2015.01.30. html-2015/es-2015-01-30.htm C.15003 - 003/a.
Élet és Irodalom Tárlat / drMÁRIÁS:
3 dalmata
Kezdem a végén. Amikor kijöttem a Műcsarnokból,
valami iszonyatosan rossz érzés fogott el. Az értelmetlenül elpazarolt idő
miatti felháborodással és az elmaradt élmény hiányából fakadó szomorúsággal
átitatott fejfájásé, mert amit láttam, az még csak felháborító sem volt,
legfeljebb felháborítóan semmitmondó.
A Műcsarnok tereiben párhuzamosan kiállító három
művész közül a középső csapást Hegedűs 2 László munkái töltik meg. Az első nagy
teremben még csak finoman retten meg az ember, amikor Marilyn, Kennedy és Elvis
fogadja Orion tévéket idéző 3D-alkotásokon, előbb színesben, majd
fekete-fehérben, végül eltűnve a képről. Majd amikor onnan továbblépve
elolvasom a következő sorozat címét: 4NÉGY
(AJÖVŐAJELENREHULLVAHULLAMÚLTBA), s egy nyitott könyvet a kezében tartó
kisfiú szobrát látom, rajta a fejére lopott szemüveggel, mögötte magasban
szálló repülővel, a könyvből meg kiolvasom a sorokat: Hol volt, hol nem volt,
volt egyszer egy…, akkor már érzem, hogy itt izgalmas
választ kapok életünk húsba maróan aktuális kérdéseire.
Majd következik a 16TIZENHAT (TRAFIKAKCIÓK) sorozat, mely szellemes módon 16
manipulált fotóból áll, amelyek alapja egy Trafik feliratú konténer, ami előtt történik
valami, például egy dalmatáról lehullnak a foltjai. A dalmata foltos mintázata
oly mélyen megragadta az alkotót, hogy következő sorozatában még jobban kifejti
annak izgalmait, így a 7HÉT (DALMATA)
című kompozícióban már hét hatalmas fotón vizsgálhatjuk, miként illeszkedik a
fekete mintás fehér kutyus az olvadástól fekete lyukakkal mintázott fehér hóba.
A 14TIZENNÉGY
(VIDÁMPARK) sorozat egyik fotóján egy rozzant járgány oldalára graffitizett szexi nőt látunk, felette felirat: „Egy menet
személyenként 400 forint”, amely, nyugodjon meg mindenki, csak játékosan utal a
világ romlottságára, mert csak az ablakon kiadott dodzsemzsetonra
vonatkozik.
Lévay Jenővel folytatom, akinek a videoinstallációja fogad. Halk fuvolahangok simogatják a
lelkemet, miközben nézem az előttem pergő képeket, amelyeken absztrakt formák
hullámzanak váltakozó színekben. Nézem s várom, hogy történjen valami, de nem
történik. Egy zárt osztály mentálhigiénés kényszerkezeltjének érzem magamat, s
az érzés a további művek megtekintése után csak fokozódik.
Installáció ceruzarajzokból – olvasom húsz kis finom
rajz mellett, s nem értem, ezek a rajzok miért volnának installációk, minek a
kínlódás, hogy most a húsz egymás mellé kihelyezett, klasszikusan megalkotott és
keretezett rajzocskára más értelmezést erőszakoljunk? Videotiluszok
– a jövő fosszíliái, Ártéri barokk – olvasom a
feliratokat, majd bekanyarodok a harmadik folyosóra, ahol Váli Dezső képei
fogadnak.
A nagyméretű festményekről ezer arcában néz rám a
halál. Krisztus keresztútját egy tizenkét részből álló hatalmas festményen
vizsgálhatjuk, amelyen jóformán semmi sem látszik, leszámítva egy nagy, sötét
dombot, míg a másikon a koldus keresztútját tanulmányozhatjuk, mely sorozat
fotóin az alkotó a hétköznapi valóságba képzeli bele a keresztút stációit,
például egy kezét majdnem széttáró bácsikába.
Majd mindezt megismétli még hatezerszer. Szomorúság,
temető, halál, sivárság, könnyek, zokogás, öntrancsírozás. Finom színekkel,
légies terekkel, variálva, ezen, azon, halál, halál, halál. Semmi humor,
játékosság, frissesség, izgalom, gondolat, amelyek mögött, mint valami
ideológiai mankó, ott lebeg a szomorú vallásosság.
Ha Fekete György szándéka az volt, hogy templomot
csináljon a Műcsarnokból, attól tartok, még az sem sikerült. Mert a rendes
templom ehhez képest iszonyatosan izgalmas hely, ahol a páciensek megnyugvást
és bizakodást kapnak optimista történetek, szép képek és barátságos zene által.
Itt viszont rengeteg alkotást nézegethetünk, amelyeken nem történik semmi, csak
visszafogott gondolatokban húzza meg magát a végtelen szomorúság.
Hova lett innen Jézus? – teszem fel magamnak a
kérdést, s az a benyomásom, hogy elűzték szegényt jó messzire. Kicsit úgy,
ahogy azokon a remek alkotásokon a remek kis fekete foltocskákat a cuki
dalmaták édes bundácskáiról.
(A
Képpraxisok, Hegedűs 2, Lévay, Váli című kiállítás a Műcsarnokban február
elsejéig látható.)