2013.8.3. html-2013/boglar-megnyito.htm C.12298-12301
Váli Dezső – Tenger és műterem című kiállítása
Balatonboglár,
2013. augusztus 3.
Galambos Ádám evangélikus teológus megnyitószövege:
____________________________________________________________________
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Mi köze a szakrálishoz a művészetnek? Mit jelent egy témát, formavilágot éveken keresztül
feldolgozni? Amennyiben a szent és a profán világát éljük, mi az a kapcsolat ami
meghatározza létünk kérdését?
Ma, amikor a balatonboglári evangélikus templomban megnyitjuk Váli Dezső Munkácsy-díjas
festőművész Tenger és műterem című kiállítását, méltán merülnek fel a fenti kérdések
bennünk. A művészet, mely a kifejezés egy formája, olyan út, mely egyrészt az alkotó
önkifejezését segíti, másrészt az alkotások önálló létezők, melyek függetlenné váltak
alkotójuktól. Ezek kikerülve a műterem alkotói magányából vagy ha úgy tetszik közösségéből,
más kommunikációs szintre lépnek. Mondanivalójukkal, létükkel üzenetet hordoznak, mellyel
új, jelen esetben velünk történő kapcsolatot keresnek.
A művészet mai fogalma talán azért bír megosztott, nehezen körbehatárolható jelentéssel,
mert abban az esetben, ha csak az alkotást tekintjük: minden mű műalkotásnak számíthat.
Azonban ha lényegét, tartalmi üzenetét vesszük szemügyre, már más, valós fogalommal
találkozhatunk. Nem mindenki prédikál aki beszél, viszont aki Istenről igyekszik hitelesen
szólni, az prédikál. Ehhez hasonlóan tudnám leírni a műalkotás és kép viszonyát, azaz azt a
megkülönböztetést, mely elválaszt és egyúttal utat nyit a művészet terén történő
kommunikációra. Vagyis nem újat kíván, hanem a vizualitás eszközével betekintést nyújt
valamibe, ami az embert kimozdítja hétköznapi, profán voltából és felcsillantja a
transzcendens lehetőségét. A művészet – meglátásom szerint – akkor lép át egy kaput és
változtat egy tárgyat műalkotássá, ha nem magánmitológiát, földi ideológiát, esetlegesen
elvonatkoztatott filozófiát nyújt, hanem a szent kitárulkozásának lehetőségét hordozza.
Mindez történhet direkt, szinte didaktikus módszerrel, vagy elvonatkoztatva egyaránt, a
kérdés mégsem az marad, hogy mit ábrázol, hanem hogy mit üzen egy műalkotás.
Váli Dezső festőművészről tudható, hogy immáron közel tizenöt éve ugyanazt a témát,
műtermét dolgozza fel és alkot ezáltal képeket. Különös ez? Egyedi? Bármennyire is furcsa
és meglepőnek tűnő egyszerre, mégsem az. Elég csak Rembrandtra gondolunk, aki egész
életében a fényt kereste, vagy a konstruktivista művészekre, akik geometriai formák
rendszerében a harmóniát keresik ugyanoda jutunk mint adott kiállításunk alkotójánál. Valami
keresése ebben az esetben nem új formák kísérletezésével, hanem a tartalom egyre
következetesebb és behatóbb megismerése által nyílik meg, azaz valaminek az ismerete,
elsajátítása és tudása mélyebb tartalomhoz vezet.
A keresés, a szűnni nem akaró odafigyelés, a technikai kiműveltségből adódó ihletre
hagyatkozás a művészet olyan lehetősége, mely – jó esetben – elengedi az emberi
teremtésvágy önző voltát és helyére valami mást enged. Valamit, ami a benső-, a létező felé,
annak lényegi valójára figyel és egyúttal onnan is ered. Azaz az önkifejezésnek egy olyan
volta, létállapota, amely képes lemondani önmagáról, ahhoz, hogy önmagát adhassa.
Nem más ez, mint teremtettségünkből adódóan a kreáció által a végtelenre történő törekvés
véges kivitelezése. Jürgen Habermas német filozófus így fogalmaz: „Az ember ne abban
igazolódjék, amit tud, hanem abban, aki ő maga.”
Ö maga azonban önmagában nem értelmezhető, hiszen ahhoz kell valami, ami viszonyt,
hasonlítást feltételez. Ez lehet magánmitológia, ideológia, vagy adott esetben – ha
műalkotásról gondolkodunk – valami, ami szent…
Ez által nyílik meg az, amit egy ember önmagából
nem csak önmaga által létrehozhat.Imádság, elmélyedés, üzenet…
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Ma nyíló balatonboglári kiállításunk érdekes bepillantást nyújthat egy kortárs művész, Váli
Dezső fentiek szerinti alkotói pályájára.
Az elvonatkoztatás, mely a festményeken egy téma – a műterem – körül kirajzolódik olyan
keresésre vezérel, mely a formán túlira hívja fel a figyelmet. Vagyis nem tájat, alakzatokat
vehetünk észre, hanem a mögöttest, a tartalmat foghatjuk meg. A műterem, mint
elvonatkoztatott hely megismerést, elmélyedést enged a nézőnek. Parabola, mely olyan
mélységbe vezet be minket, ahol a mozgás helyébe a mozdulatlan, a hangos mindennapok
helyett a csend kerül. Érzelmek, pillanatok, elmélkedések világosodnak fel a piktúrán, mintegy
sejtetve a profánból történő kilépés általi, az ihletből kitörő üzenet megnyugtató jelenlétét.
Valamiről beszélnek ami meg nem fogható. Valahová vezetnek, ahova bár el nem juthatunk,
viszont lelkünk nemesbítésével, a kép és nézője közötti alázat létrejöttével közelíthetünk.
Ugyanezzel találkozhatunk egy szokatlan helyen, a templom tornyában elhelyezett
Hittanlecke a keresztútról – B/03/08 kapcsán. A keresztutat elvonatkoztatottan, viszont
üzenetét tisztán hirdető fotósorozat Krisztus szenvedéstörténetét úgy dolgozza fel, hogy azon
a tartalom tárgyát – ellentétben más keresztutaktól – nem jelöli, csupán érzékelteti. Emberi
gesztusok, sorsok és tekintetek tesznek tanúságot a Megváltóról. Elmélkedéssorozat, mely
nemcsak az épített térben kívánja felfelé fordítani a tekintetet, hanem teológiai üzenetében is.
A csigalépcsőn felfelé haladás közben lehetőség nyílik az elmélkedésre és a rádöbbenésre:
részesei vagyunk a történetnek.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Váli Dezső ma nyíló kiállítása meglátásom szerint nem törekszik másra, mint egy
próbálkozást tenni arra, hogy megvalósítson egy elvonatkoztatott – mégis, talán a legtisztább
és legegyértelműbb – kommunikációt. Vállalkozás arra, hogy az ember, a néző, egy térben,
alkotások között találkozást élhessen meg ne csak egy művel, hanem annak tartalmával
egyaránt.
Amit Váli Dezső úgy fogalmaz meg hogy „a remekműnél egy pillanatra felvillan Isten
köpönyege szegélye”,
lehetőség. Nem csak az alkotói törekvés kínkeserves és egyúttaláldással erősített útját feltételezi, hanem a néző, az alkotással szemben álló viszonyára is
utal.
Augustinus Vallomások című művében így fogalmaz: „„Minden szépség ugyanis, ami a
művész lelkéből átmegy kezei alkotásába, abból a minden lelkek fölött ragyogó szépségből
ered, amely után szívem éjjel-nappal fohászkodik.” Később emlékeztet arra is az egyházatya,
ami azóta is nagy kihívás a művészet terén: „Baj, hogy a szép alkotások művészei és pártolói
az örök szépségtől kölcsönzik ugyan a bírálat alapelveit, de nem tőle tanulják a használat
módját. Pedig az is ott van, csak ők nem veszik észre; ott van, nem kellene tovább menniök,
erejüket beléd helyezhetnék s nem tékozolnák a puhálkodó kényelem tárgyaira.”
Szent Tamásnál a végtelen maga a tiszta forma. Summa Theologica című művében így vall:
„A művészethez nem az kívánatos, hogy a művész helyesen járjon el, hanem az, hogy jó
művet alkosson.”
Dávid Katalin művészettörténész egy tanulmányában az anyag és forma viszonyából és
kölcsönösségéből kiindulva többek között az alábbi megállapítást teszi „a művészet nem
rögzülhet a valósághoz való viszonyában.” Mint kifejti: a műalkotások magukon hordoznak
egy olyan szférába történő betekintést – őnála ez az európai művészetre tekintve
egyértelműen a keresztény teológia tárgyát jelenti –, mely az embert önmeghatározásában, a
profánhoz képest valami máshoz, a szenthez kapcsolódásához segíti.
Hans Urs von Balthasar katolikus teológus pedig nem egyebet állít: a művészet, vagy
műalkotás lehetősége a dicsőség felfénylése.
Amennyiben komolyan vesszük azt a teológiai megállapítást, miszerint a kinyilatkoztatás fajtái
között szerepel a művészet is, akkor nemcsak az alkotónak, hanem az alkotás befogadójának
is kihívást és egyúttal lehetőséget kínálunk.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Ezúton szeretném megköszönni Váli Dezső művész úrnak, hogy Balatonbogláron alkotásai
által művészetről, a műalkotás tárgyáról, a világon betöltött helyünkről és szerepünkről
gondolkodhatunk.
A kiállítást Pilinszky János Kegyelem című versével nyitom meg:
Bogarak szántják a sötétet
és csillagok az éjszakát.
Van időnk hosszan üldögélni
az asztalon pihenő lámpafényben.
Megadatott a kegyelem:
miközben minden áll és hallgat,
egyedül az öröklét működik.