2015.08. html-2015/kat-radio-2015-nyers.htm                    C.15351 - 355

Katolikus Rádió 2015.08.  
Madocsai
Bea kérdezi Váli Dezső
t
rádióinterjú, a vágatlan nyers szöveg, apró javításaimmal

 

MB.:

Ön festőművész, de fotózással is foglalkozik, és egészen különleges keresztutat állított össze a fényképeiből. Miről is van szó?

 

VD.:

Én ugyan fotózom, de ezeket a fotókat 1930 táján fotóművészek és valószínűen fotóriporterek készítették. A volt Munkásmozgalmi Múzeumba mentem föl, hogy én szeretnék a 30-as évekből koldus és munkásfotókat fölhasználni. Persze protekcióval. Kaptam 5-6 hatalmas ládát egy délelőtt, többezer fotót átnéztem avval, hogy ebből egy keresztutat szeretnék csinálni. Ugyanaz történik ma is, mint 2000 évvel ezelőtt. Megkaptam, egy délelőttre volt lehetőség, kiválasztottam a 14 stációt, és elkészítettem, beleírtam a fotókbaa stációkat az én megfogalmazásomban, , ami ezáltal az én művem lett,  kereteztem és készen volt. Beadtam - akkor éppen valami műcsarnoki országos kiállítás volt - a minisztérium azonnal megvette, 155.000 Ft-t kértem érte, abból 5.000 Ft-t lealkudtak.

 

MB.:

Ez mikor volt?

 

VD.:

89. Amikor elkészült, ez azonnal a Nemzeti Galériába került. Ez jó is. Én a múzeumokat a nemzet trezorjának tartom, tehát ha a munkám elfekszik 30 évig egy sötét aktárban, az is rendben van. Ezért is ajándékozok múzeumoknak. Nem is vásárolnak tőlem ezért, mert tudják, hogy kapnak. Ez a keresztút viszont fura módon - nem szoktam a régebbi munkáimmal foglalkozni -, valahogy egyre fontosabb lett számomra. És most egy pár hónapja kitaláltam, hogy ez a munka nagyon elsüllyedve a Nemzeti Galéria raktárában, hát csináltam belőle hat, beszámozott, szignált másolatot. Egy példány a ferenceseknek, aztán a Székesfehérvári Egyházi Gyűjtemény-, Spányi püspöknek, nagyon megörült neki. Ott egy kortárs művészeti gyűjtemény alakul. A többit fontosabb gyűjtőimnek, akiknek gyakorlatilag a gyűjteménye előbb-utóbb múzeumba kerül, olyan rangú.

 

MB.:

Jól értettem, mielőtt bekapcsoltam volna a magnót azt mondta, hogy ezt a keresztutat talán fontosabbnak is tartja, mint a festményeit?

 

VD.:

Nem használok ilyen értéksorrendet. Ezt a munkámat nagyon szeretem. Én festő vagyok, és nem mások fotóiból összeállított keresztút az életem főműve, vagy legjellegzetesebb, ez egy sajátos próbálkozási mező, ami az évtizedeket így átöleli, én evvel már többször megpróbálkoztam.

 

MB.:

Most 10 éve beszélgettünk, akkor a mestereiről, úgy emlékszem. Az volt a műsor címe, hogy „Mesterek és tanítványok” , azért gondolom, hogy mesterekről is beszélgettünk. Ma arra lennék kíváncsi, hogy ez a 10 év, erre hogy tekint vissza? Mi az, amit másképp él meg, amit másképp csinál?

 

VD.:

Nézze, most itt dadogok, nincsen múltképem. Sőt, jövőképem sincs. Nagyon az foglalkoztat, amit csinálok, egy-két feladatra látok előre és csak abban gondolkodom. Ha most valamit mégiscsak muszáj lenne mondani, ez nem is pontosan ide tartozik. Ami az elmúlt 10 évben határozottan változott, hogy munka közben, amikor valami sikerül, egyre gyakrabban mondok hálát, és nem feladatból, hanem ösztönösen. Tegnap ötvenszeresen hálát mondtam, mert a printeremet sikerült megjavítanom. Nagyon kellett, a naplómat kellene printelni - egy hónap után jöttem haza alkotóházból - és meghalt. Megjavítottam, sikerült. Hálát adni, szóval én ezt prédikálom is, ha kérdeznek, meg tréfálok is vele. Tulajdonképpen ez a hitemnek az egyetlen napközben és folyamatosan működő formája, és ráadásul ez őszinte. Én feladatból élek, ez jó vagy rossz, így van, én feladatokban élek, ezt szívből, szívből megteszem. Ennyi.

 

MB.:

Megütötte a fülemet, hogy a naplónyomtatáshoz kellett volna a printer. Akkor mégiscsak fontos a múlt, hiszen a napló arra szolgál, hogy a jelen pillanatot dokumentálja, de egyszer vissza lehessen olvasni.

 

VD.:

Nem, nem. Persze, megvan ez a funkciója is, de én a naplót arra használom, hogy megértsem, hogy mi történik bennem, meg velem, és körülöttem, most. 34 perc körül úszom naponta, van úgy, hogy két mondaton gondolkodom, hogy hogy lehetne legjobban megfogalmazni. A megfogalmazás az egy hatalmas játék, egy boldogító játék, a mondatokat fogalmazni, de az felszíne. A lényege az, hogy tulajdonképpen megértsem és pontosan megértsem, hogy ott mi történt. Hogyha megláttam egy arcot a megállóban, amin elcsodálkoztam, akkor mi ez a világtörténelemben egyetlenegyszer megtörtént esemény, hogy én ezt az arcot láttam. Minthogy egy öreg nagypapa mondta az unokájának, hogy édes kisfiam, most valamit fogsz látni, amit még soha senki nem látott, és kinyitott egy barackot.

 

MB.:

És mire szolgál, hogy ezt kinyomtassa?

 

VD.:

Kiválasztott embernek élem meg magam, és úgy gondolom, hogy a magyar kultúra számára, nem méretezem, de egy tégla, (vagy hogy szokták ezt mondani), amit csinálok. A magyar kultúrába beletartozó dolgaimnak a környékét én elmondom, elsősorban magamnak, másodsorban az érdeklődőknek. Ezt a naplót már most a Széchenyi Könyvtár őrzi, rettenetesen sok, 15 ezer oldal, digitalizálva ott a honlapomon. Szerencsére nagyon jól van strukturálva, úgyhogy meg lehet keresni a hivatalos leveleimet, a szakmai dokumentációt, külön az interjúkat, pubkikációimat, kutyafüle, mindent. Ennyi. Szeretek írni, és e mögött az van, hogy szeretek gondolkodni. Szeretem értelmezni magam körül a világot, és magamban is. Ennyi.

 

MB.:

Nagyon kíváncsi vagyok, hogy a művészek egymás közt, egymással tartják a kapcsolatot? Önnek vannak művészbarátai és együtt gondolkodnak, összejárnak? Mások is tudatában vannak annak, hogy kaptak valamit a JóIstentől, hogy kiváltságosak?

 

VD.:

Én nem tudom, hogy a festőknek mi van a fejében. Elég kevés festő az ismerősöm, egyedül élek és egyedül gondolkodom. Van egy festő barátom, akivel sok-sok évig együtt jártam alkotóházba; egymás melletti szobában dolgoztunk, egymást korrigáltuk is. Ilyenfajta segítség, beúszik az ember életébe, de ez a szakma egy halálosan egyedül szakma. Én magam pedig nem vagyok társasági ember, nem is nagyon érdekelnek az emberek, a kollégákból pedig annyi elég, hogy körülbelül tudom, hogy mit csinálnak, fontosabb kiállításaikat megnézem. Ugyanis ez nem olyan, mint egy ház, hogy együtt építik. Mit mi csinálunk, mind külön-külön ház épül, amiben nincs segítség. Hacsak nem olyan segítség, hogy tréfából, meg nem tréfából föl szoktam tenni félig kész képeimet is a honlapomra, a napi naplóban, és akkor kapok fél óra múlva egy levelet, hogy túl piros. Belekorrigál egy fogalmam sincs kicsoda, és ráadásul igaza van. Ilyenfajta kapcsolataim vannak, és a honlapom miatt nagyon sok visszajelzést kapok a képeimről. Ezek érdeklődő emberek, ez nem a szakma.

 

MB.:

Csak arra gondolok, hogy régebbi korokban esetleg költő, festő, zeneszerző összeültek és valahogy az ország dolgait, a világ dolgait, gondolatait megosztották egymással.

 

VD.:

Nagyszerű lehet, minden bizonnyal most is van ilyen, nem tudom, illetve halványan tudok róla. Ma sajnálatos és ostoba módon, ahogy hallom, politikai beállítottság szerint rendeződnek a festők, ami végtelenül komikus számomra, ennek összes következményével együtt. Kölcsönös utálatokkal, kölcsönös kiállításokra el nem menésekkel, sajnálatos. Biztos vannak társaságok és baráti körök. Amikor a Sztálini Magyar Képzőművész Szövetség, mint egyetlen struktúra föllazult kényszerűen, abban a pillanatban úgy tudom, valami 70 képzőművészeti egyesület és közösség jött létre. Tehát hogy emberi közösségek jönnek létre, hogy ez baráti is? Nincs rálátásom. Annakidején a Képzőművész Szövetség negyedévenként tartott egy közgyűlést, az egyetlen struktúra, és ott láttam a Tóth Menyhérttől, a Barcsay-ig mindenkit, és ha valamit meg akartam kérdezni, akkor meg lehetett tőlük. Ez a fajta egységesség megszűnt. Talán ez a természetesebb.

 

MB.:

Azt mondta, hogy az emberek nem igazán érdeklik. Az unokáiban tud gyönyörködni?

 

VD.:

Ilyenkor kötelező azt mondani, hogy tudok bennük gyönyörködni, és minden ember nagyon érdekes, ha az ember odafigyel. Nem gyönyörködöm bennük különösképpen. Annyiban látok többet belőlük, hogy rendszeresen látom és ahogy fejlődnek, ennek van egy sajátos többlettartalma. Nagyon érdekes a sajátos életük és mindegyiknek másfajta tehetsége és másfajta karaktere, és hogy ezek nagyon együtt élnek, hogy ezek hogy összecsiszolódnak, hogyan veszekednek, hogyan segítik egymást, hogyan utálják egymást, hogy viselik el egymást, ez egy érdekes dolog, de nincs igazi figyelmem az unokáimra. Pedig egyébként ezt tudom, hogy kellene. Ezt tudom. A nagyapám 10 éves koromban halt meg és egy-két mondata a mai napig fontos számomra. Bizony ez egy súlyos igazság.

 

MB.:

Mit mondott a nagypapa?

 

VD.:

Kint álltunk az erkélyen gyerekkoromban. Valamiről beszélgettünk. Mondtam, hogyha most ez itt leszakadna alattunk, akkor én hanyatt dobnám magam és akkor evvel megmenekülnék. A nagyapa azt mondta, hogy „nem”. Erre még egyszer elmondtam, és ő még egyszer ezt mondta, hogy „nem tennéd”, és nem magyarázta meg. Nem kellett. Ő felnőttnek kezelt és korrigált egy hibás gondolatot, és nem békített ki és nem kente el a történetet. Ezt a stratégiát, ezt a mentalitást ott megértettem, vagy lassan megértettem később, hogy így is működik egy felnőtt ember, vagy egy nagyapa.

Nem, az unokáimmal sem vagyok kedves vagy kedveskedő. Mikor tán kétéves Kingácskával beszélgettem kékkúti nyaralónkban, ilyen szavakat hasznátam, hogy struktúra, meg Lyme-kór…, másnap mellém akart feküdni. Ennyi.

 

MB.:

Gondolom, hogy szeret az emberekkel gondolatokat közölni, szereti, ha az emberek hozzáférnek a gondolataihoz, hiszen fölteszi az internetre. Most a rádión keresztül mi az, amit szívesen megosztana a hallgatókkal?

 

VD.:

Hirtelen jött ez a kérdés. Ami történik, és ami van a honlapomon a napi naplómban, az annyi: valami történik, az az A szint, és akkor elindul az ember egy lépcsőn fölfelé, a B, C, D szintre, amíg megérti.

Az 1920-as években egy vidéki iskolaigazgatóhoz odamentek a diákjai, hogy:

- Igazgató úr kérem, mi újságot szeretnénk csinálni, iskolaújságot.

- Nagyon jó, és miért akarjátok csinálni?

- Azért, hogy így egymásnak az információkat meg a vicceket…

- Nagyon jó. És miért akarjátok ezt?

Elkezdte kérdezni és eljutottak az utolsó kérdésig a gyerekek, hogy miért élünk, mert mindennek ez a lényege, mindennek ez az utolsó kérdése, és amikor én elkezdek valamit, egy arcon gondolkodni, nem biztos, hogy eljutok odáig, de afelé a kérdés felé indul el minden. Tehát így rendeződik az ember gondolkodása, ilyen koordináták között.

Hogy a kedves utókornak mit üzenne. Erre azt találtam ki, hogy nekem egyetlenegy fontos szabályt sikerült fölállítani, amit mindenkinek merek tanácsolni, én ezt nagyon fontosnak is  tartom: ha begurul a radírod az ágy alá, azonnal mássz be alá, és ezt szokd meg.