2015.01. html-2015/rakovszky-fortepan.htm C.14993
Rakovszky Zsuzsa: NÉGY ÉVTIZED -- Részletek a
Fortepan-ciklusból
címkék: bombatölcsér, gyerekkocsi,
felvonulás
Igen, ez volt az év, mikor megszülettem.
két
csillag állt a kórházkert felett,
télkezdetkor,
hajnali szürkületben,
jéghártya
vonta be a bombatölcséreket,
mikor
idő s tér csapdájába estem,
lakcímet
kaptam, testet és nevet,
időt,
hogy ússzam benne, mint folyóban
és
körülményeket, hogy meghatározódjam,
s
én én legyek. Itt viszont már tavasz van,
széljárta
parkban rozzant sportkocsi,
fejkendős
kisgyerek néz láthatatlan
célpont
felé dölyfös tábornoki
pillantással,
ifjú anyák kalapban,
mögöttük
egy plakát a Pártot élteti
(Hogy melyiket? Elárultad magad:
harminc
körül lehetsz, vagy még fiatalabb…)
Boltok előtt, hol nincsen ez se, az se,
tömeg
vonul nyeles tábláival,
méteres
jelszavak a falra festve,
a
Tőke rút, cilinderes rovar
(cilinderén a dollár kétszer áthúzott S-e),
vagy
kishalat zabáló szörnyű hal,
léggömb
lebeg, szél fúj, zászlók lobognak,
a
dísztribün a súlytól kis híján összeroskad.
*
címkék: vitrin, meggybefőtt, korszakhatár
A múlt, így mondták, eltörölve, mégse
érzékelünk
éles korszakhatárt.
Az idő felszíni hullámverése
a
mélyréteget még nem hatja át.
Nem jelzi az új korszak szellemét se
kalap,
se szoknyahossz, se nagykabát,
a
duplaágy, a dédszülők komódja,
a
meggybefőtt a spájzban, a kiskertben a rózsa,
Ősszel hosszú párnák az ablakokban.
Lekvárt főznek. A tejszínt felverik,
télen
az ünnep gyertyalángja lobban,
csengettyű
szól, régi szokás szerint.
Őrzi a leigázott törzs titokban
szokásait
és istenségeit.
A vitrinben villog a múlt ezüstje,
befogja
a falat a rossz vaskályha füstje.
*
címkék: gyerekkor, fagylaltos, mozi, múlt
Mégis – gyerekkor! A lét tengeréből
mintha
formát öltve most szállna föl
látóterünkbe
Küpriszként a mélyből
sublód,
cipőkanál, állótükör.
A szerelem még nem személy felé tör,
a
tárgyakon szétszórva tündököl:
sublód,
tükör, kanál – minden csoda,
Wordsworth táncoló tűzlilioma.
A nők szoknyában, autók nincsenek még,
busszal
járunk, de leginkább gyalog.
Hűtő sincsen, a maradék leves két
jégtömb
között várja a másnapot.
Fafűtéses kályhák, tévétlen esték,
az
önmagának kiszolgáltatott
elme
őrli tovább a napi rosszat,
míg
a kéz tűbe fűz vagy kottában lapozgat.
Nyár napja ég, a fagylaltos nyomában
hármas
keréknyom, száll a nyári por.
Aztán megint november, február van,
a
csillagok fönn vannak még mikor
indulnod
kell, hatkor kezdesz a gyárban,
mire
megjössz, a nap már haldokol,
a
mind sűrűbb homályban a gyáva képzelet
rémképeket
kohol. A Bécsi-domb felett
fémes
felhők, az alkonyfény az Ikva
ipari
szennyvizektől szilvakék
hullámain
nyüzsgő arany halikra,
az
esti fénytöréstől tarka ég
szilánkos
visszfénye. Most száll le szikla-
sírjába
Sophia Loren Aidaként
a
Szabadság mozi vásznán, vagy éppen
messzi
filmstúdiók festett egében
vörös
hold száll föl baljós tengerárból,
visszfénye
kerti tó vizén remeg.
Lombok között egy rejtett arc világol.
Sikátorokban lármázó tömeg
sodorja
egyre messzebb önmagától
az
álruhás, gyanútlan herceget,
az
agyafúrt fiú kifog a dzsinnen,
keskeny
tolvajkezekben villog a nagy rubinszem.
És ott volt még Gül baba rózsakertje,
kultúrműsor,
ahol az iktató
üdvöskéje
a Vilja, ó vilját énekelte,
Szólt a néprádióból a Kék tó, tiszta tó,
félálomban
még úgy tűnt egy-egy percre,
hogy
az idő visszafordítható,
a
száműzött trónjára visszatérhet,
ha
rózsát dobsz a tóba, a holtak újra élnek.
*
címkék: rádió, történelem, teherautó
Ültünk a padlón, öt-hatévesek,
őszi
eső hullt az óvodakertre,
a
rádió szól, név nevet követ,
szőke
óvónőnk lázasan figyelte,
nem
értek semmit, csak a lényeget:
mindig
emlékszem majd erre a percre,
mikor
a szörnyű rend ólom falát
az
álmok árvize harsogva törte át.
A jelen kártyavárként összeroskad,
lángban
és vérben úszó láthatár,
az
égen roppant állócsillagoknak
remény-és
vészhozó sugára áll,
mikor
a nagy ködképek fölragyognak,
vágy
és veszély, szabadság és halál,
s
mint álmunkban, a híg leget tapossuk,
magunk
fölé emel, s megint leejt a sorsunk.
A ház előtt járó motorral állt
a
teherautó, döntésünkre várva,
az
udvaron kinn az összes család,
sírás
és sürgetés, rossz pongyolára,
kötényre
fölkapott esőkabát…
„Mit képzel, Hajdáné, majd pont magára
várnak
Amerikában?” Úgy döntenek, maradnak.
Dicsfényt és árnykeresztet vet ránk a konyhaablak.
*
címkék: reménytelenség, krémes,
vénasszonyok nyara
Nap süt, eső hull, évre év pereg,
már
nem hisszük, hogy hozhat mást a holnap.
Ijedt „psszt!” szisszen
óvatlan gyerekbeszédre,
kézről
kézre vándorolnak
az
óvilágbeli bestsellerek,
Az udvaron megnő az ecetfa, míg a holtak
továbbporladnak
az emlékezet
kútjában
és az élők élnek, ahogy lehet.
Vénasszonyok nyarának napja
lángol,
déltájban
izzadó családapák
krémest
visznek haza a Gyöngyvirágból,
ért
gesztenyéjük hullatják a fák,
A skálaüvegen zölden világol
a
nagyvilág, zúgó légtéren át
üzennek
messziről, hogy Párizsban szép a nyár,
vagy
Oly távol-messze van hazám… Vasárnap
kirándulók
a rét magas füvében
a
hamvadó tábortűznél hanyatt
nézzük,
a felleget, hogy gyújtja éppen
lángra
leheletével a sárkány alkonyat,
nyugat
felé, ahol a messzeségben
a
tiltott kék hegyek hullámzanak,
egy
más világ ege néz minket onnan,
anya
rab gyermekét, így hittük, szánalommal.
*
címkék: orkánkabát, hazugság, műkorcsolya
Elhagyva a zsíroskenyér-evés
és
konfekciós ruházat korszakát,
a
zsarnokság puritán szürkeségét
pár
élénkebb színfolt rajzolja át.
A kényszerű hazugság szégyenéért
harisnyanadrág
és orkánkabát
kárpótol,
vetkőzős golyóstollak kora
jön
el, Ki mit tud és műkorcsolya.
Néztük, ahogy sóvár slágerzenére
a
férfi és nő orsóként forog,
s
krikszkrakszokat vés korcsolyájuk éle
a
jégbe. Szilveszteri műsorok
poénjain
nevetgéltünk – s miért ne?
A kisebb rossz a nagynál nemde jobb?
Örök tiltakozásban csak elzsibbad a lélek,
s
hogy ne ítéltessem, én sem ítélek.
Ha nő napi munkából
hazatérve
már
nem teknő fölé hajolva mos,
s
futja kolbászra is, nemcsak kenyérre,
ha
zsarnok s nép egyformán óvatos,
vért
csak elvétve ont – nem többet ér-e
a
szürke békesség, mint a mégoly jogos
harag,
mely dacból étlen földhöz csapja a tányért,
s
fölgyújtja Némethont két elkobzott lováért?
(Mellesleg nem tudom, akkor nemesb-e,
a
lélek, hogyha mint legfőbb javát,
őrzi
múltját, hogy ugyanazt szeresse
és
gyűlölje akárhány éven át?
Vagy ha kész rá, hogy múltját tűzre vesse,
ha
mindenkit megért, mindent belát,
kevésre
tör, testét-lelkét kíméli,
s
egyetlen célja százhúsz évig élni?)
De mindegy: nem lehet avas remény
maradékán
tengődni napra nap.
A lélek pincében nevelt növény,
naponta
újabb sápadt ágakat
növeszt,
ha kissé több a tér, a fény,
résen
kibújik, rácson megtapad,
s
bár satnya, szívós – közben lenn a mélyben
az
idő kéreglemezei észrevétlen
odébbcsúsznak – négyszögek és körök
váltják buszpályaudvarok falán a
vállas
munkást, vonalzós mérnököt,
a
bambit őszilé, almuska váltja,
egyre
többféle fagylalt, egyre több
autó
– s ha este bármelyik lakásba
beleskelünk
a függönyréseken,
mindenhonnét a tévé villog ki kékesen.
És mindenütt, kövekben és füvekben,
nyáron,
mikor hétágra tűz a nap,
a
strand vizében hullámzó tömegben,
télen,
a vattás ólomég alatt,
a
sportpályákon, ahol tornadresszben
csinos
kamasz lányok hajlonganak,
új
lélek munkál és tör felfele
a
mélyből – egy új korszak szelleme.
Bárhova nézünk, az ő lábnyomára
bukkanni
égen-földön mindenütt.
Vízpartokon alig-fürdőruhára,
sóvár
testekre az ő napja süt.
Plakátokon, filmújságból kivágva
más-más
alakban jön szemközt velünk,
az
ágy fölött a rég festett falon
Elvis, Bridget Bardot, Alain Delon.
*
címkék: nyár, Balaton, felejtés, olasz
filmek
Augusztus édessége, olvadó
fagylalt
és napsütés íze a szánkban.
Papucsban járkálunk hótól fakó
égbolt
alatt, akár saját szobánkban.
Az élet végtelen vakáció,
egy
kert, ahol most és örökre nyár van,
s
lángpallossal nem őrzi a felettes én – zene
és
napsütötte testek kígyótlan édene.
Hatalmas lávalámpa, ég a nap,
a
túlpart hegysora mögé alászáll.
A műselyemipari vállalat
üdülőjének
pingpongasztalánál
kisebb
tömeg. Rolling Stonest játszanak
a
bárban, esti szélben ing a nádszál.
A Tó Hotel neonreklámja lángol.
Kibújunk vízszagú, nehéz fürdőruhánkból.
Halszag. Szúnyogban gazdag alkonyat.
A tévészobában már ég a villany.
Távol dörej. Díszletet váltanak
a
láthatár mögött. A kertmozikban
egy
másik élet pálmái alatt
olasz
filmcsillagok telt válla villan.
Füst száll. Új jelszavak íródnak épp az ég
tábláira:
felejtés, üresség, könnyűség.
Karóra kattan: most vált korszakot.
Valaminek most van örökre vége.
A filmzene végleg elhallgatott.
Fölcsap a tücskök fémes cirpelése.
Parázsló csikkek, hullócsillagok
rajzolnak
izzó röppályát az égre.
A Hableány presszóban zárnak éppen.
A víz közelségét érezni a sötétben.
*
címkék: lakótelep, filmklub,
reménytelenség
A nyári dal gyorsan lecseng, az éden
megtermi
végül a tapasztalat
férges
gyümölcsét október ködében,
örök-egyforma
szürke ég alatt,
még
látszik a józan nappali fényben,
mindaz,
ami a kertből megmaradt:
néhány
kiszáradt kaktusz a sarokban,
s
a tudat: minden úgy marad, ahogy van.
Ez a kényelmes kétségbeesés
és
ízetlen öröm évtizede.
A múlt kimúlt, nincs más csak jelen és
a
köznapok kopár nagyüzeme,
a
lelkekben kollektív feledés,
a
strandokon rágógumi-zene,
fényszennyezéstől
vibrál fenn a mennybolt.
A szex kényelmes és veszélytelen sport.
A kor lelke sima és szögletes,
a
létező beton és téglalap.
Minden múltból maradt fölösleget
végleg
lepörköl és -fonnyaszt a nap.
Az élet végtelen lakótelep,
színes
erkélyek, satnya fák alatt
gyes-neurózisban
szenvedő ifjú nők
tolnak
gyerekkocsit a kis ABC előtt.
Mező, ledózerolt nyomornegyed
helyén,
mintha a földből nőne, kocka-
házak
sora, a háttérben hegyek,
fuvolás
lány, a béke terrakotta
szobra,
a törpe téren sárga gyep,
a
járda mentén foltokban kikopva,
a
Skála Áruház reklámja ég az égen,
a
vásznon Bunuel, Pepsi light a büfében.
(Emlékszel még, ha emlékeznek ott,
ahol
te vagy, a régi szép napokra?
Mikor
akárha tiltott vagy lopott
gyümölcs-ízlelni jártunk filmklubokba?
Aki külföldön járt, pornólapot,
szamizdatot
hozott haza, a dogma
vedlett
oroszlán, de volt még foga,
bosszantásának
még volt pátosza.
Hogy éltünk akkor, emlékszel vajon,
pár
négyzetméteres albérletekben,
ahol
penész lilállott a falon,
egymással
még, de mással képzeletben,
hervadni
kezdett már a zöld vadon,
a
lét egyetlen végeérhetetlen
várakozás
a szürke télvégi ég alatt,
sínek
mentén, ahonnét nem indul több vonat.)
*
címkék: szitakötő, istenek, remény
Míg a szitakötő félgömb-szemében
a
vízesés tömör, álló üveg,
felhő-páholyukból
az églakók a mélyben
látják
hullámzani az Appennineket,
az
Alpokat, mint pocsolyát a szélben,
míg
emberi időnk léptéke meg
ott
van valahol a kettő között.
A képek időmérőeszközök,
megmutatják,
egy évtized alatt
mennyit
zsugorodott a szoknya hossza.
Ma már senki se hord kitömött madarat
vagy
gyümölcskosarat a kalapján, az utca
hosszán
lovas kocsi egy se halad,
s
ha egy új Csipkerózsa átalussza
a
következő száz vagy akár csak ötven évet,
lát
ismerős falak között másfajta népet.
A múlt idegen ország. A jelen
szokásain
ámulhat, vagy nevethet
a
korszakok alól kihantolt leleten:
mi
minden tűnt egykor természetesnek.
Ki tudja, hogy mikor lett idegen,
mi
meghitt volt: akkor észre se vetted,
és
csak utólag visszanézve látod
kezdődő
jeleit a változásnak.
Saját korunk, mint belakott szoba,
untig
ismerjük minden egyes részét,
ösztönösen
mindig tudjuk, hova
raktuk
le jártunk-keltünkben a csészét,
a
hamutartót, s nem lehet soha
áramszünetkor
sem olyan sötétség
hogy
csukott szemmel is meg ne találjuk:
emitt
a hintaszék, amott az ágyunk.
Lehet, pár megszokott bútordarab
pár
centivel néha odébb került,
itt
szűkebb lett kissé, ott tágasabb,
de változást alig
érzékelünk.
A helyükön talán csak a falak
maradtak,
de valóság-érzetünk
a
változás még nem bolygatja meg,
mivel
fokozatos az átmenet.
De egyszer csak! mit rég
feladni véltünk,
éledni
látunk tetszhalott reményt!
Megvalósul, amit már nem reméltünk,
a
szabadság a barikádra lép.
Ki hitte volna, hát ezt is megértük,
zászlók,
tömeg, mintha egy régi kép,
hősi
olajnyomat életre kelne!
Reméljük, most az egyszer nem cseberből vederbe…
Csak annyi biztos, hogy minden borul,
már
nem a bútorokban, a falakban
terjed
tovább föltarthatatlanul
a
rengés, átalakítás alatt van
minden,
sós tengerár sodor vadul,
a
régi térkép már használhatatlan,
irányt
jelezni csak a sarkcsillag marad.
Hányódunk deszkaszálon viharzó ég alatt.