A társadalmi élet elismert intézményét nem lehet egyik napról a másikra lejáratni és meggyűlöltetni. Érdemes tudatosítanunk e folyamat jellemző fázisait.
1. Sztereotípiák kialakítása
A célcsoport egyes tagjainak valamely jellemzőjét kiválasztják és
az egész közösségre általánosítják. Vagyis töredéknyi mintavétel
alapján alakítanak ki leegyszerűsített, általános képet a
célcsoportról.
Az elmúlt évtizedek során kialakított sztereotípiák szerint a
bibliás keresztények ostobák, tudományellenesek, képmutatók,
önteltek. A katolikusokra különösen „jellemző” a
szexualitásellenesség és a neurotikus bűntudat. A Katolikus Egyház
nőellenes, ókonzervatív, diktatórikus, a klérus elfojtja nemiségét,
homoszexuális vagy pedofil. Összességében a keresztények
lehangoltak, unalmasak, elmaradottak; a babonás múltban megrekedt,
nevetséges vagy éppen tragikus társaság, akik képtelenek levetni a
hit béklyóit. Ha nem is mindenki teszi ugyanannyira magáévá ezeket
az általánosításokat, e motívumok vissza-visszatérnek. A
sztereotípiák nyomán kialakuló légkör képezi a következő fázis
alapját.
2. A célcsoport rágalmazása
A sztereotipizálás egyre intenzívebbé válik, majd a célcsoportot bűnökkel kezdik vádolni.
A katolikusokat és a keresztényeket, akik nem állnak be a
korszellem diktálta sorba, szűk látókörűnek, intoleránsnak,
gyűlölködőnek, bigottnak, igazságtalannak, az emberi méltóságra és
szabadságra veszélyesnek, homofóbnak, reakciósnak, rosszindulatúnak
bélyegzik. Ebben a beállításban az egész egyháztörténelem alig több,
mint zsarnokság és elnyomás: keresztes háborúk, inkvizíció,
tudományellenesség, Galilei-per. Ugyan ki törődik azzal, hogy az
Egyház egyetemeket, kórházakat alapított, pártfogolta a művészeteket
és az evangélium hirdetésével rendet és civilizációt teremtett a
Római Birodalom hanyatlásának barbár korszakában? A sztereotipizálás
minderről hallani sem akar, vagy ha mégis, bármi másnak hajlandó
tulajdonítani, csak az Egyháznak és a hitnek nem. Mindez jogosnak
tűnő felháborodást kelt a hívőkkel szemben, és elfogadhatóvá teszi a
katolikus- és keresztényellenes viselkedést.
3. A célcsoport társadalmi szerepének marginalizálása
Miután kialakult a (téves) közfelfogás, hogy az Egyház és a hit
rossz, sőt veszélyezteti az emberi méltóságot és a szabadságot, a
következő fázisban igyekeznek kiszorítani az Egyházat a közéletből.
A szekularizált társadalom többségének nem kell a hit. A templom
falai közt megtűrik a vallási tevékenységet, a közéletben azonban
nem. Egyre kevésbé tolerálják, ha valaki nyilvánosan megemlíti Isten
nevét, imádkozik, vagy bármilyen politikai kérdéssel összefüggésbe
hozza a hitét. Eltüntetik a
betlehemet, a karácsonyfát. Jézus nevét ki sem szabad ejteni.
Homoszexuális aktivisták osztogathatnak óvszert a középiskolák
előtt, a keresztényeknek azonban jobb, ha távol tartják magukat:
Bibliának, keresztény szórólapoknak nincs helyük az
iskolákban, hiszen Egyház és állam
szétválasztása, ugyebár...
4. A célcsoport kriminalizálása
Ebben a fázisban mind több jogi eljárás indul az Egyház és
keresztények ellen.
Az Egyesült Államokban számos esetben próbálnak katolikus kórházakat
jogi úton az abortusz népszerűsítésére vagy abortív fogamzásgátlók
alkalmazására kényszeríteni. A Katolikus Karitász több szervezetének
tevékenységét betiltották, amiért egynemű pároknak nem adtak örökbe
gyermeket. Több szövetségi államban jogi következményekkel járt,
hogy valamely végzős diák búcsúbeszédében Isten vagy Jézus nevét
említette. Noha a hit kriminalizálására irányuló törekvéseket a
bíróság sok esetben elutasítja, az ilyen eljárások egyre
gyakoribbak. Mindez a vallásszabadság gyors eróziójának kezdetét
jelzi.
5. A célcsoport nyílt üldözése
Ha a meglévő tendencia folytatódik, meglehet, hogy a
keresztényeknek, elsősorban az egyházi vezetőknek hamarosan pénz- és
börtönbüntetéseket kell elszenvedniük.
Kanadában és egyes európai országokban már vannak példák arra, hogy
katolikus egyházi személyeket letartóztattak és
gyűlölet-bűncselekménnyel vádoltak azért, mert a homoszexuális
tevékenységgel kapcsolatos egyházi tanításról prédikáltak. Az
Egyesült Államokban erősebben védik a szólásszabadságot, de a fenti
példákból látható, hogy a vallásszabadság gyorsan erodálódik. Számos
egyházmegye igen sok időt kénytelen bíróságokon tölteni alapvető
vallásszabadsága védelmében. A távlat: megpróbáltatások, perek,
bírságok, börtön.
Valószínűtlen? Riogatás? Nos, egyes nyugati országokban az első négy fázis már megvalósult. Szeretnénk optimisták maradni, de úgy tűnik, a helyzet érik. Mindenki maga ítélje meg.
Forrás:
Magyar Kurír
2012. 11. 21.