213.11.27. html-2013/nepszab-2013-11-27.htm C.12485
Határtalan műterem
Kiállítás / Rózsa Gyula
Váli Dezső / Próféta Galéria
Kopogós Műterem - A/13/53
Aki
régóta nézi Váli Dezső képeit, óhatatlanul elmélkedni kezd azon az efelől
szükségtelennek látszó évezredes igyekezeten, amellyel a festészet rendre
hódítja meg a naplementét, Szent Péter keresztre feszítését és a barikádharcot
közlendője érdekében. Váli ugyanis mindezt - csaknem mindezt: közölni való
érzelmeit és gondolatait - a műterem egyetlen tárgykörben végzi el, immáron
harminc esztendeje. Egy asztal, egy festőállvány, egy heverő, inkább négylábú dikó, néha az üvegablaksor - ennyi, s legfeljebb valami szőnyegféle az általa
engedélyezett látványelem.
Ráadásul a spártai rekvizíttár mintha mostanában
tovább szikárodna.
Ha a tizenkettes dátumú Műterem, csend - A/12/83
képkivágásában még puha, szinte megfoghatóan anyagszerű az ágyat (dikót)
fedő terítő (pokróc), a Műterem - túlpart - A/12/57 panorámájába
belelóg egy apró, fekete szék, több, idei munkán a leltár elbizonytalanodni
látszik. A festőállvány, a mégiscsak főszereplő az
Árva műterem - A/13/48
grafitos-laza tűnődésbe fordul a szürke hátteren, a
Vitatkozók, műterem -
A/13/40 című táblán vaskos, de omlatag ecsetnyomok jelenítik meg, és a
Magánműtermen - A/13/45 is foszladozik a forma, amelyet ráadásul
elvág a képkeret.
Példák arra, hogy Váli miként teremt teljes világot
csak színnel, csak formával, csak viszonylatokkal; csak és egyetlen témával. Ami
a színeket illeti: többnyire pasztell-tartózkodó árnyalatok, néha finoman
elkoszolva, amelyekbe aztán hirtelen ütnek be olykor vadabb szépségek. Mint az
Eltűnő műtermen - A/13/57, amelynek többszörösen rőt világába úgy
hasít bele az izzó színűre festett festőállvány, hogy az egész már-már
forradalmi jelképpé lényegül. Szolidabb, hétköznapibb, ha úgy tetszik,
neorealistább életérzést idéz szürke, szürkéből aligkék világával a
Teljes
csend, műterem - A/13/05 asztal-állvány együttese, s feltétlenül mediterrán emlékeket a
Tenger és műterem - A/12/73, 74, 76 három darabja,
mindössze képben képpel, a képbeli tábla napos meg éjszakás derengéseivel.
Ha tetszik, a változatosság történetileg is
megközelíthető. A Műteremsziget- A/13/49
grafitosan laza,
hátrahanyatló állványát (nevezzük már úgy, ahogyan a szakma: stafelájnak)
elsodorja valami láthatatlan erő, és a horizont is sötét, mint egy német
romantikus tájon. Mindez érdesebb, ha tetszik, fenyegetőbb szürke mélységgé
válik a Műterem munkakezdéskor - A/13/29
farostlemezén, amely
komor, súlyos, mint az expresszionista grafika osztályharcosabb darabjai. S hogy
a hazai hagyomány se maradjon ki: Műterem, rend van - A/13/23
cím
fölött a vonalak olyan zsírosak és omlóan határozottak, mintha az alföldi
piktúra ecsetje vezette volna őket.
Mindezt némi titokzatosan humánus viszonylatrendszer uralja.
Nemcsak a címében vitatkozókat [Vitatkozók, műterem - A/13/40]
említő kompozíció lomha állványának és törékeny asztalkájának dialógusa, nem
csupán egy-egy üres képkeret magánya sugall antropomorf tartalmakat, hanem a gyanúsan mindig dőlő állványok, azok a bohóccipő nagyságú, feltűnően ormótlan
talpa is efelé hajlítja a nézőt. Olyan változatosságban, hogy pontosan érti,
miért izgalmas számára mindvégig egy csupa négyzetes képeket felvonultató
kiállítás; csupa olyan címmel, amelyben mindben van az a szó - már leírni is
monoton, hogy műterem.
[a címeket kiegészítettem az opuszszámaikkal VD.]