2014.08.15. html-2014/kep-cimadas.htm C.13014 - 015
Kedves
Sztrákos Eszter,
Most délben jött körkérdése doktori dolgozata témájához, hogyan adunk műnek
címet.
Ezt eddig nem
gondoltam át.
Hát akkor, amilyen sorrendben eszembe jut:
1. / Szűkítem a
kört a festményeimre.
2. / 2006-ban képcímeimbe beemeltem 1972-óta vezetett opusz-számaimat,
visszamenőleg is; ezt elég keservesen, de kezdik követni a kiállítás-szervezők,
katalóguskészítők. Ez egy erőszakos, hülye dolog, de iszonyú praktikus.
Mozartnál megszokott.
Én ezt avval indoklom egyszerűbb (kelletlen) lelkek számára, hogy muszáj, mert
címismétlések előfordulnak. Ami igaz is, bár ritkán, általában
figyelmetlenségből. Illetve, hogy rákényszerítsem a delikvenseket, 2012-ben pl.
öt, igen hasonló képemnek ugyanazt a címet adtam. Ilyenformán csak a számuk
különbözik. TENGER ÉS MŰTEREM - A/2012/73...stb
Mivel az opusz-számok minden kép hátán szerepelnek, ez beazonosítást
egyszerűvé teszi. Ugyanis a neten minden képem megnézhető (e szám szerint
rendezve). Ez által, bár próbálják, engem hamisítani lehetetlen. Lásd: 04.
festmény - dátum szerint - 1. HAMIS. Ezeket is opuszolom, egyébként.
Az opusz-számozásom rendszere:
A = festmény
B = grafika
F = fotó
D = plasztika
G = dizájn
H = blogom (eddig 6000) illusztrációja
(C = írások, naplóm, S= képek szereplésnaplója, stb.)
Tehát egy festménycím így alakul:
Zebegényi lugas III. - A/1969/20
Ahol a második tag évszám, a harmadik az éves sorszám.
3. / Képcímeimet
együtt végig tudja nézni pl. itt, a honlapomon: deske.hu - menü - 04.
festmény - dátum szerint -RE KATTINTVA, LEJJEBB: korszakok szerint
4. / Két nagyobb
témával foglalkoztam eddig:
1984-1987 között minden képem címe így kezdődött:
Régi zsidó temető / s e mellé jött egy jelző, egy megkülönböztető szó.
1987 óta ez minden képcímben:
Műterem
Mivel eddig kb. 900 ilyen címet kellett kitalálnom, ez hol így sikerül, hol
úgy. Van, ahol utal a kép karakterére, van, ahol a képhez nem kapcsolódó szó.
Letagadom, de van, hogy szótárból keresek egy semleges, de jól hangzó szót. Az
adatbázisban a fölfűrészelt képeim címe is benne van, onnét is szoktam lopni.
(Az eddig megfestett 2142-ből eddig 1005-öt dobtam ki.)
5. / A 70-es
évek közepén meglátogatott Mácsay István festő, és szólt, hogy képcímeim
fellengzősek, költőibbek, mint (kezdő) képeim. Azonnal abbahagytam, azóta
igyekszem szikár maradni. Korábban akkori romantikus alkatom jobban
kidomborodott. STÚDIUM AZ IDŐRŐL - A/1971/25, ÉRZŐSZÍVŰ XX. SZÁZAD -
A/1973/06
6. /
Képcímeimben olykor rejtett jelzések (szavak), amit ált. csak én tudok
dekódolni.
----- Akkor, amikor valamelyik nagyon kedves nekem. Ez külön rang. Pl. a
hetvenes években ilyen volt az ÉKSZERKERESKEDŐ, AVIGNON, TRECENTO, AMETISZT
- szavak, egy-egy emlék.
----- Életemre utalás: LEGUTOLSÓ VIRÁGOD - A/1971/32
7. / Ritkán, de címben hódolatom kollegáknak, Ferenczy Károly, Vaszkó Erzsébet,
Vojnich Erzsébet. Ilyenkor a képem minőségessége kiemelt szempont.
KONDOR BÉLA EMLÉKÉRE - A/1972/30
8. / Nagyon ritkán, mert ez nem az a műfaj, halvány humor vagy önirónia:
KLEEines BILDCHEN - A/1992/03
9. / Talán kétszer csináltam azt a disznóságot, hogy a képcímet a meghirdetett kiállítás kötelező témájához igazítottam. Az egyikre emlékszem, nonfiguratív kép volt, azt később visszaigazítottam. Valami vízügyi dolog volt,: ÁRVÍZ - A/1973/38 ... (DÉLKELETI SZÉL)
Ha még valami eszembe jut, ezt fölteszem a honlapomra a MENÜ -- 10. C. NAPLÓ -- 07. SZAKMAI DOKUMENTÁCIÓ alá, ott még tudom majd bővíteni.
Szívélyes üdvözlettel:
VD.