2012.11. html-2012/dobos-dolgozat.htm C.11581-85
Dobos Bence: Az
Alkotás
Debrecen, építészmérnöki kar, TDK dolgozat része
(magnós interjú alapján)
Váli Dezső
Váli Dezső festés közbe (sic!)
(Forrás: http://www.belvedereszalon.hu)
DB- Ön nagyon rendszerető, hiszen rendkívül szoros az időbeosztása. Percről percre
meg van határozva a napja. Miért van ez így?
VD- Én rendszerető fajta vagyok és ezt nem kitaláltam, hanem ez létrejött. Elég
pontosan ebben a formában negyed százada. Egy két tíz perc elcsúszással változott az
elmúlt 25 évben.
DB- Arra lennék kíváncsi, hogy amikor fest, milyen módszereket alkalmaz? Szokott-e
kísérletezni új anyagokkal?
VD- Nem, sőt nagyon mereven nem kísérletezem új anyagokkal. Beszéltem én több
festék, vegyészmérnök ismerősömmel, akik festékgyár tulajdonosok is egyben.
Mindenki azt mondja, hogy nem lehet tudni a műanyag festékek száz év múlva hogyan
fognak viselkedni, mert az óriásmolekulák idővel lebomlanak. Én ehhez nem értek, csak
nagyon mereven a tradicionális agyagokat használok, amiket 1300 óta használnak.
Tehát én olajjal festek és hagyományos alapozásra.
DB- A képei mérete folyamatosan változik, mert látok itt sokféle méretű keretet?
VD- Mindenkinél természetszerűleg folyamatosan változik, nálam nem. ’82-ban
ráálltam a négyzetes formára és ’83-tól nekem ez a 60x60as méret bevált. Volt, hogy
két évig, ilyen-olyan okokból ezeket nagyobb formátumban csináltam, de a négyzetes
forma úgy mondják rólam, hogy védjegyem. Ha nincs valamilyen egyéb ok, akkor
29
továbbra is egész egyszerűen monoton módon maradok ennél, evvel nem foglalkozom,
ez nekem jó, működik és ugyanezt a méretet használom.
DB- Szokott magának előre skicceket rajzolni?
VD- Igen, ilyen gyufás skatulya méretű vázlatokat csinálok, ceruzarajzokat. Öt
perceseket a képekhez, nagyon sokat csináltam, egy-kettő megvan. Aztán azokat
felrajzolom egy lemezre és attól kezdve már az olajfestékkel folytatom.
DB- Ha jól olvastam több évtizeden át rajzolta a műtermét.
VD-22 évig. ’87-től ugyanazt, formailag nem a saját műtermemet, hanem egyáltalán
műterem belsőt, tehát témát nem váltottam.
DB- Azért nem váltott témát, mert úgy érezte, hogy nem tudja befejezte, vagy újra
elkezdte?
VD- Egyik sem. Nekem a festés ugyan olyan, mint egy hivatali tevékenység. Én ehhez
értek és délelőtt 11 körül el kell kezdeni. Nincsen ihlet és nincsen vízió és, hogy a
témánál maradtam, az csak azért van, mert annyira érdektelen számomra. Olyan
érdektelen magában és semleges. Az én képeim, ami működik elsősorban a színek által
és ott pedig nem lehet tervezni. Mondjuk, egy vörösből van 2300 és én mondjuk, az
1427-es vöröset fölteszem az hibátlan, de az 1429-es az teljesen fölösleges, tehát
hibás. Ezt nem tudom az én agyammal. Én nem tudok színeket tervezni, meg kell
találni. A képeket elkezdem, mint egy hivatalnok és teljesen vaktában, vagy nullából
indulva megkeresem, amíg ebből valami tartalom lesz.
DB- A műtermet igyekszik, ez által érthetőbbé tenné, vagy önmagát keresi a műterem
festésén keresztül? Önmaga megértése, vagy a világ megértése a cél?
VD- Egyik sem, én egy rendes képek akarok festeni délre létrehozni, vagy egy-két éven
belül, ha nem sikerül félreteszem és hónapokig elő nem veszem. Az én feladatom nem
több mint, egy okker szín mellé egy jó kéket találni. Ezt nem szoktam elmondani, mert
nem értik. A Mallarmé az mondta, hogy a jó vershez nem gondolatok kellenek, hanem
szavak.
DB- Szóval úgy fogja fel a festészetet, mint egy feladatot, mint egy elvégzendő
feladatot?
VD- Természetes, persze! Mint, ahogy egy géplakatos reggel bemegy a gyárba és
felveszi a munkaruhát és beindítja a gépet, az a feladata. Én egy képet 5 percre előre
soha nem látok, fogalmam sincs, mikor elkezdem, hogy mi lesz belőle délre.
30
DB- Minden esetben kézzel fest? Nem alkalmaz digitális technikát?
VD- Effektíve újbeggyel festek és ronggyal, időnként ecsettel, ez eléggé meghatározza
a kép látványát. 6-700 éves olajtechnikával festek.
DB- Megfigyeltem, hogy a képeim ritkán van árnyék. Ennek mi az oka?
VD- Nagyon ritka, hogy van. Egyszerűen nincs rá szükség a képen.
DB- Nem tartja fontosnak?
VD- Semmit nem tartok fontosnak. Ezek motívumok, elemek, amiket úgy használok,
mint egy szakácsnő, aki kinyitja a frizsidert és kiveszi, ami kell belőle. Tojás, zsír,
kolbász.
DB- A tárgyat árnyékkal könnyebb elképzelni a térben, plasztikusabb.
VD- Engem nem érdekel a tér, se a tárgy. Én formákat festek föl a képre, lehetőleg jó
formákat, nem ábrázolok. Ha ábrázolnék, számon lehetne kérni, hogy miért ferde a
festőállvány, holott az nem ferdén áll, hanem egyenesen.
DB- Végeredményben mi a célja a festéssel?
VD- Hogy a magyar kultúrát szolgáljam!
DB- Más témái vannak a műtermen kívül?
VD- Ma is azt csinálom. Mindig az a félelem tárgya, hogy önismétlésbe fullad é, hogy
esetleg egyre romlanak a képek. Az én statisztikám szerint én elkezdek körülbelül 40-
50 képet egy évben, abba mondjuk 2-3 jó, múzeumi minőségű és a fele körülbelül még
működik, az jó, a fele az rossz, azt fölfűrészelem. Eddig körülbelül 940-950-nél tartok,
amit szétfűrészeltem a 40-50 év folyamán. Körülbelül a felét, ami festettem, az
szellemi környezet szennyezés lenne. Ez a szakma nem a tudat szintjén működik. A
lényegesebb nem. A képnek a lényege szavakkal nem megfogalmazható. Sőt az az
érzés sem, csak körülírható. Lefest egy festő egy váza virágot, a dolognak semmi
értelme nincsen, az eredetit odatesszük az asztal közepére, akkor az három dimenziós,
illata van, megtapintható és gyönyörű…és élete van. És ahogy lefesti a Munkácsi
nagyon jól, az kifejezi az öreg Munkácsi szerencsétlenül meggazdagodott, reményt
vesztett gazdag világát, egy ilyen Zavaros világot. Ahogy megfesti Van Gogh, az egy
egészen más világ, az ő tisztaság utáni vágya, mindenek felett van a tisztaságvágy.
Ennek semmi köze a világhoz, ezek ürügyek.
DB- Mit jelent Önnek az alkotás?
31
VD- Egy nehéz és fáradságos munkát. A tehetségemhez képest egy fáradságos munkát.
Óhatatlanul sok a rutin, a formáimat, motívumaimat, alig-alig változtatom, nem ott dől
el számomra a kép. […] Egy jó képet akarok festeni, a képet szeretném jóvátenni, nincs
semmi távlati cél. […] Ez csalódás lehet magának, hogy létezik olyan személy, aki nem
intellektuális a festészetében. Talán be tudja fogadni ezt a tényt, mert ez új maga
számára. Én egy intellektuális alkat vagyok - ezt már 30 éve megírták rólam-kivéve a
festészetet. Itt egyszerűen nincs gondolat, csak színek vannak. Vannak ilyen festők,
csak azokat nem kérdezik meg. Nincsen gondolati háttér, nincsen cél, nincsen irány, sőt
még elképzelés sincsen. Nagyon sokáig én ezt szégyelltem, míg rá nem jöttem, hogy ez
az egyik igazi festő típus. […]a buta festők nagyon jók általában, itt nem gondolkozni
kell, egy egészen
más képességre van szükség.
Váli Dezső, festőművésszel a műtermében volt szerencsém találkozni. Az
alkotást egyfajta elvégzendő feladatként kezeli. Valószínű, hogy nála a tudatos
folyamatok a dominánsak, a tudat szintje felett történő események rutinszerűen
működnek, ezért viszonylag gyorsan alakulnak át gondolattá és mozdulattá.
Gyárszerűen működik az alkotás. A cselekvés és nem a gondolkodás válik fontossá. A
kísérletezés és a keresgélés háttérbe szorul, csak a csinálás a lényeg. A megszokott,
bevált eszközök és technikák alkalmazása kiküszöböli a bizonytalanságot. A probléma
keresése a valóság dimenziójától egy réteggel mélyebben van. A megoldás valóságra
kivetülő hatása közvetlen. A befogadóban jön létre a megoldást a formák és színek
segítségével. Lehet, hogy a kérdést nem is teszi fel tudatosan a befogadó, de a választ
mindenképpen konstatálja. Ez a habitus eredményes munkát képez, habár sok az olyan
végeredmény, ami nem megfelelő minőségű. Ez valószínűleg azért van így, mert
spontán történnek a dolgok. A cselekvés közben dőlnek el fontos kérdések, ami a
spontenaitás miatt nem mindig adja a megfelelő eredményt. Ebben az esetben, a nem
megfelelő minőség hibaként van elkönyvelve, de a melléfogás a következő képhez érve
már tapasztalatként jelenik meg. Az alkotás szempontjából nagyon célratörő és
eredményes ez a fajta, létrehozási folyamat.