Tizennégy napon keresztül tartó
fotós meditáción keresztül készülhetünk a böjti eseményekre. Váli Dezső
festőművész Koldus keresztút című sorozatát evangélikus lelkészek dolgozták fel.
Szöveg: Szabó B. András; Fotó: Váli Dezső: Koldus keresztút / részlet –
B/89/44/04
Így
látni azt, akit szeret. A fiát. Kilátástalan helyzetben, kiszolgáltatottan a
hivatalos erőszaknak. A kor megfelelő célszerű és a hatalom tekintélyét sugárzó
egyenruhás aki között. Csak az ártatlan elítélt tekintete ugyanaz. A szeretett
fiút a közmegvetés, a kíváncsi tekintetek és a bátor tömeg szitokszavainak
felhője, mint a legyek kísérik. Az anya legszorosabb kapcsolata a végső szakadás
előtti pillanatban. A tehetetlenség, mindkét oldalon, minden tett értelmetlen,
minden lázadás kilátástalan. Paragrafusok, kardlapok, bilincsek állnak az anya
és fia közé. Most már érti az anya, ki is a fia, de nem érti, miért kell így véget
érnie. Most már tudja a fiú, hogy megérti az anya, csak a zöldellő ág életereje
és a tekintetek találkozása ne tenné olyan nehézzé a lépteket. Oldalán a szakmai
előírások szerint eljáró, határozott közeg diktálja a tempót. Csak egy
pillanatnyi megtorpanás ritmustévesztését éri az anyai tragédia. Menni kell
tovább. A sínek behatárolják a sorsot, mutatják az utat. Kényszerpálya hová? A
végső kudarc magaslatára, a hatalmi érdek igazságtalanságának dombjára. A
mindent megtenni képes hatalmi érdek úthengere egyengette út. A mai nap hatalmi
kompromisszuma az érdekvezérelt, cinikus, hatalmas és felhergelt tömeg indulata
között vasba önti az életpálya végét. Vagy a sín a kockakőbe rejtett, átlépett
és megtaposott igazság ösvénye, ami becsatlakozik titokban a menet alá. Ez lesz
a hatalmi érdekeket keresztültörő, a dombon véget nem érő út rejtett
vasszivárvány. A Fiú bizonytalan léptekkel megy ismert és szeretett anyai
tekintettől a bizonytalanba. Az Atya rejtett menekítő terve belopakodik a lába
alá.