2012.12.07. html-2012/zsinagoga-interju.htm C.11624-629
Beszélgetés a Frankel Leó úti zsinagóga meghívására;
gyűléstermében, a pénteki szertartás után
Lukács uszodás Robicsek Gyuri bácsi (85) fölvezetése:
Kedves
Barátaim, gyerekkoromban Konyáron éltünk, Konyár Debrecenhez 30 km-re van. Ott mi eltöltöttünk gyönyörű nyarakat abban az időben, sok
minden csínt csináltunk ottan. Nem akarom hosszan elmondani, de volt a
nagyanyámnak egy nagy kertje, gyümölcsöskert, mindenféle háziállat. Volt pl.
egy kecskéje. A kecske nekünk barátunk volt, gyerekeknek. Mindenféle finomságot
vittünk neki. Nagyon szerette a sárgarépát. A szénakazalban bújócskáztunk.
Éreztétek már a száraz szénának az illatát? Nagyon finom illata van a száraz
szénának. Ott bújócskáztunk a szénakazalban. Mindenféle csínt csináltunk, és
nagyanyánk még arról is gondoskodott, hogy ne csak rosszalkodjunk, hanem
tanuljunk is. Volt egy öreg zsidó bácsi, mindennap jött egy órát oda tanítani,
volt egy lugas. Úgyhogy
ilyen gyönyörű nyarakat töltöttünk ott el, és nagyanyánk péntek esténként
kötött fehér kendőt, mi gyerekek szépen fel voltunk öltözve, ott álltunk
körülötte, mikor gyújtotta a gyertyát. Meggyújtotta a gyertyát,
figyeltük, ahogy a kezével teszi ezt a mozdulatot, és elmondja az áldást, utána
megfordult, megsimogatott bennünket, megcsókolt és azt mondta, hogy
Sabes. Mi mondtuk rá,
hogy
sabes,
nagymama. Ezt a drága nagyanyánkat megölték Auschwitzban. (elsírja magát) Ez a kép, amit itt
az albumban találtam, emlékeztet rá, és lelki szemeimmel látom a nagyanyám nevét ráírva
a sírköre. Azóta Dezsőkém, a nagyanyámnak is van sírköve, és ezt köszönöm neked. Úgyhogy, én nem értek a festészethez, nem tudok a
színösszhatásokról beszélni, de nekem ezen keresztül gyönyörűek ezek a
festmények. Köszönöm szépen. Köszönöm.
Taps.
Én azt hiszem, hogy egy művésznek ennél
szebb kritika és szebb művészettörténeti eszmefuttatás nem szükséges. Így akkor
Zsuzsa és Dezső, örvendeztessetek meg egy pár szép perccel, órával, másfél
órával…
A Zsidó
Múzeum levéltárosa; Zsuzsa
Köszönöm szépen
Gyuri bácsinak, hogy elhívott erre a beszélgetésre. Az elején azt hittem, hogy
véletlenül, de tudjuk, hogy véletlenek nincsenek. Tehát valahol biztos, hogy
van valami olyan szervező erő, ami oda vezetett, hogy engem, a levéltárost
hívott el, hogy beszélgessek Váli Dezsővel. Amikor én először találkoztam Váli
Dezső képeivel, akkor egészen fiatal voltam még, ez nagyon régen volt.
Valamikor a rendszerváltás idejében a Mozgó Világban mindig voltak kivehető műmellékletek, és ott volt az egyik képeslapmellékleten néhány zsidó sírkő, zsidó temetőrészlet. Azok a képek
rettenetesen megfogtak engem. Nagyon szépek voltak, nagyon tetszettek nekem,
nagyon emocionálisan érintettek, nem annyira, mint Gyuri bácsit, de nagyon a
lelkemből szóltak azok a képek, és eltettem őket. Most, amikor Gyuri bácsi
felkért, akkor elkezdtem persze, manapság úgy keresünk információt, hogy a Googleba beírjuk, hogy Váli Dezső, és akkor meg is találtam azt az oldalt, amit
Váli Dezső magáról hozott létre. Ez volt az, amikor azt éreztem,
hogy nincsenek véletlenek. Tehát én azt gondolom, amikor valaki ilyen szinten
archiválja önmagát, és ilyen önreflexíven felsorolja azt, hogy mi az, amit el
kell tenni a jövőnek, ez nagyon is lelkileg közel áll hozzám. Tehát azt
gondoltam, hogy nemcsak a képek fogtak meg, a temetői képek, amiről nyilván
mindjárt megkérjük, hogy meséljen nekünk egy kicsit. Hogy miért pont zsidó
temetők? Hogy jut el valaki hívő katolikusként más kulturális háttérből jőve
oda, hogy zsidó temetőket fessen sorozatban? Hogyan, mi az az indíttatás? De ez az önreflexió,
ez az egész önmaga dokumentálása, ez megint egy nagyon
érdekes vonal, amiről feltétlenül érdemes beszélni. Ami ebből nekem nagyon
tanulságos, az több dolog. Egyrészt mondok egy adatot, mert az adatokban ugye
nem a lényeg lakik, de azért eléggé nem árt, ha tudjuk, hogy mi a helyzet. 2039
festmény készült a honlap tanulsága szerint, ebből élő festmény 1077, ami nekem
azt is jelenti, hogy akkor van nem élő festményből is majdnem ugyanennyi. Amik
nyilván átestek valamiféle rostán, amiről majd szeretném, ha nekünk egy
kicsit mesélne, hogy miért nem éli meg egy festmény az élő nagykorát. Tehát,
hogy mi történik ezekkel?
Deske
Maga mit csinál, hogyha egy palacsintát
elsüt?
Zsuzsa
Odaadom a gyerekeknek.
(nevet) Szeretik, ha
rontom, mert akkor meg lehet enni menet közben. Egyrészt azt gondolom, hogy ez
az önreflexió az, amiről feltétlenül beszélnünk kell, másrészt szeretnék ebből
két részletet felolvasni önöknek, hogy egy kicsit ugyanabba a hangulatba
kerüljenek, mint én, hogy ugyanabban a hangulatban tudják befogadni ezeket a
képeket és információkat, amik nekem egészen emocionálisan mély hatással voltak.
Azt tudjuk, hogy
Gyuri bácsival reggel együtt úsznak.
07:05 perckor Lukács uszoda, 1950 óta
1200 m. előtte
50:40 - 6:40-ig ima, illetve
másnaponként mise, amíg volt; kocogás, uszodáig 1200m, közben rózsafüzér a
keresztgyerekekért. Előtte,
05:23 kor órakor vekker, fél liter
Lipton tea, 3 háztartási keksszel. Lukács uszoda után
08:40-kor reggelizünk, müzli lekvárral,
sok éve (Kata gondolom váltogatja) Népszabadság, e-mailek,
a VÁLINEWS, 2000-óta.
A VÁLINEWS-t nézzék meg az interneten,
ez gyakorlatilag egy blog, meg egy önnapló, a legfrissebb adatok is fenn vannak,
hogy mi történt. Gondolom holnap mi is benne leszünk – beszélgetés a Frankel
Leó utcai zsinagógában. Utána
10:30 perckor kb. festés,
13:25 ételhordóval diákmenzára, 40 éve,
14:00 telefon ki, pizsama, alvás, 40 éve,
16:30 csipketea, honlap, és egyebek /
tévé vagy 20 éve nem, ezt az újat bekapcsolni se tudom
18:40 vekker, közös Mária-ima 2001-óta, vacsora
útközben a hűtőszekrénytől a műteremig
21:40 szájzuhany, ágyban két Zelk vers
22:00 villanyoltás / bizony gyakran 22:15
Van még heti rend, és havi rend, és
évrend is, ezt nem olvasom fel, mert akkor nem fognak ellátogatni erre a
honlapra, akik tehetik. Még amit megmutatnék, még mielőtt a temetőkről, meg az
egész életműről szeretném kérdezni Váli Dezsőt – még a végrendeletet
felolvasom, mert én azt gondolom, hogy egy alkotó életműben az, amikor az ember
elér egy bizonyos megnyugvó pontra, az azt is jelenti, hogy rend van. Amikor
egy végrendeletben úgy nincsenek nagy kilengések. Én ugye levéltáros vagyok,
több száz végrendeletet ismerek, akkor
azt gondolom, hogy azért ott rend van.
„VÉGRENDELET
Én, alulírott Váli Dezső, ép elmével,
világos tudattal
és szabad
elhatározásomból úgy rendelkezem,
hogy halálom esetén
nem kell csinálni semmit.
Képeim szétszórva. Neten és CD-n minden
munkám megnézhető.
Minden jó helyen van ott, ahol van.”
Szerintem ez fantasztikus. Ehhez még
egyszer találtam egy idézetet, ahol azt írja, hogy
gyakorlatilag szétosztogatja a képeit, mert akinél lennie kell, az úgyse tudja
megvenni, a magyar értelmiség nincs abban a helyzetben, hogy képeket
vásároljon, de mégiscsak náluk kell, hogy legyenek nyilvánvalóan valami
szellemi oknál fogva, ezért aztán szétosztogatja a képeket. Én gondolom, hogy
azért ez ennyire nem szigorú, mert azért rengeteg kiállításon vett részt, 1959
óta fest, aztán 67-ben az Iparművészeti Főiskolán diplomázott, majd 69-óta
szabadfoglalkozású festő. Tehát ez egy hosszabb életmű, mint az én teljes
életem, tehát ebben a 2000 festmény mellett sok minden más is
belefért. Tudom, hogy fényképezett, tudom, hogy a fénykép és a festmény
viszonya is egy érdekes viszony, és a dokumentálás maga, ami mondom engem
nagyon megkapott. Úgyhogy nem azt szeretném megkérdezni, hogy miért fest, mert
azt gondolom, hogy egy olyan belső indíttatás, vagy egy olyan valami, amiről
úgyse lehet másfél óra alatt beszélgetni: De hogy miért pont ilyen témákat fest? Hogyan kapcsolódik a
fénykép és a festészet? Hogyan jöttek a zsidó temetők? Erre én mind kíváncsi
vagyok. Olyan sorrendben, ahogy Önnek jól esik.
Deske
Köszönöm szépen. Megtisztelő, hogy
meghívtak. Köszönöm.
A zsidó temetőkhöz… ez többszálú dolog,
de ha van véletlen… Van véletlen?
Zsuzsa
Nincs.
Deske
Egy zsidó barátnőm szociológiai
kutatásokat végzett, és a fotósának eltörött a bal karja, mikor háromnapos
országos körutakra mentek nagy fekete autóval. Parasztszobákat kellett fotózni,
napi kb. 300-at. Megkérdezte, hogy tudok-e parasztszobát fotózni. Mondtam, hogy
mikor menne? Jövő csütörtökön. Addigra fogok tudni. Addigra megtanultam, és
ebből lett egy pár éves fotókörút, ami számomra zseniális volt, mert három
napon át napi 13-14 órát dolgoztunk, utána két hónap festés. Be kellett kopogni házanként, hogy tessék
megengedni… a kutatás fő témája a díszszoba és a szent sarok, ami valaha Szűz
Mária és ikonfal volt, most általában a televízió, köré csipke és családi
fotók. Ezt dolgozta fel a barátnőm, aki zsidó származású volt, de
keresztelkedett, bérmálkozott, és identitászavarban volt, és komoly affinitása
volt arra, hogy… ezért minden falu végén leállítottuk az állami sofőrt és
megnéztük a zsidó temetőket. Én pedig kezdő fotós révén, ami az orrom előtt
volt, és szép, azt lefotóztam. Úgyhogy anélkül, hogy bármiféle egyéb szándékom
lett volna, 53 zsidó temetőt lefényképeztem Magyarországon , illetve aztán
Romániában is; szépen beszámoztam,
betettem a fiókomba minden további cél nélkül. Egyszerűen ez a kultúra gyönyörű
volt, erről sokat lehetne beszélni, hogy mi benne a szépség. Ehhez
hozzájárult, hogy a húgom Benedek-rendi apáca. Egyszer megkérdeztem tőle
telefonon: Mennyi az ószövetségi ima, amit Ti imádkoztok? Azt mondja: 60%. Én
is a reggeli zsolozsmában a zsoltárokat, a Jeremiás siralmait… nálam is kb. 60%-a a napi imámnak, úgyhogy ebben
testvérek vagyunk.
Túl a zsidó temetőnek a csodáin, az,
hogy a halál, az örökélet, a nyugalom, a rang, a tisztesség, a túlvilági
tisztesség, és formailag is… a mi katolikus temetőink szerencsétlenek, mert ott
rivalizálás van. Annakidején megtanultam 25 éve, hogy a Chevra
Cadisa [hitközségek temetkezési szervezetei] intézi a temetéseket, és nekem elmagyarázták, hogy a temetők
ezért olyan gyönyörűen egységesek.
Ami temetőket láttam aztán Romániában, Bukovinában... elmagyarázták nekem, hogy ahol a család nagyon gazdag, és
nagyon ki akarják fejezni, hogy ők az elhunytat megtisztelik és minden erővel a
rend végső határáig, a Chevra Kadisa megengedte, hogy a kő egy kicsit vastagabb
legyen. Tehát semmi. A díszítések, az ornamentika, a betűtípus, a kultúra az
teljesen azonos. Ezért van, ami megvan. Én 53 temetőt ismerek, ezek tényleg
méltó emlékek.
A fotók. Egyszer elvittem a
boldogult Scheiber rabbihoz megmutatni, és mutattam neki, hogy nézze meg atya…. Nem atyát kell itt mondani…,
Hallgatóság segítsége
Rabbi.
Deske
Rabbi, gyönyörű követ találtam, ami
nyilván sokkal régebbi, ez kilóg, csak szöveg van rajta, de a kalligráfia… az
egész egy műremek. Azt mondja, ez 1929, a többi pedig 100-200 éves volt, szóval
kinevetett és joggal, mert semmit nem értek hozzá.
Egy másik adalék, ami ehhez tartozik,
hogy egyszer egy nagyon komoly, vezető rangú agytröszt néprajzoshoz
elvittem a gyűjteményt, ill. tudott róla, és mondtam neki, hogy bocsánat, jogos
ez? Tisztességes, hogy ezt én csinálom? Nem tudom a héber betűket, nem vagyok
művészettörténész, nem vagyok zsidó, nem értek hozzá. Szabad így ebből
archívumot csinálni? Nem magyarázta meg, nekem elég volt, amit mondott: Hidd
el, éppen olyan rangú, fontos archiválás, mint amit én csinálok. Ma se értem
tulajdonképpen, de elhiszem.
Aztán ezt beadtam a Corvina
Kiadónak, összehoztak egy fiúval, aki Prágát fotózta, és ebből csináltunk
is egy könyvet, hogy négy ország, Lengyelország, Csehszlovákia, Magyarország, és én
aztán elmentem Romániába, Bukovina vidékére fotózni – beadtuk a könyvet,
megköszönték, ki is fizették, nem adták ki, valaki azt mondta, hogy a vállalat vezetője
zsidó és nem meri kiadni. Úgyhogy a könyvet az évek folyamán háromszor fizették
ki nekünk, és soha nem merték kiadni különböző kiadók. Végül 93-ban az én kiadó
barátom, aki minden könyvemet - grafikáról, fotóimról, naplóimról vannak könyvek
-
ezt később mind, ő ezt is kiadta. Ez volt 93-ban, aztán most egy zsidó mecénás
barátomnak elvittem ezt a könyvet, hogy talán érdemes lenne újra kiadni, teljesen
elfogyott, Raj Tamás bevezetőjével volt, az utolsó példányok már rég elmentek...,
tehát ezt ajándékba, ünnepekre, gyerekeknek zsidó iskolába lehetne terjeszteni
és adni... - Ki akarod adatni? Többet ne beszéljünk
róla, dedikálsz nekem egy példányt,
meglesz.
Nagyon boldog voltam, ez volt kb. 4
évvel ezelőtt. Rögtön szóltam a partnernek, hogy beleegyezik-e, Raj Tamás
rabbinak, hogy beleegyezik-e, hogy a szövege újra létrejöjjön, megvalósuljon.
Barátom másnap telefonált: Te, meggondoltam a dolgot, nem. Ez így nem megy.
Halálosan kellemetlen volt, mert a partnerem boldog volt, mindenki tudta… a te
zsidó temető fotóidból csinálok egy könyvet, de olyan könyvet, amiben az összes
zsidótemetős festményed és grafikád is benne van. Én baromi
jól jártam, szegény társammal kellett a hírt kellett közölni…
ebből ez a könyv lett.
Érdekes módon, amikor a katolikus hitben
elkezdtem napi egy órát imádkozni - és ezt azóta is
tartom -, abban az évben kezdtem el zsidó temetőket festeni, és az aztán 3 évig
tartott. Egy nagyon szép része volt az életemnek. Kb. 160 ilyen képet csináltam
a 3 év alatt, abból kb. 80-at felfűrészeltem, megmaradt ez a 80, amik most itt
forognak a gyűjtők között. Ahogy hallom, a legmagasabb összeg 7millió volt
annak a vázlatáért, amit a Gyuri bácsi mutatott. Nekem ebből ugyan semmi hasznom
nincsen, de boldog vagyok, ha a képem mozog, akkor mindig jobb helyre kerül,
úgy képzelem. Én ennyit tudok mondani így hirtelenjében…
Tartanék egy előadást arról, hogy
tulajdonképpen a művészet mire való, miért van ez. A remekmű egy villanás
idejére megmutatja Isten köpenye szegélyét. Megismétlem: A remekmű egy villanás
idejére megmutatja Isten köpenye szegélyét.
Az előadásnak vége.
(taps.)
Zsuzsa
Nekem az nagyon érdekes volt a honlapon,
amit néztem, mert nyilván akkor most felmerül a kérdés, hogy mi a remekmű.
Nyilvánvalóan festeni és világot értelmezni úgy tanulunk meg, hogy jó könyveket
olvasunk, jó zenéket hallgatunk, jó képeket nézünk, egyáltalán megválogatjuk azt
a kultúrát, azt, amit magunkba engedünk... Mik az Ön kedvenc
festményei? Én tudom, mert én megnéztem a magánmúzeumát a honlapon, de mik azok a
képek?, mik azok a kulturális hatások?, mik azok a
zenék?, mik azok a filozófiák?, amik gyakorlatilag Önön átszublimálva a
képekben megjelennek. Tehát minek köszönhetjük a végét…?
Deske
Köszönöm szépen a kérdést. Diákkorom
után először az egzisztencializmus csapott meg, úgy kamaszkorom végén, és
nagyon meg is zavart Sartre, és utána Seneca sztoicizmusa.
Érettségi után megkaptam az Erkölcsi leveleket, és meg is tanultam azt a könyvet és azt a
gondolkodást. Aztán a kereszténységbe be is lehetett építeni.
Gyuri bácsi, azt mondja Seneca – a
fürdőbe mész? Fürdőbe akarsz menni? Ellopják a pénztárcádat, és lespriccelnek.
Ha ezt vállalod, akkor menjél a fürdőbe. És minden rendben van. Ha nem vállalod,
ne menjél! A kultúra további lépcsője, amikor először 1970-ben sikerült
nyugatra útlevelet kérnem, megadták 2 hétre, és a 70 dollárt, akkor
visszaírtam a minisztériumnak, hogy én egy szabadfoglalkozású festő vagyok,
senkinek nem hiányzom, egyébként Buda egyik legszebb műtermét most kaptam meg,
én Magyarországon leszek jó festő, adjanak másfél
hónapot. Megadták. Úgyhogy nem autóstoppal, mert arra volt pénzem, egy körvasút
jegyet vettem, és 160 múzeumot néztem meg másfél hónap alatt. Akkor Európa
festészetét megtanultam…
Egy néző
És mit ettél?
Deske
A feleségem adott egy
fél rúd szalámit, de
az egész csomagom ez volt, ez a táska másfél hónapra. Ugyanez, erre az útra
varrtam. Az útlevelet ide a hajtókába lehetett tenni, mert ezt nem lehet ellopni. Ebben
volt a szalámi. Nagyon dühös voltam, de egy feleséggel az ember ilyet nem tehet, ugye szívesség…, úgyhogy Bruck
pályaudvarán,
itt, a határon túl, kellett hajnalban a vonatra várni, megettem az egészet, hogy
ne legyen vele gond.
Egyébként olvastam, de nem olyan sokat.
Thomas Manntól olvastam el mindent, főleg a József és testvéreit harminc éve
olvasom, ma már kb. csak azt. Ezen kívül Zelk Zoltánt olvasom. Zelk Zoltánról
azt szokták tudni, hogy a Sztálin kantátát írta... Ő
egy nagyon nagy, nagyon nagy magyar költő. Évek óta egy-két versét, mindig az
ágyam mellett… tiszteletből az özvegyét is felkerestem egy szerzői jogi dolog miatt,
egyszer kellett, egy könyvemben szerepelt, vagy nem tudom micsoda, és azóta
együtt sétálunk egy évben az iránta való tiszteletből 2-3-szor. Temetőbe
mentünk Zelk sírjához. A Zelk Zoltán egy nagyon nagy magyar költő. Az nem
marad ki.
Keveset olvasok ma már, és keveset nézek,
nagyon zárt életet élek. Reggel tényleg az uszoda, délben az ételhordóval az
ebéd, és nem nagyon mozdulok ki. Nem nagyon foglalkozom a kortársakkal, nem
riválisaim, hiszen nem ugyanazt csináljuk. Ő a maga életét festi, én meg a
sajátomét, és engem ez a munkám teljesen leköt. Nem tudok… feleségem tudja, és
elfogadja, évente egyszer kb. elvisz moziba vagy színházba, és megengedi, hogy
én 10 perc után felálljak és hazamenjek. Ez teljesen rendben van. Nem tudok egyszerre
annyi élményt befogadni, erre alkalmatlan vagyok. Képtelen vagyok sokat
befogadni, nem tudom földolgozni.
A mozi, az egy kényszerpálya, mint egy
alagút, ott nem lehet se gyorsítani, se megállni, se a történeten
elgondolkozni, én erre alkalmatlan vagyok. Televíziót nem azért nem nézem, mert
rossz, hát persze, hogy rossz -, biztos van benne jó… nem
kell. Tele van az életem, tele van avval a napi két Zelk verssel, meg avval,
amit csinálok.
Zsuzsa
És a zene?
Deske
A zene. Szerettem volna zenét tanulni,
de szóba se jöhetett, mert szegények voltunk. Anyámnak meg se mondtam, hogy én
klarinétozni szeretnék. Nulla a zenei műveltségem, és egészen buta. Csőlátásom
van. Bachtól csak egy-két dolgot szeretek, Bartóktól sokat, és
Louis Armstrongot. Egy elég nagy zeneigyűjteményem volt,
egy hátizsákba tettem az egészet és elajándékoztam, hangszórókkal, erősítővel,
50 kazettát, magnót, mindent együtt egy barátomnak, mert tiszteletlenségnek
éreztem, hogy Bartók a legfontosabb dolgait mondja, amit valaha… én meg fél
füllel figyelek munka közben. Ez botrány! Ez nekem így tűrhetetlen volt, akkor évekig nem
hallgattam semmit.
Zsuzsa
Akkor csönd volt.
Deske
Akkor csönd volt, igen.
Zsuzsa
Nekem még van egy kérdésem, amikor Ön
elkezdett zsidó temetőket festeni, és amikor – én úgy gondolom – aktív
katolikus lelkiéletet élt, akkor ez mind a két dolog azért nem a rendszer
kedvence volt, hogy eufémisztikusan fogalmazzunk. Volt ebben valami
forradalmárság, vagy ez inkább a csend keresése volt már akkor is? Volt-e emiatt,
és ez tényleg inkább egy aktív dolog, politikai üldözés… nem is üldözés, de
hogy hogyan élte meg ezeket a 70-80-as éveket ezekkel a témákkal, és ezzel a
háttérrel.
Deske
A politikával foglalkozni is egy szakma,
ez nem az én szakmám. A rendszerváltás előtt és után is lehetett hála
Istennek okker sötét festéket kapni. Úgyhogy nekem evvel nincsen különösebb
dolgom.
Zsuzsa
De kiállításra elfogadták azokat
a képeket, amit egy aktív katolikus festő létező zsidótemetőkről fest? Azért ez
nekem nem olyan magától értetődő.
Deske
Azért magától értődő, mert a végső
zsűri, különösen a pártállamban, azok szakmai zsűrik voltak. Beadtam én a 70-es
években egy honvédelmi kiállításra egy absztrakt képet… képzeljenek el egy másfél
méteres felületet, amin kicsi lila, vörös foltok, fehér
kontúrokkal. Egy absztrakt kép, mondjuk, mint egy textilminta. Aláírtam, hogy
„Tökéletesen álcázott harckocsi” – beadtam, és muszáj volt szerepeltetni, mert
a szakmai zsűri azt mondta, hogy egyébként a kép jó. Meg nem vásárolták. Szóval amíg szakmai zsűrik vannak, azért ők többé-kevésbé a
minőséget nézték. A kép egyébként – most vettem észre – a bejárati ajtónknak a hőszigetelésének az egyik darabja, mert később
fölfűrészeltem, de ott van.
Zsuzsa
Azt mondta, hogy másfél hónapos
útlevelet kapott azzal, hogy megígérte, hogy jó magyar festő lesz, és nagy
magyar festő lesz, és tényleg így van, és én úgy tudom, hogy hosszú ideig nem
is engedett képeket külföldre. Most viszont már igen.
Deske
Mert megöregedtem. Én ezzel
ugyan kizártam
magam az egész magyar galériaforgalomból, és tulajdonképpen a kereskedelmi
forgalomból. Mert azt mondtam, hogy annyiban vagyok magyar ember, vagy hazafi,
hogy én az unokáinknak, a maguk unokáinak festek és nem a müncheni
fogorvosoknak. És ezért minden képem hátára angolul és magyarul rá volt írva,
hogy a kép véglegesen külföldre nem mehet, kiállításra mehet. Ezzel
értelemszerűen kizártam magam, mert ugye nem lehet mondani egy vevőnek, hogy maga
milyen országból van, mert akkor nem adom oda a képet. Úgyhogy soha nem is volt
ilyenfajta forgalmazóm, műtermemből vettek, és Istennek legyen hála, a mai
napig megélek a képeimből. Most már sok éve a honlapomról, deske.hu ….