2015.11.07. html-2015/nepszabadsag-csordas-vegleges.htm C.15485
EGY
OTTFELEJTETT LÉC REJTÉLYE
Csordás Lajos
A HÉT MŰTERME
Na jó, azt mindenki tudja,
hogy Váli Dezső évtizedek óta a műtermét festi. Ha kérdezik, miért, annyit
mond: „Huszonnyolc éve nem jut eszembe más.” Esetleg azt: „Képet festek, nem
műtermet.”
A Margit körút 64./b
saroktornyában a műhelye, ahol él és dolgozik, száz éves. Előző lakója
Diener-Dénes Rudolf festőművész, még előtte pedig Petrovics Elek, a
Szépművészeti Múzeum legendás igazgatója volt. Váli Dezső Diener özvegyétől
vette át 1972-ben. „A minisztérium nagyon nem akarta kiutalni egy kezdő
belsőépítésznek – jegyzi meg. - Megígértem, hogy jó festő leszek.”
Épp absztrakt periódusát élte, majd jöttek a zsidó temetők képei,
melyekről kétezer hobbifotó is készült. „Csodálatos volt e csodálatos
kultúrával találkozni. Csak három év után abba kellett hagynom, mert a képek
egyre gyengültek. A felét ki is dobtam” - magyarázza.
És akkor kezébe keveredett
egy fotója a műterméről. Ez indította el, amit azóta látunk. „A műterem
csak téma, az első lépcsőfok. Melyen az emeletre
kellene feljutni, a nézőnek a befogadásban. Egy jó mű villámvillanásnyi időre
megmutatja Isten köpenyeszegélyét. Vagyis az élet legfontosabb dolgairól
beszél. Segít élni, meghalni. Mindezt akár egy szék meg egy ablak
ábrázolásával.”
Az igazi Váli-műterem
sűrűbben belakott, mint a képeken látható. Része például egy soha nem ábrázolt
íróasztal, két monitorral. Fölötte keménykalapos úr fényképe. „Georges Braque,
csoportvezetőm. Álmodtam vele 1962-ben; konyhakéssel hátba szúrtam,
féltékenységből” - mutatja be. Mi van itt még? Egy ágy, csőlábú. Megint ezen alszik, mióta a háztetőre szerelt mobil
átjátszóantenna sugárzását leárnyékolták. Előtte bő évig a fia
szobájában. És mert „kenyni muszáj”, maga gyártotta alufólia kalapban
festett. Keringett is a neten erről felvétel. A falon látunk egy fotót apáca húgáról. A sarokban polcon festékek és beszámozott befőttes üvegek,
szögekkel. Aztán a kazettás, nagy műteremablak. Ideköltözése után
lesmirglizte az üvegeket: „Nem azért, hogy ne lássanak be, hanem hogy én ne
lássak ki. Tavaly lebontották a szemközti minisztériumot, erre kicseréltem egy
üveget az új látvány kedvéért. Pár napig bírtam, azt is letakartam.” Váli Dezső
egy régi
konyhaasztalon fest. Leginkább ronggyal. Guruló palettaasztala egy babakocsi és
egy öreg favázas jégszekrény találkozásából született.
Festményein jóval kevesebb a
tárgy: asztal, ágy sarka, képek a falon, olykor a kazettás ablak. Meg egy
falnak támasztott léc. Egyszer levelet kapott az esztergomi pedagógiai
főiskolás-lányoktól: „Mester, elemeztük egy képét; mindent értünk, de az mi?
„Az egy geometrikus jellegű képalkotó elem” -
válaszolta. Ez igaz a több képelemre is, beleértve a szignót. Az egyensúlyt
szolgálják.
Eddig 1400 műteremképet festett. Felét felfűrészelte, a többi életműve fő vonulatát képezik. És bár azt mondja, nem ez a szoba az
ihletőjük, annyit érzékel, hogy e sorozat által a Margit körúti
műteremnek idővel, csendben valódi mítosza született.