2015.1.9. html-2015/heti-valasz-interju.htm C.14939 - 14941c.
Heti Válasz 2015.1.15.
Váli Dezső
kiállítása a Műcsarnokban
Isten köpenyének szegélye
Huszonöt éve
fut és úszik reggelente. Tévét nem
néz, a külvilággal nincs sok kapcsolata, de honlapján blogot ír. Műveiről
adatbázist vezet, egy részüket utólag megsemmisíti. Váli Dezső nem tagja egyik
művészeti akadémiának sem, mert, mint mondja: mindkét oldalon utálják. Most a
Műcsarnokban állít ki.
V. Nagy Viktória / kultura@hetivalasz.hu
– Reggel kilencre érkeztünk: nem rondítunk bele a precíz napirendjébe?
– Dehogynem, főleg, hogy négy perccel korábban érkeztek a megbeszéltnél. Épp egy fájl kódjának javításával kínlódok, így az most félbe marad.
– Ezek szerint nem minden délelőtt telik festéssel.
– Nem olyan forró ez a
leves; mint hiszik, ráadásul a háttérmunka sokkal több
idővel jár, mint az ecsettel, vagyis pontosabban, az ujjheggyel való festés. És
közben élni is kell, zoknit venni, meg tejfölt. Tegnap a vécétartály zárócsapját kellett kicserélni. A legtöbb időt azonban az
írás viszi el. Magamnak is letagadom, de szinte egész nap a számítógép előtt
ülök, írok, adminisztrálok. Felteszem, s beszámozom a deske.hu - honlapomra
a kiállításomról szóló kritikát. A téli aukcióra beadták egy régi képemet: megpróbálom
kideríteni, hogy az hová került. Ez sok munka, de így van rendjén; az
adatbázisom halálosan pontos.
– Megnyugtatja, ha tudja, hol vannak a képei?
– Nem az én lelkemről
van szó, hanem a képekről. A honlapon lévő opuszjegyzékről.
Ettől a munkától sajnos én fikarcnyit nem leszek jobb festő, de amit megcsináltam,
az rendben van, elérhető. És elérhető lesz harminc év múlva is. Ez a feladat is
része munkaköri leírásomnak.
– Ahogyan az 5 óra 23 perces ébresztő is?
– Igen, bár az már csak műemlék, kegyeletből ragaszkodom hozzá. Rég 5 óra 21-kor kellene kelnem, így aztán egész nap két perces késésben vagyok; bocs, hülyéskedek. Harminc éve, hogy kezdtem a hatórás misére járni a ferencesekhez, ahhoz igazítottam az órát. De különben mindez fölösleges, mert öregedve négy-fél öt tájban ébredek, és ülök számítógéphez. Négy sor szöveg megírása a blogra - egy óra.
– Tizenötödik éve írja VÁLINEWS
című blogját, gyerekkorától naplót vezetett. Ám míg az
utóbbi nem volt publikus, az interneten a nyilvánosság elé lépett. Miért jó így
kitárulkozni?
– Hogy olvassák is, amit magamnak
leírok, másodlagos. A blog: napi küzdelem eljutni az
őszinte magamhoz. Önmagamnak elsőre mindig hazudok. Van egy kéregető
öregasszony, járókerettel áll házuk kapujában, és vár, hogy valakit
megszólíthat. Tönkrement ember, alkoholista lehet. Uszodába menet találkozunk, akkor
vagy 200 forintot kér tőlem, vagy azt, hogy menjek el a szemközti boltba kenyérért,
vagy egy csomag cigarillót kér, ami a legnyűgösebb,
mert azért vissza kell menni 200 métert. Legutóbb kérését
meg sem várva, nyújtottam a cigarettát. Elmosolyodott, megköszönte. Leírtam ezt a
blogra is, hozzátéve: hogy ugye, milyen szép történet? A
túrót! Meg akartam előzni, hogy esetleg elküldjön kenyérért. Színtiszta
önzés. A napló, most a blog arra jó, hogy megtaláljam
a történetek valódi igazát, legyőzve például az önámítást. Ráadásul
bemutatok egy életvitelt, evvel tanítok is, és egyben
szórakoztatom olvasóimat.
– De mit tesz hozzá ez a festői életműhöz?
– A festő életével, a
háttérrel nem kell foglalkozni. A kép egyszeri és megismételhetetlen csoda,
semmi köze a művész sántaságához. A naplóírásnak nincs kapcsolata a munkámmal,
legfeljebb annyi, hogy felteszek egy félkész képet – gyakran szoktam ilyet
játszani –, amire egyszer például jött egy e-mail, hogy "túl piros". És eltűnődöm, mert lehet, hogy igaza van.
Minden kritikát meghallgatok, aztán vagy megfogadom őket, vagy nem.
– Tizenhét évesen kezdett festeni, de belsőépítészként
diplomázott.
– A festőnek indultam, be
is adtam a Képzőművészeti Főiskolára a jelentkezési papírt, de akkori mesterem,
Sugár Gyula azt mondta: ne menj oda. Nem rajzolsz jól, és ott nagyon behatárolt
szemlélet uralkodik. Menj az Iparművészetire, belsőépítésznek: színelméletet, anyagtan,
modern festészet- és építészettörténet van. A Képzőn kikértem a lapomat,
és átvittem Zugligetbe. Amikor aztán felvettek, leírtam a naplómba, hogy most egy
feladatom lesz: a festést ruhatárba tenni, s a következő öt évben csak arra vigyázni,
a ruhatári jegyet el ne veszítsem. Tudtam, hogy öt kerülőév jön, de áldásos időszak
volt: akkor váltam világosfejű emberré.
Megtanultam a gótika áhítata mellett a gótika statikáját is.
– Néha azért kivette a festést a ruhatárból?
– Nem, olyannyira
beleszerettem a belsőépítészetbe, hogy másodévesen eladtam a festőállványomat.
Aztán ötödévesen igazi, nagy szerelmi bánat ért, aés visszavásároltam
azt az állványt. Otthon készítettem a diplomamunkámat
délutánonként, délelőtt pedig kezdtem újra festeni, hogy túléljem azt az évet. Szörnyű
rossz képek voltak, de tudtam, hogy ez mindegy, lépni kell, élni kell.
– Itt még jelen volt a képein a figuralitás, vagy
rögtön absztrakttal indult?
– Mindenfélét festettem, elhívtam
modellnek egy gyönyörű, éjfekete szemű kislányt, de saját magamat is
megörökítettem cári katonatiszti
egyenruhában, égő várossal a hátam mögött. Később ezeket kidobtam, egy
önarckép kivételével.
Az Angyali üdvözlettel, az 1969/12-es képemmel találtam rá az absztraktra,
és boldogan elvoltam evvel, tizenöt évig. Aztán megijedtem, hogy 360
fokban nyitva a világ körülöttem, elviselhetetlen szabadság. Világossá vált, hogy ezen
az úton nem tudok tovább menni. Akkor egy délután – témát keresve
– hisztérikusan,
egyetlen lendülettel megfestettem négy nagyméretű képet. A negyedik egy zsidó
temető volt: korábban egy pénzkereső fotózás melléktermékeként kétezer felvételt
készítettem róluk. Három év múlva hagytam
abba, ahogy a képek egyre gyengébbek lettek. Akkor jött a műteremtéma. Huszonnyolcadik éve festem – borzalom –, ha kérdezik,
miért nem váltok, azt szoktam válaszolni: mert nem jut eszembe semmi.
– Tévét nem néz, moziba, színházba, társaságba nem
jár, a külvilággal minimális a kapcsolata. Másrészt viszont az internet
korlátlan…
– Azt nem nézem, csak írok rá.
– Akkor honnan inspirálódik? A műteremből?
– Felteszek egy okkert a lemezre,
és keresek mellé egy megfelelő szürkét. Az életem olyan gazdag, hogy alig tudom
feldolgozni. Bőven sok az az információ, ami körülvesz; amíg uszodába és vissza. Karácsonyra a
feleségem hozott egy Füst Milán tanulmánykötetet, amit kölcsönkért valakitől. Ugyanis a könyveket
se tartok, ha elolvastam, elajándékozom vagy kiteszem a kapualjba. Kata
kölcsönkérte a könyvet, benne Tolsztojról és Gelléri Andorról megrendítő
mondatok – ezzel csak azt akarom mondani, hogy rettentő gazdag a világ, ehhez nem
kell televíziót nézni.
– Másképp kérdezem: mi ad ihletet?
– Ihlet, az nincs, munkaidő
van. Illetve létezik, egy évben négyszer: váratlan, begyorsult
gondolkodás, rálátás új mezőkre. De ennél fontosabb a spontaneitás. A véletlent
nagyon használom: amikor olyan folt kerül a képbe, amit nem kitaláltam, hanem
úgy sikerült, és nagyon jó, az által léphetek tovább.
– A képet pedigmegnentheti a megsemmisítéstől. Az alkotás,
és a dokumentáció mellett ugyanis a szelekció a harmadik fontos mozzanat művészetében.
Miért pusztítja el a műveit?
– Ha maga palacsintasütés
közben odaéget egyet, mit csinál vele? Nagy ugye! Miért maradjanak meg a gyenge
képek? Fölösleges szellemi környezetszennyezést hagyni az utókorra. Ez nem hisztéria,
hanem munkafázis, és nem is azonnali. Adok időt a képeknek, akár évekig,
mielőtt jön a körfűrész.
– Volt már, hogy szétfűrészelt egy képet, és
később megbánta?
– Egyszer a már szétfűrészeltekről készült
fotókat elfelejtettem kidobni, fél év után átnéztem őket; 105
képből kettőnél szívtam a fogamat. A selejtezés selejtje, megfelelő arány.
– Most, a Műcsarnokban is szerepel egy Megtagadott
műterem.
– Rossz kép volt, ami
attól, hogy átkarcoltam, kidobásra szánva, életre kelt. Valaki szólt,
hogy egy retusőr helyre tudná hozni, áthúzás nélkül is jó lenne. Nem lenne jó.
– Mert mitől jó egy kép?
– Azt még soha senki nem
tudta megmondani. Csak azt lehet, hogy mitől rossz, erre való a korrektortanár.
A jó kép természetfölötti csoda, mert ott valami olyan történik, ami új létező,
kívül áll eddigi világunkon. A hatását lehet valamennyire megközelíteni
szavakkal. Van egy mondatom, amit mindenütt elmondok, és ha egyszer
akadémikus leszek, akkor a székfoglalómban is ezt ismétlem majd el
ötvenszer: egy igazán jó mű egy villámvillanás idejére megmutatja Isten köpenye
szegélyét.
– Lehet, hogy tagja lesz valamelyik művészeti
akadémiának?
– Most, hogy a
Műcsarnokban van kiállításom, megint sugdossák a fülembe, hogy lépjek be a Magyar
Művészeti Akadémiába. A másikba meg azt, hogy lépjek ki belőle.
– Ezek szerint MMA-tag?
– Jelöltek, és nem vettek
fel. Ősszel azonban arra a köztestületi tagságra jelentkeztem, ahová
automatikusan felvesznek minden jelentkezőt, megfelelő háttérrel. Ez nem jár
pénzzel, csak duzzasztom a létszámot. Illetve, írtam egy beadványt, hogy
két dologba szeretnék beleszólni: az országos kiállítások ügyébe, és
szorgalmazom, hogy alakítsák ki a templomokba kerülő műtárgyak központi
zsűrizésének rendszerét. Ám valószínűleg nem kellek nekik, főleg, mert húsz éve
egy földbe döngölő cikket írtam Makovecz Imre politikai
szerepvállalásáról, hogy az egyik beszéde keresztény embernek elfogadhatatlan, mert gyűlölködő.
A balliberális oldal szerint viszont azért vagyok áruló fasiszta, mert kiállítok
az MMA-irányította Műcsarnokban. Úgyhogy most mindkét
oldalon rettentő utálnak - ezen csendesen mosolygok.
– Nem tájékozódik, de például a vasárnapi nyitva tartásról, van véleménye,
meg is írta a blogon.
– Újságot olvasok, a
Népszabadságot, mert az jár harminc éve. Szegény Kata időnként az ebédnél megpróbál
a napi politikáról beszélgetni nekem, ilyenkor megkérem, hogy hadd figyelhessek
inkább a paradicsomlevesre. Mereven elutasítom a politizálást, mert az a szintje,
ami ebből kihallik, ízléstelen és alacsony színvonalú lökdösődés, színjáték.
– Ugyanakkor rendszeresen imádkozik „Orbánért és
csapatáért”.
– Ahogy előtte Gyurcsányért és Medgyessyért is. Szent Pál
mondja: imádkozzatok a királyokért – ez utasítás.
Az imacsoportom tagjainak is szóltam, ők ugyanígy. Azért, hogy a vezetőink jól
teljesítsenek, a jót keressék önmagukban és a világban.
– Február 1-jéig látható a kiállítása a
Műcsarnokban. Hogyan tovább?
– Egyáltalán nincs jövőképem, és nem tudok róla, hogy valahol újabb tárlatot szeretnének tőlem. A legközelebbi megoldandó feladat, ami foglalkoztat, hogy délben az ételhordóval le kell mennem az ebédért, de előtte azt még el kell mosogatni. A délutáni alvás után pedig jó lenne festeni egy kicsit.
fotók Szabó Balázs