2014.5.21.                html-2014/opp-2.htm             C.12841

MOME Fotográfia szak, diplomavédés



Opponensi vélemény Nyíri Julianna fotográfiáihoz

Előljáróban. A hallgató a környezetében talált csendélet-motivumokat választotta diplomamunka-fotói témájának. Én a fényképezés szakmai kánonjait-, netán kötelező kánonjait a legkevésbé sem ismerem. (De ha ismerném is, én az előző évezredben éltem.) Így csak szakmám, a festménycsinálás felől tudok közelíteni.  
Nézzünk sorra néhány képalkotó elemet, hogyan használta a hallgató az eszközöket.

1. Vonalak, vonalritmusok. Gyakran keres vonalritmusokat, amivel észrevétlenül nagyon fölgazdagítja a látványt. Sűrű fűszálak, gégecsövek gyűrűsora kétszer is, hűtőgép párhuzamos csövei, radiátor, a drótkerítés gubanca, ahol ez főtémává lép elő.

2. Foltok, foltarányok.
A főmotívumok méretezésénél kerüli a feltűnést, a rendkívülit, ellentétben minden divattal, az harmonikusan illeszkedik a képbe. A tárgy békésen ott legel a kép közepén. Persze ez nem érdem, ez választott szemlélet, egy lehetséges út.

3. Tónusviszonyok:
Erős tónuskontrasztok, de ez a jól megvilágított tárgy és a sötét háttér ellenére sem feltűnő, vagy nyugtalanító.

4. Terek. Általában mikroterek, szobasarkok, zugok. A tárgyak normál rövidüléssel, a szem számára megszokott módon. Itt is kerüli a rendkívülit.

5. Fények.  Kivétel nélkül éjszaka-képek. Először csodálkoztam; azt hittem, talán Nyíri Julianna fényképezőgépén van egy gomb, amivel a hátteret ki tudja iktatni. De jó lenne az nekem is. Aztán elolvastam a műleírásban, fényfestés. Nem is rossz szó. Amit a tárgyakkal művel, a szórt megvilágítás, csakugyan közel áll az un. festői gondolkodáshoz. Legfőképp evvel teszi elbűvölően túlvilágivá modelljeit.

6. Színek.  A nehezebb utat választotta. Közhely; fekete-fehérrel könnyebb lett volna absztrahálni, elemelni a látványt köznapiságától, ami nyilvánvaló szándéka volt . És ráadásul nem manipulálja a színeket, ahogy bizony legtöbben tesszük a kompjuterben, Photoshoppal. Ez többlet-komponálási feladatot - terhet - jelent, hiába gyönyörű bármi, ha színek által zavart a látvány. Jól oldotta meg.

7. Témaválasztás. Nem ideológia, elvi megfontolás; a puszta látvány alapján dönt, hogy modellként mit használ. Talán annyi, hajlandósága a látszólag szegényes, jelentéktelen, jelentéstelen tárgyakra.

8. Anyagszerűség. Meglepő módon nem törekszik a tárgyat átírni, meghagyja anyagszerűnek. Ez a csavar bravúros, mert ugyanakkor messze ellebegteti a hétköznapi valóságtól.

 9. Kompozíció. Nyugodt, magabiztos. Általában centrálisak. A feszes ellenpontozásoktól tartózkodik, nagy itt a csönd. Mint Giorgio Morandi csöndje.

Nem feladatom az értékelés, de azért értékelek. Útközben a hallgató maga se tudhatta, hova jut. Egy nagyon szép épületet épített.


Váli Dezső
vali@deske.hu
deske.hu