2016.02.16. 17h       html-2016/tatabanya-beszelgetes.htm       C.15744 -759


UFO
– Nyitott rezervátum
az Új Forrás folyóirat szerkesztőségi estje
Pódiumbeszélgetés: "Szerzetes vagy művész?"
vendég: Váli Dezső Munkácsy-díjas festőművész
helyszín: A Vértes Agorája, Tatabánya, Kortárs Galéria - a Váli-kiállítás helyszíne
Kérdez a lap főszerkesztője, Jász Attila

 

J.:

Elkezdenénk a beszélgetést. Adok egy mikrofont. Kedves vendégem Váli Dezső. Az lehet, hogy bemelegítésképpen megkérdjelek, hogy olvass valamit a verseskönyvből?

VD:

Lehet. Még költő-pózban zavarban vagyok azért kicsit.

J.:

Ennek örülök, mert ebből biztos valami jó fog kisülni.

VD:

Miért?

J.:

Mert szerintem pont azért jók a versek, mert nagyon izgalmasak és eredetiek és olyan pozícióból írod, ami nem egy költői pátoszból születik, hogy te azt gondolod magadról, hogy te egy költő vagy, és akkor te majd megmutatod és elmondod a világnak, hogy hogyan kell költőien látni, hanem neked eleve van egy látásmódod és ez meg egy, ahogy írod is, versnapló. Tulajdonképpen dokumentálod, nyilván szelektálva… ezt majd megbeszéljük.

Az első kérdés, hogy hogyan születtek a versek?

VD:

Nem írtam verseket soha. Lényegében. Naplót írtam. Gyerekkoromtól kezdve, főleg azért, mert nem volt apám, meghalt a  II. Világháborúban. Amikor felnőtt, értelmes férfival kellett valamit megbeszélni, akkor… van egy ilyen emlékem, hogy autóstoppal lementem Győrbe egy bencés pap barátomhoz, hogy megbeszéljük az első fiatalkori bűneim problémáját, kitettem egy papírt meg egy ceruzát az asztalra, nézte is… Mondom: mert a felét el fogom felejteni annak, amit mond, az izgalomtól. A mai napig, ha orvos hosszabb dolgot mond, akkor ott leírom. Elfelejtem. A napló erre volt való, és mivel továbbra se volt édesapám, hogyha valamilyen problémával küszködtem, azt elkezdtem leírni. Aki ír, az tudja, hogy az ember a saját szövegét szeretné tisztítani nemcsak formailag, hanem gondolatilag is…, végül addig írtam egy szöveget, amíg meg nem értettem, hogy mi a lényege, vagyis mi a bajom. Akkor már a következő lépés könnyebb volt, hogy merre induljak el. A naplóm egész egyszerűen erre volt való. Versnek nevezett szövegek úgy születtek, hogy amikor a lendület tovább vitt, tovább tömörítettem, és a tömörítésnek egy szintje után ezt egy blog-olvasóm kinevezte verseknek, ill. hazudok, mert én is annak tekintettem, mert külön fejezetben vannak a honlapomon. Tehát tavaly tavasszal írt egy levelet az egyik olvasóm, hogy szerinte ezeket ki kéne adni. Furcsa ötlet volt, már mindenfélét, fotóimat, grafikáimat kiadták, de verseimet nem. Őszre megszerkesztette a kötetet - komoly szakértő -, elmondta, hogy kéne, mekkora méretben, kinél kérjek ösztöndíjat satöbbi. A kiadónak, aki a korábbi dolgaimat is kiadta, megmutattam. Átnézte, azt mondta, jó. Úgyhogy aztán megcsinálták.

J.:

És hogy érzed most magad, mint fiatal költő? Megjelent az első verses könyved.

VD:

Igen, igen. Sehogy. Zavartan érzem magam, pláne, ha el tudott volna jönni Tandori, meg se mertem volna szólalni, ő egy nagy ember, én pedig… ezt a köpenyt a mai napig nem tudom igazán felvenni. Kérdeztem is értelmes barátaimat, túllépve a protokollszövegen, érdemes volt ezt megcsinálni? - Te, azért volt értelme ennek, mert ez egy új réteg belőled, hogy érzelmes ember vagy.,, ez nem derül ki másutt. Ez a bukdácsoló ember, ami az egész fiatalságom volt, önmagammal küszködő ember, ez így kiegészíti a képeim történetét.

J.:

Ez így függ össze a problémákkal, amit mondtál, hogy addig írtad, amíg a problémákat ki nem élesítetted…

VD:

Ezeknek egy jó része nyafogás, persze. Tehát problémaföltárás, megjelenítés a magam számára. Az ember a hazugságaiból, önhazugságaiból nagyon nehezen tud kivergődni. A leírás ebben segít. Erre kedves példám, hogy Kata kérte, hogy hozzak 3 kg krumplit, és hazahoztam egy zacskóban, s rögtön beöntöttem a krumpliskosárba. Utána egy jó érzés töltött el, hogy milyen rendes vagyok, hogy azonnal még ezt a befejező műveletet is megcsináltam. Mentem kifele a konyhából, és rájöttem, hogy egy túró. Ronda volt a barna papír, az zavart. Az ember így él, mindnyájan így élünk, vigyázat. Szóval én olyan önhazugságokban buckázom a mai napig, pedig ebben már nagy gyakorlatom van. A másik ilyen aranyos dolog az önsajnálat, de az most nem tartozik ide…

J.:

Igen, ehhez jó műfajt választottál, mert a versben nagyon jól áll a nyafogás. A költők általában, még a legnagyobbak is nyafognak. Te viszont reflektálsz. Te ezt pontosan tudod, észreveszed, hogy most esetleg valamivel érzelmesebb dolgot árultál el, és vagy zárójelben, vagy valahogy megjelenik egy reflexió, amiből pontosan, penge élesen lehet tudni, hogy te ezt észrevetted és tudod.

VD:

Ez persze részben gyávaság, vagy félelem, hogy egy fokon túl nem merem vállalni az érzelmességet, mert attól félek, hogy önsajnálatba átcsúszom, vagy hazugságba. Tehát az önkontroll, az is gyávaság.

J.:

Amiről beszélünk, a legelső vers, a 66-os, ha jól emlékszem…

VD:

Igen, ami a kötetben. Mert „Részeg Miska odakünn, a kocsmából hazagyün – ez a versem még nincs benne, ezt hét-nyolcévesen írtam. (kuncogás)

J.:

Nem hoztál magaddal a meg nem jelent versekből?

VD:

Minden itt van, mert minden írásom megvan a tableten is, de azt most nem keressük elő.

J.:

Nekem van egy kedvencem a koraiakból, a „rég vártam halálodat”, egy ilyen nagyon…

VD:

Giccs. Giccs ugye?

J.:

Kis egyszerű valami. Te giccsnek hívod, mert szigorú vagy magadhoz, de nekem nagyon tetszett.

VD:

Most az a vicc, hogy elfogadtam, a franc egye meg. Szóval engedtem, hogy belekerüljön...

J.:

Jó, hogy elfogadtad.

VD:

Azt nem hivatalom megítélni. Tulajdonképpen az az érdekes, hogy elfogadtam, hogy érzelmes vagyok, hogy gyenge vagyok, hogy vágyódom, és hogy ezen nem tudok öt percig, egy évig, vagy egy életen át túllépni.

J.:

Nekem jellemző arra, hogy milyen lehetsz, mint festő, mint ember. Ha fölolvasod a verset, akkor kiderül, hogy miről beszélünk, hogy egy teásbögréről van szó.

VD:

Egy teásbögréről. Megpróbálom fölolvasni, verset nyilvánosan még életemben nem olvastam föl. Nagyon tetszik nekem ez a helyzet.
 

„tulajdonképp rég vártam halálodat,

kis teásibrik,

hisz sok ideje - azóta - élsz együtt velem.

mégis, most, kicsit hirtelen

 

talán le kellett volna dobjalak

azután;                     -- igen.

az ember el is felejti lassan --

és téged sem lehet éppé tenni már.

 

nem lehet éppé tenni, tudom

de itt hagylak még, az asztalomon”

 

Egész jól olvastam, nem?

J.:

Jól olvastál, igen. Ugyan nem tapsolt a közönség, de azért, mert megilletődött.

VD:

Isten ments’. Majd a végén, amikor kimentem.

J.:

Egy picit most vissza kéne eveznünk a dolgok elejére…

VD:

Voltam evezős, versenyevezős.

J.:

Tudom, azért mondtam, olvastam, igen, igen. Csomó minden kiderül egyébként a versekből az életedből, azért jó, hogy napló is egyben, tehát…

VD:

Tényleg az. Egy vetülete.

J.:

Igen, igen. Attól elmúlik az a pátosz. Hogy a naplószerűséget is benne hagyod, szemben azzal, amit mondasz, hogy a gyávaság, ami motivált, akkor ezek az igazi esszenciális dolgai ennek a könyvnek. Lehet tudni ebből, hogy te nem gondolod magad költőnek…

VD:

Hát nem.

J.:

merthogy festő vagy.

VD:

Festő vagyok, festő vagyok.

J.:

Ez is egy kérdés, hogy te tulajdonképpen minek gondolod magad, belsőépítész diplomád is van, nagyon sok mindent csináltál…

VD:

Én legfőképpen antikváriumos eladó vagyok – vizsgázott. Érettségi után csináltam, akkor ez még nem volt szakma, hanem csak egy tanfolyam. A Váci utcai antikváriumban tanoncként én voltam a német könyvek felelőse, mert valamelyest tudtam németül.

J.:

Testhezálló volt számodra.

VD:

Nem, nem, de mindenesetre fél 10-kor kellett kezdeni, ami sokkal jobb volt, mint előző évben, a nyomdában, oda reggel 6-ra kellett menni. Az akkor még nagyon szokatlan volt. Oldalamon egy faládával fél 7-kor kiküldtek a Nagyvásárcsarnokba, hogy 15 dkg párizsit, fél kg kenyeret, két szelet kenyeret. Lókolbász. Sőt, szafaládé, nem tudtam mi az, eddig mindig elém tették az ételt. Nagyon rossz bevásárló voltam.

J.:

Belejátszott az, hogy amikor aztán diplomáztál belsőépítészként, akkor pl. antikváriumot is terveztél.

VD:

Az véletlen. Igen, a Ferenciek terén, azt hiszem, hogy azok a kék födémgerendák megvannak még, amiket én raktam oda. [az a hanglemez bolt] Ezeket átépítik tízévenként. Öreg belsőépítész kollégáimmal épp volt három év után ismét egy találkozó, és – bár helytelen - panaszkodnak, hogy minden  munkájukat elrombolták. Tízévenként a tereket átépítik, új bútorok, életművüknek nagy része csak fotón van meg. Gyönyörű szakma egyébként.

J.:

Nagy sajnálatomra az Írók Boltja melletti hanglemezboltot is megszüntették.

VD:

Megvan az, csak persze.... Joggal voltam büszke arra a tervezésre, mert kitaláltam azt…, észrevettem, hogy a kották, amiket zárt helyen fektetve kall tárolni, hogy ne porosodjanak, és az akkori hanglemezborítók, amik gyönyörűen voltak grafikázva, hogy ezek mérete összehozható, azt hiszem egy-két centi különbséggel. Úgyhogy megcsináltam, hogy zárt rekeszben a kották, bukóajtóval fedve, amin plexi alatt egy hanglemezborító. Az egész üzlethelység ki volt tapétázva hanglemezborítókkal. Annyira jó ötletnek tartottam, hogy nem mertem senkinek megmondani, és nem is tudták, csak az asztalos részletrajzokon szerepeltettem, úgyhogy senki nem vette észre. Féltem, hogy belekötnek. Szép lett. Pár év múlva láttam Párizsban egy ilyet, kitapétázva egy bolt belül lemezborítókkal. Azóta ez a világ megszűnt.

J.:

Sajnos.

VD:

Nem sajnos, mert

J.:

A hanglemezek is…

VD:

A hanglemezek, persze… feleségemet most tudtam rávenni, hogy 150 lemezünket tegyük ki a első emeleti ablakba, a lépcsőházi folyosóra, ott van a háznak a cserepultja. Anonim. Mindenfélét… múltkor egy állólámpát tettem ki.

J.:

Meg a távcsövet…

VD:

A távcsövemet is kitettem, igen. Nem kellett, mert lebontották szemközt a minisztériumot, és megszoktam, a látvánnyal amúgy nem foglalkozom tovább, az építkezést néztem intenzíven, ahogy marják szét a házat.

J.:

Hogyan lett belőled festő? Antikvárius eladó, belsőépítész, csomó mindennel foglalkoztál, nyomdász voltál… Ugye itt vannak körülöttünk a képeid… Arról is fogunk beszélni, hogy miért műtermeket festesz.
VD:

Jó. Én semmi nem akartam lenni, nem voltam jókedvű gyerek. Nem láttam semmit magam előtt, és nem vágyódtam semmire. Élni kell, mert ez a feladat. Nagyon utáltam az egész iskolát, meg mindent. Az evezés volt az első, 16 éves koromban, ahol valamennyire embernek éreztem magam. Illteve 56-ban, tizennégy évesen enciklopédiát írtam édesanyám írógépén, ahhoz hozzáengedett, az 56-os szünetben. Egy világenciklopédiát, geológiai lexikon is volt benne. A festés úgy kezdődött - nem tudom ennek itt mi a haszna elmondani, talán annyi, hogy nagyon figyelni kell egy gyerekre. Merthogy mi robban föl a kezében. Anyácskámtól '58 karácsonyára kaptam egy üres fekete fotóalbumot, merthogy akkor már fotóztam.  Fotókat raktam bele, meg emlékeket. Jellegzetes módon azt írtam címnek az első oldalra fehér ceruzával, hogy „mégis szép az élet?!” Szóval nem voltam egy boldog srác. Fotókat és emlékeket tettem bele. Egyebek mellett, dublóban, kétpárevezősben országos bajnokságon másodikak voltunk, mi voltunk a kis srácok, és az egyetlen az egyesületben, akik ott eredményt értek el, úgyhogy kaptunk egy üveg pezsgőt. Annak a címkéjét beragasztottam, mert akkor én ugye ember vagyok, sőt, nagy ember, hogyha én nyertem nekik, a nagyoknak. Ilyesmiket, meg fotókat. A fotók köré aztán, hogy érdekesebb legyen, színes papírból kis formákat.  Egyszer az egyik oldalnál elmaradt a fotó, és maradt a három-négy színes forma, fölülről két suhanó forma zuhan lefelé, lent meg egy cakkos papírcsík, egy város sziluettje; és aláírtam fehér ceruzával, hogy „légitámadás”. Aztán másnap csináltam egyet a Móricz Zsigmond körtér látványáról, az ötödik emeletről néztem gyerekkorom óta. Az speciel olyan munka lett, hogy ma is kiállítanám. Aztán csöndben elkezdtem ezt nagy tempóban csinálni, valami aminek van értelme. Utána ez már a típusos történet, hogy anyám a hátam mögött elvitte egy rajztanárhoz, aki azt mondta, és aztán, és aztán… egészen a Képzőművészeti Főiskola felé… dehogyis. Akkor még pályaválasztási tanácsadó, megvizsgáltak, és azt mondták, hogy egyforma a mérnöki és a humán képességem, ennek egy szakmája van, az építészet. Akkor építészetire… stb. Így indult.

A belsőépítészet szakra én már úgy mentem, megvan ma is a naplómban - ilyenformán fönn van az interneten, a honlapomon, ott az egész naplóm, leírtam, hiteles, 1962: én most belsőépítész leszek, a festést beteszem ruhatárba, és annyi a munkám, vigyázni, hogy el ne veszítsem a ruhatári jegyet, el ne veszítsem öt évig. Egyébként elvesztettem két évre, mert szerelmes lettem és a belsőépítészetbe is szerelmes lettem. Aztán kilábaltam nagyon keservesen abból a szerelemből és a belsőépítészetet pedig tudtam, hogy el fogom hagyni.

J.:

Azért végigcsináltad?

VD:

Abszolúte. Kelet-Ázsia Múzeumot terveztem diplomamunkámra a Városligetbe, a föld alá. Milyen iskola volt? Nagyszerű. Ötödévben is a szomszéd asztalnál, vagyi mellettem ült a szerelmem, de akkor már elbúcsúztunk egymástól, mind a kettőnknek fájdalmas volt. Akkor az építész tanári kar egy értekezleten úgy döntött, hogy a Válinak, miután mellette ül a volt párja, nem kell bejárnia diplomaévben. Járjon be csak a konzultációkra. Úgyhogy ebédelni mentem be. És délelőttönként elkezdtem festeni. Marha rossz dolgokat, nagy fegyelemből. Hogy akármilyen rossz, nekem most festeni kell. Ez így indult, innét lineárisa történet…

J.:

És volt összefüggés a között, hogy te belsőépítésznek tanultál, és egy idő után a műtermek fogtak meg, és a saját műtermedet kezdted festeni és a mai napig…

VD:

Ezt sose kérdezték meg, ezen sose gondolkoztam. Kétségkívül. A zsidó temetőkkel tudtam a kapcsolatot, tudniillik arra annyira rákérdeztek, hogy hiszen nem vagyok zsidó, vagy szaktörténész, hogy ez mi… Azt utólag végig kellett gondolnom. A zsidó temetőket, hogy annyira megszerettem, az egyik fő effektusa, hogy nagyon érzékeny voltam, és nyilván nemcsak a tanultságom miatt, hanem az alkatom miatt is, azokra a mikró-terekre, amik egy klasszikus zsidó temetőt jellemeznek. A kövek által közrefogott kis titkos zugok, terek… ott van a halál, ott van az egyedüllét, a csönd, ott van az Isten, ott van a végtelen…, annak ereje van. A zsidó temetőket festettem három és fél évig…

J.:

Melyik zsidó temető volt, ami megfogott, az első, amit láttál? Ami beindított…

VD:

Volt egy kiállításunk Bukarestben, négyünknek. Utána megkérdezték, hogy az elvtársak a következő napokban mit szeretnének megnézni, adunk egy Mercedes mikrobuszt. És rettentő hálásak voltak, hogy nem Erdélyt kértük, hanem a bukovinai kolostorvidéket. Két falu között szóltam a sofőrnek, hogy álljon meg, leszállok pisilni. Leszálltam. Előttem egy olyan zsidó temető volt…, az 1982/38/04-es fotóm látványa – Gura Humorului falu - azt hiszem, a mai napig legjobban azt szeretem. Vannak az embernek visszahozhatatlanul nagyon erős élményei, amik ütnek, vagy robbannak. Az olyan volt. Istennek legyen hála, nem volt nálam fényképezőgép. Tudtam, hogy akkor vissza fogok jönni. Aztán iszonyú bonyolultan megszerveztem, hogy ez létrejöjjön, elkezdtem járni a Balázs Béla Filmstúdióba, mint kezdő amatőr filmes. Sok amatőr fiatal, néztem a vetítéseiket. Becsületesen jártam vagy fél évig, és utána pofátlanul beadtam egy forgatókönyvet, hogy a Suceava környéki zsidó temetőkről akarok egy nyolcperces filmet csinálni. Amire természetesen kiröhögtek

J.:

nem csodálom.

VD:

- volna – de a Kende János barátom adta a nevét, hogy ő lesz az operatőr. Azonnal adtak harmincezer forint előforgatási díjat. Abból a Kendével lementünk egy hétre fotózni.

J.:

Film az meglett?

VD:

Dehogy, az nem volt cél. Egy hétig fotóztunk, oda nagy gépet vittem. A határon nagyon eldugtam a 20 tekercset, a határőr megtalálta a csomagtartóban, és kezdett a légkör felforrósodni, 1982, ezt nem nagyon szerették. Tudod mi mentett meg? Volt a csomagtartóban eredeti kartondobozban két nagyformátumú Sweet Bukovina album. Ja, hogy ezek turisták!, és átengedtek.

A zsidó – bocsánat, kitértem  – temetőket összesen három és fél évig festettem, akkor csak azt csináltam, kb. 160-at, a felét fölfűrészeltem, mert gyenge volt, tehát maradt 80. A vége felé láttam, gyengültek a képek, akkor ezt abba kell hagyni. És körülnéztem a műteremben - műteremfotóim is voltak -, és akkor egyet lefestettem. És nagyon beütött. Ugyanaz történt, mint a zsidó temetőknél, nagyon megfogott a téma. Hogy ezek a motívumok nagyon sokféleképpen fölhasználhatók, mint a märklinjáték elemek, univerzálisak. Ezek a témájukban unalmas képek, formák csak olcsó ürügyek ahhoz, hogy színeket, ritmusokat csináljak.

J.:

És neked miért nyilvánvaló, hogy majdnem mindig a saját műtermedet fested, tehát nem a forma az, ami...

VD:

Mindig. 27 éve.

J.:

mert akkor nyilván te is megtehetted volna…

VD:

A téma. Annak idején volt egy lapozható katalógusom összes képeimről, repró-fotóimmal, aztán egy délelőtt ránéztem, és az egészet kidobtam. Tudniillik fekete-fehérben az én képeim nullák. Én a színeimmel mondok el mindent. Az nem információ, hogy egy szobában van egy szék, meg egy ablak, mert körülbelül ennyit mondok, mármint témát. Egy zsidó temetőnél más a helyzet. Volt olyan, hogy avval jött valaki, hogy tudja, én zsidó vagyok, a hitemet nem tartom, a képek nagyon nem is érdekelnek, de az édesanyám lágerben halt meg, és annak az emlékére én szeretnék a falamon egy ilyen képet. Ez hiteles. Ez a réteg a műterem-témánál hiányzik. Illetve most már ráaggattak ilyeneket, hogy szerzetesi szoba, meg börtön, ez már az újságírói ráadás, ezek bizonyos fokig önkényesek. 

J.:

Említed a szerzetesi szobát… nem lehet, hogy az visszafelé működik, hogy a naplóidból, blogodból tudható, hogy tulajdonképpen szerzetesi módon élsz. Nem lehet, hogy visszafelé van a dolog, hogy rád aggatták, hogy aki ennyire beosztja az idejét, az olyan, mint egy szerzetes? Majdnem ugyanúgy, csak nem kolostorban, hanem lakásban, és eljársz a templomba, nem helyben van a templom. Nem lehet, hogy ez az egész nem a szobából fakad az, hogy ez cella, hanem ez a te életmódod…

VD:

Persze, összekötik. Te, valahol van ennek átjárása csakugyan… azon a szinten, hogy szeretem a keveset. A 82-es műcsarnoki kiállításom katalógusában írtam, hogy a sokkal nem tudok mit kezdeni. Mindig a legtöbb az egy. Nem tudok mit kezdeni a sokkal. Gyáva is vagyok hozzá. Egyébként se szeretem semmiben…, nem szeretem a sok impulzust, a sok információt. Nincs rá szükségem, nem tartom helyesnek befogadni.

J.:

Ez szerintem miből fakad? A lényedből, ahogy élsz?

VD:

Erre azt szoktam gondolni, hogy életgyávaság. Hogy keveset tudok földolgozni. Tényleg. Az uszodából hazajövet, vagy odamenet, odafelé futok, egy percre bemegyek a templomba, futok tovább, aztán visszafelé villamossal, és otthon vagyok. Délben megyek le legközelebb utcára az ételhordóval ebédért, és egyébként otthon élek. Nem nézek televíziót, nem járok színházba, nem nézek mozit. Nem követendő. A televízió nagyon jó dolog, csak nem nekem. Nekem kevés kell, és evvel együtt és így olyan fokon gazdag az életem, hogy alig viselem el. Egyébként ez a naplómból látszik. Visszaolvasva kiderült, hogy 55 évig hazudtam magamnak, hogy én azt hittem, hogy egy szomorú ember vagyok, aki csak elviseli, eltűri az életet. Tudod mi az a rafting?

J.:

Igen.

VD:

A hegyi-patak kajakozás, ahol emberre fönt a hegy tetején rátesznek egy bukósisakot, bekötik egy kajakba és elengedik, és attól kezdve egyetlen feladata van – túlélni, hogy rohannak vele szembe a sziklák. Én ezt a hasonlatot használtam a saját életemre.

J.:

És mire jöttél rá?

VD:

Arra jöttem rá visszaolvasva a naplómat, hogy hazugság, illetve, hogy nem igaz, egy jó szándékú, buta hazugság. Tele van az életem, de úgy, hogy naponta öt boldog pillanattal. Rengeteg élmény ér, ebből rengeteg nagyon szép, és hogy végtelenül gazdag vagyok.

J.:

Egy kedvenc példámat idéztem volna, Pilinszkyt. Aki ugye szintén nagyon kevésből dolgozik. Azt mondja, hogy nagyon szegényes a nyelve, … hogy minimális szókinccsel dolgozik…, és közben…

VD:

hát ez manírmondata volt. Önhazugság. Nagyon gazdag a háttere.

J.:

Jól csinálta.

VD:

Nagyon jól.

J.:

Ahogy te is, Pilinszky is befelé írta meg a dolgokat. Ha az ember kiszűri a külvilágot, nem? Te is ezt csináltad. Lecsiszoltad ugye, ez is egy ilyen gesztus, lecsiszoltad a műtermed ablak üvegeit.

VD:

Azt a mai napig nem értem, de szintén erre utal, valóban. Még nem is festőként. Főiskolás voltam még, és nagyon szép volt a látvány a körtéren az ötödik emeleti ablakomból, az egész Gellérthegy, és tán harmadéves koromban pauszpapírral letakartam az egészet. Tulajdonképpen nem tudom, pszichológusnak kéne kibányászni, hogy miért, de ott elkezdődött, hogy az a látvány számomra sok. A papírra két 1x1 centis ablakot vágtam, az egyiket magasan, és fölé írtam, hogy „várható időjárás”, ott a felhőkre láttam. Eggyel lejjebb pedig, hogy „pontos idő”, mert a Móricz Zsigmond körtéri órára… Ezt az ablak-eltakarást mai napig tartom.

Megkaptam Buda egyik legjobb műtermét, nagyon nehezen, mert belsőépítész diplomával, rettentően nem akarta odaadni nekem a minisztérium, nem csodálom. Csak sajnos jogosult voltam, mint művészeti alaptag. Írtam a miniszternek, hogy ígérem, hogy jó festő leszek. Muszáj volt nekik megadni, beköltöztünk, és hét évig nem éreztem magam jól benne, amit nagyon szégyelltem, de tény volt. Akkor lesmirgliztem az ablakokat, hogy ne lássak ki, és abban a pillanatban jó lett a szoba. Szemközt a minisztérium…, nem az bántott, hogy ők látnak, hanem az kellett, hogy én ne lássak ki sehova. Most, hogy lebontották a minisztériumot, egy ablakot kicseréltem sima üvegre, hogy új élet kezdődik, néztem a bontást, megszámoltam négy templomtornyot, öt hegyet, ámulatosan szép volt. Egy hétig bírtam, letakartam. Passz.

J.:

A képeket nézve pontosan érthető, hogy miért csináltad. Én nem tudnám megmagyarázni, de egy olyan világot teremtesz meg, amibe abszolút belefér az, hogy a festő lecsiszolja az üveget, és egy opálos valamilyen világban…

VD:

Az opál az stimmel, de amúgy ezek a bútorok nem is léteznek, a festőállványt kivéve. Fejből le tudok rajzolni egy széket, igaz, kissé ferdén áll…

J.:

Variálsz egyébként? Eljártál művésztelepekre.

VD:

Alkotóházba, művésztelepen ritkán voltam.

J.:

Ott mit festettél?

VD:

Ugyanezt. Ha a Keleti pályaudvaron kéne az üvegtető alatt festeni, akkor is ugyanezt csinálnám.

J.:

Az alkotóházban is az otthoni műtermet festetted?

VD:

Ez nem otthoni műterem. Az ablak osztását elloptam, meg az ágyam lábvastagságát - ez a két elem… Azt lefűrészeltem, mert fiatalon túl magasnak találtam az ágyat, aztán öregedve az uszodában kollegát kérdeztem, hogy lehet cső lábat meghosszabbítani, hegesztéssel? Azt mondja: te marha, húzz rá egy vastagabb csövet, ami hosszabb. Megcsináltam, így is karcsú. Így is van a képeken, egy ágy vastag lábakkal rajzolva nem lenne szép. Próbáltam egyszer állólámpát, gazdagítani az eszköztáramat, hát röhögnöm kellett. Tudniillik a tárgyaim a képeken már földöntúliak – bocsánat. Ez nem evilági történet. De például egy állólámpát nem tudtam absztrahálni, nagyon hamar eltűnt a képből.

J.:

És Szüts Miklós mit szólt, amikor az asztalát lerajzoltad és nagyon hasonló lett… ugye ezt ő csinálta nagyon sokáig…

VD:

Várjunk csak! 91-ben rajzolt asztalokat, én pedig 87-ben kezdtem a műteremtémát.  '80-tól járok ugyanabba az alkotóházba, Kecskemétre, március elsején, reggel 9 órától…;  meghívtam Miklóst, és vagy 20 évig jött velem a szomszéd műterembe. Ő ott sokfélét,  lakótelepet is festett, abból nagyon szép egy-két képe, de festett egy rövid ideig asztalt is egy borosüveggel, azt szeretem tőle a legjobban. Most nekem véletlenül, fene tudja miért, egy ilyen üveg került egy asztalra, ez visszacsengett az ő 1990-es képeire…

J.:

akkor ez nem az ő asztala, csak róla nevezted el.

VD:

A mi barátságunk…, mi nem búcsúztunk el egymástól, de nem találkozunk már, megvolt. Nagyon is használjuk egymás gondolatait, de nem érintkezünk, most már tíz éve. Ő Párizsba, Provence-ba jár alkotóházba, én pedig az ötös műterembe járok továbbra is Kecskemétre harminc-valahány éve. Ez  a képem -  Szüts műterme 1990-ben - egy kicsit tréfás tisztelgés előtte.

J.:

Én meg voltam győződve - ismerem a képeit -, hogy tényleg az ő asztala. Ugyanúgy kis üveggel rajta.

VD:

Neki igen. Nekem nem szokott ilyen üvegem lenni, mert nem iszom, nem emlékszem, hogy miért jutott ez eszembe.

J.:

Teás bögrédet nem akartad odafesteni.

VD:

Van arról egy nagyon jó fotóm, üres asztal, aminek a legsarkán a piros, fehérpöttyös bögrém… az egész üres felületet megoldja.

J.:

Gyakran előfordul a naplódban, a verseidben is a „rend” szó. Nyilván ez nagyon fontos az életedben.

VD:

Persze, nagyon fontos. Két ágú is, legalább. Az egyik az, hogy  németes alkat vagyok és szeretek strukturálni, és aztán azon belül gondolkodni. Mondjuk, én mosogatok negyven éve, én mosogatok legjobban a családban. Ellenpróba nincs. Természetes, hogy először méret és típus szerint rendezem az edényeket, amikor ez megvan, már kezdem jól érezni magam. Akkor már otthon vagyok a témában. Szeretek is rendet csinálni. Gyerekkoromban volt pár térképem, amikor tizenkét darab lett, csináltam hozzá egy katalógust. Szóval ez alkat. A másik, hogy úgy hiszem, ez életgyávaság is, hogy egy koordinátarendszer védjem engem mindenkor, lássam át életem egy-egy mezejét a helyén.
Elfelejtettem a kérdés első felét.

J.:

Pont azt akartam kérdezni, hogy jó ideje dokumentálod, amit csinálsz. Ez is ebből fakad?

VD:

Mindent dokumentálok, melyikre gondolsz?

J.:

Egyrészt a fotóidat, a képeidet, hogy mikor festetted, akkor azt lefotóztad, tulajdonképpen archiválod.

VD:

Az egész honlapom ezért készült, elsősorban opuszjegyzék. Én evvel egy centvel nem leszek jobb festő, de amit valaha csináltam, ha kell, akkor megtalálható, használható, lehet tudni, hogy hol van. Ezt golyóstollal írtam fiatal koromtól egy füzetbe, ilyen tekintetben mindig fontosnak vettem magam, szóval észbe vettem, hogy ha ezt véletlen leöntöm teával… szóval egyetlen példány. Akkor lexeroxáltam, és odaadtam a Nemzeti Galéria Adattárának; nagyon örültek neki. Természetesen ez másnapra elavult. Amikor a jó Isten kitalálta nekem az internetet, akkor ezt az adatbázist megcsináltuk hat év munkával. A többi része a honlapnak csak játék. A blog is csak játékból került rá, az írásmániám, ami pontosabban gondolkodásmánia…; hab a tortán. Az egésznek egyetlen lényege: megvan képeim naprakész adattára, opuszjegyzéke.

J.:

Ez tudatos dolog volt. Te ezt fiatalon kitaláltad, hogy archiválod ezeket, nem bízod a véletlenre, ahogy a régi időkben előfordult, hogy több száz év eltelik, mire előbukkan egy festmény. Lefotózd őket, és utána jött az internet?

VD:

Az önbizalmammal nagyon sokat kínlódtam az elején, nem tudom, ez mégiscsak önbizalom, itt halálosan komolyan kezeltem magam, kezdettől. Az első években láttam egy festőnél, hogy a képeit beszámozza a hátán; azonnal átvettem és visszamenően is mindet megcsináltam, és mindezt le is írtam. Ez jó, meg szeretem is csinálni. Mellékesen minden évben leírtam, hogy kezdve negyvenöt kép, abból megmaradt huszonkettő, a többit kidobtam…

J.:

Akkor mi van, ha beszámoztál egy képet, de utólag úgy döntöttél, hogy elfűrészeled. Megmarad a száma?

VD:

Minden rendben van. Minden adata megmarad, kivéve a kép, mert az láthatatlan, azt törlöm a gépből. Annak idején a diapozitívjait is megsemmisítettem. Az utóbbi években viszont gyakran félig kész képemet fölteszem a honlapra játékból; ez érdekli is az embereket. És kiderült, van, aki mindegyiket kiprinteli, úgyhogy nem létező képeim is léteznek ilyenformán.

J.:

Nem akartad, hogy legalább fotón vagy dián megmaradjon?

VD:

Erre van egy önérzetes mondatom, hogy nem önmagamat akarom átadni az utókornak, hanem csak a legjobb gondolataimat. Amit én megsemmisítek, azt minek nézze az utókor?

J.:

Mi van, ha utólag másképp látod? Tehát tíz-húsz év múlva? Nem tudom, hogy ilyen előfordult-e?
VD:

Jogos a kérdés. Két anekdota ehhez. Az egyik az, hogy volt, hogy százöt képet kidobtam egy turnusban. Egyébként ez ihlet kérdése. Kegyelmi pillanat, mikor az ember rájön, hogy ezek rosszak és ezt hirtelen világosan látja. Azokat fölfűrészeltem, de a diapozitívjeit elfelejtettem kidobni. Gondosan beszámozva azok is megvoltak. Volt, amikor fölvittem a Svábhegyre, hogy tiszta levegőn zárjam le a dobozt, hogy az utókornak… Fél év múlva eszembe jutott, elővettem a százöt diapozitívet, na, nézzük meg. A százötből kettőnél szívtam a fogamat, hogy ez tévedés volt. Azt mondtam, hogy ez rendben van, a selejtezés selejtje, ez jó arány. Később aztán ezt még egyszer tudatosan újból megcsináltam. Elég stabil az ízlésem, hogy is mondjam.

A másik anekdota, hogy most egy gyűjtőm megvett egy galériából egy zsidótemető képet három és fél millióért - amit nem láttam harminc éve -, avval a feltétellel, ha vállalom, hogy szomorúbbra festem. Annyira abszurd ötlet volt, hogy megtetszett, mondtam, jó. Szerintem sikerült…, Nagyon haragos leveleket kaptam ez ügyben, hogy mért csinálok ilyet. - a honlapomon, a VÁLINEWS-ban megírtam a történetet - a legelegánsabb letorkollás egy szakembertől jött, hogy „ilyenkor egy művészettörténész csuklik egyet”. Azt írták, hogyan mersz egy harminc évvel ezelőtti munkádhoz hozzányúlni. (Egyébként, ha nem sikerült volna, egy harminc éves képről minden újat le lehetne mosni.)

Meg egyébként miért ne csináljam meg?! A történet folytatódott, mert egy értő pasas volt,  emailben javasolta, azt a Dávid-csillagot kicsit homályosítsam el. Nevettem egyet, megnéztem, és igaza volt. New Yorkból küldte az emaileket. Megállapodtunk, hogy ezekből nagyon kevés van, ne viszi ki, itthoni lakásában tartja.

J.:

Történt olyan, hogy archiváltad a saját képedet és utána hozzányúltál?

VD:

Volt, hogy valamit huszonöt évig festek, persze. Egy kép átlag egy-másfél év alatt fejeződik be.

J.:

Félreteszed, vagy cserélgeted a képeket?

VD:

Persze. Az az éves munkarendem, hogy március másodikán fél 11-kor kezdem festeni az idei első képet a kecskeméti alkotóházban. Elsején utazom, akkor a berendezkedés, másnap kezdek dolgozni. Attól kezdve viszont az a feladat, hogy kötelezően minden nap el kell kezdeni egy képet, kivéve vasárnap, mert akkor pihenni kell. Tehát kb. huszonnégy képet hozok haza, huszonnégy megkezdett rossz képet, és azokat aztán egész évben kapirgálom. Ez az éves munkarendem. Júliusban még egy alkotóház, húsz éve diákok meghívtak nyárra is, az aztán megszűnt, de most már egyedül folytatom. A júliusi már egy magányos alkotóház, mert egy milliomos lát vendégül, egy kétszintes apartmant ba, úgyhogy oda Kata is lejön. Öt kilométerre vagyunk a Balatontól, úgyhogy minden reggel 7-kor ott is lejárok úszni. Persze nem a Balatonba, a Balaton egy csacsiság. Mellette az uszodában úszom, délután viszont - amikor már nincs munka – leviszem Katát, ő úszik a Balatonban, nem tudom miért.

J.:

Te pedig nézed a Balatont.

VD:

Nem, én kompjutert viszek, és a szálloda folyosóján Wifi-n írom a naplómat.

J.:

Ez a következő kérdés, hogy mit jelent számodra az írás? Most nem csak a versírásra gondolok. Fiatal koromban valamiért a könyvtárban mindig a C betűnél kötöttem ki, volt ott egy könyv, aminek az a címe, hogy „C napló”. Elég testes, úgy emlékszem, hogy a gerincén nem volt rajta a neved, csak az, hogy „C napló”. Évekig csak néztem, hogy milyen rejtélyes, izgalmas könyv, és nem mertem hozzányúlni, főleg azért, mert nagyon vastag volt. Egyszer rászántam magam, és akkor megnéztem. Az sem ma jelent meg…

VD:

Az 92-ben talán, az volt az első könyvem. Úgy könnyű jó könyvet csinálni, hogyha az ember előtte ötven évig írja. A naplóm akkor volt háromezer gépoldal, és abból kivettek háromszázat. Igazi szakember szerkesztő barátom, Bognár Róbert.

J.:

Ott mi volt a szempont? Az egy dokumentatív…

VD:

Nincs szempont, én egyre kértem őt, hogy nehogy nagy embert csináljon belőlem. Tehát hogy legyen benne a botlásokból, satöbbi. Iszonyú milyen jó szakember. Életem nagy szomorúsága, hogy kidobott az életéből egy éve, a Charlie (Hebdo) ügy kapcsán. A Charlie ügy kapcsán azt írtam a honlapomra, hogy „amíg nem kezdtek el lőni, az araboknak volt igazuk”. Ugyanis főbenjáró bűn, inmorális, amit a Charlie az iszlám ellen elkövetett, meg egyébként a keresztények ellen is, de az itt most mellékes.

J.:

És ezen annyira megsértődött, hogy…?

VD:

És ő egy szabadelvű újságíró, és azt mondja, hogy akkor te gyilkosokkal értesz egyet. Mondtam, hogy nem a gyilkosokkal, addig a percig, amíg nem kezdtek el lőni. Azt mondja: akkor mi ne beszélgessünk többet az életben. Sajnálom, mert nagyon értékes barát volt.

J.:

Visszatérve az írásra. A második naplókötetedben, a DESKE.HU-ban már lehetőséged volt a saját képeiddel, fotóiddal illusztrálni, sőt van benne DVD is.

VD:

Igen egy órát beolvastattak velem. Ez egy könnyebb fajsúlyú dolog, mert óhatatlan, ez már a blog internetes világból. Az első kötet az ötven év. A fiatal koromban, a problémákkal szembenézek, a Seneca szembejön velem, onnét eljutni valahova. Ez, a második kötet: itt már nincsenek problémák, mint ahogy az életemben sincsenek már problémáim. Tehát ez ilyen szempontból könnyebb fajsúlyú.. Nincsenek problémáim, feladataim vannak, ami nagy különbség.

J.:

Az írás is az?

VD:

Egyáltalán nem. Mint minden dilettáns, imádom.

J.:

Azért jó olvasni, mert érezni, hogy ezt szereted.

VD:

Van úgy…, kb. 34 percet úszom, volt úgy, hogy az úszómesternek kiszóltam, hogy írjon már gyorsan föl egy mondatot.

J.:

Akartam kérdezni, hogy fejben írsz?

VD:

Igen, ill. van, amikor csak egy-egy szót keresek. Érnek élmények, mint mindnyájunkat, napi négy-öt, abból kettőt leírok, aztán már azt kell igazán megformálni. Tudom, hogy a mai estéből mi lesz, amit le fogok írni.

A 61-es villamosról leszálltam a Déli pályaudvarnál, és a megállóban ott tangóharmonikázott egy koldus. Annyira be volt bagyulálva, hogy azt sem lehetett látni, férfi vagy nő, mert még egy simléderes sapka is volt rajta az arcát eltakarni. Azt lehetett érezni, hogy nagyon öreg lehet. Fehér kesztyűben, mert fázott, tangóharmonikázott. Ez egy. De amitől döbbenetes volt, két nagy fehér cédula a harmonika oldalára ragasztva, hogy „ELADÓ”. Ez borzalom,  ez szörnyű. Ha trükkből csinálta, akkor pedig zseni. Úgyhogy odamentem, odacsúsztattam neki egy tízezrest, hogy „Ne adja el!” Azt mondta, köszönöm, és tangóharmonikázott tovább.

J.:

Lehet, eladja valakinek.

VD:

Mindegy, az már nem az én dolgom. De én megünnepeltem ezt a pillanatot. Észbekapva, visszamentem a pályaudvarról hozzá és lefényképeztem. F-betűs fotó nem lesz belőle, de fénykép igen, blog-illusztrációnak jó lesz. Ezt jó lesz megírni, már csak azért is, mert benne kissé hős is vagyok. Háromezer forintig egyébként nagyon smucig vagyok, fölötte nem.

J.:

Téged, akár fiatal korodban, gyerekkorodban mondjuk, a nagy naplóírók vonzottak? Olvastad őket? Tehát volt egy ilyen minta számodra?

VD:

Nem emlékszem. Anyám nagyon okosan csinálta, egy nagy kosár könyvet hoztunk egyszer haza, fiataloknak valók… May Károly, meg környékét, Mátyás király. Nem, ilyet nem olvastam.

J.:

Írod itt az életrajzodban, hogy 1960: elajándékozom a könyvtáramat. Ezen mit kell érteni?

VD:

Ja, ja. Az a Seneca, aztán az Epiktétosz. Később meg a Steinbeck, aki az „Érik a gyümölcsben” pofán csapott avval, hogy mi a szegénység, és mi a gazdagság, hogy én gazdag vagyok, annak ellenére, hogy nincs otthon szalámi. Hogy nagyon gazdag vagyok. Tényleg, néha a magyar sajtó is meg meri mondani, hogy el ne felejtsük, hogy ez az ország gazdag.
Seneca azt mondta, hogy mindent a halál felöl is nézni. Tehát, ha egy gyönyörűséges ametisztkristályt látok egy kirakatban, hogy ezt megvegyem-e, vagy elég, ha csak megnézem. Nem elég, mert birtokolni nagyon szeretek, és két hét múlva biztosan elajándékozom, és hogy öt év múlva..., és hogy meghalok. Így tanított nézni a világot, és ez eléggé befolyásolt egész életemben.  A feleségemnek nem tudom hány szoknyája van, ez nekem a mai napig idegen. Ha véletlen ötnél több ingem van, akkor kidobom.

J.:

Ez így jó.

VD:

Ez infantilis. Illetve egy életstratégia, ami semmivel nem értékesebb, mint az ellenkezője, mert nyugodtan legyél gazdag, aztán meghalsz. Legyél az utolsó pillanatig gazdag! Arra való a világ, arra kaptad az Istentől. Csak nekem nem így.

J.:

Te keresztény is vagy. Számodra…

VD:

Nem következik. Nagyon sok zavar támad a félreértésből, hogy mintha a kereszténység nem szeretné a gazdagokat és így is lehet olvasni a Bibliát, illetve félreértelmezni. A gazdagokkal semmi baj nincsen. Én nagyon örültem, mikor ellopták az egész gyárvagyont 89 után, mert legalább kézbe került, tehát lesz valakinek érdeke komolyan venni.

J.:

És ezt keresztény alapon gondoltad így.

VD:

Emberalapon. Praktikusan. Én ugyan egy gazember voltam, és most én megvettem 30 Ft-ért azt a gyártelepet, akkor ezentúl abból kétezret akarok kihozni, oda fogok figyelni rá. Eddig itt senkinek semmire nem kellett, hogy figyeljen.

J.:

Igazából azért kérdeztem ezt a kereszténységet, itt, velünk szemben a stációsorozatod… Jelenits tanár úrnak hallottam egy zseniális előadását erről, nem ismered?

VD:

Nem emlékszem, hogy eljutott volna hozzám.

J.:

Talán írt is róla. Nem vagyok benne biztos, hogy leírta, de az interneten biztos megtalálod. Fölvették.

VD:

Nem használom az internetet. Csak írok rá.

J.:

Amíg a feleséged úszik a Balatonban…

VD:

Akkor sem használom, akkor is írok. Bocs, menjünk tovább. Mi a kérdésed?

J.:

Ez a műfaj, amit ott látunk, egy montázs, ez a te életművedben meglepő a műtermek között...  ez honnan jön neked?

VD:

Onnan ered, hogy 1970-ben a vence-i Matissse kápolnába nem engedtek be, egy apácakolostorban van. De húsz percig dolgoztam rajta, akkor egy kis öreg apáca beengedett, aztán boldogan vezetett körbe, mutatta, hogy itt van Matisse keresztútja az általa tervezett kápolnában, ami egyébként nem hibátlan belsőépítészetileg, de nagyon szép. És ott volt a falon a keresztút, amiről aztán kemény több heti munkával eldöntöttem, hogy nem jó, vagy legalábbis nekem nem tetszik. És akkor elkezdtem evvel foglalkozni. Rajzoltam. Aztán táblaképek, ikonfalak, négyméteres is. Foglalkoztam vele pár évig. ’88-ban újra előkerült a téma, mert Ausztráliából egy ferences barátom kérte, hogy plébániájára kellene egy grafika - mert az küldhető el repülőgépen – egy keresztút. Csináltam neki. Ennek kapcsán aztán elkezdtem ezen továbbgondolkodni, hogy milyen erős lenne, hogy éhező meztelen afrikai gyerekekből csinálni egy keresztutat. De nem jó, nem lehet, mert túl durván a napi politikához kötődő. Akkor jött egy ötlet, hogy koldusfotók – avval lehetne. Három hátrabukfenccel protekciót szereztem a Munkásmozgalmi Múzeum fotótárához. Elém tettek öt hatalmas dobozt. Elkezdtem nézni a rengeteg képet, rájöttem, hogy ez hónapok munkája-, vagy egy délelőtt. Az utóbbit választottam ennek minden következményével. Ez szerencsésnek is bizonyult, mert azon túl, hogy türelmetlen fajta vagyok, ezáltal az egyes stációknak más és más a frekvenciája. A teljes natúrától a teljes absztrakcióig. Nem lineáris gondolkodású, mint a legtöbb keresztút, ahol a harmadik stáció után már unja az ember, mert tudja, hogy milyen lesz a következő, mert egy kéz szerepel, vagy egy hajló figura, aki így vagy úgy fordul. Az utóbbi évben azt gondoltam, hogy tán az egyik legfontosabb munkám. Annyira, hogy miután ezt azonnal megvette egy kiállításról a Nemzeti Galéria, és rég ott is van egy raktárban, rájöttem, hogy ez így nem jó, és csináltam hat hiteles másolatot, ami más méretű is. Paszpartúztam, keretbe, dobozt csináltam hozzá és szétajándékoztam. Volt, aki a keretet kifizette. Hogy működjön, a legjobb gyűjtőimnek adtam, mert tudtam, ott jó helyen van. A székesfehérvári egyházi múzeumnak adtam, a Fotómúzeum kapott, ez egy bejárt út volt, hogy ott tán több száz fotóm van. Azoknak hál’ Istennek nem kellett keretezni, mert arra nincs helyük, mindent dossziéban őriznek. Nagyon megszerettem így megöregedve ezt a munkát.

J.:

Van egy olyan versed, amit nem tudok versként olvasni a kötetben…

VD:

Az jogos, bármelyik.

J.:

Persze. A te szempontodból nézve abszolút. Ez egy végrendelet, és tulajdonképpen tényleg az. Megkérnélek, hogy ezt is olvasd föl, hogy a közönség is tudja, hogy miről beszélünk, és utána majd kérdezek.

VD:

Végrendelet, Budapest, 2000. november 3. Tudniillik, a hivatalos végrendelethez ha nincs ez odaírva, akkor nem érvényes. Megnéztem a hivatalos formulát, azt hiszem, édesanyámét. Tehát:


Én, alulírott Váli Dezső, ép elmével, világos tudattal

és szabad elhatározásomból úgy rendelkezem,

hogy halálom esetén nem kell csinálni semmit.

Képeim szétszórva. Neten és CD-n minden munkám megnézhető.

Minden jó helyen van ott, ahol van.
 

J.:

És hogyhogy belekerült a kötetbe?

VD:

Nem én válogattam, ezt belevették, és jó, mert imádják idézni.

J.:

Látod, én is ezt választottam.

VD:

Egy értő barátom mondta, hogy pár szöveged van, ami alatt leszakad az asztal. Ez az.

J.:

Ezt aztán végképp nem tudtam versként…, azért jó. Pont azért szakad be, és ebből egy igazából elégedett ember arcképe jön ki. Ezt akartam kérdezni utolsó kérdésként, hogy elégedett vagy?

VD:

Nem tudom ezt a kategóriát hirtelen befogadni… nem gondolkoztam el erről még soha.

J.:

Lezártál valamit, megnyugodtál, OK, mindent elrendeztél. Megint a rend, el van rendezve.

VD:

Ez az akkori, 2000-es novemberi rend. Ha reggel uszodába, úgy hagyom a szobámat, hogy ha véletlen meghalnék közben, akkor avval ne legyen probléma. Azt tizenegy éves koromban kitaláltam, hogy rendet nem csinálni kell, hanem tartani.

J.:

És ehhez tartod magad.

VD:

Ez jó, nagyon jó. Kétségbeesve kerestem a pillanatszorítóimat, ott van a helye, valami asztalosmunkához. És nem volt ott. Ott a helye, ott kell lenni. Van ez a blackout, feketelyuk,  amikor az ember másra figyel, és egy tárgyat rossz helyre tesz le. Ezen nem lehet segíteni. Egy fél óra múlva megtaláltam, húsz centivel volt arrébb.

J.:

A képeiden mennyire tervezed meg, hogy a színeket, formákat hova rakod?

VD:

Semennyire. Nagyon sokáig ez kínos kérdés volt számomra, mert úgy szeretik az emberek, hogy a festőnek jön az ihlete, és akkor dolgozik. Egy kollega mesélte: tudod, én egy lusta ember vagyok, de mikor már minden részletét tudom a képnek, már szétfeszít, akkor muszáj megcsinálni. Na most én a készülő képemet soha három percre előre nem látom, hogy milyen lesz. Ez a másik véglet. Olykor próbálok valami jó hasonlatot keresni erre, néha sikerül is, hogy abszolút vakon festek. Tehát ott alakul ki, a kép dönti el, hogy éppen az a két szín mit kíván egy harmadiknak. Alantas módszer, de praktikus, mert beugrik a véletlen, ami természetesen több mint én vagyok. Az által több leszek, a képbe az is bekerül.
A megelégedettségre visszatérve…, nem tudom. Azt tudom, hogy problémáim nincsenek, szenvedéseim vannak, és tudom, hogy ennek mi az értelme, és ettől - igen -, ettől könnyebb. Nem problémák, hanem feladatok. Ennyi. Ilyen értelemben vagyok egyensúlyban, hogy tudom, hogy mit hova kell tenni. De a feladat az attól nem kevesebb, de talán tényleg könnyebb. Egyszer kérdezték tőlem egy interjúban, hogy te Illyés Gyulát olvasol. Igen, az egy nagy költő, és kijavítottam, hogy lehet, hogy nem nagy költő, nekem szükségem van rá. Ugyanez vonatkozik rám is. Tudom, hogy használják némely gondolataimat, kapom az emaileket. Angliából egy asszony írt nekem tíz évvel ezelőtt, a nevét se tudom. Azt írta: ide kijöttem, szerelmes voltam, megházasodtunk, van két gyerek, a férjem elhagyott, nem tudok rendesen angolul, ismerősöm itt nincsen, nem tudok hazamenni, mert itt a két gyerek az iskolában, légüres térben vagyok, magát olvasom, és örülök, hogy most magyarul írhatok. Akkor leveleztünk egy darabig, amíg neki ehhez kedve volt, aztán eltűnt az életemből. Szóval nem lehet tudni, hogy miből mi lesz, hogy mikor… Nagyapám mondott tíz éves koromban egy mondatot, meg egy egészségtan tanárom, nyolcadikos voltam, csak mellékmondatot, de nekem megmaradt és fontos.

J.:

Mi volt az a mondat?

VD:

Azt mondta, hogy természetesen egy kultúrember naponta kétszer tetőtől talpig lemosakszik. Én nem mosakodtam le utána még húsz évig, de ezt nem felejtettem el, ezt a mondatot.

J.:

De ma már igen?

VD:

Huszonöt éve egyáltalán nem mosakszom. (nevetés) Ezért járok uszodába.

J.:

Megúszod.

VD:

Feleségem panaszkodott egyszer társaságban, hogy Deske zuhanyozása után a csempe mindig szappanos marad, mondtam: „Kiskutyám, tíz éve nem zuhanyoztam otthon.” (nevetés) Hát ez ilyen.

J.:

Azt mondom, hogy ez egy vidám végszó lehet, hogyha a közönségnek nincs kérdése. Lehet kérdezni.

VD:

Majdnem minden kérdésre válaszolok. Minden kérdésre válaszolok. Hogy vagy? Jól.

J.:

El is intézted. Van kérdés.

VD:

Tessék parancsolni velem.

……Ferenc.:

…... Ferenc vagyok. Azt szeretném kérdezni, engem nagyon meglepett a zsidó temető téma. Önt mi fogta meg elsősorban, a képi megjelenése, vagy ami e mögött van, mert ez nem akármilyen múltra emlékeztet.

VD:

A húgom apáca és megkérdeztem tőle húsz éve, hogy mennyi a zsidó ima a napi kötelező zsolozsmában. Azt mondta, hogy 50%. Én napi két zsidó zsoltárt biztos elolvasok reggel. Tehát ez kontinuis, a hitünk az szintén kontinuis. Az, hogy zsidó témát festettem, ez sokat kérdezték tőlem… természetesen a szakralitása, de ez csak az egyik. A másik az, hogy egészen véletlenül abba a helyzetbe kerültem egy több éves fényképriporteri munka kapcsán; a főnöknőm zsidó volt, de olyan, aki bérmálkozott is, és felnőtt korában identitás válságba került. Úgyhogy minden falu végén a nagy fekete állami autót megállítatta, és megnéztük a zsidó temetőket. Én pedig kezdő fotósként mindent lefotóztam, amit szépnek tartottam, s így minden további szándék nélkül csináltam kettőezer négyszáz zsidótemető fotót. Amit aztán archiváltam, feküdt a polcomon évekig. Annyira nem értettem hozzá, hogy elvittem a Scheiber Sándor rabbihoz dicsekedni vele, mutattam, hogy ez milyen gyönyörű kő, nagyobb volt, mint a többi, és csak szöveg volt rajta, nagyon régi lehet. Elnevette magát, és ujjával mutatta, hogy 1929. A zsidó temetők atmoszféráját nem is kell mondani, ez a szakrális tartalom elkerülhetetlen. A gyönyörű látványa, ellentétben a mi ronda katolikus temetőinkkel, ahol vetélkednek, hogy minél nagyobb legyen a kő és minél több angyalka. Borzasztó ez a vetélkedés… a zsidóságnál ott volt a Chevra Kadisa, A Szent Egylet, akinek az egyetlen feladata a temetés. Csak ők intézhették. Ha a rokonság azt kérte, hogy az elhunytat mi nagyon szeretünk, és nagyon szeretnénk megmutatni az ő rangját, a méltóságát, akkor a Chevra Kadisa annyit engedett meg, hogy az ugyanolyan kő egy kicsit vastagabb lehetett. A zsidó temetők gyönyörűek, ott egy igazi kultúra van. Pláne ahol jómódúak voltak, a borostyánút, ahol én fotóztam, a Suceava és Bukovina…, de a magyarok, a szegényebbek is nagyon szépek. A képcsinálásnál a témának van egy póriasabb vonatkozása is, hogyha kissé fölülről nézem a temetőt, akkor a horizont eltűnik, és akkor egy felületen elszórtan , de rendezetten kis formák vannak. Ezek a méretét én alakíthatom. Ezt, mint csendéletet kezeltem, a képek nem fotóról készültek, hanem odaraktam a követ, ahol nekem jó. Egyet sikerült a Yad Vashembe kicsempésztetnem ajándéknak, nem tudom, hogy eljutott-e, azóta se.

……Ferenc.:

Köszönöm szépen. Még egy apró megjegyzés. Egy ismerősöm végignézte a képeit és megkérdezte tőlem, hogy tetszik-e ez a kép? Tessék mondani, kérdezték már öntől ezt saját kép kapcsán… Én erre azt válaszoltam, hogy egy festő nem azért dolgozik, fest, hogy mindenkinek tetsszen az a kép…

VD:

Persze örülök, ha tetszik, de nem azért csinálom. Ott egy feladattal állok szemben és a kettőnk magánügye a kép, a táblának meg nekem, az a lényeges történés. Aztán hogy utána ennek utóélete is van, az vele jár. Persze, végül is érték, nem csak nekem érték (mert hiszen meghagytam és nem fűrészeltem föl), hanem másnak is. Persze nem a pénz… olyan nevetséges, hogy ezért pénzt… kisebb képeimet most négyszázezerért adom, de adhatnám harminc forintért is, vagy egymillióért, szóval ennek semmi értelme nincsen. Annyi kell, hogy meg tudjak élni. Ez nem forintosítható. A Petri Gyurka – hogy is volt ez? – hogy hogyan fogadhat el tőlem képet ajándékba, mikor ez micsoda érték. Mondom: Te hülye. A köteted itt van az ágyam szélén, az egész életed itt van kétszáz forintért. Ezek nem forintosíthatók. Le kell fordítani, hogy a Petri Gyurka meg tudjon inni egy konyakot, én meg… mit iszom? Paradicsomlevet. Ennyi.

J.:

Köszönjük szépen Váli Dezsőnek, hogy eljött beszélgetni.

VD.:

Köszönöm. (taps)

ság azt kérte, hogy az elhunytat mi nagyon szeretünk, és nagyon szeretnénk megmutatni az ő rangját, a méltóságát, akkor a Chevra Kadisa annyit engedett meg, hogy az ugyanolyan kő egy kicsit vastagabb lehetett. A zsidó temetők gyönyörűek, ott egy igazi kultúra van. Pláne ahol jómódúak voltak, a borostyánút, ahol én fotóztam, a Suceava és Bukovina…, de a magyarok, a szegényebbek is nagyon szépek. A képcsinálásnál a témának van egy póriasabb vonatkozása is, hogyha kissé fölülről nézem a temetőt, akkor a horizont eltűnik, és akkor egy felületen elszórtan , de rendezetten kis formák vannak. Ezek a méretét én alakíthatom. Ezt, mint csendéletet kezeltem, a képek nem fotóról készültek, hanem odaraktam a követ, ahol nekem jó. Egyet sikerült a Yad Vashembe kicsempésztetnem ajándéknak, nem tudom, hogy eljutott-e, azóta se.

……Ferenc.:

Köszönöm szépen. Még egy apró megjegyzés. Egy ismerősöm végignézte a képeit és megkérdezte tőlem, hogy tetszik-e ez a kép? Tessék mondani, kérdezték már öntől ezt saját kép kapcsán… Én erre azt válaszoltam, hogy egy festő nem azért dolgozik, fest, hogy mindenkinek tetsszen az a kép…

VD:

Persze örülök, ha tetszik, de nem azért csinálom. Ott egy feladattal állok szemben és a kettőnk magánügye a kép, a táblának meg nekem, az a lényeges történés. Aztán hogy utána ennek utóélete is van, az vele jár. Persze, végül is érték, nem csak nekem érték (mert hiszen meghagytam és nem fűrészeltem föl), hanem másnak is. Persze nem a pénz… olyan nevetséges, hogy ezért pénzt… kisebb képeimet most négyszázezerért adom, de adhatnám harminc forintért is, vagy egymillióért, szóval ennek semmi értelme nincsen. Annyi kell, hogy meg tudjak élni. Ez nem forintosítható. A Petri Gyurka – hogy is volt ez? – hogy hogyan fogadhat el tőlem képet ajándékba, mikor ez micsoda érték. Mondom: Te hülye. A köteted itt van az ágyam szélén, az egész életed itt van kétszáz forintért. Ezek nem forintosíthatók. Le kell fordítani, hogy a Petri Gyurka meg tudjon inni egy konyakot, én meg… mit iszom? Paradicsomlevet. Ennyi.

J.:

Köszönjük szépen Váli Dezsőnek, hogy eljött beszélgetni.

VD.:

Köszönöm. (taps)