2013.3. 25 html-2013/capek-nov.htm C.11956-959
Karel Čapek: A költő
Közönséges rendőrségi eset volt: egy autó reggel négykor a Zitná
utcában elütött egy részeg öregasszonyt, és továbbhajtott.
Dr.Mejzlíknek, a fiatal rendőrfogalmazónak, most ki kellett
derítenie, hogy melyik autó volt az. Ilyen fiatal fogalmazó komolyan
szokta venni a kötelességét.- Hm - szólt a 141. számú rendőrhöz -,
szóval maga háromszáz méter távolságról egy
gyorsan
hajtó autót és a földön egy emberi testet látott. Mit csinált legelőször?- Először is az elgázolthoz futottam, hogy elsősegélyben részesítsem.
- Először is meg kellett volna állapítania az autó rendszámát - morgott dr. Mejzlík -, és csak
azután törődni a vénasszonnyal. De lehet - tette hozzá, ceruzájával a hajába turkálva -, hogy
én is azt tettem volna, amit maga. Tehát az autó számát nem látta; és egyébként az autóra
vonatkozólag?...
- Azt hiszem - felelte a 141. számú rendőr -, hogy sötét színű
volt. De lehet, hogy kék vagy
vörös. A kipufogóból kitóduló gáz miatt nem láttam
jól.
- Ó, Jézusom, hát akikor hogyan állapítsam meg, hogy melyik kocsi volt az? Menjek talán oda
minden egyes sofőrhöz, és kérdezzem meg tőle: kérem szépen, nem gázolt el véletlenül egy
öregasszonyt? No mondja meg, mit csináljak most?
A rendőr az alárendelt szerv tanácstalanságával vonta meg
a vállát. - Kérem - mondta -, egy tanú jelentkezett nálam, de az se tud semmit.
Itt vár kint.
- Hát vezesse be - morgott dr. Mejzlík kedvetlenül,
és hiába igyekezett valami okosat
kiolvasni a sovány jegyzőkönyvből. - Kérem a nevét és lakcímét - mondta gépiesen, rá se
nézve a tanúra.
- Jan Králík, műegyetemi hallgató - jelentette ki a tanú szilárd hangon.
- Ön, uram, jelen volt, amikor egy ismeretlen autó
ma reggel négy órakor elütötte Bozena
Macháčkovát?
- Igen, jelen voltam, és meg kell mondanom, hogy a
sofőr a hibás. Kérem, fogalmazó úr, az
utca egészen üres volt, és ha a sofőr a keresztezésnél lassított volna...
- Milyen messze volt ön onnan? - szakította félbe dr. Mejzlík.
- Tízlépésnyire. A barátomat kísértem el a... a kávéházból, és mikor a Zitná utcába értünk...
- Hogy hívják a barátját? - szakította félbe újra dr. Mejzlík. - Nem látom a nevét itt a
jegyzőkönyvben.
- Jaroslav Nerad, költő
- mondta a tanú kissé büszkén. - De ő
aligha mondana önnek valamit.
- Miért ne mondana? - morgott dr. Mejzlík, belekapaszkodva a szalmaszálba.
- Mert
ő
olyan... olyan... költő. Mikor az a szerencsétlenség megtörtént, sírva fakadt, és rohant
haza, mint egy kisgyerek. Szóval, amikor a Zitná utcához értünk, hátulról
őrült sebességgel
egy autó közeledett...
- Mi volt a rendszáma?
- Azt nem tudom, kérem. Nem figyeltem meg. Én csak
azt az
őrült sebességet figyeltem, és
éppen azt gondoltam, hogy...
- És milyen volt az a kocsi? - szakította félbe dr.
Mejzlík:
- Négyütemű
robbanómotor - mondta szakértelemmel a tanú. - Az
autómárkában persze nem
ismerem ki magam.
- És milyen színe volt? Ki ült benne? Nyitott volt
vagy csukott?
- Nem tudom - mondta a tanú megütődve. - Azt hiszem, hogy valami fekete kocsi volt; de
pontosabban nem figyeltem meg, mert amikor a baleset történt azt mondtam Neradnak: Nézd,
ezek a pimaszok elütnek egy embert, és még csak meg
se állnak!
- Hm - szólt dr. Mejzlík elégedetlenül -, ez ugyan
egészen helyénvaló és indokolt erkölcsi
reakció, de én jobban örülnék, ha megfigyelte volna
az autó rendszámát. Uram, borzasztó,
hogy az emberek
mennyire képtelenek megfigyelni valamit. Ön persze tudja,
hogy a sofőr a hibás, ön helyesen véli, hogy az emberek
pimaszok, de a számot nem nézi meg. Ítélkezni mindenki tud,
de rendesen, tárgyilagosan megfigyelni valamit... Köszönöm,
Králík úr, köszönöm, nem tartóztatom tovább. Egy óra múlva a
141. számú rendőr becsöngetett Jaroslav Nerad költő
szállásán. "Igen - mondta az asszony,
akinél Nerad lakott -, a költő itthon van, de alszik." A
költő az ajtóból a rendőrre meresztette apró, meghökkent
szemét, sehogy sem tudott rájönni, mit követett el. A végén
mégis megértette valahogy, miért kell a rendőrségre mennie.
- Okvetlenül el kell mennem? - kérdezte bizalmatlanul. - Én
ugyanis semmire sem emlékszem; éjszaka kicsit be voltam...
- Rúgva - segített a
rendőr megértően. - Uram, én sok költőt ismerek. Hát akkor
öltözzön fel; megvárjam?
Aztán a költő és a
rendőr beszélgetésbe mélyedt; az éjszakai lokálokról, az
életről általában, a mennybolton tapasztalható különös
jelenségekről, és sok egyéb dologról csevegtek; csak a
politika volt mindkettőjük
számára idegen. Ilyen barátságos és tanulságos beszélgetés
közben érkeztek meg a rendőrségre.
- Ön Jaroslav Nerad -
szólította meg dr. Mejzlík a költőt. - Tanú úr, ön jelen
volt, mikor egy ismeretlen autó
elütötte Bozena Macháčkovát.
- Igen - sóhajtott a
költő.
- Meg tudná mondani,
milyen volt az az autó? Hogy nyitott
volt-e vagy csukott, milyen volt a színe, ki ült benne,
és mi volt a rendszáma?
A költő erősen
gondolkodott. - Azt nem tudom - mondta -, nem figyeltem meg.
- Nem tud
visszaemlékezni semmi apróságra sem? - próbálkozott
dr. Mejzlík.
- Á dehogy - felelte a
költő őszintén. - Én ugyanis egyáltalán nem figyelek az apróságokra.
- Hát kérem - fordult
feléje dr. Mejzlík ironikusan-, mit figyelt meg
egyáltalában?
- Azt az egész
hangulatot - felelte a költő bizonytalanul. - Tudja, azt az
elhagyatott utcát.. olyan hosszú utca volt... hajnalban...
és ahogy az az asszony ott fekve maradt – s itt a költő hirtelen felugrott. -
Hiszen én erről írtam is valamit, amikor hazaértem! -
Kotorászni kezdett a zsebeiben,
és kihúzott egy csomó borítékot, számlát és egyéb hasonló
holmit.
- Nem, nem ez az -
morogta -, ez se az... Várjunk csak,
talán ez lesz az - szólt reménykedve, miközben valami
boríték hátlapját nézegette.
- Adja ide - szólt dr.
Mejzlík barátságosan.
- Nem sokat ér -
szabódott a költő -, de ha akarja, felolvasom. - Lelkesen
tágra nyitotta
szemét, és a hosszú szótagokat éneklő hangon elhúzva,
szavalni kezdett:
Komorszínű
házak menete: egy, kettő, állj!
a hajnal játszik mandolinján
miért pirulsz, leánykám?
120 HP géppel rohanunk a világ végére
vagy Szingapurba
megállj, megállj, a gép repül
nagy szerelmünk a porban fekszik
a leány letört virág
hattyúnyak, kebel, dob és cintányér
miért sírok egyre?
Ennyi az egész -
jelentette ki Jaroslav Nerad.
- Kérem szépen -
kérdezte dr. Mejzlík - mi legyen ez?
- Hát az autóbaleset -
csodálkozott a kérdésen a költő.
- Mi az, talán nem
világos a vers?
- Attól tartok,
hogy nem - vélekedett dr. Mejzlík bíráló hangon. - Én
valahogy nem tudom
kiolvasni ebből,
hogy július 15-én reggel négy
órakor egy ilyen és ilyen számú
autó a Zitná utcában elütötte
Bozena Macháčková ittas
állapotban levő koldusasszonyt,
a sebesültet az Általános
Kórházba szállították, ahol a
halállal küzd. Ezekről a
tényekről az ön verse, uram -
amennyire alkalmam volt
megfigyelni -, nem tesz
említést. Hát így áll a helyzet.
- Ez csak a nyers
valóság, uram - felelte a költő
, és megdörzsölte az orrát. - De
a vers - az a belső valóság. A
vers szabad, szürreális képzetek
egymás utánja, amelyet a valóság
a költő tudata alatt életre hív,
érzi? Látási és hallási
asszociációk sora. És az
olvasónak alá kell vetnie magát
ezeknek az asszociációknak -
jelentette ki Jaroslav Nerad
szemrehányó hangon. - Akkor
megérti őket.
- Kérem - robbant
ki dr. Mejzlík. - Vagy várjunk
csak. Adja csak ide az ópuszát.
Köszönöm. Hát itt az
olvasható, hogy, hm: "komorszínű
házak menete: egy, kettő, állj!"
Most legyen szíves
megmagyarázni...
- De hiszen ez a
Zitná utca - mondta a költő
nyugodtan. - Két olyan házsor,
tudja?
- És miért nem
például a Národní út? - kérdezte
dr. Mejzlík kétkedve.
- Azért, mert az
nem olyan egyenes - hangzott a
meggyőző válasz.
- Jó. Gyerünk
tovább. "A hajnal játszik
mandolinján" Na jó, legyen.
"Miért pirulsz, leánykám?" -
Mondja, kérem, hogy kerül ide
egy lány?
- A hajnalpír -
felelte a költő lakonikusan.
- Aha, bocsásson
meg: „120 HP géppel rohanunk a
világ végére” - Nos?
- Alighanem akkor
ért oda az autó.
- És 120 lóerős
volt?
- Azt nem tudom;
ez azt jelenti, hogy gyorsan
hajtott. Mintha a világ végére
akarna repülni.
- Ja úgy. "Vagy
Szingapurba" - Az istenért,
miért éppen Szingapurba?
A költő vállat
vont. - Azt már nem tudom. Talán
azért, mert ott malájok laknak.
- És miféle
kapcsolat fűzi azt az autót a
malájokhoz? He?
A költő leverten
izgett-mozgott. - Lehet, hogy az
a kocsi barna volt, nem
gondolja? - mondta
gondolataiba merülve. - Valami
barnaságnak feltétlenül kellett
ott lenni. Különben miért írtam
Szingapurt?
- No látja -
mondta dr. Mejzlík -, az a kocsi
vörös volt, meg kék, meg fekete.
Most melyik színt válasszam?
- Válassza a
barnát - ajánlotta a költő.
- A barna
kellemes szín.
- "Nagy
szerelmünk a porban fekszik, a
leány letört virág" - olvasta
tovább dr. Mejzlík. - Ez a
letört virága részeg
koldusasszony?
- Hát csak nem
fogok részeg koldusasszonyról
írni a versemben? - szólt a
költő sértődötten. - A
koldusasszony egyszerűen nő
volt, érti ezt?
- Aha. És mi ez
itten: "Hattyúnyak, kebel, dob
és cintányér." Ezek szabad
asszociációk?
- Mutassa -
mondta a költő meglepetten, és a
papír fölé hajolt. - Hattyúnyak, kebel, dob és
cintányér - mit akar ez
jelenteni?
- Éppen azt
kérdezem én is - morgott dr.
Mejzlík sértően. - Várjon csak -
gondolkodott a költő -,
valaminek kellett ott lenni, ami
ilyesmire emlékeztet... Ide hallgasson,
nem emlékezteti önt néha a
kettes szám hattyúnyakra? Nézze
- és ceruzával egy 2-est írt a
papírra.
- Aha - mondta
dr. Mejzlík figyelmesen. - És mi
a kebel?
- Az a 3-as, két
kis ív, igaz? - magyarázta a
költő.
- Még dob is van
itt meg cintányér - mondta a
rendőrtisztviselő feszülten.
- Dob és
cintányér - gondolkodott Nerad,
a költő -, dob és cintányér...
az talán az ötös lesz, ugye?
Nézze - mondta, és egy 5-öst írt
le. - Ez a has itt a dob, és a
cintányér fent van!
- Várjon - mondta
dr. Mejzlík, és egy papírra ezt
a számot írta: 235. - Biztos
benne, hogy annak az autónak a
száma 235 volt?
- Én nem
figyeltem meg semmiféle
számot - jelentette ki
Nerad, a költő,
határozottan. - De
ilyesvalaminek kellett
ott lenni, különben
hogyan került volna ez
bele a versembe? -
kérdezte csodálkozva, és
tovább töprengett a
költeményén. - De tudja,
ez a két sor a legjobb
az egész versben.
Két nap
múlva dr. Mejzlík
meglátogatta Neradot; a
költő ezúttal nem aludt,
hanem valami
lány volt nála, hiába
keresett üres széket,
hogy hellyel kínálja meg
a rendőrtisztviselőt.
- Én már
megyek is - mondta dr.
Mejzlík. - Csak meg
akartam mondani, hogy
annak az autónak a
rendszáma valóban 235
volt.
- Milyen
autónak? - lepődött meg
a költő.
-
Hattyúnyak, kebel, dob
és cintányér - fújta
gondolkodás nélkül dr.
Mejzlík. - És Szingapur
is stimmelt.
- Aha,
már tudom - eszmélt fel
a költő. - No látja, hát
ez a belső valóság.
Felolvassak magának
még néhány verset? Most
már meg fogja érteni
őket.
- Majd máskor - szólt gyorsan a rendőrtisztviselő. - Ha majd megint ilyen esetem akad.