2016.11. html-2016/tucsok-2.htm C.16179 - 182
Somogyi Hírlap /
2011. július 10. / Vas
András
A rend-újraalapító nővér 17 éve egyedüli lakik a kolostorban
Huszonegy éve tért haza Ausztriából, 17 esztendeje él Kaposszentbenedeken a Békesség Kapuja rendházban. Jobbára egyedül.
–
Egy ekkora épületben magányosan. Nem fél?
– Néha – feleli Ancilla nővér. –
Egyszer betörőktől, de végül nem lett baj. Vagy zajoktól.
–
Csalódás, hogy nem lettek többen?
– Nem lett volna szabad egyedül hazajönnöm
Nonnbergből.
– Azóta eltelt két évtized...
– Talán keveset imádkoztam. Vagy nem tudok úgy
bánni az emberekkel, ahogyan kellene. De egyedül csak egy
szent vagy egy zseni képes megszervezni egy kolostort...
– A ház azért működik.
– Rengeteg a vendég. Betegek jönnek, vagy akik
szeretnének kicsit elvonulni a világtól, hogy tisztába
jöjjenek magukkal.
– Azt hallottam, még ateista is akadt köztük, vagy
más vallású, például zsidó.
– Sohasem kérdeztem senkinek a vallását. Amúgy a
zsidókat kifejezetten szereti a rendünk, hiszen ők az
eleink: Jézus is zsidó volt. Olvassuk a könyveiket, melyek
rengeteg tanulsággal szolgálnak.
– A lectio, meditatio, oratio, azaz az olvasás,
meditáció, imádság hármas még mindig a rend egyik
jellemzője?
– Ha nem is ennyire pontosan, tény, sokszor az
olvasmányélményekből indul a meditáció, mely imádkozásba
megy át. De már tágabbak a határok, talán mert kevesen
vagyunk a rendben.
– Egyáltalán szükség van a 21. században szerzetesekre,
apácákra?
– Egyre inkább! Hiszen ők olyan emberek, akik
Istenért, s ezáltal az emberekért élnek.
– A tanító, gyógyító, ápoló rendek, vagy amelyek a
szegények gondozását vállalták fel. De a szemlélődő apácák?
– A mi feladatunk nem látványos, ám a legfontosabb:
az imádkozás.
– Mit jelent az imádság egy apácának?
– Kapcsolatot Istennel. Méghozzá kétoldalú
kapcsolatot. Sőt, elsősorban ő szól hozzám: biztat, válaszol
a kérdéseimre.
– Bármi jóba kezdesz, először kérd hozzá Isten
segítségét...
– ...mondta Szent Benedek.
– Úgy tudom, ez az egyik hitvallása.
– Fontos, életbevágóan szükséges gondolat: az ember
sokszor nem is tudja, milyen segítséget kap majd. S nem
mellékesen: ő a névadónk.
– A rendet a 16. században feloszlatták. Hogyan
talált rá egy ifjú tanítónő a hatvanas évek kommunista
Magyarországán?
– Keresztény nevelést kaptunk, gyerekként
cserkészéletet éltünk, még ha illegálisan is. Volt egy
társaság, Szunyogh atyához jártunk
szentmisére, Csizmadia atyával kirándulni,
táborozni. Rengeteget kaptam tőlük, megtanultam vagy ötszáz
népdalt, magyarságra neveltek, hogy tenni kell a nemzetért.
– És hogyan kerültek képbe a szemlélődő apácák?
– Papíron egy régi bencés csapathoz tartoztunk.
– És miért pont Nonnberg?
– Olvastam a von Trapp-család történetét, mely ott
játszódik.
– A muzsika hangja volt az ötletadó?!
– A musical nem tetszett... Viszont a közösség
vonzott.
– Először mégis egy burgenlandi zárdába kopogtatott
be.
– Kíváncsi voltam, érdekelt, hátha az jobban
megfelel.
– Milyen rend volt?
– Talán ciszter. Kedvesen fogadtak, akárcsak
Nonnbergben.
– Mégis otthagyta őket.
– Amikor beléptem, megmondtam az apátnővérnek, ha
lehet, haza akarok jönni, s újraalapítani a rendünket.
– Jó memóriája volt...
– Addigra már meghalt... De továbbadta az
utódjának. Ahogy aztán ő is.
– Disszidált, pedig nagyon ragaszkodott az
országhoz.
– Anyámnak és a bátyámnak nehezebb volt elfogadni.
– Ők hívták Tücsöknek?
– Anyám nevezett el, mert állandóan járt a szám...
A bátyám ma is sokszor így hív.
– Nem Erzsébetnek?
– A hivatalos iratokon ez szerepel. Amúgy nagyon
szeretem.
– Mégis Ancilla lett.
– Nálunk a vezető nevezi el az új nővért.
Meglepődtem, mert a saját nevét adta.
– Kitüntetés?
– Szeretett. Én is a társaimat.
– Kilencvenben mégis gyorsan összecsomagolt.
– Nem tartott sokáig... Könyveket hoztam és a
rendruhámat.
– És nekiállt helyet keresni a majdani rendháznak.
– Először egy régi, kis falusi templomra gondoltam,
de rájöttem, hogy hideg lenne. Aztán ráakadtam
Bélapátfalvára, a ciszter templom mellett a téesz még
területet is adott.
– Mégis Somogyban kötött ki.
– Erdősíteni kellett volna. Ezután írtam egy cikket
az Új Emberbe, hogy egy apácarend letelepedne. Egy atya
ajánlotta Bárdudvarnokot. Öreg plébánia állt itt, s elég
nagy terület. Azt hittem, szükség lesz rá...
– Gyönyörű az épület.
– Lappföldi fenyő. Anyám látott egy hirdetést, ahol
házépítéshez ajánlották. Vagy szállodának. Ebből gondoltam,
akkor kolostornak sem lenne rossz...
– Csak egyedül fenntartani...
– Szerencsére nincs rá szabály, hogy nem
dolgozhatunk... S ha lett is volna: tágítani kell a
határokat. Minden tekintetben. Ezért is jönnek hozzánk.
Sokan, sokfélék. Volt itt cigánytalálkozó is. Két fiú
akkorát táncolt...
– Zenéltek is?!
– Miért ne?
– A zárda falai között nem tilos?
– Még fütyülni is szoktam...
– És tévézni?
– A munkatársam nézi otthon, s elmeséli az egyházi
műsorokat.
– Nem hiányzik?
– Inkább elképzelem. És olvasok. Főleg verseket.
– A kedvenc?
– Most magyar Mária-verseket tanulok séta közben.
– Világiak?
– Ady, József Attila, Rilke...
– Elég más irány.
– Minden vers Istenről szól. Sokszor a költők sem
tudják.
– Taníthatta volna őket.
– Eleinte hiányzott. Ezért adtam furulyaórákat a
nővéreknek.
– Valahogy mindig visszatérünk Salzburg mellé.
– Nélkülük nem lennék itt, s az oblaták rengeteget
támogattak a közelmúltig. Ha ők nincsenek, a kolostor sem
állna.
– Ahogyan egy elhivatott nővér nélkül sem... Mi
lesz, ha már nem bírja?
– Lehet, hogy be kell zárni... Majd meglátjuk. Ez
az Úristen döntése...
Váli Ancilla
Bár több tízezren döntöttek úgy a rendszerváltás
előtt, hogy külföldi útjukról nem térnek haza többé,
azaz disszidensként élik tovább életüket, hozzá
hasonló indokkal kevesen váltottak illegálisan
hazát: mindenáron a szemlélődő apácák nonnbergi
kolostorába akart jutni. Ifjú tanítónőként,
turistaútlevéllel, egy szál farmernadrágban lépett
ki Ausztriába negyven esztendeje, s bár néhány napig
belekóstolt egy burgenlandi zárda életébe, nem
változtatta meg döntését, s a Salzburg melletti
Nonnberg felé vette az irányt. Három évvel később
tette le egyszerű, majd 1978-ban örökfogadalmát, s
akkor úgy tűnt, az Alpok lábánál éli le életét.
Harmadik, magának tett fogadalmát – ha szabad lesz
az ország, itthon újra meghonosítja a több mint 450
éve feloszlatott rendet – követve tért haza a
rendszerváltással, először Budapestre a családjához,
hogy aztán hetvenkét hely feltérképezése után úgy
döntsön, Kaposszentbenedeken alapít zárdát. Ahol
„meleg volt a talaj”, hiszen egykor állítólag bencés
rendház állt a Barát-dombon. Mégsem oda, hanem
osztrák, német és belga adományokból, lappföldi
fenyőből a völgybe épült a Békesség Kapuja, melyet
Balás Béla püspök szentelt fel 1994-ben.
Reménykedett benne, hogy az óriási hagyományú rend –
Szent István felesége, Gizella Esztergomban
alapított zárdát nekik, s tagja volt Caritas nővér,
akinek tanácsára Szent László kegyelmet adott
Salamonnak – sikeresen újjáéled, ám több mint másfél
évtized után is egyedüli állandó lakója a
kolostornak. Vendégseregből viszont nincs hiány,
mint ahogyan a nővér is belakta Bárdudvarnokot –
hittant oktat, nyelvórákat tart, keresztelőkre
készít fel –, de rendre feltűnik, hol apácaruhában,
hol szoknyában és kardigánban, de mindig fityulában
a megyeszékhelyen is: ügyeket intéz, bevásárol –
ahogy a korszellem megkívánja.