2014.5.21. html-2014/opp-1.htm C.12840
MOME Fotográfia szak, diplomavédés
Opponensi vélemény Nyíri Julianna szakdolgozatához
A hallgató a környezetében talált
csendélet-motivumokat választotta diplomamunka-fotói témájának.
Ebből adódott számára szakdolgozatának témája is; e műfaj története, elmélete.
Munkája első fejezete a csendélet-műfaj előzményei, születése, stb. a festészetben.
A második fejezet ugyanez a fotográfiában. Itt kiemelten foglalkozik a korai
gondolkodási tántorgásokkal.
Mindez erősen zanzásítva talán két- háromezer oldalon összefoglalható lenne. A
hallgató ezt öt
oldalban írja le. Toldi estéje három mondatban. Első pillanatban nem így
láttam, de ez mégis rendben van. Nem
tankönyvnek szánta, ő a leírtakkal azt jelzi, ami mindent hónapok alatt
megtanult és
átgondolt.
A harmadik fejezet a fotográfia legfontosabb elvi kérdéseit boncolgatja.
Izgalmas terület, erről majd később.
A negyedik fejezet a csendélettípusoké. Itt kezd a szöveg igazán fölizzani, személyessé válni,
mert körbenéz, mi
újság a kortársak körében. Csoportosít, értelmez, mindez rejtetten már önértelmezési
kísérlet is.
Összefoglalva
Az iskola által jóváhagyott nagykosár témáját megfelelően földolgozta, és ami a
fontos, elsősorban a fejében.
Csak egyetlen mezőhöz megjegyzés, amit élesen másként látok, mint ő.
Vissza-visszatérő alapkérdése, hogy mi lehet a fotó üzenete egy csendéletben.
Hogy számára két alaptípus létezik, a művésznek A./ vagy van, B./ vagy nincs
tudatosan hozzárendelt mondanivalója munkájában. Ha koponyát tett bele, akkor bizonyára van.
A közvélekedés ellenére számomra mindez másként.
Szakmámból veszek példát. Ismerjük Derkovits Kenyérért c. festményét,
most éppen kint, a Nemzeti Galériában. Felülnézet, halott munkás feje a macskakövön,
mellette darab kenyér, vértócsa, csendőrcsizma, puskatus. Rögtön gondolunk az
1930-as véres csütörtök munkástüntetésére. És hozzágondoljuk a többi
nyomorúságos szegényember-sorsot. Nos, hogy mit akart mondani Derkovits Gyula, ugye,
teljesen egyértelmű.
Hogy ő mit akart mondani, az csakugyan.
De mit mond a kép. Tessék tiszta szemmel nézni. Ez a mű elíziumi boldog életörömöt
sugároz, egy
tizenhat éves kislány tüllszoknyás álma. Ezt Derkovits meghallaná, azonnal öngyilkos lenne.
A témának sokszor semmi, semmi, semmi köze a tartalomhoz (lényeghez / mondanivalóhoz
/ üzenethez). Egy emelettel magasabbról nézve már érdektelen a művész szándéka.
Ugyanis a művész sosem tudja, tett-e; valójában mit is tett bele a képbe.
Mégis minden műben ott az üzenet; a legmélyén mind az élet értelmét
keresi, életre és halálra tanít. Vagy ahogy én mondom, egy igazán jó mű egy
villám fényénél megmutatja Isten köpenye szegélyét.
A
hallgató okfejtése színvonalából úgy vélem, ez a gondolat előbb-utóbb mostani
álláspontja ellenére tőle sem lesz idegen. Ha mégis, az se baj. Egy művész ne
legyen okos, arra semmi szüksége.
Váli Dezső
vali@deske.hu
deske.hu