2015.08.
html-2015/gyorgy-peter-szuts70.htm C.15360
- 261
Élet és Irodalom 2015.08.kb.01.
György Péter
Szüts
Miklós : Hetven
Majd
húsz éven át, 1970 és 1990 között Szüts Miklós absztrakt képeket festett, jó
példáját adva a nonfigurativizmust fenntartó művészetfogalom sajátosságának. A
tárgynélküli világ ábrázolása alkalmas volt a művészeti világba való közvetlen belépésre, hiszen ezek a képek
kikerülték a régió, a lokalitás művészetföldrajzi sajátosságaira való
reflexióból következő problémákat. Jól mutatja ennek a hagyománynak erejét,
hogy Szüts művészeti programján nem hagyott nyomot az 1989-es, majd at követő
évek radikális átalakulása, az egykor örömtelien rendszerváltásnak nevezett
fordulat. A politikai világól való
távolságtartás – amely Szüts egész életművét meghatározta – a magas kultúra, az
autonóm művészet melletti hitvallás következménye: ez a festészet egy szürke és
kék felület, egy éles és egy elmosott kontúr közti küzdelemtől, és nem a
mindennapi élet ritmusától függő kérdésekre adható válaszoktól függ. Az
ilyesfajta, a műtermet cellává változató festészet tagadhatatlanul szerzetessé formál egy olyan –
magánéletében életvidám, igazi társasági
emberré öregedő – alkotót is, mint Szüts Miklós. Azaz, a művészet bizonyossága
melletti elkötelezettségnek adandó
alkalommal semmi köze a Swann nyomán haladó vonzó társasági/magánélethez. Andy Warhol
épp azokban az években (1978, 79-ben) festette meg a Shadows című absztrakt
expresszionista sorozatát, miközben épp a Popism című könyvén dolgozott. A
Factorynak, azaz Gyárnak nevezett, nagyobbrészt amfetaminélvezőkkel teli,
őrületes partikat rendező kommunában élte nem különösebben mindennapi életét. Ezeknek
a képeknek az interpretációja csak részben történt, történhetett meg a
korszakban, holott azok értő elemzése számos fontos jelenségre mutathat rá: az
introvertált minimalizmus festészetének kanonizálása soha nem késő, és Szüts
művei érdemesek a művészettörténeti értékelésre.
1990 után kezdődött meg az óvatos
konkrétizmus periódusa: Szüts csendéleteket festett, de nem adta fel az
absztrakciót sem, ekkori munkáin a minimalizmus szigora, és a magától
értetődőség iránti vágy nosztalgiája ugyanolyan erővel vannak jelen. Olykor szokás
e képeket Morandi munkáihoz hasonlítani: látom is, hogy miért vélekedett így
néhány kritikus, jeles értelmiségi, akik Szüts kiállitásainak megnyitóit
tartották. Más kérdés, hogy én nem így vélem: Morandi metafizikai programjának
szigora távol áll attól a nagyvonalú melankóliától, és a minimalizmus által
definiált festészeti világon belüli élvezettől, amellyel Szüts fest. Nagy
erénye ezeknek a képeknek a festői öröm áttörése a fegyelmezett felületeken és formákon. Ha szabad egy
utalással élnem a hetven éves mester
kulturális hátterére: a katolicizmus
képpolitikája végül mindig erősebbnek bizonyul a protestáns
fegyelmezettség kemény normáinál, s ez a művek hitelességét erősíti. Pár év
alatt, mintegy óvatos forradalomnak lehettek
szemtanúi mindazok, akik nyomonkövették ezt a festészetet. 1999-ben egy
elhagyott és üres szocialista lakótelepi környezet tűnik fel a képeken: az
évtizedes gyakorlattal megfestett felületek hirtelen a történeti idő és tér
viszonyai között tűnnek fel. Hamar kiderült, hogy ez az óvatosnak tűnő,
valójában radikális fordulat új nézők számára tette érthetővé és érdekessé
Szüts munkáit, ezekben az években már
nem csak jó, de egy értelmiségi szubkultúrában, s annak határain túl,
kifejezetten mértékadó, fontos festő lett. Pár évvel ezelőtt a kolozsvári új
nemzedékhez tartozó, Szütsnél két generációval fiatalabb Serban Savu
posztszocialista városok, tájak között némán időző kortárs román embereket ábrázoló,
poklot és Árkádiát felidéző képei előtt arra gondoltam, hogy milyen érdekes
volna a két festő képeit egymés mellé tenni, s felmérni a két művész-szerep,
műalkotásfogalom közti eltéréseket. Mintegy 2008-ig tartott ki a költői tárgyilagosság tematikus festészete, amikor a
képeken egyre nagyobb és nagyobb szerepet kaptak a drámai fény és árnyékok
közti párbeszédek, a művek egyre inkább elvesztették az azonosítható élmények
forrását, s egyre közelebb jutottak – immár másfelől – az absztrakcióhoz. A még
fel-felidéződő figurális motívumok mellett az absztrakt expresszionizmus
kisértetei játsszák a főszerepet, mint például a jelen lapszámban is közölt
munkák, melyek olykor nyílt hommagiumok Reigl Judit munkássága előtt -
akinek munkáit Szüts visszatérő párizsi
útjai során ismerte meg közelebbről, s aki mintha segített volna az életművet a
festészet világában belül, komoran radikalizni.
Ez a fekete-fehér festői radikalizmus
remélhetően jelen lesz Szüts elkövetkező éveiben is: s a magam részéről örömmel
követem nyomon, mint saját útja
kiszélesítének kisérletét. Még
van idő, van jövő, van ok dolgozni hát.