2015.06.06. html-2016/szarvas-interju.htm C.16135 - 136
Szarvas,
Körös Völgy
kiállításmegnyitóm alkalmából
- kicsit megfésülve
Váli Dezső festőművész
alkotásaiból nyílt kiállítás a szarvasi Tessedik Múzeumban.
Az egyik legjelentősebb kortárs magyar festőművész elmondta: egy
gondolkodásmódra felfűzött képsorozatot válogatott a szarvasi közönségnek,
hiszen ott mindig nagyobb a remény, hogy mivel összecsengenek, legalább egy
hang, egy emlék megmarad a tizenkét képből a szemlélőben.
NN.:
Nagy tisztelettel
köszöntöm Váli Dezső urat, az egyik leghíresebb kortárs festőművészünket, itt a
szarvasi Tessedik Sámuel Múzeumban, aki egy kiállítás
sorozaton belül mutatkozhat be a helyieknek.
Mivel érkezett a mai
nap során, mit lehet tudni a képeiről?
VD.:
Mit mondjak én magának
erről. Autóval érkeztem, idejöttek a képeim egy pár nappal korábban. Igyekeztem egy sorozatot, egy gondolkodásmódú képeket bemutatni. Így mindig
nagyobb a remény, hogy összecsengenek, és egy hang, marad meg ebből a tizenkét képből.
NN.:
A munkássága nem tegnap
kezdődött, már hosszú évekre nyúlik vissza. Miben másabb a XXI. században
önkifejezni, alkotni, mint pályája elején?
VD.:
Én a XX. században élek
még, öregember vagyok, öregedő, és általában a kultúra, az az évjárat természetes
egy ember számára, amibe beleszületett. Tehát én a múlt század közepén, Paul
Klee, Braque, Morandi világában élek és nem is
mernék zsűrizni mai fiatalokat, mert nagyon sok mindent nem értek belőle.
NN.:
Ha adna egy kis
instrukciót a képeihez, egy kis mögöttes látásmódot. Milyen az ön stílusa,
illetve mi ihleti, amikor ezek a képek születnek?
VD.:
Ihlet az van, valóban létezik, egy évben
mondjuk négyszer, a többi az mezei munkanap, hivatali munka.
Instrukció?! Ha nálam valaki a témánál megragad, akkor nem sokat kap,
hiszen egy székről, egy asztalról és egy ablakról nem sok újat lehet mondani. Tehát
e képek témájáknak semmiféle mélysége nincsen, ami hozzáadna az
ember szelleméhez vagy lelkéhez valamit. Úgy tudom magmról, a színekkel
mondok valami olyat, amit… mit mondok? Nem tudom, hogy mit mondok. Senki nem
tudja, de hogyha szerencsés, akkor
megborzong az
ember háta. Azt
szoktam mondani, hogy egy igazán jó mű, egy remekmű egy villámvillanás idejére megmutatja Isten
köpenye szegélyét. Egy igazán jó kép, még akkor is, ha egy lenge
öltözetű lányt mutat, mindig fölfelé mutat. Aki olyan, annak Isten felé, aki
nem olyan, annak pedig fölfelé, a jobbik énje, a legjobb felé.
NN.:
Hallottam a művészetet
már úgy definiálni, hogy az egy hasznos tudatmodósító, segít jobban megismerni
önmagunkat. Önnek mit jelent a művészet, ez a típusú önkifejezés, amit ma itt láthatunk?
VD.:
Ez nekem létformám, természetes elemem. Látom, amit Georges Braque 1936-ban a halálról gondolt, a túlélésről, a szerelemről. A kép segédeszköz az élethez és a halálhoz.
NN.:
Számos kiállítást
tudhat maga mögött, akár külföldön is. Másabb egy vidéki kisvárosban
bemutatkozni, mint a határon túl?
VD.:
Nem más. Nekem ez egy
munkafázis, amit igyekszem mindig tisztességes-gondosan megszervezni.
Nem a visszajelzésekből élek, nem azért festek, mert megdicsérnek. Még csak nem
is azért, mert megveszik a képeket, néha hat millióért. Azért festek, mert ezt
tudom, megszoktam. Így kelek fel reggel, így van rendben az életem.
NN.:
Hogyan kezdődött a
pályája? Hogyan jutott el odáig, hogy ilyen tehetséges, elismert festőművésszé
érett?
VD.:
A kezdet, az furcsa
volt, bár minden ember kezdete egy csoda. Én egy kedvetlen..., az életemmel nem
nagyon tudtam mit kezdeni…, nem akartam semmi lenni, így tizenhét éves koromban még pályaválasztási tanácsadóra
is elvittek, ahol megállapították, hogy kb. építésznek lennék való. Elkezdtem
egy fotóalbumba régi fotóimat beragasztani, s köréjük kis színes papírokat, hogy
érdekesebb legyen, és egy pillanatban elmaradt a fotó, és maradtak a színes
papírok. Fölfedeztem a kollázs technikát a magam számára. És evvel életemben
másodszor valamit nagyon megtaláltam, amit aztán teljes lendülettel és szívvel
elkezdtem csinálni. Egyszewr aztán mindezt anyácskám - ahogy ez már típusos történet,
a hátam mögött
- megmutatta egy festőművésznek, aki azt mondta, hogy ezt érdemes csinálni. És
evvel elindult. Nekem ez nem jó volt, hanem fontos. Tudtam
hogy mit, miért. Tudtam, hogy mit csináljak. Életem első megtalálása egyébként az
evezés volt, azt előbb, tizenhat éves koromban találtam meg, mint
ami a napoknak igazi értelme. Versenyeztem is két évig, csak aztán
a főiskola miatt persze azonnal abba kellett hagyni.
NN.:
Így hallva, illetve
látva önt, azt gondolom, hogy érdemes ellátogatni ide a helyi múzeumba. Még ha egy
kicsi jövőképet megosztana velünk. Munkálkodik-e most valamin? Mi a következő
lépcsőfok?
VD.:
A megnyitó után
megiszunk egy teát, és hazamegyünk, ez egy alapvető tervem, aztán indulok haza
Budapestre. Nincsenek terveim, fiatal koromban sem voltak. Egy marha
férfi, az a maga előtt levő tíz métert látja, azt a feladatot, amit éppen meg
kell oldani. Én ebben élek. ½ 10 - 10-kor elkezdek festeni, avval, hogy most festésidő van, és negyed kettőkor fogom az
ételhordót, a menzára lemenni az ebédért. Én ilyen paraméterek között élek.