Új Ember melléklete: Mértékadó, 1016., január 24.
Körösvölgyi Zoltán
fotó: Bessenyei Bertalan
Aki tehetséget kap, az meg van jelölve
Interjú Váli Dezső festőművésszel
Aki a honlapján találkozott naplójával, követte azon keresztül az életét, annak nyilvánvaló,
hogy életében fontos az írás, a megfogalmazás is. Ugyanakkor egy festményt
lehetetlen szavakká formálni. Hogy fér meg ez a kettőség Önben?
– Ma már jól. A festésről: gimnazistaként nem tudtam, hogy mi legyek, így anyácskám érettségi előtt elvitt a pályaválasztási tanácsadóba. Fogaskerekeket kellett összeraknom és beszéltetett is erről egy szimpatikus öregúr, aki végül azt mondta: érdekes módon magánál egyenlő arányú a humán és a műszaki képesség. Erre egy szakmát tudunk ajánlani: legyen építész! Úgyhogy oda is jelentkeztem, de hál'istennek nem vettek föl. Akkortájt már festőnek készültem, de mesterem tanácsára a Képzőművészeti Főiskolát megkerülve belsőépítész lettem. Ezért ma is hálás vagyok az égnek, így a gótikának nemcsak az áhítatát tudom, hanem a statikáját is. Az írás egészen más ügy: jó okkal kezdtem el naplót írni. Az első kamaszkori bűneimmel keresnem kellett egy értelmes férfiembert, megbeszélni, hogy most mi a teendő. Ugyanis nem volt apám, meghalt a fronton. Autóstoppal lementem Győrbe egy bencés paphoz, kitettem az asztalra egy papírt, és jegyzeteltem, mert tudtam, izgalmamban nyilván elfelejtem a hallottak felét. A naplómnak ez a gyökere. Mivel apám továbbra sem volt, hozzászoktam, hogy a problémáimat leírom, éspedig addig írom, amíg megértem a gyökerüket. A megértés után aztán jöhet a megoldás.
Hogy lett a naplószerű, inkább elbeszélő
jellegű szövegekből költészet?
– Amikből versek lettek, hogy hogyan történik; azokra még nincs jó hasonlatom, csak a káoszelméletből ismerek egyet, de az sem pontos: a cigarettafüst,
ami nyugodt-egyenesen száll fölfelé, majd egy idő után elkezd gomolyogni. Váratlanul
egy új minőség. Soha nem akartam verset írni, és most sem
írok. Csak a szövegeimet addig csiszolom, ameddig lehet; egyébként ez egy
nagyszerű művészi játék is. Tehát egy idő után némelyik átlépi a sűrítésnek azt a fokát, ami versnek neveztetik. Vagyis ezek a versek szintén a naplóm
szövegei, ezért is a VERSNAPLÓ kötetcím.
Magyarán a szerkesztettség viszi át a szöveget
magasabb szintre?
– Igen, olykor eléri a tömörítésnek és az esztétikumnak azt a szintjét, amit már versnek lehet nevezni. Vagyis nem a rímtől, mert azt nem használok. Gondolatritmusnak mondanám.
A szövegeivel
is olyan kíméletlen, mint a képeivel? A képeit akár többször is átfesti, és évente többször rovancsol, amikor
megsemmisíti, felaprítja a nem jónak tartottakat.
– A képszelektálás nem megtervezett történet, ugyanis ahhoz, bármilyen furcsa, ihlet kell. Váratlan ajándék, hogy észreveszem: ez a kép bizony pocsék. Vagy a még veszélyesebb helyzet: hogy ez a kép rendben van, bár nem igazán jó. Ha ezt észreveszem, az egy ihletett pillanat.
A szövegeknél ez hogy
működik? Ugyanilyen szigorú? Vagy megengedőbb?
– Ezt sosem kérdeztem még meg magamtól. No nézzük. Harminc éve egyszer rákérdeztem, miért is tartom magam olyan fontos embernek, hogy őrzöm a naplóimat. Akkor úgy kétezerötszáz gépelt oldalnál tartottam, azt eltéptem. Fél év múlva beláttam, tévedés volt. S akkor eszembe jutott, hogy hiszen mindezt barátom őrzi, mikrofilmen. (Valaha e célból megtanultam azt a technikát.) Rettenetes sok munkával visszanagyítottam az egészet. Azóta nem szelektálok. Tudom, hogy a blognak, amit naponta írok, csak töredéke olyan érték, ami húsz év múlva is hasznos. De ki az, aki ezt kiválasztja? Én nem. Ugyanis a szövegeknél van valami, ami a festményeknél nincs: váratlanul teljesen új nézőpontok merülhetnek fel, amik halálosan fontossá tehetnek korábban érdektelen adatokat. Netán egyszer nagyon érdekes lehet valakinek, mit írtam akkoriban mondjuk Budapest közlekedéstechnikájáról, egy színházi előadásról, vagy a Lukács uszodáról, ahol én 25 éve reggelente ezerkétszáz métert…
Saját szövegeket
olvas újra?
– Rendszeresen nem. Most éppen egy-két hónapja többször — épp a versek kapcsán — olvastam
régi szövegimet, köztük kiállításkritikákat, interjúkat.
A verseskötet ötlete is a visszaolvasásból jött?
– A kötet nem az én ötletem. Kaptam tavasszal egy emailt evvel az ötlettel, s küldője ki is válogatta a honlapomról a VERSEIM-fejezetből a kötet tartalmát. Megörültem neki, megcsináltuk.
Milyen érzés a saját szövegeit más szerkesztő kezébe adni? Olyasmi, mint amikor a képeit
odaadja egy kurátornak?
– Csakugyan új történetté válik azáltal, hogy más csinálja. Első könyvem – ami a C. naplómból készült, és vagy negyven évet átfog – szerkesztését egy értő barátom vállalta. Gondoltam, inkább én szerkesztem meg. Elkezdtem lapozni a szöveget, végül szégyenkezve odaadtam, nekem reménytelen feladat értékelni a többezer oldalt, alkalmatlan vagyok rá. Most eleve megszerkesztették nekem ezt a verskötetet, bár a nevét sajnálatosan titkoló szerkesztő szomorúságára még beletettem hét verset, egyet meg kivettem.
Nemcsak a szövegíráshoz
fűzi személyes viszony, hanem az olvasáshoz is. Az ágya mellett
található kéttucat könyvről
azt mondta, ez az Ön teljes könyvtára. Miért pont ezeket és csak ezeket olvassa?
– Ezek mind versek. Próza csak Thomas Manntól a József és testvérei, azt olvasom évtizedek óta, mindig újat mond. Költészetből az utóbbi években jobbára csak Zelk Zoltán és Illyés Gyula. Néha elém kerül más is, megajándékoznak egy-egy könyvvel, de nem vagyok érdeklődő természetű, nagyon gazdag az életem enélkül is. Ha ötödször is olvasom a Ditirambus a nőkhöz című Illyés-verset, mindig új, mindig megerősít. Nem szórakozásból olvasok, hanem ezért.
Volt már kép, amit kimondottan egy-egy szerzőnek
dedikált, Zelknek, Petrinek. Egyes szövegek,
versek összekapcsolódnak a festményeivel,
amikor fest?
– Nem, ez két világ. Lehet, hogy kiábrándító, de nekem a képekkel sosincs előre tervem — azok munka közben keresik és találják meg magukat. Olyan ez számomra, mint az asszonyoknál, ha váratlan vendég jön: ami épp a hűtőben van, abból kell kiválogatni és elkészíteni valamit. Csak nálam bizonytalanabb az eredmény: ötven százalék a selejtem a mai napig.
A híres fűrésze ki volt
állítva a legutóbbi
műcsarnoki kiállításán.
– Igen, most az ezerkilencedik felfűrészelt képemnél tartok.
A könyvbemutatón Juhász Anna fogja kérdezni,
a közelmúltban elhunyt Juhász Ferenc költő lánya. Egyeztettek előre,
hogy miről fognak beszélni a közönség előtt?
– Nem. Déry Tibor mondta magáról, hogy öregembernek már nem gondolatai vannak, hanem mondatai. Tőlem általában olyanokat kérdeznek, amiket már ötvenszer átgondoltam, és tudom a választ.
Azt mondta, képkészítés közben nincsenek tervei. Szövegkészítésnél vannak-e szándékai,
amikor nemcsak a megörökítés, a lejegyzés fontossága miatt ír, hanem azért ül le a géphez, mert szövegnek születnie kell?
– Nem, az azoknak a dolga, akik ezért pénzt kapnak. Akkor írok, ha valami izgat, valami érdekes jut eszembe. Ennek ma nagyon egyszerű csatornája a blogom, a „VÁLINEWS”, ráadásul azt bármikor írhatom, akár a festést félbeszakítva, és azonnal olvashatják, és olvassák is Új-Zélandon. És tíz perc múlva emaliben kapom rá a kritikát. Amit újabb tíz percben megköszönök.
A blogját több
mint háromszázan olvassák naponta — sok költő boldog lenne, ha ennyien
forgatnák a verseit. Mit gondol, az, hogy nyomtatásban is megjelenik a versnaplója, hoz új olvasókat vagy új olvasási minőséget a bloghoz képest?
–
Nem foglalkozom ezzel, egyébként sem
tudhatom, hogy kik veszik meg a kötetet. Esetleg majd kapok visszajelzéseket.
Gondolt-e arra, hogy valaha a képeit és szövegeit kombináló könyvet adjon ki?
– Volt már ilyen, többször is. A Váli kötetemben a festészeti periódusaimat írtam le, negyven képpel – meg az életemet, szövegekkel. A deske.hu könyvben – amely a blogomra épült – sok kis kép van, illusztrációnak. Nem ambícióm összeötvözni képet és szöveget, ahogy most Szüts Miklós és Esterházy csinálta. Nagyon nehéz ezt nem sánta-bicegősre faragni. Tudniillik teljesen más a befogadási módja egy képnek, az annyira szavasíthatatlan. Minden szóval csak csonkolják a képet, sérül a gazdagsága. Egyre mélyebb titok előttem, hogy tulajdonképpen mi történik, amikor egy kép valami fontosat közöl valakinek – csöndben. Hogy ezt hogyan teszi. Ez nem a szavak tartománya. Van aki azt a hasonlatot használja:, amikor a kép megcsendül.
Nemrég mondta Pilinszkyt idézve, hogy a "szakrális
művészet"
kifejezés tautológia, szóismétlés, mert
egy jó műalkotás
egy villámvillanásnyi időre megmutatja Isten
köpenye szegélyét. A saját szövegeinél érez-e ilyet?
Tekinti-e őket műalkotásoknak?
–
Tekintem. Most ismerkedem velük újra, hogy
olvasom őket. A villámütés elmarad, hiszen ez nem ismeretlen anyag.
A villámvillanás
egyszeri találkozás egy művel. Bár
néha újra bekövetkezhet. Októberben láttam New
Yorkban Mark Rothkotól a No.10-et újra, és bizony megint fejbevágott. Szintén ott legalább tízszer megnéztem Balthusnak az A kandalló előtt című képét: azon a kék kancsó és a tükörkeret okkerjének a kapcsolata földöntúli. Ott elakad a szó...
A saját verseskötetéből van hasonló kedvence, amit időről-időre elővesz?
– A kötet új, ha ez feladat lenne, tudnék választani, de nem foglalkozom velük ilyen szempontból.
És ha nem saját szöveg? Zelkből, Illyésből olyan,
amire azt mondja, az maga a tökéletesség?
– Egyet nem tudnék választani, az hibás megközelítés is lenne. Inkább egynéhány verset, amivel mindent megkap az ember. Például Zelk, aki ki merte mondani, hogy “ismertem egy öregurat, aki / bejárta szinte az egész világot, / látta, mit a földön ember csak láthat, / pontosabban, mit látni érdemes – (…)”, vagyis a Teleki teret és Angyalföldet. Ezt kimondani megrendítő. Zelk belépett a kommunista pártba, röplapot szórt, csak azért, mert vágyott arra, hogy szeresse a többi inasgyerek, hogy közössége legyen; fogalma sem volt a marxizmusról. Azonban a tanulatlansága ellenére akkora tehetség volt, hogy a világ legfontosabb dolgait sokkal jobban értette, mint az emberek általában.
Most mi foglalkoztatja éppen?
– Arra a titokzatos minőségi változásra, amikor egy szöveg verssé válik… a cigarettafüst felfele száll… nos, napok óta erre keresek egy jobb hasonlatot.