2014.12.
html-2014/mucsarnok-katalogusba-rockenbauer.htm
C.14856
- 857
Rockenbauer Zoltán
Váli Dezső kiállítása elé
remete a neten
„Minden festmény, grafika, fotó, plasztika, tervezőgrafika képe, nyomdai felbontásban is, valamint opuszjegyzékeik. – kiállításdokumentáció. – napló1958-tól. – napi napló (blog): VÁLINEWS. – publikációk, minden könyv net- változata. irodalom, kritikák. – filmek. – hangtár, verstár. – magánmúzeum (képtár).” Ez a [deske.hu] – Váli Dezső honlapjának – tartalomjegyzéke.
Váli Dezső módszeresen, rendkívüli precizitással dokumentálja életét és életművét, és mindezt folytatólagosan a nyilvánosság elé is tárja a világhálón. Mi pedig a számítógép képernyőjén keresztül – mint valami varázsablakon át – beleshetünk a mindennapjaiba, lapozgathatunk a festmények, rajzok és fotográfiák között; ha akarjuk, valamennyi művének nyomdai minőségű reprodukcióját vagy épp naplókönyveit birtokba vehetjük. Ám a teljes nyitottság e gesztusával szemben Váli alkotásai, életvitele – éppen ellenkezőleg – az aszkétikusan befelé forduló ember benyomását keltik. Napjait szigorú beosztás szerint éli, témáit, motívumkincsét nagy lemondással megválasztott puritánság jellemzi. Különös kettősség: introvertált és extrovertált személyiség- típus egy testben.
Fegyelem és lírai metafizika. Az életmű jól szakaszolható nagy periódusokra, de a lecsupaszított formákon minduntalan átsugárzik a szakrális elhivatottság. A keresztutak absztrakt stációi motivikusan visszaköszönnek az elhagyott zsidó temetők sírköveiben, majd a műterem magányos szentélyének dísztelen berendezésében, a járdák repedéseinek véletlen rendjében. Nem a mítosz uralkodik, hanem a megélt belső út, a szakadatlan törekvés a transzcendens felé. A kisszekvenciás ismétlésekben meglévő istenkereső béke meditatív,
mint a rózsafüzér vagy a mantra. A vallásos párhuzam sosem direkt, ám vállalt és nem eltagadott. A megélt hithez való ragaszkodás kiolvasható a naplókból, kihallható az interjúkból, tetten érhető a címadásokban.
Repetíció, dokumentáció – és szelekció. A motívumismétlések szakadatlan áramában a tudatos rostálás tökéletesíti a rendet. Immáron több mint ezer festmény esett áldozatul a szigorú önkontrollnak. Az elvetett olajképek újra- hasznosítása a célszerűség jegyében történik, a megtagadott mű kiesik a katasz- terekből, nem alkotás többé, feldarabolva, használati tárgyként szolgál tovább. Mű és élet nem válik el Váli Dezsőnél, csak együtt értelmezhető, együtt életmű. A kiállítás ezt a totalitást igyekszik megragadni a maga sokféle dimenziójában.