2015.01.30. 18:16 05.
interjúk //
html-2015/index-2015-01-30.htm C.14994 - 15001
_________________________________________________________________________
Bárdudvarnok Kulturális Hét - blogban a cikk
dupluma, evvel a fejléccel
http://bkh2015.blog.hu/2015/01/30/vali_dezso-kiallitas_a_mucsarnokban
Váli Dezső-kiállítás a Műcsarnokban
Műcsarnok:
http://www.mucsarnok.hu/new_site/index.php?lang=hu&t=809&curmenu=201&kovetkezo_collapse=0
Váli Dezső Deske.hu –
Váli Dezső puritán művészetét kezdettől erős szakralitás jellemzi. A
korai absztrakt munkák jellegzetes „keresztútjai” után fedezte fel
maga számára a „zsidó temetők”
festői témáját, amelyet a saját szakrális térként értelmezhető
„műteremképek” immáron jó két évtizede tartó sorozata követ.
Képeinek jellegzetesen intim, introvertált világát ellenpontozza az
a
különös, művészi extrovertáltság, amely során Váli rendkívüli
precizitással dokumentálja életét és életművét, és teszi a külvilág
számára hozzáférhetővé az interneten keresztül. A tárlat a művészi
magatartásnak ezt a sajátos kettősségét szeretné megragadni
festmények, fotográfiák, film- és hangdokumentumok, valamint
installációk segítségével.
Kurátor: Rockenbauer Zoltán
_________________________________________________________________________________________________
INDEX.HU
KULTUR I VÁLI DESŐ I DESKE.HU I MŰCSARNOK I KÉPPRAXISOK
A színeken kívül
nem foglalkozom semmivel
Vasárnap zár Váli Dezső
kiállítása a Műcsarnokban,
úgyhogy meglátogattuk a műtermében.
Vasárnapig látható a Képpraxisok című kiállítás a Műcsarnokban, amelyen három művész állít ki, az egyikük Váli Dezső, a kortárs magyar képzőművészet egyik legegyénibb alkotója, A Deske.hu oldalon a teljes életműve és filozófiája elérhető.
Váli Dezső
Váli Dezső 1942-ben született Budapesten. 1959-ben kezdett el festeni. Korai mesterei közé Magyarász Imrét, Paul Klee-t, Máté Gyulát és Sugár Gyulát sorolja. 1967-ben az Iparművészeti Főiskola építész tanszakán szerez diplomát. 1969 óta szabadfoglalkozású festő, első kiállítására 1970-ben kerül sor. 1972-ben költözik be Margit körúti műteremlakásába, ahol a mai napig él és alkot. 1986-ban Munkácsy-díjjal tüntetik ki. 2004-ben az Országos Széchenyi Könyvtár tulajdonába kerül a teljes munkásságát tartalmazó deske.hu honlap. Művei többek között megtalálhatóak a Kiscelli Kastély Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, és a Kortárs Művészeti Múzeum gyüjteményében.
A Képpraxisok egy csoportos kiállítás lett a Műcsarnokban, pedig amikor pár hónapja beszélgettünk róla, akkor még úgy volt, hogy önálló Váli Dezső-kiállítás lesz.
Önálló kiállítás ez három embernek, egy fedél alatt, nincsen evvel semmi baj. Mikor 2011-ben meghívtak rá, akkor 12 teremről volt szó, de közben igazgatóváltás volt a Műcsarnokban, és evvel együtt új koncepció. Akkora a Műcsarnok tartozása a magyar művészek felé, hogy ezt csak hármasával lehet győzni. Ráadásul áldom a sorsot, hogy így történt, mert koncentráltabb lett a kiállítás. 120 munkám van kiállítva, még talán sok is.
Két hónap elég rövid idő arra, hogy egy komplett életmű bemutatását kitalálják, és megszervezzék. Hogyan lehet ilyen rövid idő alatt felkészülni?
Német-osztrák őseim révén derékszögű ember vagyok. Ez a kiállítás
nálam egy titkosított fájlban már két éve készen volt. Ebben egy
kattintással minden kiállíthatót meg lehetett nézni. A rendező
Rockenbauer Zoltánnak két hónap munkája volt evvel éjjel-nappal. Én
ezúttal eldöntöttem, hogy semmibe sem szólok bele, és rá
hagyatkozom. Hozzáteszem, szerencsére. A képek összeszedésével pedig
külön stáb foglalkozott, csak át kellett küldenem nekik cím-, és
telefon listámat. Még Németországból is érkezett kép.
Fotó: Huszti István / Index / F/2015/021
Nem foglalkozottatta, hogy mi kerül a kiállított alkotások közé, ami számomra abszolút összeillik azzal a kompromisszummentes remeteélettel, amit szinte teljes izoláltságban él a műtermében.
A remeteélet csak annyiban igaz, hogy nemigen járok ki a városba. De email-levelezésben gazdag kapcsolatokkal rendelkezem, a naplóbejegyéseimre is sokan rábólintanak, vagy ellenkezőleg.
Jól értem, hogy a legtöbb időt otthon, a lakásában lévő műtermében tölti, ahol évtizedek óta él?
Évtizedekig nagyon vigyáztam rá, hogy ne kapjak római ösztöndíjat, mert az két-három hónap távollét.
Ezek szerint nem viseli jól a környezetváltozást?
Nincs rá szükségem. Évente kétszer harminc nap alkotóház. Ugyanoda és ugyanakkor, és azok programja is kötött, ott naponta elkezdek egy képet.
Ez korán kialakult az életében, hogy percre pontosan megtervezi a napjait?
Nincsen megtervezve. Ez nem olyan, mint amikor az ezredes úr leadja a parancsot a hadnagynak. Kialakult, csiszolódott, mára gördülékeny. Az ember megtalálja a teásdobozt reggel, mert ott van, ahol lenni szokott. Persze ez is változik. Negyed százada 05:23-kor szól a vekker, de pár éve minden két perccel eltolódott, hogy az uszoda előtt megihassam a teám.
Váli Dezső napirendje
Apró
változtatásokkal 1985 óta
05:23 vekker, fél liter Lipton tea három háztartási keksszel
05:40 - 06:40 ima ill. másnaponként 07:30 mise, kocogás
uszodáig, 1200 méter, közben rózsafüzér a keresztgyerekekért 1985
óta
07:05 Lukács uszoda, 1990. óta, 1200 m, hazafelé: Kata-cédulás kosztvásárlás
08:40 reggelizünk: én müzli lekvárral, sok éve, (Kata gondolom,
váltogatja), Népszabadság, e-mailek, 2000. óta VÁLINEWS
10.30: kb. festés
13.25: ételhordóval diákmenzára 40 éve
14.00: Telefon le, pizsama fel, alvás, 40 éve
16.30: csipketea, honlap és egyebek / tévé vagy 20 éve nem, ezt
az újat bekapcsolni sem tudom
18:40: (vekker) közös Mária-ima 2001óta, vacsora
útközben a hűtőszekrénytől a műteremig
21.40: szájzuhany, ágyban egy-két Illyés-, Zelk vers
22.00 villanyoltás (bizony gyakran 22.15.)
Mennyire érzi kontrasztosnak, hogy a társadalomtól fizikai elszigeteltségben alkot, miközben percre pontosan dokumentálja és publikálja az életét?
Nem
érzek különbséget. Műtárgyjegyzékemet füzetekben vezettem,
golyóstollal, egyetlen példány. Féltettem, de mivel ez közérdekű,
ezért csináltam meg a deske.hu honlapot. A naplóm is fölkerült
mellé, bár azt elsősorban magamnak írom, gondolataimat rendezni. Ide
már fotókat is bele lehet tenni. A naplónak mindig fontos szerepe
volt életemben. Apa nélkül élve - ő meghalt a világháborúban -,
kerestem okos embereket, akiktől fontosabb dolgaimban tanácsot
kérhetek. Ilyenkor jegyzeteltem. Ebből született.
Fotó: Huszti István / Index
Hogy élte meg hogy elbontották a műtermével szemközt lévő minisztériumi épületet?
Ebből csakugyan mindenféle érdekességek adódtak. 40 évig állt szemben velünk a tízemeletes irodaház. Hogy bontani kezdték, láthatóvá lett először a Rózsadomb, majd a János-hegy, végül a Svábhegy. Csoda. Vettem is rögtön egy távcsövet, a szomszédos hálószobából nézdegéltem esténként.
A műterem-képeire nem hat ez a változás?
A tejüveg jellegű műteremablakok továbbra is lesmirglizve, zavarna a kilátás. Széket rajzolni megtanultam évtizedek alatt, az fejből megy. Tájképben pedig nem gondolkodom.
Fő hatásaként Paul Klee-t említi, az ő festészetére nagy hatással volt a színház. Van esetleg olyan egyéb művészeti ág, amely közvetlenül hat önre?
Semmi az égvilágon. Plasztikai érzékem sincsen, bár Avignonban láttam egy csodálatos prehisztorikus harcos fejet. Ami a színházat illeti, volt egy érdekes kalandom. A ’81-es műcsarnoki kiállításomat (ugyanezekben a termekben, mint most) meglátta Ádám Ottó a Vígszinházból, és megkért, hogy csináljak neki díszleteket. Elsőre nem vállaltam, de végül elkezdtem járni egy Illyés-darab próbáira. De hamar láttam, túl kemény dió ez nekem, az egy másik szakma.
Szigeti István egyik lemezének borítójára viszont az egyik legfontosabb fényképe került. Ennek mi a története?
Egyszer
Szüts Miklós barátomnak kezébe adtam egy halom fotómat, hogy én nem
őrzöm tovább, csináljon vele, amit akar. Ő akkoriban
hanglemez-borítókat is tervezett, hát egyikre rátette ezt a miséről
hazatérő magányos öregurat. Életem egyik legkedvesebb fotója.
Fotó: Váli Dezső Öregúr mise után - F/1977/15
August Strindberg egy kötetét is illusztrálta, itt a könyvhöz szorosan kötődik az illusztráció.
Húszévesen olvastam az Egyedül könyvét. Beszélt a magányról, a sétálás tudományáról – fontos lett számomra. Egyetlen szépirodalmi mű, amit megtartottam, mikor kidobtam a könyvtáramat. Sőt, 16 évig jártam vele kiadókhoz, próbáltam megjelentetni. Végül az Új Mandátum Könyvkiadó, aki az én könyveimet is gondozta, bevállalta, a Svéd követségről szereztünk támogatást rá. Váratlanul megkértek rá, illusztrálnám is. Tiltakoztam, olyat én nem tudok. Bíztattak, hogy rajzoljam, amit szoktam volt. Utcákat, szobabelsőket. Egész jól sikerült.
A fényképei milyen kapcsolatban vannak a művészetével?
A
fotózás édes játék. Eredményesebb és kedvesebb műfaj, mint a
festészet, amiben sok a kínlódás. Temetős és műtermes képeim is
felvételeimből indultak. Később aztán már fejből ment a dolog.
Fotó: Huszti István / Index / F/2015/022
Londonban lett volna egy zsidó temetős kiállítása a holokauszt-évfordulóra, ám végül az azt inspiráló fényképeiből lett kiállítás. Miért alakult így?
Az ok egyszerű, azok a festményeim négy és hét millió forint között vándorolnak gyűjtők között, nehéz lett volna összegyűjteni. Gondolom, a biztosítási összeget sem szerették volna kifizetni. De jeleztem, hogy vannak erről fotóim is. Voltak olyan elegánsak, hogy meghívtak a megnyitóra.
Volt korábban, hogy adott festményt pártoknak és olvastam egy korábbi nyilatkozatát, amiben azt mondja, hogy akkor még más volt a pártpolitika.
Az éppen megalakult SZDSZ egy zöldséges boltban székelt a Ráday utcában, fölajánlottam nekik egy képet örömömben. Előző nap egy néni egy tepsi rétest vitt nekik. Az MDF esete más történet. Az provokáció volt. Bevittem a székházukba egy másfél méteres zsidótemető képet, amikor a Csurka volt az alelnök. Voltak ott antiszemita vagy annak vélt hangok, és azt mondtam, hogy ha ezt kiteszik a nagy tárgyalóba, akkor egyszer s mindenkorra ez a probléma el lesz intézve.
De végül nem tették ki.
Nem. Vittem is volna haza, mikor váratlanul az egyik alelnök elkérte, és falra is akasztotta apró irodájában. Egyébként aztán ő hamar ki is szállt a politikából, és szociális ügyekkel kezdett foglalkozni.
A vallás milyen szerepet játszik a mindennapjaiban? A képeinek általánosságban van egy erős szakrális kisugárzása, amit úgy ér el, hogy direkt utalások, vallási jelképek elvétve találhatóak rajtuk.
Hívő
ember vagyok, ez meghatározza a mindennapjaimat és ez valami módon
benne lehet a képeimben is. Azt szoktam mondani, hogy hívő módon
mosok fogat és hívő módon biciklizek. De festés közben a színeken
kívül nem foglalkozom semmivel.
Fotó: Huszti István / Index / F/2015/023
Digitális formában elérhető minden munkája; mennyire érzi, hogy egy képzőművészeti alkotás megfelelően tud érvényesülni egy számítógép képernyőjén?
Négy
képem van, ami nincs fent a neten, az összes többi online elérhető,
nyomdai minőségben. Mondja, hány Braque-képet látott eredetiben?
Mert én tán hetet, bár szinte minden fontos múzeumot végigjártam. A
mi kultúránk reprodukciókultúra. Tudomásul kell venni. Egy barátom
pár éve kivitt Berlinbe, mert amire gyerekkorom óta vágytam, a
legfontosabb Klee képet, a Sindbadot ott lehetőség nyílt
egy kiállításon megnézni. De csak a tény volt megrendítő.
Reprodukcióról szerettem a képet és így működik a szívemben a mai
napig. Hát ilyen ez a világ.
Váli Dezső kiállítása elérhetővé vált időközben a honlapján is,
így aki nem jut el vasárnapig a Műcsarnokba, a kiállítást
itt
bejárhatja virtuálisan.
________________________________________________
mellékletként ezek a képek szerepeltek:
A/1982/39 | A/1982/03 | A/2014/47 | A/2014/43 | A/1984/13 |
A/1984/37 | A/1984/44 | A/1986/22 | A/1987/12 | A/1995/19 |