2015.11.01.                    html-2015/nepszabadsag-csordas.htm        C.15482-483
 

Csordás Lajos / Népszabadság: MESÉLŐ MŰTERMEK / eredeti változat

 

 

A falnak támasztott vessző rejtélye

 

Na jó, hát azt mindenki tudja, hogy Váli Dezső, Deske, avagy Váli művész úr már vagy harminc éve a műtermét festi. Ez a témája képeinek. És ha megkérdezik, miért, sokszor csak azt válaszolja: „huszonhét éve nem jut más eszembe”. Persze, nem egészen így van, nem a műtermét örökíti meg ő a képein, hanem elképzelt s az övére némely jegyükben visszaköszönő műtermeket.

A Margit körút 64./b padlásszintjén berendezett festőlakás, ahol él, dolgozik, éppen száz éves. Előző lakója Diener-Dénes Rudolf festőművész volt, még előtte pedig Petrovics Elek, a Szépművészeti Múzeum nagy hírű igazgatója. Váli Dezső Diener özvegyétől vette át 1972-ben, százkettedik próbálkozóként.

Akkor még nem műtermeket festett. A majdnem harminc éve tartó műterem sorozatot megelőzte egy alkotóperiódus a zsidó temetőkkel, amelyekről rengeteg fotót is készített. De ez elfáradt '87-re. És akkor kezébe keveredett egy fotója a műterméről, mert azt is folyton fényképezte. Ez a fotó indított el mindent, ami azóta tart.

„A műterem téma egy praktikus klisé, egy semleges témamező, amit végtelenségig lehet nyúzni. A téma ugyanis a festészetben mindegy, az csak ürügy a festésre. A kép létrejötte megformálás és a szín kérdése.”

Az igazi Váli-műterem valójában sokkal sűrűbben belakott, mint a festményein látható. Része például a soha nem ábrázolt íróasztal, rajta a számítógép, fölötte a falon egy keménykalapos úr fényképe. „Georges Braque, a csoportvezetőm - mondja Váli. - 1962-ben álmodtam vele és hátba szúrtam féltékenységből.” Egy ágy, csőlábú. A mester most megint itt alszik a műteremben, mióta a háztetőre szerelt mobil átjátszó torony sugárzását végre leárnyékolták. Addig dolgozni is csak alufólia kalapban tudott idefönn. Egy fotó húgáról, aki apáca. A sarokban polc, tele festékekkel és befőttes üvegekben tárolt szögekkel. Budai hegyekre néző, kazettás ablak, de nem lehet rajta kilátni. Be van ragasztva pukkanó fóliával, mert a szembeni Ipari Minisztérium lebontása óta erősebben idevág a hideg szél. Váli Dezső egy régi konyhaasztalon fest. Leginkább spaklival. Farostlemezre. Guruló palettaasztala egy babakocsi és egy ósdi jégszekrény favázának találkozásából született.

Festményein ennél sokkal kevesebb részlet ismerhető fel: az asztal, az ágy sarka, a képek a falon, a kazettás ablak. Többször megjelenik egy falnak támasztott pálca is. Ez fölkeltette egyszer az esztergomi pedagógiai főiskoláslányok érdeklődését. Levelet írtak Válinak: mester, mindent értünk, de az mi? Tisztelt levélírók, az egy geometrikus képalkotó elem, küldte nekik válaszul. Akár a többi képelem, beleértve a szignót is. Csak arra szolgálnak, hogy egyensúlyban legyen a látvány.

„Én három percre sem látok előre festés közben. Fölteszek egy struktúrát öt perc alatt ceruzával, a horizontvonalat és egy-két tárgyat a falra, a padlóra, ez a nulla pont. A kép lényegéről akkor még semmit nem tudok. Ezután kezdődik a küzdelem.”

Váli Dezső eddig több mint kétezer műteremképet festett. Ezeregyszázat megsemmisített. A maradék kilencszáz viszont életműve fő vonulata. És bár azt mondja, nem a valós tér volt az ihletője, azért annyit maga is érzékel, hogy e sorozat által a Margit körúti műteremnek is lett valamiféle mítosza.