2014.12.12.                    html-2014/rock-katalogus.htm            C.14865


Rockenbauer
Zoltán
 

Váli Dezső kiállítása elé

 

REMETE A NETEN

„Minden festmény, grafika, fotó, plasztika, tervezőgrafika képe, nyomdai
 
felbontásban is, valamint opuszjegyzékeik. – kiállításdokumentáció. – napló

1958-tól. – napi napló (blog): VÁLINEWS. – publikációk, minden könyv net-

változata. irodalom, kritikák. – filmek. – hangtár, verstár. – magánmúzeum

(képtár).” Ez a [deske.hu] – Váli Dezső honlapjának – tartalomjegyzéke.
 

 

Váli Dezső módszeresen, rendkívüli precizitással dokumentálja életét

és életművét, és mindezt folytatólagosan a nyilvánosság elé is tárja a világhálón.

Mi pedig a számítógép képernyőjén keresztül – mint valami varázsablakon

át – beleshetünk a mindennapjaiba, lapozgathatunk a festmények, rajzok
 
és fotográfiák között; ha akarjuk, valamennyi művének nyomdai minőségű
 
reprodukcióját vagy épp naplókönyveit birtokba vehetjük. Ám a teljes nyitottság
 
e gesztusával szemben Váli alkotásai, életvitele – éppen ellenkezőleg –

az aszkétikusan befelé forduló ember benyomását keltik. Napjait szigorú
 
beosztás szerint éli, témáit, motívumkincsét nagy lemondással megválasztott

puritánság jellemzi. Különös kettősség: introvertált és extrovertált személyiség-

típus egy testben.

 

Fegyelem és lírai metafizika. Az életmű jól szakaszolható nagy periódusokra,

de a lecsupaszított formákon minduntalan átsugárzik a szakrális elhivatottság.
 
A keresztutak absztrakt stációi motivikusan visszaköszönnek az elhagyott

zsidó temetők sírköveiben, majd a műterem magányos szentélyének dísztelen

berendezésében, a járdák repedéseinek véletlen rendjében. Nem a mítosz

uralkodik, hanem a megélt belső út, a szakadatlan törekvés a transzcendens
 
felé. A kisszekvenciás ismétlésekben meglévő istenkereső béke meditatív,

mint a rózsafüzér vagy a mantra. A vallásos párhuzam sosem direkt, ám vállalt

és nem eltagadott. A megélt hithez való ragaszkodás kiolvasható a naplókból,

kihallható az interjúkból, tetten érhető a címadásokban.
 

 

Repetíció, dokumentáció – és szelekció. A motívumismétlések szakadatlan

áramában a tudatos rostálás tökéletesíti a rendet. Immáron több mint ezer

festmény esett áldozatul a szigorú önkontrollnak. Az elvetett olajképek újra-

hasznosítása a célszerűség jegyében történik, a megtagadott mű kiesik a katasz-

terekből, nem alkotás többé, feldarabolva, használati tárgyként szolgál tovább.

Mű és élet nem válik el Váli Dezsőnél, csak együtt értelmezhető, együtt életmű.

A kiállítás ezt a totalitást igyekszik megragadni a maga sokféle dimenziójában.