Rakovszky
Zsuzsa
NAPÉJEGYENLŐSÉG
A pszichológusnál
„Ilyet
nem tesz többé! Ígérje meg!”
Gangra
néző szoba. Az ablakon ha
kinéz,
látja: most kezd új életet
két
sápatag ecetfa satnya lombja,
tetők
fölött a nap halvány korongja
üveggyapot
és szösz közé esett
kontaktlencse.
Egy kéz most félrevonja
a
felhő-gézt. Futólag élesebb
fény
tűz a szakfolyóirat-halomra.
A
tudat jégkérge alá rekedt
sok
kóbor árny most mind a fény felé tör.
Roncsok,
az elsüllyedt emlékezet
diribdarabja
negyven évnyi mélyből.
Anyád
mint vámpírdenevér lebeg
elő
egy álom pókhálós ködéből.
Apád
(főkönyvelő) itt Rübezahl, a
vad
óriás. Lobog füstköd szakálla.
„…Mintha
nem is lennék. Ez itt? Sötét
bogár
pókhálóban. Hosszú menetben
fekete
árnyak. Szürcsölik a vért.
Talán
meghaltam és észre se vettem.
Vagy
még élve tévedtem ide, és
nem
találok haza. Most kinevet, nem?
(Fintor,
bocsánatkérő nevetés.)
Mélyút
egy fekete nyárfaligetben.
Mintha
csúszdán csúsznék. Ahogy öregszem,
mindig
gyorsabban futnak a napok:
az
élet ennyi volt csak? Lehetetlen.
Fekszem,
kelek, főzök, rendet rakok.
A
dolgok megtevődnek általam.
De
én – hol vagyok ebben az egészben?
Akár
egy kulcsot: elhagytam magam.
Csak
észlelem, hogy vagyok, de nem érzem!”
(Az
órából öt perc még hátra van.)
„És
most azért jött el hozzám, hogy megkeressem?”
„Nem
is tudom. Minden olyan bizonytalan...”
Két
óra múlt. „Viszontlátásra kedden!”
Kilép
a házból: kedvetlen tavasz
jár-kel
beton- és füstköd-börtönében.
Pernyét
kéményhuzatban: varjakat
lát
lengeni pléhlábas-szürke égen.
Láz
hajtja tollas orsó-testüket,
magát
másolni buzdítják a gének.
Csalán
és tyúkhúr zöldell, friss rügyek,
áldozik
minden a zöld istenének.
Hol
kutyapiszkos föld ritkás füvet
növeszt,
s a fák leprafoltos-fehéren
kísértenek:
kihízták kérgüket,
átvág
a por és napfény lepte téren.
Mikor
a mennydörgő zebrán kel át,
a
túlsó járdapart felé haladva
anyját
látja – riadt szem, kiskabát –
a
túlvilág üvegsíkjába fagyva,
lép
tétován, s testén áttetszik a
baljós
szó: „árnyékolástechnika”.
Másnaposan
Kikel
a gyűrött ágyból: esti top,
farmer,
bugyi, kupacban lenn a földön.
Csukott
szemmel papucs után topog,
soká
nézi magát a nagytükörben.
Próbálgatja
hosszan, a tegnapi
estét
a mosttal hogy fércelje össze.
Saját
festetlen arca meglepi:
lisztszínű
maszk, de senki sincs mögötte,
úgy
lebeg a tükör sekély vizében,
mint
vízbefúlté fél lábszárnyi mélyben.
Ahogy
nyújtózik, karján szárnyra kap
a
tetovált, szivárványszínű lepke,
indák
között a szív. „Elhagytam egy tavat,
egy
képzelt forrás hangjait követve.”
Ez
most a holt idő. A felszínén
látvány-roncsok
úsznak: örök jelen.
Árnyék-világ.
Az Én lyukas edény.
„Mint
vért, múltat veszítek szüntelen.”
A
lélek tarka trópusi növény,
léggyökerén
lebeg a semmiben.
Benéz
a sápadt délutáni fény,
a
láthatatlan, óriási szem
megáll
piercinggel átfúrt köldökén,
csillog.
„Ha nem látnak, nem létezem.”
Fürdőben
Síkos
lépcsőn papucs, egyenletes
háttérmoraj,
villanyfény járta pára,
hő
és homály: a zöld vízben a test
emlékezik
hal- és hüllőkorára.
(A
test! A mindig magunkkal cipelt
Én-Idegenség!
Holdsütötte Éden,
benne
kígyó halál. Vízmélyi kert.
Medúza
szív pulzál rubin sötétben.
A
bőr, a szem a csillagok, a rózsák
rokona:
álommal áttört anyag,
később
lepusztult város, a valóság
homoksivataga,
ahol a nap
kikölti
az idő kígyótojását,
csontritkulást,
a rothadást a bőr alatt.
Míg
végül úgy elváltozunk, a szem,
a
kéz, az arc nem ismer önmagára.
Én
lennék ő? vagy ő én? Azt hiszem,
lenni
akartam, és ez volt az ára.
Mi
voltam? árnyék elfutó vizen.
Leszek
felhőmosoly, villanyfény járta pára.)
A
szaunában verítékgyöngy pereg.
Égő
kövekre víz hull sisteregve.
Forró
fogakkal zsúfolt szájüreg.
Izzó
gyűrű forr izzadt ujjperecre.
Bőrbe
égnek tüzes testékszerek.
A
mutató a százasig pörög föl.
Fehér
ködben fehér árnyék lebeg,
s
egy hangot hallok szólani a ködből:
„Rég
láttam már. Valahol messze járt?”
„Ismerjük
egymást?” „Ó, vagy ezer éve!
Már
meg sem ismer? Maszkot maszkra vált,
igaz,
rajtunk a kor, testet cserélve
szorítjuk
görcsösen az Én szilárd
aranyrögét
– végső esszenciánk
örökké
változó felhő-tenyérbe.”
„És
ez biztos?” „Ne engem – önmagát
kérdezze!
Még sosem figyelte meg,
egy
városban, ahol még sose járt,
hogy
vannak furcsán ismerős terek,
egy
ház, amely szinte »megállj!«-t kiált?
Az
ajtóhoz három lépcső vezet,
a
rések közt fű nő, dohányvirág,
a
függönyrésben ágyvég, képkeret,
s
mind ismerős? Olykor nem nézeget
régi
fényképeket? Villámfény pillanatban
megőrzött
arcokat – sportsapka és zsakett,
csíkos
úszótrikók, nők furcsa, nagy kalapban,
nehéz
függönyszárnyak között a fény
pótfürtöket
becéz, mellfodrokat.
Nem
érzi akkor úgy: »Ez voltam én,
lényegem
ott, a múlt fiókjában maradt«?
Dalárdisták,
vadszőlős kerti ház,
víg
társaság vadászkabátban, őszi fényben,
mögöttük
Árva vára, mögöttük egy világ.
Nem
érzi sokszor úgy: »Én akkor éltem!«
Világ,
amely lesüllyedt, mint a kő,
eltűnt
az algás, fény nem járta kékben.
A
szunnyadó emlék éleszthető.
De
egyedül nehogy próbálja – semmiképpen!
Kéri
a névjegyem? Van nálam éppen.
Talál
a fürdőköpenyem zsebében.”
Margó,
halottlátó és angyalismerő –
ez
áll a névjegy ázott négyszögében.
A földalattin
Kilép
a házból könnyű kék ruhában,
a
csuklójára néz: mindjárt hat óra.
De
még teljes erőből délután van.
Fotonzápor
zuhog a nagy folyóra.
A
délutáni Nap – égő tehén –
a
lomha vízre sápadt holdat ellett,
s
most vonszolja nyugat felé a fény
köldökzsinórján:
gézcsík – könnyű felleg –
tapad
az izzó sebszáj peremén.
Ahol
mozgólépcső jár fel-le, fel-le,
a nyíláson a föld alá lelát.
Ellép
a koldusok tálkája mellett.
A
falról tízezer óriásplakát
nézi
a mélybe szállót: topmodellek,
filmsztárok
lávakő tekintete.
Merev
istenarcok között halad.
Szépség,
siker megannyi istene –
(a
felszínen lassan leszáll a nap).
Siet:
a túlparton fél hétre várják,
legyűri
enyhe klausztrofóbiáját,
az
Elixir magazinnal kezében
lefele
száll a földalatti szélben
egy
helyben állva, majd leér a lépcső
aljára,
és beszívja a sötét cső.
A
fémhernyó nagyot rándulva nyög.
Motorzaj,
szélzúgás a föld belében.
Testszag,
bordái közt éles könyök.
Műbőr
szaga. Most kattognak el éppen
a
nagy folyó alatt. Fejük fölött
a
szürkés, olvadt zsírszalonna-fényben
ezer
tonna sötétség hömpölyög
két
part között. A szemközti ülésen
valaki
a Blikket olvassa éppen.
A
képről farkasszemet néz vele
az
amstetteni rém sötét szeme.
Eszébe
jut, milyen is lenne, ha
nem
jutna föl innen többé soha,
ha
a kijárat beszakadna –
Végre
becsattognak
a Blaha Lujza térre.
Az elrabolt lány
„Mióta
élek itt a föld alatt,
itt
semmi sincs, süket csönd és sötétség,
jön
évre újabb év, jön napra nap,
a
szajha test folytatja működését.
Mert
a földmélyi isten elrabolt,
tíz
ölnyi mélyben, fény nem járta térben,
úgy
élek itt, mint holtak közt a holt,
anyám,
anyám, mikor jössz már el értem?
Itt
lenn a föld alatt növekszenek
gyermekeim,
sápadt kis földi férgek,
gyulladt
szemű, fakó félistenek,
akár
a krumplicsíra, zöld-fehérek.
Mindenhová
kísér a szörnyű szem,
jön
és szorít az isten szörnyű karja,
innét
tudom csak, hogy még létezem.
Anyám,
anyám, miért hagytál magamra?”
Alfa állapotban
Kopott
és macskahúgy szagú a ház.
Sötét
utcára néző ablakok.
Alkonymoha
lepi a ház falát.
Tetők
marasztják a tűnő napot.
Benn
a csillár szövi fényfonalát,
nyolc
karja végén nyolc fénygömb ragyog.
S
az érkező, akár a nagykabátot,
kívül
hagyja minden gondját-baját: hogy
B.-nek
a biztosító nem fizet,
C.-t
a fővállalkozó becsapta,
D.
a neten bioélelmiszert
próbál
árulni, G. lejárt kecsapra
ragaszt
új cetlit. Titkos kert zizeg
szemük
mögött. Fejük búbján a csakra
kinyílik,
és egész testük bejárja
a
Mindenség bioenergiája.
A
plafonon négy fej hatalmas árnya,
a
tálcán gyógytea, magos kenyér.
Bámulnak
az imbolygó gyertyalángba,
szemük
ködös, az ujjuk összeér,
amíg
önlelkük rétegein át a
mélybe
szállnak, hol az idő s a tér
nagyot
lobban s kihuny, hogy visszatérve
ki
mit látott a mélyben, elbeszélje.
„Te
mit láttál? Én láttam egy tavat,
kék
volt, egy rózsa úszott legközépen.
Átvágtam
egy mezőn, melyet sütött a nap,
harangvirágok
ingtak déli fényben.
Aztán
a súlyos kőkapun beléptem,
s
megláttam a komor kőarcokat,
árnyéktalan
izzottak lenn a mélyben
a
vérszínű barlangi hold alatt.”
„Volt
egy szoba – a tenger sós szaga
bejött
az ablakon. Az ingaóra
éjfélt
ütött. Nyirkos köd, éjszaka,
gyertyák
huzatban, vártunk egy hajóra,
de
nem jött meg. Később fölkelt a nap,
esett
a hó, pár vércsöpp hullt a hóra.
Isten
zúgását verték vissza a szűk falak,
vártunk
a sors hideg hullámán hánykolódva.”
„Rőt
téglafal. A déli nap heve,
a
krókuszok a ház előtt a keskeny
előkertben.
Esős nyár zöld füve.
Egy
ház, hol vártak rám – én késlekedtem.
De
én vajon ott még én voltam-e?
Esők
koptatta kő alatt a testem
már
csak üres csontok. Háttérzene.
A
partot zúgva ostromolja Isten.”
Most
mind a három szempár D.-re néz,
tudják,
hogy ő a Lét titkát kutatja.
Látják,
amint a holdas körmű kéz
a
légben tétováz egy pillanatra.
S
mintha álmok vizétől kőnehéz
ruhában
éppen most gázolna partra,
vagy
mintha egy szobor életre kelne,
úgy
néz körül, s lassan forog a nyelve:
„Egy
várost láttam, amely nincs sehol.
Ég
s föld között, két hosszúsági fok
metszéspontjában.
Nem volt nap, se hold,
nem
voltak évszakok, sem napszakok.
A
szűk közökbe sárgás köd hatolt,
a
semmire nyíltak az ablakok.
S
a köd, mint óriás amőba teste
mindent
benyelt, s a dolgok határait kikezdte:
nem
volt különbség élő és halott,
sötét
s világos, jó és rossz között.
Láttam
egy férfit: kígyót szoptatott.
Egy
nőt, aki hűséget esküdött
egy
mikrosütőnek. Anyámat láttam ott
tűzcsappá
változni. A köd mögött
háború
dúlt, házak roskadtak össze,
a
buszfőpályaudvart az árvíz elsöpörte,
hajók
süllyedtek el a lángoló vizen.
De
nem volt valóságos semmi sem.
Egy
angyal jött, és szólt: »Ez itt a menny.
Vagy
a pokol. Különben egyre megy.
Ahol
a lényeg többé nincs jelen,
a
szavak semmit nem jelentenek.
Ez
itt nem tér: a tér emléke csak.
Ezek
nem emberek: kísértetek.
Sőt,
még te sem – ne is áltasd magad!
Nem
létezel, csak úgy tűnik neked!«
S
én sírtam, és sírva kerestem ott
egy
érzést, egy szilárd pontot a térben,
de
semmi – minden folyton változott.
De
jó is most közétek visszatérnem
e
helyről, mit nevén nevezni nem tudok!”
Egy esküvő
„Kivártuk,
amíg minden egybevág:
a
Hold a Kosban, Vénusz a Bikában.
A
fák között gyalog mentünk tovább,
tűsarkúban
voltam, fázott a lábam.
A
szemhatár hideg aranyban állt.
Ott
volt a fél befektetési osztály.
Középen
láthatod az ifjú párt:
Renáta
(Skorpió), Roland (Oroszlán).
Amikor
égő fáklyákkal leszálltunk,
a
sírok mentén két sor mécses égett,
a
szentélyben az oltárnál megálltunk.
Rita,
a marketinges – ő mondta a beszédet,
szép
volt, csak egy kicsit hosszú szerintem,
arról,
mitől jó egy párkapcsolat –
Itt
a sötét bikát legyűri épp az isten,
két
fáklyás kétfelől: Cautes, a pirkadat,
és
Cautopates, az alkonyat.”
Az isten érkezése
Sörszag
és hangzavar: már itt az este.
Sötét
hangárban zajló tengerár.
Kék,
zöld, vörös lézerfényben a testek.
Egy
létből, mely kietlen és sivár,
kezek
pókláb-erdői integetnek:
mindenki
érzi közeledni már
párducok
vonta kocsiján az istent,
ki
látomást fakaszt, amerre jár –
szőlőkoszorúsan,
por s füst alakban
száguld
a vérben, a kaszáló végtagokban –
Önkívületben
egy ütemre ringva
nincs
én-te, megszűnik minden határ.
A
lélek most pórázát elszakítja,
s
a rángatózó test fölébe száll
a
sűrű lét fényétől elvakítva,
mint
fényszórótól megzavart madár
csapong
ég s föld között, s mindenben ott van,
a
vírusokban és a csillagokban.
Sokféle
álarcát most elhajítja
a
Mindenség, és látszik: minden egy,
az
űrt egyetlen elektron hasítja,
az
kelti e lázas ködképeket,
a
hömpölygő ködből kiválva, mintha
két
Nap – fényszórók közelítenek,
az
utolsó korlátok is ledűlnek,
a
világ tűzben-fényben semmisül meg.
Dal
Tavasz,
esők, emlékek évszaka –
már
hányszor láttam, még hányszor fogom?
Fordul
a föld: fél nap, fél éjszaka.
Áttűz
a nap a zsenge lombokon.
Üvegszilánk
az udvar friss füvében,
s
mindaz, mit őriz az emlékezet –
az
árnyakkal, kiket táplál a vérem –,
mi
lesz velük, ha én már nem leszek?
Kik
álmomban följárnak föld alatti
fekvőhelyükről
felhős éjjelen,
köddé
lett arcuk, hangjuk visszakapni,
majd
újra, végleg eltűnnek velem?
Egy
régi hang esőben, hóesésben,
régmúlt
szemek, rég elsüllyedt kezek:
mindaz,
mi volt, minden, amit megéltem –
mi
lesz velük, ha többé nem leszek?
Otthon
Ez
itt a hely, ahonnét nincs tovább.
Ez
itt a másvilág előszobája.
A
képernyő kísértet-kékje ráng,
gyér
fénye hull négy sodronyos vaságyra.
Kintről
az esti, megszokott zajok:
vécézúgás,
járókeretek kopogása,
nővér
jön, hogy visszavigye az ágyba
a
székből, hol átülte a napot.
Egy
újabb nappalt nyelt el a sötét.
Hiába
kapkod az emlékezet:
arcok,
nevek – mi volt ma az ebéd,
ki
jött, ki ment – az összes részletet
sodorja
már az ár, az éjszaka,
kihulltak
a tudat lyukas kezéből.
Egy
idegen: fiatal önmaga
néz
rá merőn az ágy fölötti képről.
Ordít
a tévé – a sorozatot
nézi
a háromból két szobatársa.
Lehunyja
a szemét, hogy újra lássa,
mint
aknamélyből nappal csillagot,
a
sötétség legmélyéről a múltat,
anyját
látja (harminc éve halott),
a
szomszéd kisfiút – a tóba fulladt,
a
kertre néző konyhaablakot,
első
kutyájukat, Hattyú nevű
nőstény
komondort (egyszer megszökött,
de
visszajött), milyen zöld volt a fű
eső
után, a nárciszok mögött.
Látja
a házat, ahol született.
Tolonganak,
körülveszik az árnyak,
míg
e veszendő drágaköveket
szorítva
nekivág az éjszakának.
Kettő
körül álmából fölriad,
tengermoraj
lüktet a jobb fülében,
a
sötétség hullámain hanyatt
úszik
az éjszakán át félig ébren.
Álmában
törékeny csónakban ült,
s
az ár a vízesés felé sodorta,
molylepke
volt, a láng felé repült,
láng
volt, s várta, hogy a huzat kioltsa.
Most:
– „...terminális stádium... ” –
rekedt
alorvos
hangon suttog a sötétség,
érzi
körül a bomló testeket,
hallja
a csillagok szúpercegését,
a
fény kis férgeit, hogy őrlik az éjszaka
lambériáját,
míg porrá nem omlik,
s
ott áll a hajnal hamuszín fala
csupaszon,
és minden kirajzolódik
a
gyorsan terjedő forrástalan
világosságban
– még nincs fénye-árnya –,
vizespohár,
fűtőtest, óralap
dereng
saját léte titkába zárva.
Most
már csak egy perc, és fölszáll a nap,
megint
életre kel csillogva minden.
Felhő
szalad, már tisztán látszanak
a
zöld fenyő-borosták a távoli hegygerincen.