2015.07.15. hrml-2015/zsdo-megnyito.htm C.15310-311
Magyar Néprajzi Múzeum -
Szakrális Művészetek Hete programsorozat keretében nyíló fotókiállítás:
Nagy Károly Zsolt kulturális antropológus Bp. Salgótarjáni úti zsidó temetőkről
készített, album formájában is megjelentetett fotósorozata.
A kiállítás címe: Kő kövön.
Töredékek a magyar vidéki zsidóság kultúrájából c. kiállítás kísérő tárlata.
Nyílik: 2015. szept. 20., vasárnap 11h.
Megnyitóbeszéd terv. Élőszóban kéne elmondani.
(Hogy miért engem kértek föl e fotókiállítás megnyitására.
Gondolom, mert festményeim és fotóimon túl hat vagy hét könyvemben
foglalkozom zsidó temetőkkel is. De szakember nem vagyok.)
Hogy megkaptam a nyáron emailban a felkérést, a témáról három
dolog jutott eszembe. Elmondom.
1. az én antiszemitizmusból kilábalásom története
2. a dokumentálás, értékmentés értelme
3. a temető témája
1. tétel az antiszemitizmus... Nagymamám
mondhatni még kulturált vicce, milyen a ravasz a zsidógyerek. És egy másik gyerekkori emlék.
Bejárónőnk, Etus néni,
aranyos kövér, öreg parasztasszony volt; Türjéből, egy kis dunántúli faluból származott. Ő
mesélte: 1919 -es
kommün.
Falugyűlést hirdettek. Fegyveresek járták végig a házakat, mindenkit a főtérre
tereltek. Mikor összegyűlt a nép, teherautókkal lezárták a kivezető utakat. És
akkor ott, a főtéren, fölakasztották a falu jegyzőjét, papját és talán a
tanítóját. A jegyzőfeleség a helyszínen megőrült.
A vörös terrort a zsidók csinálták, mondták nekem.
Mindezt később Lajos bácsi egyetlen mondata tette helyre bennem.
Nem a zsidók, hanem zsidók, "a" nélkül. Néhány tucat férfi.
2. tétel az
értékmentés.
Miért kell nekünk egyáltalán hátrafelé is nézni. Egyszerű, mert a kultúrát csak így vihetjük
tovább. Ezt húsz éve egy szentmisén értettem meg. Kékkút pici falu,
kihalófélben, fiatal alig; ott a nyaralónk. A szomszédos községből jár át egy
pap a vasárnapi misét megtartani. Egyszer ministránsa is volt, két helybéli
kisfiú. Akik a prédikáció alatt teljesen szokatlan módon törökülésben leültek az
oltár mellé, egymás mellé. Hát ez hogy lehet. Ja, hiszen ők még soha nem láttak
senkit ministrálni. Nincs mintájuk.
3. tétel a temető.
Kitüntetett hely. Ott senki nem siet. Ott egy más létszférába kerülünk. Ott a súlypontok a valódi
helyükre kerülnek. Hogy az élet fontosabb a földre ömlött tejfölnél. Hogy vannak
és voltak jó embereink. Tudásukból élünk. És látvány is. Itt, a temetőben is, kényszeresen kicsírázik a
művészet, támaszunk az életben. Igen, a
művészet itt is segít. Hol jobban, hol ügyetlenebbül. A pesti zsidó iparmágnások
esetében például ügyetlenebbül. Egy-egy család nagyon
szép emléket akart létrehozni, de csak magára gondolt. És nem a közösségre.
Semmi közöm a másikhoz. Ezek az újabb nagyvárosi temetőek ezért fertőzöttek.
Láttam az új bukaresti temetőt is, ugyanilyen. Ellentétben a falvakkal, például Bukovinában,
a
Monarchia határán, vagy nálunk, a Tokaj-felvidéken. Mitől olyan gyönyörűek
ezek. Ott a temetés a minden zsidó közösségben működő szervezet, a
Hevra Kadisa (Szent Egylet) - feladata és jogköre. A sírkőállítást is ők
intézték. Ha az elhunyt nagyon gazdag volt, és ezt a rokonság mindenképpen meg
akarta jeleníteni, a Hevra Kadisa annyit engedett meg, hogy az egyébként a
többivel teljesen azonos megjelenésű kő kicsit vastagabb lehetett. A csodálatos
közösségi kultúra.
Köszönöm a figyelmüket. A kiállítást megnyitom.