A társadalmi élet elismert intézményét nem lehet egyik napról a másikra lejáratni és meggyűlöltetni. Érdemes tudatosítanunk e folyamat jellemző fázisait.
1. Sztereotípiák kialakítása
			
			 A célcsoport egyes tagjainak valamely jellemzőjét kiválasztják és 
			az egész közösségre általánosítják. Vagyis töredéknyi mintavétel 
			alapján alakítanak ki leegyszerűsített, általános képet a 
			célcsoportról.
A célcsoport egyes tagjainak valamely jellemzőjét kiválasztják és 
			az egész közösségre általánosítják. Vagyis töredéknyi mintavétel 
			alapján alakítanak ki leegyszerűsített, általános képet a 
			célcsoportról.
Az elmúlt évtizedek során kialakított sztereotípiák szerint a 
			bibliás keresztények ostobák, tudományellenesek, képmutatók, 
			önteltek. A katolikusokra különösen „jellemző” a 
			szexualitásellenesség és a neurotikus bűntudat. A Katolikus Egyház 
			nőellenes, ókonzervatív, diktatórikus, a klérus elfojtja nemiségét,  
			homoszexuális vagy pedofil. Összességében a keresztények 
			lehangoltak, unalmasak, elmaradottak; a babonás múltban megrekedt, 
			nevetséges vagy éppen tragikus társaság, akik képtelenek levetni a 
			hit béklyóit. Ha nem is mindenki teszi ugyanannyira magáévá ezeket 
			az általánosításokat, e motívumok vissza-visszatérnek. A 
			sztereotípiák nyomán kialakuló légkör képezi a következő fázis 
			alapját.
2. A célcsoport rágalmazása  
			
A sztereotipizálás egyre intenzívebbé válik, majd a célcsoportot bűnökkel kezdik vádolni.
A katolikusokat és a keresztényeket, akik nem állnak be a 
			korszellem diktálta sorba, szűk látókörűnek, intoleránsnak, 
			gyűlölködőnek, bigottnak, igazságtalannak, az emberi méltóságra és 
			szabadságra veszélyesnek, homofóbnak, reakciósnak, rosszindulatúnak 
			bélyegzik. Ebben a beállításban az egész egyháztörténelem alig több, 
			mint zsarnokság és elnyomás: keresztes háborúk, inkvizíció, 
			tudományellenesség, Galilei-per. Ugyan ki törődik azzal, hogy az 
			Egyház egyetemeket, kórházakat alapított, pártfogolta a művészeteket 
			és az evangélium hirdetésével rendet és civilizációt teremtett a 
			Római Birodalom hanyatlásának barbár korszakában? A sztereotipizálás 
			minderről hallani sem akar, vagy ha mégis, bármi másnak hajlandó 
			tulajdonítani, csak az Egyháznak és a hitnek nem. Mindez jogosnak 
			tűnő felháborodást kelt a hívőkkel szemben, és elfogadhatóvá teszi a 
			katolikus- és keresztényellenes viselkedést.   
			3. A célcsoport társadalmi szerepének marginalizálása
Miután kialakult a (téves) közfelfogás, hogy az Egyház és a hit 
			rossz, sőt veszélyezteti az emberi méltóságot és a szabadságot, a 
			következő fázisban igyekeznek kiszorítani az Egyházat a közéletből. 
			
A szekularizált társadalom többségének nem kell a hit. A templom 
			falai közt megtűrik a vallási tevékenységet, a közéletben azonban 
			nem. Egyre kevésbé tolerálják, ha valaki nyilvánosan megemlíti Isten 
			nevét, imádkozik, vagy bármilyen politikai kérdéssel összefüggésbe 
			hozza a hitét. Eltüntetik a
			betlehemet, a karácsonyfát. Jézus nevét ki sem szabad ejteni. 
			Homoszexuális aktivisták osztogathatnak óvszert a középiskolák 
			előtt, a keresztényeknek azonban jobb, ha távol tartják magukat: 
			Bibliának, keresztény szórólapoknak nincs helyük az
			iskolákban, hiszen Egyház és állam
			szétválasztása, ugyebár...
   
			
4. A célcsoport kriminalizálása
Ebben a fázisban mind több jogi eljárás indul az Egyház és 
			keresztények ellen. 
Az Egyesült Államokban számos esetben próbálnak katolikus kórházakat 
			jogi úton az abortusz népszerűsítésére vagy abortív fogamzásgátlók 
			alkalmazására kényszeríteni. A Katolikus Karitász több szervezetének 
			tevékenységét betiltották, amiért egynemű pároknak nem adtak örökbe 
			gyermeket. Több szövetségi államban jogi következményekkel járt, 
			hogy valamely végzős diák búcsúbeszédében Isten vagy Jézus nevét 
			említette. Noha a hit kriminalizálására irányuló törekvéseket a 
			bíróság sok esetben elutasítja, az ilyen eljárások egyre 
			gyakoribbak. Mindez a vallásszabadság gyors eróziójának kezdetét 
			jelzi.    
5. A célcsoport nyílt üldözése
Ha a meglévő tendencia folytatódik, meglehet, hogy a 
			keresztényeknek, elsősorban az egyházi vezetőknek hamarosan pénz- és 
			börtönbüntetéseket kell elszenvedniük. 
Kanadában és egyes európai országokban már vannak példák arra, hogy 
			katolikus egyházi személyeket letartóztattak és 
			gyűlölet-bűncselekménnyel vádoltak azért, mert a homoszexuális 
			tevékenységgel kapcsolatos egyházi tanításról prédikáltak. Az 
			Egyesült Államokban erősebben védik a szólásszabadságot, de a fenti 
			példákból látható, hogy a vallásszabadság gyorsan erodálódik. Számos 
			egyházmegye igen sok időt kénytelen bíróságokon tölteni alapvető 
			vallásszabadsága védelmében. A távlat: megpróbáltatások, perek, 
			bírságok, börtön.
Valószínűtlen? Riogatás? Nos, egyes nyugati országokban az első négy fázis már megvalósult. Szeretnénk optimisták maradni, de úgy tűnik, a helyzet érik. Mindenki maga ítélje meg.
Forrás: 
			
			
          	Magyar Kurír
          	2012. 11. 21.