2013.3.5.            html-2013/sallai-barsi.htm       C.11944/a-f

A Fioretti közösség szentségimádásának ügye



Szia Deske! Ezt a levelet postázom ma Barsi Balázs atyának. Kérlek, olvasd el, és ha gondolod, egészítsd ki a saját szempontjaiddal. Köszi! A VáliNewsba ne tedd fel, kérlek. Gábor


Kedves Balázs atya! Azért írok Önnek, mert a véleményét szeretném megtudni egy kérdésben. Egy katolikus kisközösségbe járok. Lakáson találkozunk. A találkozón minden héten szentségimádás van, a szentségimádás után pedig a közösségvezető (aki nem pap) a kihelyezett Oltáriszentséggel megáldoztatja a közösség egyik tagját. (Az Oltáriszentséget a közeli plébániáról szerzi be, betegáldoztatási engedélye alapján.) Én ezt liturgikus visszaélésnek érzem – magát a szentségimádást is, hiszen szerintem például a gyakran koszos terítő, amire a közösségvezető az Oltáriszentséget kihelyezi, nem méltó környezet az Oltáriszentségnek, de legfőképpen az áldoztatást tartom aggályosnak, hiszen tudtommal szentmisén kívül csak betegeket szabad áldoztatni, holott közösségünk tagja, akit közösségvezetőnk megáldoztat, nem beteg. Mikor ezt a problémát közösségvezetőnknek említettem, azt válaszolta, hogy Székely János püspök azt mondta, hogy nyugodtan nevezzük ki közösségünk egyik tagját betegnek (hiszen valami kis baja biztosan van), és attól kezdve már mint beteget lehet áldoztatni, és a probléma meg van oldva. A püspök úr magyarázatát én nem tudom elfogadni. Közösségvezetőnk szerint egy püspöknek joga van átlépni az egyház előírásain, szerintem viszont nincs, hiszen a püspök nem ura, hanem szolgája a hitnek. Bár nagyon szeretem ezt a közösséget és a szentségimádást is, rossz érzésem van tőle, hogy liturgikus visszaélésben veszek részt, és ha Balázs atya szerint is ez a helyzet, akkor vagy a közösségvezetőnket kell rávennem arra, hogy ne legyen többé szentségimádás és áldoztatás a közösségi találkozón, vagy pedig én nem járok többé a közösségbe. Várom válaszát!
Gábor

----------------------------------------------------

Szia, Gábor, nincs mit kiegészítenem. Illetve mégiscsak, kérlek vigyázz a részletekre:

1./ a közösségvezető 26 éve ezt papi utasításra vezette ezt be, azóta mindezt folyamatosan végezi a Fioretti imaközösség.
2./ a szentség nem terítőn van, hanem a hordozószelencéjében, ami alatt egy gyertyával díszített terméskő van.
3./ a terítő szerintem nem koszos Andráséknál. Nálam ugyanaz a pokróc mindig.
4./ Javaslom, írd ki a nevemet, és Fioretti nevet, tud rólunk.
5./ Székely püspök nem mondta, hanem Váli privilégiumkérvényére ezt írta, püspöki fejléces levélben válaszképpen.
6./ nem tudsz rávenni az abbahagyásra, mert az írástudó törvénytudása fölött áll Krisztus szeretete.
7./ Nem a betegáldozatási engedélyem alapján kapom az Oltáriszentséget, a plébános tudtával történik a szentségimádás. Ő is elfogadta, hogy a közösségnek nem lehetősége találkozásait és evvel a szentségimádást templomban tartani.
szia!: d.

------------------------------------------------------

A levél a köv. változtatással ment el:

a betegáldoztató pyxisben lévő Oltáriszentséget ...

------------------------------------------------------------



2013.3.15.

Szia Deske! Csatolom Barsi levelét. Én úgy döntöttem [...] Áldjon az Úr!
Gábor

+ Kedves Gábor Testvérem!
A Bűnbocsánat és oltáriszentség című szertartáskönyv bevezetőjét kell tanulmányozni. Nekem nincs meg.
A következőt tudom az esettel kapcsolatban mondani:
Ha „betegáldoztatásról” van szó, akkor a betegnek valóságos betegnek kell lennie, mint ahogy a betegek kenetének felvételére betegnek kell lenni. Ez a dolgok természetéből adódik.
Más! Az áldoztatás magába foglalhat szentségimádási mozzanatot, de nem lehet ürügy rendszeres, házaknál végzett szentségimádásra az, hogy valaki beteg. A szentségimádás általános, „rendes” helye a templom vagy a kápolna, ahol misét mutatnak be.
Szeretettel:
Balázs atya

P.S. Milyen szép lenne, ha e kis buzgó csapat a plébániatemplomban rendszeresen szentségimádást végezne. Másokat is vonzana.
Sümeg, 2013. március 8-án.

---------------------------------------------------------

Gábor
, szeretlek.
Köszönöm a levelet. Természetesen tégy lelkiismereted szerint. Isten áldjon. Fogalmaim szerint félrevezetted
Balázs atyát, hazudtál. Az összes pótló adatom kulcsfontosságú a helyzet megítéléséhez. Hamisan tájékoztattad.
Hogy a püspök nem magánemberként, hanem… stb…
d.

tájékoztatásul: ide tartozik levélváltásunk Székely atyával:


2011.4.12.         fájl: html-2011/szekely-01.htm            C.10875

Kedves Székely atya! 
1985-ben két karizmatikus imacsoport alakult a budai ferencesek szárnyai alatt, Marik Józsefé és az enyém. Mi is, a Fioretti,  azóta is közbenjárunk minden szerdán (például a kolostor jókedvéért, humoráért). Lelkivezetőm, Katona István atya engedélyével a plébániáról hozott szentséggel kezdettől szentségimádást tartottunk, majd áldoztattam is. (Hivatalosan csak betegek számára szóló áldozatási engedéllyel rendelkeztem.)
Utóbb a ferenceseknél a plébános atya csak a szentségimádást engedélyezte. Ezért engedélyt kértem, és kaptam is az érseki helynök atyától, (csak) szentségimádásra, avval feltétellel, hogy összejöveteleinket ezentúl a plébánián tartjuk.
Ez azonban technikai okokból lehetetlen.
Így most mindezt hiányoljuk.

Hiszem, hogy Isten előtt tiszta a kérésem. Tisztelettel kérek egy személye szóló privilégiumot, hogy a huszonhat év korábbi gyakorlata visszaálljon.
Vagy ha ez nem lehetséges, akkor hogy szentséget kaphassak szentségimádásra, amit alkalmanként visszaviszek a plébániánkra.
Bármikor, szívesen, mindezt élőszóban is.
Dicsértessék a Jézus Krisztus!

2011.5.4.
Kedves Deske!
Az Egyház általában nem engedi az Eukharisztia magánházban való őrzését, mert ott se a biztonság nem megfelelő, és néha olyasmi is megtörténhet, ami az Eukh. közelében nem helyénvaló.

Talán úgy meg lehetne oldani a helyzetet, ha kineveznétek egy beteget a csoportban, őneki vinnéd az Eukharisztiát, tartanátok szentségimádást, és utána őt megáldoztatnád.
Sok szeretettel:
Sz. János


2013.4.10.

Gábor, barátom, azt javaslom, ejtsd el ezt a kilépési tervedet, lépj át érzelmeiden.
A Budai Ferenceseknél a vasárnapi szentmise gyakorlatában súlyos hiba van. A felajánlási rész legelején, amikor egész hetünket - munkánkat fölajánljuk, a népet énekeltetik, semmit nem hall, nem tud belőle. 20 éve szóltam György atyának, mosolygott, és csak annyit válaszolt, ennek ez az egyházi rendje. (Nem mentem át máshova.)

Megértem a gondolkodásodat. De ilyesmiről nem fogunk szavazni. Az egyház nem demokratikus intézmény, hierarchikus. A klérusnál (legalábbis) az a rend, hogy kövesd az elöljáró utasításait, akkor is, ha nem értesz vele egyet; kivéve, ha bűnt követni utasít. Én pontosan követtem egy püspök, plébánosom (külön feltételei voltak), és lelki vezetőm előírásait, utasításait.
A Fioretti közösség elsősorban nem neked, nekünk szól, hanem egyházi szolgálat. És ezt a közösséget ez a gyönyörű ajándék-, a szentségimádásunk élteti, erősíti évtizedek óta. 
Este várunk.
ölel: d




2013.4.10.
Fioretti találkozó. Gábor: Sz. püspök utasítása szerint mi hazudjunk; t.i. hogy beteg van köztünk, aki másképp nem juthat áldozáshoz. Ez bűn. Bejelentette, hogy vagy ő, vagy szentségimádás. Szavazás, többségi véleménnyel hogy meghívjuk Székely püspököt megbeszélésre, addig felfüggesztjük a szentségimását.



2013.4.11
. Gábor levele számomra, hogy fölösleges Sz. püspököt meghívni, elmondta a véleményét, csak ismételné magát. Barsi B-t kellene meghívni.

Válaszom:
Gábor, ezt meg én látom problematikusnak.
-- Én örülnék Barsinak, de hogy távollétében, meghallgatása nélkül bírálja fölül, vagyis ítélkezzen egy vádlottról? Aki kvázi méghozzá fölöttese is. Kancsal helyzet, ezt átlátva, szerintem ezt Ő sem fogja vállalni.
-- hogy még egyszer ugyanazt elmondja. Prejudikálod a püspököt. Megpróbálok Székellyel beszélni, hátha tud akár intézkedni is ügyünkben. Ezt várd meg, és akkor döntünk, akkor hívd meg Barsit.
szia! d.

Gábor válasza, hogy ő ennek se látja értelmét, hiszen Barsi B. véleményét ő ismeri -,  de legyen.

2013.4.12. péntek, 12:26
Mail körlevél a Fiorettinek.  / Gábor, Ildikóék, Erzsi, Éva
Barátaim.
Szerdán úgy döntöttünk, hogy  Gábor kifogásait megbeszélendő meghívjuk Székely püspököt.
Ezt Gábor mailben másnap lefújta, hogy nem látja értelmét, hiszen ő elmondta a véleményét.
Ezért egyedül mentem tovább. Kaptam időpontot, most délelőtt leutaztam Esztergomba.

Székely atya a következőket mondta:
1. Személyre szóló privilégiumot csak a megyéspüspök adhat, ő nem.
2. Az egyház - okkal - eltekint a tilalmi törvényeitől. Ő nekünk ezt a megoldást két éve ezért írta.
3. Mivel meg szeretnénk tartani a közösséget elhagyni készülő testvért, és ő ezt nem fogadja el, akkor úgy lehetne visszalépni, hogy a szentséget másnap reggel én visszaviszem.
4. Ha ez sem megfelelő a testvérnek, akkor lehetne havonta, vagy kéthetente a plébánián szentségimádást tartani, az anyuka a férjével felváltva vehetnének ezen részt.

Most én:
Gondolom, Gábor a 3. számú megoldást továbbra sem fogadja el.
A 4.-est, hogy három helyszín legyen fölváltva, mivel ez túl zaklatott, én nem fogadom el.

Tehát.
(Hacsak jövő szerdán valami más döntés nem születik..)  mivel a közösség Gábort szeretné megtartani, ezentúl nem lesz szentségimádás.
d.

2013.4.12. 12:54

Deske, köszönöm az intézést! Gábor


2013.4.12. 14:33 Gábornak:

Ezen nem lehet segíteni. Hitt jó szándékkal a Rosszat szolgáltad. d.

Medvácz Éva nekem:

Szia! Sajnálom,  hogy így alakult, nekem hiányozni fog a szentségimádás. Remélem tudok menni szerdán
.

2013.4.12. 23:03 Gábor körlevele

Kedves Barátaim!
Végleges döntésem: nem fogok járni a közösségbe. Ami azt is jelenti, hogy már a most következő szerdán is lehet szentségimádást tartani. Gábor

2013.4.13. 08:47
(körlevél)
Gábor, tudod, hogy visszavárunk. Kaputelefon bal kéz felől, vállmagasságban. (Nálam kicsit lejjebb.) Ölel: d

20:40 Szombat körlevél, megint


Barátaim!
Átgondoltam még egyszer, meg még egyszer a dolgot,
s most telefonáltam Gábornak, és megegyeztünk.
Valószínűsítem, hogy a többieknek is ez lesz a véleménye, de Gábor jelenlétében
szerdán (nálam) mindenkit meg fogunk kérdezni erről.
Tehát.
Én úgy gondolom, a közösség hozza meg ezt a (nem is titkolt) áldozatot Gábor maradásáért,
hogy abbahagyjuk a szentségimádást.

A két oldal számára a döntés súlya ugyanis nem azonos.
Gábor számára ez kizáró ok,
Mi számunkra ez csak egy alternatíva.
És Gábort nem szabadna elveszíteni.
d.

Gáborral egyeztetve levelem a bíboros úrnak.

2013.4.14.                                           html-2013/erdo-01.htm                                             C.12082


Kedves Erdő Péter atya!

Tisztelettel kérek egy személyemre szóló engedélyt, privilégiumot, hogy imaközösségi estjeinken lakáson szentségimádást tarthassunk.

A körülmények
1985-ben két karizmatikus imacsoport alakult a Budai Ferencesek szárnyai alatt, Marik Józsefé és az enyém. Mi -  a Fioretti -, azóta is együtt, szerdánként. Az egykori egyetemisták őszülnek, én 71. A zsolozsma elvégzése után dicsőítés és hálaadás a ferences plébániáról hazahozott szentség előtt. Ugyanis a minket elindító ferences atya javaslatára kezdettől hetente szentségimádást is tartunk.

Illetve tartottunk a múlt héttel bezárólag, mert egyik testvérünk számára mostanra súlyos lelkiismereti kérdéssé vált e gyakorlatunk jogossága. Ezért hosszas kínlódás után a közösség úgy döntött, hogy megyéspüspökünk hivatalos engedélye nélkül ezt eddig, és ne tovább.

A háttér

Lelkiismeretem tiszta, mert mindez plébánosom, valamint Katona István atya, és gyóntatóatyám irányításával, és Székely János püspök atya tudtával történt. Ők mind ismerik a körülményeket és pontosan meghatározták a feltételeket. Hogy minden illőn történik-e. (Érseki helynöki betegáldoztatási engedéllyel mindig rendelkeztem.) Minderről szívesen akár élőszóban is.

Hátha

Ha Ön engedélyt adna, este hoznám és másnap hajnalban visszavinném a szentséget a plébániánkra.
Hiszem, hogy Isten színe előtt tiszta volt ez a gyakorlat. És tudom, hogy ez számunkra milyen erő. 
Engedélykérési tervemről most mindenki lebeszélt avval, hogy reménytelen; az Ön jogtudósi szigora. De tudtommal ez az Atya jogkörén belüli kérés. Bencés húgom szerint a 28 év gyakorlata is nyom a latban. A reményt nem adom fel. Pl. ma sikerült a Lukács medencéjét víz alatt végigúsznom, másfél méter híján. Nagyon sok éve próbálkozom, minden nap egyszer.

Dicsérjük az Urat!
szeretettel:

A katalógusmelléklet a "Koldus keresztút - B/89/44" kedvéért (52. oldaltól), hátha örömet okoz.