2017.02.28. html-2017/bardi-cikk.htm C.16383 - 386
forrás:
portfolio.hu/befektetes/mutargy/festeszet_ami_csak_magyarorszagon_erheto_el
műtárgy.com
2017. február 28. 15:55
Váli
Dezső 1978-tól letiltotta képei külföldre kerülését, ezt a hátoldalukon
is feltüntette. Magyarországon túl kizárólag csak közgyűjtemények
juthatnak hozzá munkáihoz. Mi viszont abban a kiváltságos helyzetben
vagyunk, hogy nyugodt szívvel hazavihetjük és falra akaszthatjuk Váli
"Csudaszép képeit". - írja a műtárgy.com
Váli Dezső: Fekete Műterem - A/2015/38. 90x90 cm, olaj, farost, 2015.
Váli Dezső (1942, Budapest) Munkácsy-díjas festőművész. Művei számos
magyar és külföldi közgyűjteményben is helyet kaptak. Kezdetben Paul
Klee gyakorolta rá a legnagyobb hatást. Kötődött a szentendrei iskolához
és személyesen Bálint Endréhez. Korai "üres képei" bújtatott tájképek.
1984-ben áttért a figurális ábrázolásra zsidó temető sorozatával,
amelynek alapjául fotók szolgáltak.
Majd a figuralitást és a szakralitást megőrizve elkezdte saját műtermét
ábrázolni, ez napjainkig művészetének témájául szolgál. Hagyományos
olajtechnikát alkalmazva teremti meg festményeit, amelyek akár
önéletrajzi vallomásnak is tekinthetőek. Abban az értelemben, hogy Váli
Dezső egyfajta önként vállalt remeteségben éli életét, képein pedig
csupasz élettere jelenik meg és a "Szent Ferenc-i kifosztottság
trecentói tisztaságot idéző színvilággal tart egyensúlyt".
Szigorú életének velejárója, hogy a számára gyenge műveit tudatosan
szelektálja, megsemmisíti.
Váli Dezső: Tengerentúli Műterem - A/2016/68. 90x90 cm, olaj, farost, 2016.
Festményein nem kell mögöttes tartalmat keresnünk, ezt saját maga
állítja:
"Műtermes képeimnek pedig nincs mögöttes tartalmuk. Két-három bútor
billeg egy szobában, nem információ; érdektelen. Hacsak a mítosz nem,
ami velem kapcsolatban rárakódott, hogy szerzetesi szoba vagy önkéntes
börtöncella."
A mítoszt, ami körül lengi érdemes megismerni. Festményei esztétikája
önmagukban kielégítőek, de abban a pillanatban, mikor szembesülünk
magával a művésszel, kapnak egy olyan pikantériát, ami lebilincselő.
A művész naplója és a vele kapcsolatos összes információ (például a
napirendje vagy akár a végrendelete) megtalálható a honlapján. A saját
maga által szerkesztett és írt oldal 2004 óta az Országos Széchenyi
Könyvtár tulajdonát képzi.
Érdekes ennek a kitárulkozásnak és a művész életmódjából fakadó
elzárkózásnak a kettőssége.
Váli Dezső: Műterem - Kontrasztok - A/2017/07. 90x90 cm, olaj, farost, 2017.
Új Ars Poeticáját a napokban fogalmazta meg, ami a következőképpen
hangzik:
"Hittel vallom, hogy munkásságom végső célja egy kertbe illeszthető,
közepes méretű kép létrehozása. Az alkotás óráiban ehhez alkalmas
segédeszközöm a spirituális csönd, mely befogadja a prézlivel panírozott
terek asszociációit, valamint segít ebben a bajonettzáras emóciók
meditatív világa is. Egy tudatalatti lágytojás. Egy rakott krumpli
vasárnap délben.
- Abból még kérnék egy kicsit, ha lehet
- Tartsd ide a tányérodat. De közelebb, mert lecsöpög"
- Váli Dezső, 2017 február
Váli Dezső: Ártatlan Műterem - A/2017/08. 90x90 cm, olaj, farost, 2017.
A műalkotások megtekinthetőek a Godot Galéria: Váli Dezső Csudaszép
képek című kiállításán március 18-ig.
Szerző: Bárdi Sára; műtárgy.com