Fotó: Fábián Attila
Egy új esztendő küszöbén állunk. Kívángatjuk
egymásnak a boldog új évet, de a bennünket körülvevő világ nem sok
reménységre ad okot. Ön hogy látja ezt?
– Nagy baj van itt Európában. De annyira nagy, hogy magam is
megijedtem. Mégis, éppen most érdemes elgondolkodni azon, hogy mit
jelent a természetfölötti remény. Hiszen nevezhetjük-e a reményünket
természetfölöttinek akkor, amikor az egyházszervezetünk szilárd, van
elegendő papunk, és a hívek tódulnak be a templomba? Vagy nem akkor
születik meg az a bizonyos remény – amelyről Szent Pál azt írja,
hogy nem csal meg –, amikor meginognak a bizonyosságok? Úgy látszik,
én is most kezdek természetfölötti reménnyel remélni. Ez nem
önszuggesztió, hanem a hit lényege. Hiszen Jézus Krisztusban hinni
olyan reménység, amely természetfölötti ugyan, de alkotó és
társadalmat megújító is egyben.
Mit értsünk ezen?
– Sosem felejtem el Monseigneur Henrion ferences atya egyik
történetét. Nyugdíjas püspök volt már, amikor találkoztam vele. Ő
alapította meg 1961-ben a togói egyházmegyét. Segítette a munkáját
néhány megkeresztelt és katekéta is. A kezdetekről szólva mesélte,
hogy nem prédikálással akartak téríteni. Egészségügyi központot
hoztak létre, tanították a gyerekeket, és kutat ástak. Ez utóbbi
nagyon fontos volt. Togóban akkor még, akár Jákob idején, a kút köré
szerveződött a kultúra. A kútásás nagy eseménynek számított. Az
egész falu lázban égett, az asszonyok sütöttek-főztek, a gyerekek
ott játszottak a munkálkodó férfiak körül, kíváncsian várták, mikor
fakad föl a víz. De a víz nem fakadt föl. Elmúlt egy hét, elmúlt két
hét. A pogányok mind eloldalogtak. A keresztények tovább ástak, és
egyszer csak megjelent, amire vártak. Azok, akik kitartottak,
amellett kardoskodtak, hogy nem adnak a vízből azoknak, akik
föladták a reményt. De a püspök leült közéjük, és azt mondta nekik:
„Ez a víz nem a tiétek. Nem dönthetitek el, hogy ki igyon belőle, és
ki nem.” A természetfölötti gyógyítja a természetest. Ha bezárkózunk
a természetesbe, és nem nyílunk meg a természetfölötti reményre,
akkor az egész élet, az egyház élete is elsivárosodik.
Egy ciszterci atya az egyik előadásában arról
beszélt nemrég, a szerzeteseknek fontos küldetésük, hogy visszaadják
az embereknek a reményt. Ön is így gondolja?
– Nem tudom. Már úgy vagyok a szerzetességgel, mint Udvardy Erzsike
– akihez oly közel kerülhettem – a festészettel. Annyit faggatták a
riporterek arról, hogy szerinte mi a festészet célja, míg végül ezt
mondta: „Semmi. Nem tudok célt, egyszerűen festenem kell.” Én pedig
azt mondom, a szerzetesnek élnie kell. És úgy kell élnie az
evangéliumot, hogy az élete túlcsorduló legyen. Olyan, amelyet
észrevesznek az emberek, amely vonzó mások számára. Én ezt nevezem
küldetésnek. Természetesen ki lehet menni az utcára téríteni, föl is
lehet vonulni, plakátokat is ki lehet ragasztani. És lesz is, akit
ez megfog. De nekünk most leginkább az jelentené a missziót, ha mi
magunk egyházzá válnánk végre. Mert a só kezdte ízét veszteni itt
Európában. Ha Krisztus szerint élünk, azt nem lehet elrejteni.
Izajás próféta könyvének második fejezetében így ír: „Erősen fog
állani az Úr házának hegye, hegyeknek felette, és magasabb lesz a
halmoknál, és özönleni fognak hozzá minden pogányok”(Iz 2.2). Jézus
is azt mondja: „Senki sem jöhet hozzám, ha az Atya, aki küldött, nem
vonzza” (Jn 6.44).
Ez a vonzás a legfontosabb?
– Igen. Ennek köszönhetjük azt is, hogy szerzetesközösségben tudunk
élni. Egy kolostorban olyan különböző jellemű emberek élnek együtt,
hogy akár egész nap veszekedhetnének. Ráadásul semmi hajlamunk nincs
a hármas fogadalomra. Sem a szüzességre, sem az engedelmességre, sem
a szegénységre. Krisztus hívott meg minket, és ő adja meg a
kegyelmet, hogy együtt tudjunk élni, mégpedig a hármas fogadalomban.
Hivatás ott születik, ahol megvan ez a vonzás. Isten bennünket,
gyarló embereket is felhasználhat, hiszen rajtunk keresztül
mutatkozhat meg a szeretete. Mégis, ha egy fiatal csupán egy
rokonszenves testvér hatására lesz szerzetes, akkor hamar el fogja
hagyni a kolostort. De így van ez a házasságban is. Ha csak az
egymás iránti vonzalom fűz össze két embert, akkor a szerelmesek
előbb-utóbb a szerelem sivatagában találják magukat. Az Istentől
jövő vonzás az, ami megmarad. Csak így tudjuk elfogadni a másik
ember jellemét, furcsaságait, betegségeit.
Sokan gondolják azt, hogy a szerzetes közelebb
van Istenhez. Igaz ez?
– Ha egy testvér örökfogadalmat tesz, az csupán annyit jelent, hogy
ő így tud a legigazabb módon keresztényként élni. De a szerzetesség
semmiképp sem a keresztény élet betetőzése, nem felső emelet.
Meggyőződésem, hogy Jézus a salakját választotta ki. Valószínűleg mi
nem vagyunk olyan erősek, mint azok, akik képesek házasságban élni,
családot ellátni, a munkahelyen teljesíteni, a világban is élni,
mégis teljesen az Úré lenni. Isten a gyöngéket választja ki a
szerzetességre, és ezt az idős szerzetes érzi. Van egy tréfás ősi
mondás, talán még az egyiptomi atyáktól származik. Eszerint: „A
novícius azt hiszi, hogy szent, de nem az. Az élete delén lévő
szerzetes nem hiszi, hogy szent, és nem is az. Az öreg nem hiszi,
hogy szent, de az.” (Nevet.) Én nem tartom magam szentnek, de
biztosan más a szentség, mint amit mi gondolunk róla. Szent Ferenc
azt mondja: üresség, amit elfogadunk azért, hogy Isten beléphessen
az életünkbe, hogy teremtsen benn, és ott uralkodjék.
Mi az, ami nehéz a szerzetesi életformában?
– Nem könnyű benne, hogy olyan, mintha állandó nagyböjtben élnénk,
vagy egy soha véget nem érő lelkigyakorlaton lennénk. A szerzetesi
élet kissé mesterkélt, mert tömény. Jól megélni sokszor csak
humorral és őszinteséggel lehet. Fontos, hogy tudjunk szembenézni
magunkkal, és időnként bevallani: hiába tesszük meg ezt vagy azt,
nem vagyunk különbek senkinél. A szerzetesség útján való
előrehaladás azt jelenti, hogy idővel szépen lassan sok mindent
hátrahagyunk, míg csak a lényeg marad, mint egy absztrakt képen.
Vagy mint a szentek képein, akiket nem lenne szabad fotókon
ábrázolni a templomokban. Mert csak egy művész képes megragadni a
puszta lényeget. A kevesebb több. Olyannak kell lennie az
életünknek, mint amilyenek azok a gyönyörű ferences remeteségek.
Jaj, az az egyszerűség! Azokon a román stílusú kis folyosókon nincs
semmi. Esetleg egy fazék és abban egy muskátli. De az ragyog!
Ez lenne a szerzetesi aszketika alapja is?
– Egy priorissza így fogalmazott, amikor Lisieux-i Terézről esett
szó. „Amíg az apácák azért végeznek önmegtagadást, hogy tisztán
tudjanak szeretni, addig Teréz a szeretet aszkézisét végzi.” Mit
jelent ez a gyakorlatban? Például azt, hogy bizonyos esetekben
szeretetből nem szólok a másiknak, vagy éppen ellenkezőleg,
szeretetből szólok. Szeretetből ezt a falatot nem eszem meg, hagyom,
hogy te vedd el, mert nagyobb szükséged van rá, mint nekem. Ez az
egészséges aszkézis, amely nem csak a szerzetesek számára feladat.
Egy egyszerűbb, s ezáltal boldogabb életre kellene tanítani a
gyerekeket. Az aszkézis nem eszköz, hanem világnézet. Szent Ferenc
számára is az volt.
Nagy baj van a világban, de álszentség lenne
azt állítani, hogy az egyházban minden rendben. Robert Sarah
bíboros, akinek nemrég megjelent könyvét Ön fordította, megjegyzi,
hogy nemcsak a híveknek, a papoknak is meg kell térniük. Kemény
szavak ezek…
– Az egyház most mély hullámvölgyben van. Nem lehet tagadni, hogy
súlyos bajokkal küzdünk. Elég, ha csak azt említem, hogy Európa nagy
részében a katolikusok tetemes része a lélekvándorlásban hisz.
Szabad hinni benne, de egy keresztény túl van ezen. Maga Gandhi
mondta, hogy a hinduizmusban a lélekvándorlás tana a
legelviselhetetlenebb. Hallottam egy olyan német plébánosról is, aki
nem hisz az átváltoztatásban. Hatalmas zűrzavar van a fejekben. Én
mégis bizakodó vagyok. Azt tapasztalom, hogy nagy a kuszaság, mégis,
mintha több lenne az olyan hívő, illetve kereső, aki nem csak a
felszínre kíváncsi. Lehet, hogy kevesebb a templomba járó, de
magasabb lelki nívót tapasztalok, mint korábban. Itt Sümegen olyan
fiatalokat és öregeket ismerek, olyan Istenre szomjas, őszinte
embereket gyóntatok, hogy ki merem jelenteni, ez már maga a jövő.
Úgy látom, – és ez nem jóslás –, hogy az egyház ötven-száz év múlva
kétszeresen lesz vonzó. Hatalmas tömegek áradhatnak be az egyházba.
A társadalom egyre élhetetlenebb lesz, és aki ezt nem bírja már
elviselni, az meg kell, hogy lássa azokat, akik Krisztus szerint
élnek. Ez az a bizonyos vonzás, amelyről az imént beszéltem.
A példamutatáson túl mivel lehet megszólítani
az embereket?
– Nekünk, papoknak úgy kell prédikálnunk és tanúságot tennünk, hogy
azokat a gyökereket érjük el az emberek szívében, amelyekre majd
Krisztus építhet. Napjainkban éppen e gyökerek kiszaggatása folyik.
Az ember mélységes istenképiségét kezdték ki. Ezért is örülök annak,
amikor úgynevezett civil helyen beszélhetek az emberekhez, és nem a
templomban. Megesett, hogy egy ilyen alkalom után az est technikusa
szólított meg. Ő csak rögzítette az előadást, a munkáját végezte,
lehet, hogy önszántából el sem jött volna. Mégis, miután
meghallgatott, odalépett hozzám és megkérdezte: „Atya, hol lehet
magával négyszemközt beszélni?” Ezek a nagy dolgok, ez a
preevangelizáció. Ám ezt sosem szabad úgy tenni, hogy azt gondoljuk,
majd mi fölülről megmondjuk a tudatlanoknak, mi az igazság. Szent
János írja első levelében: „Nincs szükségetek arra, hogy bárki is
tanítson benneteket, ha bennetek van a kenet, a Szentlélek.” Amikor
beszélek és fölcsillan egy szempár, az azt jelenti, hogy ő is tudja
azt, amit mondok, csak eddig nem gondolt rá. Például gyakran idézem
Newman bíborost, aki a lelkiismeretről így beszélt: „Az valakinek a
hangja, az nem te vagy”. Gyakran megkérdezem a hallgatóságtól: „Mit
csinálsz, amikor csodálkozol? Nem imádkozol te véletlenül?” Olyat
tanítok az embereknek, amit tudnak. Azokat a mély rétegeket kell
érinteni, ahol a gyökerek vannak.
Az irgalmasság éve kezdődött el decemberben. Az irgalmasság
fogalmát, ahányan vagyunk, annyiféleképpen értelmezhetjük, s még az
sem biztos, hogy egyáltalán tudjuk, mit jelent. Kicsit régies,
kenetteljes szó ez.
Hogyan lehetne jól megvilágítani az értelmét?
– A megbocsátás világteremtő erő. Istennek a Szentháromságon belül
nem kell irgalmasnak lennie. Ott csak szeretet van. A teremtésben
van az irgalom. A teremtés már irgalom. Nem attól irgalmas az Isten,
hogy megbocsát nekünk, hiszen akkor tőlünk függne az irgalma. Ő maga
az irgalom. Irgalmában fogantattak a csillagvilágok. Megszánta, ami
nincs, és lett. Isten szeretete a világ iránti irgalom. Mi sem
értjük egészen ezt a fogalmat, csak lassan nyílik föl a szemünk. Ne
csodálkozzunk, ha a nem keresztények sem értik. A megbocsátás
mélysége csak Krisztus felé vezethet. Az irgalmasságot Istentől
tanuljuk. Jézus így szólt a tanítványokhoz: „Legyetek tehát
irgalmasok, amint a ti Atyátok is irgalmas” (Lk 6,36). Csak tőle
tanulhatjuk meg, miképp kell az ellenségnek megbocsátani. Isten a
személyünket szereti, és nem a tulajdonságainkat. Gyűlöli a bűnt, de
szereti a bűnöst. Csak az ő erejével tudjuk szétválasztani a bűnt
attól, aki elköveti. És mindig látnunk kell azt is, hogy aki nagy
fájdalmat okoz nekünk, ő van bajban, mivel ő van bűnben. Csak a
megbocsátással lép be a világba Isten országa. Pilinszky János
Pilátus című versének – amely Jézus Pilátushoz intézett monológja –
gyönyörű zárómondata ez: „Fölmentelek mindörökre.” A megbocsátás
átalakító erő, de ez nem erőszaktevés a másikon. Rajtam átmenő
isteni cselekvésnek kell lennie.
Említette beszélgetésünk elején a humort is.
Az is segíthet abban, hogy a másikat, önmagunkat irgalmasabban
szemléljük, és nem mellesleg az élet nehézségeit is könnyebben
viseljük…
– Ha egy nap nem nevetünk, vagy legalább egy héten egyszer, akkor
nagy baj van. Más szemlélni a mélységeket, és más nagyon szeretni a
szent felületet. Volt olyan fiatal novíciusunk, aki azt gondolta, a
kolostori élet azt jelenti, hogy állandóan teológiai kérdésekről
kell filozofálni. Egyszer kapáltunk lent a kertben, és akkor is
éppen valamilyen súlyos kérdést fejtegetett. Egy darabig hallgattam,
aztán nem bírtam tovább, és azt találtam mondani neki: „Hagyd már a
nyavalyába azt a teológiát! Ne fárassz, most kapálunk!” (Nevet.)
Hiszen olyan jó elvégezni egy munkát, és egyszerűen örülni annak,
hogy sikerült. Élni kell, ez a legfontosabb. És boldogan!
2016.01.10 html-2016/bb-uj-ember.htm C.158......