2014.5.21. html-2014/opp-2.htm C.12841
MOME Fotográfia szak, diplomavédés
Opponensi vélemény Nyíri Julianna fotográfiáihoz
Előljáróban.
A hallgató
a környezetében talált csendélet-motivumokat választotta diplomamunka-fotói
témájának. Én a fényképezés szakmai
kánonjait-, netán kötelező kánonjait a legkevésbé sem ismerem. (De ha ismerném
is, én az előző évezredben éltem.) Így csak szakmám, a festménycsinálás felől
tudok közelíteni.
Nézzünk sorra néhány képalkotó elemet, hogyan használta a hallgató az
eszközöket.
1. Vonalak, vonalritmusok. Gyakran keres vonalritmusokat, amivel
észrevétlenül nagyon fölgazdagítja a látványt. Sűrű fűszálak, gégecsövek
gyűrűsora kétszer is, hűtőgép párhuzamos csövei, radiátor, a drótkerítés
gubanca, ahol ez főtémává lép elő.
2. Foltok, foltarányok. A főmotívumok méretezésénél kerüli a feltűnést, a
rendkívülit, ellentétben minden divattal, az harmonikusan illeszkedik a képbe. A
tárgy békésen ott legel a kép közepén. Persze ez nem érdem, ez választott
szemlélet, egy lehetséges út.
3. Tónusviszonyok: Erős tónuskontrasztok, de ez a jól megvilágított tárgy és
a sötét háttér ellenére sem feltűnő, vagy nyugtalanító.
4. Terek. Általában mikroterek, szobasarkok, zugok. A tárgyak normál rövidüléssel, a szem számára megszokott módon. Itt is kerüli a rendkívülit.
5. Fények. Kivétel nélkül éjszaka-képek. Először csodálkoztam; azt hittem, talán Nyíri Julianna fényképezőgépén van egy gomb, amivel a hátteret ki tudja iktatni. De jó lenne az nekem is. Aztán elolvastam a műleírásban, fényfestés. Nem is rossz szó. Amit a tárgyakkal művel, a szórt megvilágítás, csakugyan közel áll az un. festői gondolkodáshoz. Legfőképp evvel teszi elbűvölően túlvilágivá modelljeit.
6. Színek. A nehezebb utat választotta. Közhely; fekete-fehérrel könnyebb lett volna absztrahálni, elemelni a látványt köznapiságától, ami nyilvánvaló szándéka volt . És ráadásul nem manipulálja a színeket, ahogy bizony legtöbben tesszük a kompjuterben, Photoshoppal. Ez többlet-komponálási feladatot - terhet - jelent, hiába gyönyörű bármi, ha színek által zavart a látvány. Jól oldotta meg.
7. Témaválasztás. Nem ideológia, elvi megfontolás; a puszta látvány alapján dönt, hogy modellként mit használ. Talán annyi, hajlandósága a látszólag szegényes, jelentéktelen, jelentéstelen tárgyakra.
8. Anyagszerűség. Meglepő módon nem törekszik a tárgyat átírni, meghagyja anyagszerűnek. Ez a csavar bravúros, mert ugyanakkor messze ellebegteti a hétköznapi valóságtól.
9. Kompozíció. Nyugodt, magabiztos. Általában centrálisak. A feszes ellenpontozásoktól tartózkodik, nagy itt a csönd. Mint Giorgio Morandi csöndje.
Nem feladatom az értékelés, de azért értékelek. Útközben a hallgató maga se tudhatta, hova jut. Egy nagyon szép épületet épített.
Váli Dezső
vali@deske.hu
deske.hu