Nem hatalmazott fel, hogy elmondjam, de
lényegében pozitívan. Kérdezzen képzőművészetről... Az
MMA-n tartottam egy koncepcióismertetőt, ahol válaszként
elhangzott, hogy a Műcsarnokot meg akarják tartani
korábbi független hagyományaiban. Miért gondoljuk, hogy
itt valami szabadságelvonás lesz? A szalonokba
valamilyen formában mindenki küldhet anyagot. A magyar
művészek egyik legjelentősebb kortárs bemutatkozóhelye
lesz.
Mióta nem az?
Nem tudom napra megmondani; ez nem azt
jelenti, hogy lenézzük az eddigi gyakorlatot, hanem a
minőség előtt szélesre tárjuk a kapukat. A minőségre
koncentrálunk, de szélesebb körben. Azoknak a
művészeknek is teret kell nyerniük itt, akik a
hagyományos műfajokban alkotnak, akik nem jutottak
ugyanolyan felülethez eddig, mint az a szűkebb kör,
amely a nyugati művészet legprogresszívebb,
technikafüggő tendenciáit követi.
Miért,
azzal mi a probléma?
Az, hogy ez a közeg elvesztette a
közönség érdeklődését. A rendszerváltás környéki
művésszcéna megpróbálta a Nyugat érdeklődését a
kilencvenes években is fenntartani, megpróbált bekerülni
a nyugati művészeti kánonba. Ez Ausztrián túl nem
sikerült, ott is csak Grazig. Húsz-huszonöt év után ezt
be kell látni. Valami mást kell preferálni. Ráadásul a
művészetcsinálás szerepét a kurátorok helyett a
műkereskedelem vette át. A befektetői műkereskedelem
diktálta kvalitás lufija most kipukkanni látszik.
Hasonló válság jött létre, mint az ingatlanbefektetői
piacon. Ezt a világot nagyon szépen megírta nemrég
Martos Gábor a Műkereskedelem – Egy cápa ára című
könyvében, mely szinte parodizálva mutatja be, hogyan
csinált sztárt egy Charles Saatchi nevű angol
médiamágnás-műkereskedő Damien Hirstből.
A Műcsarnok szeretné megtörni ezt a
globalista művészetpiacot?
Nem gondolom, hogy megfordíthatom ezt az
elüzletiesedett trendet innen a perifériáról, csak
kihasználom, hogy tehetek valamit ellene, például úgy,
hogy kinyitom a kapukat a tradíciók előtt is. Ezt
képviseltem a képzőművészeti kritikáimban, egyebek
mellett nyilván ezért is esett rám az MMA választása,
amikor igazgatót keresett. A sajtó nagy része ezt a
szabadság megvonásának állítja be, pedig inkább arról
van szó, hogy az eddig érvényesülő tendenciák kevesebb
teret kapnak.
Meg van mondva, hogy nincsenek kritikai
kiállítások, nincs több Mi a magyar?-szerű kiállítás.
Önnek is megmondták, hol a határ?
Ez a fajta határ belső tartás kérdése, és
a saját értékítéletemre támaszkodva fogom megszabni
adandó alkalommal. Például Serrano pisibe mártott
keresztje tőlem távol áll, s nem is hiszem, hogy erre
vágyik a közönség.
Az MMA részéről mennyire határozzák meg,
hogy mi legyen a program?
Az elmúlt nyolc hónapban, amióta
felkértek, hogy rendezzem meg az építészeti szalont,
majd vállaljam el a Műcsarnok művészeti vezetését,
semmilyen mértékben nem szólt bele az MMA.
Nem gondolja, hogy a maga részéről
legitimálja az MMA térnyerését azzal, hogy elfogad tőle
egy ilyen pozíciót?
A művészet egy befektetői piac eszközévé
lett, én mint képzőművészeti kritikával foglalkozó és
mint korábban kiállító művész ezzel nagymértékben
szemben állok; most kapok egy sanszot, hogy ez ellen
valamit tegyek, bolond lennék, ha nem élnék a legnagyobb
magyar kortárs kiállítóhely vezetésének lehetőségével.
Hiszen egyébként is így gondolkodom, függetlenül attól,
kit legitimálok vagy nem legitimálok. A kaposvári
színház sem volt direkt politizáló színház, hanem
választást kínált: a saját gondolkodásoddal, ízléseddel,
választásaiddal gazdálkodj magad.
Pályázata miatt nem nagyon kellett
izgulnia egyedüli pályázóként.Mi szerepelt benne?
Lényegében az, amit most mondok. Konkrét
neveket természetesen nem írtam.
Mi lesz a Műcsarnokban? Annyit lehet
tudni, hogy jövőre képzőművészeti szalon.
Azt is lehet tudni, hogy az idei
építészeti szalon helyén Csáji Attila kiállítása lett
volna, s ez jövő év elejére csúszik.
Ha jól tudom, ő az MMA alelnöke. Nem lóg
itt ki a lóláb?
Ezt az évet még elődeim állították össze,
de Csájiról azt gondolom, hogy a fényművészet felé való
tájékozódásban olyan jelentős, hogy a 2015-ös, UNESCO
fény évében egy műcsarnoki bemutatkozás jár. De nem
szeretnék jövőre más „összes termes” életmű-kiállítást.
Számomra érdekesebb, izgalmasabb, hogy a három
teremsorban külön, de egymással valamilyen kontextusban
mutassunk be kiállításokat, s ez a világ teljességére
kitekintő képzőművészeti attitűdöt is enged.
Nem gondolja, hogy korrekt lenne egy
termet átengedni a szalonon azoknak a fiataloknak, akik
tiltakoztak az MMA térnyerése ellen? Egyfajta
ellenszalonként?
Vannak elképzeléseink, hogy miként
lehetne teljes nyitottságot létrehozni, de ezt elsőként
nem a Népszabadsággal akarom megbeszélni.