2016.02. html-2016 tatabanya-iroiskola.htm C.15760 - 764
Tatabánya, Jász Attila vezette íróiskola
fiataloknak.
Feladatuk volt ottani kiállításomról írni.
Herold
Renáta
Műterem
papíron
Jó
napot, hölgyeim és uraim.
Szeretném
bemutatni önöknek a kiállítást, hiszen voltak olyan kedvesek és befizették a
körbevezetést.
A
festőről, elöljáróban nem szeretnék semmit sem mondani. Majd a képek alapján
levonják maguknak a következtetéseket.
Az
első képen, máris itt a bejárattal szemben, láthatnak egy remekművet, amin egy
festővászon látható. Meg egy ablak a festővászon mögött. Hogyha képesek
elszakadni a kép vonzóerejétől, akkor a másodikra térnék.
Kicsit
hasonló indíttatás miatt jöhetett létre. A festőnek csak egy beidegződés, egy
múzsa érintése kellett hozzá. Leült a vászon elé, és megalkotta, amit
láthatnak. A színek, habár először teljesen extázisba ejtik önöket, mégis
utána, hogyha szentelnek a festményen elhelyezkedő képekre, láthatják, hogy
bizony-bizony- az a festőállvány pár centivel a jobb oldal felé tolódik.
Egyesek
ezt azzal magyarázzák, hogy a festőművésznek jobb, vagy éppenséggel rosszabb
hangulata volt. Természetesen attól függően állapítják meg, hogy az adott festményen
merre jár a festőállvány.
Haladjunk,
kérem, haladjunk kicsit gyorsabban. A művészet nem olyan a mai világban, aminek
önök elég időt tudnak szentelni.
Kisfiam,
te pedig légy oly kedves és pakold el a telefonod. Nem illik ilyen remekművek
előtt nyomkodni a masinát.
Hamarosan
a végére élünk, ne aggódjanak, már a felénél vagyunk. Hogy unják magukat? Nem
baj, ugorjunk át kettőt. A Műteremről szólnak. Más-más időpontban, napszakban,
hangulatban.
A
következő kép. Ó, igen. A kedvencem. A címe Műterem. Látják? Látják? Nem. Biztos hogy nem. Nézzék meg közelebbről. Ízlelgessék. Majd a
következőknél sietünk.
A
kép mosolyog.
Kicsit
szomorkásan, de mosolyog.
Tudja,
hogy ő olyan, mint a többi, mégis másabb. A festő is tudja.
Ravaszul
mosolyog a kis festőállvány a képen.
Miközben
minket sem vesz komolyan.
Önöket
sem veszi komolyan.
Az élet iróniája.
Répás Alex
/Műteremtés/
Menekülés a művészetbe
Az esszémhez a "TŐMONDAT MŰTEREM" című
képre esett a választásom.
A kiállított képek közül számomra ez az egyik legérdekesebb és a legmegragadóbb
darab. Ami roppant érdekes, ugyanis a képen leginkább egyfajta púderszín
uralkodik, méghozzá pasztellben. Az ilyen szín számomra egyenesen taszító. A
színek egészen sötét árnyalatát szeretem, a kedvencem pedig a fekete. A többi
képen mind ezek a sötét, komor színek a dominánsak. "Pompás!" gondoltam, amikor megpillantottam a kiállítandó képek
rengetegét. Alig vártam, hogy végignézzem őket és, mint mindig azonnal
kedvencemmé avanzsájlak egyet, amit majd mindennap
szemügyre veszek, vizsgálgatok, értelmezgetek. Azonban ahogy ott álltam, dobogó
szívvel, izgatottan, a sötétség közepén ott terpeszkedett ez a hatalmas
púderszínű "csoda". "Fúj." Jegyeztem meg azon nyomban
magamban vagy talán egy kicsit éppenhogy hallható
halksággal. Már nem is emlékszem. Második nekifutásra ismét valami
megmagyarázhatatlan oknál fogva meg kellett hogy
álljak ezelőtt a kép előtt. Csak néztem és néztem és azon kaptam magam, hogy ő
lett a "kiválasztott". A kedvencemmé vált, a maga nagy visszataszító
rózsaszínszerűségével. Tényleg az egyik legszebb kép. A színek tökéletesen el
lettek találva. Mert amíg felháborít ez a sok kedves szín, meg is nyugtat. Mint
minden kép, ez is a végtelen nyugodtságot árasztja. Azt a belső nyugalmat, amit
mindenkinek meg kellene lelnie. Azt a kis szigetet, ahol önmagunk lehetünk és
kiteljesedhetünk abban, amit szeretünk. Ami ez esetben egy műterem. Egy
műterem, ami csak az alkotóé és csakis az övé. Megnézve a képet, itt is
központi szerepet játszanak a hatalmas ablakok, melyek lehetővé teszik az
alkotó számára mind azt a csodát, amelyet évek óta alkot. Beengedik a különböző
fényeket, hatásokat, amiktől minden kép egy kis szeletet mutat ebből a
szigetből. Az alkotást elnézve engem is megszáll ez a végtelen nyugalom és
szinte a sajátoménak érzem a műtermet. Egy helynek, ahova én is elmenekülhetek,
amikor a világ már túl szűknek bizonyul. Amikor már nincs
más ahova menekülhetnék, csak a művészet. A művészet, ami mindig a
rendelkezésemre áll, végtelen tárházával. Nem kérdez, nem ítélkezik, csak segít.
Átformálja mindazt, amit a lélek érez, ad egyfajta megváltást, aminek
segítségével kicsit újjászülethetünk minden alkalommal
amikor hozzá fordulunk. Ez a kép pontosan azért olyan fantasztikus, mert
miközben undort vált ki, egyszerre csodálatot is. Vágyakozást ebbe a púderországba, ahol a nyugalom és a teljesség a kulcsszó.
Nincs is jobb szó erre a képre, mint a csoda.
Szűcs Attila
– Ó, de kár. Innen hiányzik a kép.
– De milyen barbár módon tépték le. Még a tapéta is lejött.
– Ja, jó csúnya a vakolat alatta.
– Vajon mit ábrázolhatott?
– Szerinted? Műtermet…
– Különben így a kerettel körülötte nem is rossz. Majdnem olyan, mint egy
festmény. Csak szürke…
– Árnyalatban?
– Tónusban.
– Amúgy jahm tényleg. Rendesen hasonlít a többi
műtermesre.
– Ugye? Még majdnem jobb is.
– Na, menjünk tovább. Lássuk csak, mi ez itt. Aszongya: Műterem. Ki gondolta
volna?
– Ó, ezt figyeld! Ez más. Műterem nappal.
– Pusztulat. De akkor miért zöld a fal?
– Mert zöldre festették, és rásüt a nap.
– Akkor ezen miért kék?
– Látod. Azt írja, Műterem szomorúan.
– Mert a kék szín annyira bánatos…
– Hát most ha a festő így érezte…
– Mindegy. Műelemezzük akkor ezt itt. Műterem tavasszal.
– Egy ágy. Szinte érzem a madárdal illatát.
– És ez a barna szín, akár a langyos szellő.
– Inkább ő volt langyos…
– Nicsak, micsoda változatosság, ezen egy ágy van.
– Nem mondod?! Hadd találom ki. Csak nem Műterem?
– Hát nem. Mert a Műterem vasárnap.
– Eggyel koszosabb, mint szombaton.
– Kivéve ha kitakarított.
– Nem festett rá seprűt.
– Egyikre sem.
– Milyen rendetlen művész volt.
– Hát. De aztaaa. Egy asztal. Részeg volt, vagy mi?
– Végülis ott van rajta az üveg.
– Tényleg. De óh, ezt nem is ő festette.
– Mekkora átverés.
– De nézz csak oda! Látod, amit én látok?
– Asztal…
– Nem mellette. A terem túlsó végén. Ott. Látod?
– Basszuuusss. Az az?
– Az bizony!
– Azt bammeg tényleg Műterem.
– Nem is hiányzik onnan semmi.
– Nem hát. De hallod innen messziről egészen jó. Hehe, mondtam én, hogy jobb,
mint a többi.
– Akkor lehet azokat is messziről kellett volna nézni?
– Nem hiszem. Az ott ugyanolyan. Sőt, tán még nehezebben kivehető.
– Váó. Ez a szürke viszont innen messziről már
egészen tetszik.
– Abszolút! Szerintem az lesz a kedvencem.
– Nem-nem, már lestoppoltam. Te vidd csak a zöld napsütésest.
– De az messziről csak egy paca.
– Közelről is.
– Na látod, akkor meg ne akard rám sózni. Ez a kép
legalább érdekes. Dinamikus.
– Nagyon szépek a kontrasztok.
– Remekül játszott a színekkel. Éppen csak egy árnyalattal sötétebb.
– Igazi mestermunka! Közelről katyvasz és káosz, de
ha eltávolodsz, összeáll.
– Valóságos isteni metafora.
– Egyébként tényleg!
– Elnézve a képeket, azt gondolná az ember, ilyet bárki tud festeni. Beszínezed
pirosra, rajzolsz rá négy vonalat, és akkor Műterem naplementében. De amikor
ezt látod, rájössz, hogy hiába próbálkoznál. Ez az igazi művészet!
– Vajon mire gondolt festés közben? Első látásra, ugyanaz sokszor lefestve,
impresszionista műnek tűnik. Ugyanakkor valahol mégis elvont.
– Szabadfestészet…
– Hehe, találó. Mindenestre biztos nem volt könnyű
dolga. Közelről úgy lefesteni, hogy csak távolról látszódjon igazán.
– Szerintem addigra már annyiszor festette ugyanazt, hogy simán tudta csukott
szemmel is. Nem is kellett a színeket sem néznie.
– Szerintem nem is nézte.
– Ott a pont. De attól ez még ritka jól sikerült. Tipikusan az a mű, hogy
elsőre „ez mi a szar”, aztán mikor kicsit jobban
megnézed…
– Vagy messzebbről…
– Jól van, de érted, na!
– Persze-persze. De amúgy tudod mire gondolok most?
– Na?
– Szerintem véletlen.
– Mi?
– A kép.
– Hogy? Csuklott egyet, azt hopp, Műterem?
– Nem. De véletlen sikerült jól. Festett, azt pont makkja volt, és ilyen jó lett.
– Tudod mire gondolok most?
– Na?
– Szerintem igazad van.
Fehér Enikő:
Műteremtés
avagy az önmagába zárt művész
Milyen erő kényszeríti
az embert, hogy újra és újra megörökítse ugyanazt? A félelem? Az őrület? Vagy
valami kényszerbetegség? Bármiről is legyen szó, Váli Dezső képei gondolkodásra
késztetik az embert.
A képek olyanok, mint
egy bélyeggyűjtemény, vagy Andy Warhol fotónyomat. Külön-külön nem érnek
semmit, de együtt nagyon intenzív hatást érnek el. És ha már az extravagáns
művész került szóba, meg kell említenem, hogy Váli Dezső műterem-ábrázolásai is
színvilágukkal lesznek különbözőek. Van itt éjjeli kép, napfelkeltében
megörökített, depressziós időszak-lenyomat és boldog-gyanús állapot is.
Mindegyik kép ugyanolyan, de más egy kicsit. Ha az ember kaleidoszkópba néz,
hasonlót tapasztal. A művész pedig minden egyes aprócska változást igyekszik
kényszeresen megörökíteni.
Váli Dezső önarcképeket
fest. Még akkor is, ha képein csak a műterme látható. A műterem csak tükör
hatalmas ablakaival, ami őt tükrözi vissza. Ezzel pedig azt üzeni nekem, mint
minden ember: ismerj meg jobban, figyelj rám, legalább addig, míg az életemet
nézed vászonra festve.
Tihanyi Zsolt
Mű-teremtés
Vannak művészek,
akik életükkel és művészetükkel (életművészetükkel) egy engedélyezett emberkísérlet
végrehajtói és alanyai egyben. A feltaláló Edison szerint, minden kísérletnek
van értelme, a
sikerteleneknek is. Némelyik egyenesen díjat nyer: Nobelt, Ignobelt,
Darwint ...
A művész
kísérletei, amit közmegegyezéssel alkotásnak nevezünk, művet hoznak létre.
Szabadalmaztathatót
vagy valami másodlatot. Bármennyire is zárkózik be elefántcsont
torony mű-termébe, a
világ része marad az alkotó. Olyan világé, amit átjár a vándorlás törvénye: ami él, az
vándorol. Aki alkot úton van, műve legfeljebb útjelző az arra járónak.
Kereszt a homokban vagy piramis.
Közben a művész
már messze jár, mert Ő is addig él, amíg halad. Ha ellenszegül ennek, mű-vész
kerekedik, mesterkélt avagy mű-teremtéssel.
Szabó Lilla
Menekülés a művészetbe
(Műterem, csak egy ágy)
Senki sem tudhatja pontosan, hogy amikor a festő megfest egy képet, akkor
valójában mire is gondol. Csak találgatni tudunk. A Műterem, csak egy ágy című
festmény vegyes érzelmeket kelthet az emberben. Az üres szobában álló ágyról
eszembe jut, hogy talán a festő magányosnak érezte magát. Talán ez egy
metafora. Az ágy jelentheti magát a festőt, az üres szoba pedig a világot. Ha
egy másik szemszögből vizsgáljuk a műalkotást, találunk benne valami
megnyugtatót. Elképzelhető, hogy aki ezt a képet festette, a műtermében érezte
csak igazán jól magát. Talán ott lelt nyugalomra, a saját alkotásai között.
Talán azon az ágyon ülve kapott ihletet egy olyan mű megfestésére, ami később
nagyobb ismertséget hozott számára. Talán az ágy egy számára fontos személyé
lehetett, akit már elveszített és csak ez maradt emlékként. Talán metafora,
talán nyugalmat jelent, vagy talán itt kapott ihletet, talán az ágy sokat
jelent a festőnek, de talán, ez a kép egy „gyakorlás” volt egy jobb
elkészítéséhez, de az is lehet, hogy csak egy festmény. És semmi több.