dátum: 2011.4.22. fájl: html-2011/meszoly-miklos.htm C.10877
Mészöly: A tágasság iskolája
A sebesség, a
sebességgel relativizálódó idő egyelőre inkább megzavar bennünket. Messze
vagyunk attól, hogy a hatások és kapcsolatok organikus együtt-érzékelésének a
közérzetét biztosítsa számunkra. Tájtól tájig, tárgytól tárgyig, személytől
személyig száguldunk. Minden mozaik. Az állókép éhen hagy. Csak az úton levés
pátoszának van hitele. Azonosultunk az eszközzel, de elvesztettük a kapcsolatot
önmagunkkal. Az öncélú sebesség versenyzői korszerűek, mint az átlagemberi
közérzetet zsongító, látványos helyettünk-cselekvők. Az így kamatoztatott
sebesség azonban menekülés, a hódítás pózában. A magunkat megnövesztő
kockázathoz képest a versenyzés önlefokozás…
A
művészet lényege szerint se más, mint a tágasság iskolája: a távolságot és
nosztalgiát hozza harmóniába a maga felfokozott „elhatároltságában”. Ami annyit
is jelent, hogy amit megteremt, a szépség (pontosabb, ha az intuitív Evidenciát
értjük itt alatta) – a sűrítésben nyílik ki a legteljesebben. A sűrítésben pedig a
„pillanat” villantja fel magát, mint olyan realitás, amihez képest minden egyéb
tartomány fikció: megéledni csak azon keresztül tud. Ilyen értelemben a szépség
már természeténél fogva küszöbén van annak, hogy a mozgás, a folyamat, a hatás
felidézésének és befejezésének tartam nélküli egybeesését valósítsa meg, hogy
maximális azonosság és azonosulás legyen, hogy legyőzze a távolságot, és
semlegesítse a nosztalgiát – ami gyakorlatilag mégis lehetetlen. És éppen
ez
adja a tragikum „miliőjét”. A kudarc azonban sosem haszontalan, ha a törekvés
az abszolútra irányul. Végül is mi adhatna több ösztönzést új határok
megközelítésére, mint a felismert distancia? S a művészetre különösen érvényes,
hogy csak addig önmaga, amíg distanciában ragadható meg; az intuíciónál is
tökéletesebb azonosulás állapotában nemcsak a kényszere szűnik meg, de a
lehetősége is. Ahol nincs distancia, ott már csak kinyilatkoztatás lehetséges
vagy a szónál is beszédesebb hallgatás, a magatartás. Innét van az, hogy az
öröm nem fejezhető ki olyan hőfokon, mint a tragikum; másrészt, jobban el is
képzelhető a vegytiszta tragikum…
Vagyis,
a művészet
éppúgy a tágasság iskoláját járja, mint a természettudomány; s mindegyikhez
olyan közérzet társul, ami addig elemezhető csak, amíg valamilyen hiánnyal
viaskodik. Ez ugyan nem indokolja még, hogy más közös vonásokat is keressünk
közöttük – mégis csábít rá. De egyáltalán lehet-e valami haszna a kettő
összevetésének? S még ha kimutathatóak is egyezések, túlzott hangsúlyozásukkal
nem veszélyeztetjük a művészet autonómiáját? Vagy fordítva: a
természettudománynak, korunkban, visszavonhatatlanul függetlenítenie kell magát
a művészet vízióitól?...
A természettudomány
számunkra sokkal személyesebb ügy, mint amennyire volt vagy lehetett eddig. S
nyilván azért, mert soha nem tapasztalt mértékben produktum is, technika –
tárgyi öröm és veszélyeztetettség….
A tudomány mindig a
helyesség szférájában fog maradni; s a művészet számára mindig csonkulás lesz,
ha megelégszik az aktuálisan bizonyítható helyességgel, s lemond az igazság és
hitelesség olyan sugalmazásáról, aminek ereje a bizonyíthatatlanság, a
korlátlan tágasság pátoszában van. Ugyanis nem csupán a tudomány, érzelem,
társadalom pillanatnyi evidenciáit foglalja magába, hanem meg is haladja azokat:
egyetemes érvényű valóság-felidézés….
Victor Hugo írja: „A
tudomány szüntelen előrehaladás, eltörli saját eredményeit. Termékeny
törlések…! A tudomány létra… a költészet szárnyalás. A művészet remekei
örökkévalóak. Dante nem törli el Homéroszt…
A természettudomány világában mindig megnyugtatóbban, és főképp szükségszerűen tud igazolódni az új: szüntelenül az általánosítás felé halad. Einstein szemlélete nem megdönti Galileiét és Newtonét, hanem bekebelezi. A művészi új igazolódása sokkal rejtelmesebb, nehezebben részletezhető folyamat….