2015.1.8. html-2015/mucsarnok-reflex.htm C.14937 - 938
Kedves Művész Úr,
Hogy a deske.hu-n az emailcíme fogad középen, azt bátorításnak vettem, meg azt,
ahogy a műcsarnokbeli kiállítás végén vetített filmben beszél az internetes
önközléseiről és a köré szerveződött közösségről. Bátorításnak vettem, hogy
megírjam amit a zsidó sírkövek bennem kiváltottak, legalábbis megpróbáljam
megírni, azt a részét, amit érdekesnek tartok ebből. Van ebben önzőség is,
tudniillik hogy így kénytelen vagyok lefogalmazni.
A sírkövekkel rögtön (persze nehéz már utólag kibogozni az okok és okozások
szálait) összekapcsolódott egy
írás, amit olvastam a Forrásban arról, hogy Gion Nándor regényeiben a
temetők milyen szerepeket töltenek be és ezek hogyan tekinthetők
heterotópiaként.
A heterotópia ötlete Foucault-tól származik; olyan tereket jelent - és itt
idézem a forrásbeli cikket -, "amelyek az összes többi térrel kapcsolatban
állnak, de minden más helyszíntől különböznek; amelyek egy adott kultúrában
megtalálható minden egyéb létező helyszínt egyszerre képviselnek, de amelyek
mégis kívül esnek minden más helyen. Ezek a terek abszolút módon „mások”, mint
mindazok, amelyekre reflektálnak, és amelyekről szólnak."
Nekem az a példa volt a legplasztikusabb a cikkből, ahol a tükörről beszél. A tükörbe nézve először a saját hiányomat tapasztalom meg, ott, ahol állok, hiszen a túloldalon látom magam. Majd a túloldali, virtuális nézőpontból nézve vissza magamra és a világra, újrakreálom a valódi nézőpontomat, és annak viszonyulását a környező térhez. Így a tükörbe nézés folyamata során a valódi nézőpont veszít valódiságából, mert a virtuális pontból visszanézve van újraalkotva, a virtuális pont pedig valódiságot nyer, még ha csak az érzékcsalódás szintjén is, mert ott látom magam.
Gyermekkoromban meg volt győződve, hogy a tükrök túloldalán egy épp ilyen világ van, csak a szívem a jobb oldalon dobog, és az angolok vezetnek az út jobb oldalán. Ebből szétszakítottság-érzés is fakad, valami másik felem ott él ugyanis a foncsor másik oldalán. Ihletett tükörbenézések szülhetnek újra egész-élményt.
Így éreztem a sírkövekre nézve. A tükör túloldala itt a túlvilág ahol a sírkő által látom magam (látom a jövőm, vagy méginkább, valamifajta alternatív létállapotom), majd ebből a pontból visszanézve átértékel a valódi a nézőpontomat, és annak viszonyulásait. Azt, hogy én vagyok az élő, aki a sírkő előtt áll, és majd ki is sétál a temetőből, azon az úton, ahogy bejött. Így a "sírkőbe bámulás" relativizálni tudja, ami megcsontosodott bennem a valósághoz való viszonyulásomban.
Talán elhangzik valamelyik filmen a Műcsarnokban, hogy a sírkövek esztétikája volt az eredeti kiindulópont, hogy aztán a "szépen keresztül lehessen beszélni a fontosról". Ezt éreztem is a képeken, hogy ez a sírkő lehetne bármely más tárgy is, elsősorban az esztétikája számít és hogy tessék tartózkodni a banalizált temetőzéstől. Mégis, a sírkő-esztétika eredendő személyes időtlensége felhozta bennem ezt a tükörbe nézős élményt.
Hogy zsidó sírkövekről van szó, mint szemlélő, elkerülhetetlenül
szólalt meg bennem a hang, hogy mit is jelent ez a holokauszttragédia után. Gion
egyik regényében mondja Korniss Flóra, egy zsidó szereplő, hogy "Én nem nézhetem
meg az apám sírját. Elégették az apámat, és sehol sincs neki sírja!"
**
Másik reflexióm a Kolduskeresztúttal kapcsolatos. Olvastam a beidézett kritikát a deske.hu-n, hogy baj van vele, éspedig az, hogy nem a szegényeket kell sajnálni, hanem a bűnösöket, és ezért giccs. Ott azzal védi meg (ha jól emlékszem), hogy ez egy jobb híján dolog volt, hogy ez volt megjeleníthető. Nem értek egyet, sem a kritikával sem a védelemmel.
A passió a szenvedésről szól, nem a sajnálatról. Külső
szemlélőként lehet bennem empátia, vagy még inkább, együtt-szenvedés, de
lényegét tekintve a passió a szenvedés titka körül lépeget.
Az én krédómban úgy van, hogy minden szenvedés ártatlan. Pontosabban, ami
szenved az emberben, az ártatlan. A sorozatgyilkos akasztásakor is, a
megreccsenő gerincoszlop ártatlan. Ha a bűnöm miatt szenvedek, akkor is a jobbik
részem szenved, a korhadt részeimet nem emésztheti bűntudat. Ezt emeli ki szépen
nekem a Kolduskeresztút, mert a szegények szenvedésére, az éhezésre ki
mondhatná, hogy nem ártatlan szenvedés? Így, ebben a szegényekre tekintő
pozícióban erősen lehet artikulálni a szenvedés ártatlanságát.
**
A kiállítás maga is tükör-élmény lett a számomra. A képei kontemplatív objektumok, és ez a legtöbb, amit művészetről el lehet mondani. Köszönöm.
Jókat,
H. / London
ID. 1932