2014.09.20 html2014/vojnich-megnyito.htm C.14695 - 696
A
hely
Radnóti Sándor: Vojnich
Erzsébet képeihez
Mint minden jelentős festő,
Vojnich Erzsébet képei is összetéveszthetetlenek. Lehet, hogy e retrospektív
kiállítás után, amelyen azt látjuk, hogy miképp vált azzá, aki, akit
fölismerünk, és nem tévesztünk össze senkivel, új korszak következik – s ezzel
új tanulási folyamat tisztelőinek. De most egy életműre tekintünk vissza,
számos soha ki nem állított művel.
Ezek egyike hatalmas
méretű (165x270) vászon, amely egy helyet ábrázol. A méretnek nemcsak a
kompozíció szempontjából van jelentősége, hanem a kép retorikájának
szempontjából is. S ha hozzátesszük,
hogy a festmény címe Taormina, akkor
a magyar festészet ismerőinek nem kell magyarázni, hogy milyen festői öntudat
retorikai kifejezéséről van itt szó. Érett munka ez 1997-ből, az ég és a föld
erőteljes homorú, gödrös, völgyes ecsetvonásokból összeálló egynemű, gyapjas
anyagisága egyértelműen rávall mesterére, és mégis nagy meglepetés. A mondott
év talán kísérletező év lehetett, mert Vojnich honlapján – ahol ez a kép nem szerepel,
mint ahogy Pompeji-képei sem – erre
az évre datálva látható az egyik főmű, A
kensingtoni könyvtár mellett A tánc
című festmény is, az érett oeuvre-ben kivételes figurális mű, az angyal és az
ember ölelkezése, hommage à Pina Bausch. Bánatomra ez utóbbi nem
szerepel ezen a kiállításon, de ne legyünk telhetetlenek.
Mi az, ami
annyira meglepő a Taorminában? Az,
hogy kitölti a hely lehetséges definícióit. Ennek a helynek identitása van,
amennyiben egy szicíliai görög-római színház maradványai állnak ott. Viszonyai
– romként, emlékként, látványosságként – meghatározottak. S e kettő
kapcsolatában létrejön a hely történeti szilárdsága, amelynek rétegeiben jelen
van az európai kultúra antik forrása, vagy éppen Csontváry. Az emlékezet helye,
amennyiben emlékeztet valamire, ami már nem vagyunk, antropológiai hely,
amennyiben kulturális önazonosságunk levezethető belőle, s heterotópia,
amennyiben létező, a térképen megmutatható, és mégis irreális hely, amilyenek
az utazások helyei az utazók számára.
Az ezekből a
meghatározásokból indítható töprengések általában nem alkalmazhatók Vojnich
Erzsébet helyeire, s éppen ezért olyan különös festmény a Taormina, amely egy lehetséges elágazás irányába mutat, melynél
azonban erősebbnek bizonyult az alapprobléma vonzása.
Vojnich mindig
helyeket ábrázol. Azaz nem történetet, nem eseményt, nem lelkiállapotot, nem
embert, s más tekintetben nem is absztrakt formákat, expresszív gesztusokat. De
helyeit nem közelítik meg az imént említett fogalmak, mint ahogy ellenfogalmuk,
az átmeneti tereket jelző non-lieu, a
nem-hely sem.*
Egyfajta
azonosság jeleit persze észlelhetjük a képeken, s ezek azokra a valóságos
helyekre. majdnem mindig építményekre mutatnak, amelyeket meglátott a szem,
fölvett a fényképezőgép, hogy majd kép legyen belőlük. Olykor előzékenyen a cím
is rájuk utal (A nagy szellőző, Szénhányó raktár, Eastbourne rakpart, Tibeti
belső udvar), máskor meg nem. De éppen ezeknek az azonosságoknak a
különfélesége mutatja, hogy a témák sem köthetők egy civilizációs vagy
kulturális réteghez. A távol-keleti, chicagói, genovai, budapesti helyek, a
kiszolgált ipari vagy egykori rituális terek, a különböző korú és funkciójú
építmények, kőhidak, várótermek, mólók, átjárók, aluljárók nyomai jobban hasonlítanak egymásra, mint önmagukkal azonos saját
magukra.
Többről van szó,
minthogy a személyes stílus itatna át mindent: a művész mindenütt és mindenben
ugyanazt keresi és látja meg. Nagy redukciót hajt végre a valóságos helyek
valóságtól való megfosztásával, s eközben a valóság helyére a titok kerül. E
titok lényege, hogy a helyek, az építmények felmondják a szolgálatot, amely
intuíciónk szerint lényegükhöz tartozik. Nincs továbbá jelen e szolgálat emléke
sem, az a tudat, hogy egykor szolgáltak valamire. E kettős tagadást Vojnich
szinte provokatívan hajtja végre, amennyiben legfőbb motívumává a lépcsőt és a
medencét teszi (mint ahogy korábban a falikutat, amikor a nézőnek egy-egy műve
láttán szinte az az érzése támadt, hogy Edward Hopper képeinek elvontabb és
metafizikusabb párdarabjait festi). A lépcső és a medence, valamint a falikút
jelen- vagy múltbeli funkciójáról ugyanis biztos tudásunk van. De ez a tudás
elenyészik Vojnich képein. Semmi nem utal arra, hogy valaha is jártak rajta
vagy megmerítkeztek benne. Semmi sem utal arra, hogy e kietlen helyeken az
enyészet végezné munkáját. Az építmények nem romosak, nem pusztulnak. Súlyuk és
erejük éppen abból adódik, hogy ezek a helyek kiváltak az időből.
Ünnepélyességük másvilági. Derengésük halálos.
(Vojnich Erzsébet retrospektív kiállítása. Győr, Esterházy-palota. 2014.
szeptember 20-október 26-ig.)
* A „hely” illetve a „helyek” mibenlétével újabban a francia antropológusok, szociológusok, történészek és filozófusok foglalkoztak a legnagyobb nyomatékkal. Én is használom itt Marc Augé, Pierre Nora és Michel Foucault fogalmait.