fogadták halálhírét. Nincs
már, aki vitathatalan tekintélyével „körmükre nézzen", jöhetnek a
„jogosulatlan és tehetségtelen előreiramlások" - Bartók Béla). 1989
után közölt szociális, társadalmi, sőt immár politikai témájú cikkei
süket fülekre találtak párhuzamosan azzal, ahogy nagy példaképe,
Bibó István életműve is a politikai élet kegyvesztettje lett. (Aki
fogalmat akar alkotni arról, hogy milyen tárgyi felkészültséggel
párosult szociális empátia jellemzi e tárgyú írásait, annak érdemes
elolvasnia Az európai alkotmány és a kereszténység című tanulmányát
az ÉS 2004. február 6-i számában.)
Az 1970-es, 1980-as években gyakran mondta, hogy az akkori
társadalmi rendszer őrlő fogaskerekei között a magafajta ember
legfeljebb a fogaskerekek zavartalan működését akadályozó homokszem
lehet. Tele volt reménnyel 1989 után („ötszáz év óta nem volt ekkora
esélye Magyarországnak"). De kezdettől fogva és egyre jobban
irritálta a mindinkább eluralkodó törzsi gondolkodás, amelynek
irracionális - személyes kapcsolatokat is szétmaró - hatásai őt sem
kímélték. Az utóbbi években egyre inkább úgy érezte, hogy az újabb
és újabb „tévedhetetlenek" vezérelte fogaskerekek ismét a homokszem
szerepére ítélik. Amikor aztán a Széchenyi Irodalmi és Művészeti
Akadémiát minden személyes erőfeszítése ellenére a politika nem
létezőnek tekintette, akkor csak az elnöki tisztségről való lemondás
maradt az egyetlen lehetőség számára. Nem tehetett mást. Kodállyal
együtt vallotta: „a tudomány, művészet nem szolgálhat senkinek.
Önnönmagáért van. Nem lehet sem ancilla theologiae [a teológia
szolgálóleánya], sem meretrix politices [a politika kurvája]."
(Kodály Zoltán elnöki megnyitójából, MTA 1946.)
Akinek megadatott, hogy haláláig megőrizze alkotóképességét, annak
életműve mindig befejezetlen marad. Dobszay összes energiáját
mozgósítva igyekezett a függőben lévő, de még befejezhető munkáit
megvalósítani. Így sem érhette meg, hogy a klasszikus
formaalkotásról írt korszakalkotó nagy tanulmánya még életében
megjelenjen. Az viszont örök szégyen marad, hogy Bartók
kórusműveiről készített felvétele, amit pedig Bartókról vallott
előadó-művészi summájának tekintett, személyes és „elháríthatatlan"
bürokratikus akadályok miatt máig nem jelent meg. De legalább
befejezhette a Schola Hungarica 60. lemezét.
Felelősségünk az öröksége.
(A szerző a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja)
(A Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia, valamint a Muzsika kérésére készült írást a család kívánságára az Élet és Irodalom közli.)