2017.10.05. naplojegyzetek // html-2017/hegedus-megnyitobeszed-2017-10-05.htm C.16844 - 846
Hegedűs Gyöngyi
kiállításmegnyitó a Duna palotában
Fehér falak közt nőttem fel. A templom, mely
eszmélődésemtől fogva nevelt, igen puritán volt. Egy sváb parasztház
leválasztott első fele, amire tornyot húztak.
Amikor legutóbb a katolikus Váli Dezső festőművész
mondataiból amolyan reformációs lelkigyakorlatként verset írtam, talán ezért
így álltak bolygópályára a mondatok:
Mondom, mi marad.
Az örök dilemma: ég nélkül.
A szemközti fal fehérsége
a kép, amit néznék.
A velünk született szabály,
ellensúlyok se kellenek.
Papíron tervezni én ilyet nem tudok.
Minden csomópontja tiszta szerkezet.
Fehér falak közül jön a négy művésznő is. A pasaréti
református templom fehér falai közül.
Mire fel hát, ezek a rajzolt, égetett, szőtt,
festett képek, ábrázolások?
Gerd
Theissen protestáns újszövetség professzor írja
legújabb katekizmusában:
Isten ábrázolhatatlansága kétszeresen is szimbólum:
Az embernek szabadnak kell lennie minden
alkotásától, amit maga alkotott.
Alkotását Istennel nem tévesztheti össze.
De Istennek is szabadnak kell lennie mindattól, amit
az ember gondol róla. Az ember emberi elgondolásait Istennel nem tévesztheti
össze.
Isten nem látható képben,
hanem
hallható a szóban.
Melyek hát a legitim isten-képek?
Minden elképzelés és gondolat, mely
azt
mutatja fel, hogy ő megismerhetetlen.
Megismerhetetlen az ember is, mint Isten képmása.
Az emberekről sem alkothatsz képet, mely
végérvényes.
Nincs végérvényes kép itt körülöttünk.
Képek vannak, mint legmélyebb emlékeink.
Képek, mint királyi út magunkhoz. Képek, mint álmok.
A bibliai elhívás történetek közül engem
legmélyebben megérintő Sámuelé.
Sámuel ott aludt, ahol az Úr ládáját őrizték. Még
nincs meg Salamon temploma. Még nincs Szentek Szentje. De lám, Isten megépíti
azt Sámuel álmában.
Amikor a nevét hallja az éjszakában, nem gondol
mást, minthogy az az ébrenlét maga. S talán tényleg, minden álmunk értelme az
ébredés. Odamegy Élihez, hogy szólította-e. Éli visszaküldi az ágyába. Amikor Gyökössy Endre egyszer erről prédikált, azt mondta: mert mi
történt, testvéreim? Akit az Úr felébresztett, azt aludni küldte a pap. Sokat
forgattam magamban ezt, amióta gimnazista koromban hallottam. Mostanra odáig
jutottam, hogy Éli, aki tudta már, hogy az ébrenlétben nincs ott az Úr, mert abban
az időben ritkaság volt az Úr igéje, nem volt gyakran látomás, ám még volt
emléke arról, amikor nem így volt, nem, nem egyszerűen aludni küldte Sámuelt, hanem
visszaküldte az álmához, amelyben szólította őt az Úr.
A négy művésznő annyit tesz, hogy visszatér oda,
ahol szólítja őket az Úr.
Minket pedig nem egyszerűen arra hívnak, hogy az ő
elhívás-képeiket nézzük, hanem, hogy ezeken keresztül eljussunk oda, ahol
minket szólít az Úr.
Amikor beléptem ide kedd este, hogy megnézzem előre
a kiállítás anyagát, a sötét, esős időből egy olyan tanösvényen találtam magam,
mely lombmagasságban vezet végig.
A színek, a formák: lélegző felület voltak.
És ezen a tanösvényen mentünk végig.
Közülük van, aki, mint Láng-Miticzky
Katalin és Somodi Ildikó, belenőtt ebbe a hitbe, ám az anyaghoz való
megtérését, hogy kárpitokat sző, harcolta meg újra. S volt Gaál Éva, és M. Kiss
Katalin, aki a grafika és kerámia anyag-állandóságát hozta, de felnőttkori
megtérésélmény formálta újra motívumaikat.
Gaál Éva rajzait nézve, bár nem gyerekeknek szánt rajzokat
látok, de mégis olyan grafikákat, melyek olyanok, mintha ezeken nőttem volna
fel, akkor is, ha éppen akkor látom először a képeket. Ismét középre állítja
bennem a gyermeket, akire Jézus rámutat. Mintha tudnék úgy nézni, azzal a
frissességgel a megjelenített igére, mintha most először nyiladozna az
értelmem.
M. Kiss Katalin magára a lélegző felületre írja rá a
bibliai igéket. Avar kori falevelek ezek, a hit honfoglalás kori leletei. S
felhívja arra is számomra a figyelmet, hogy, bár ahogy felnövekszünk, először a
képek hatnak ránk, aztán az írás, azonban hitünk szerint a képek is az Igéből
lettek, a kimondott legyenből.
S kell-e nagyobb hitbeli bizonyosság a feltámadásban, mint annak megvallása
részéről, hogy megújulást munkáiba, az új irány megtalálását, megtérése után, a
fasori kolumbárium fedőlapjainak elkészítése jelentette.
Somodi Ildikó munkáit nézve, mintha minden idegrostunk
látóideggé válna. Mintha nem szőne mást, mint a meghasadt kárpit középen
anyagtalan matériáját. Mintha réseket szőne folytonossághiány nélkül.
Láng-Miticzky
Katalin triptichonja előtt állok itt. Ahogy visszanéztem rá búcsúzóul kedden,
mintha három angyalt láttam volna ebben a megvilágításban. 1500 munkaóra van
ebben a triptichonban.
Az ég, a föld, és a meghasadt kárpit szinaptikus rése, melyen folyamatosan árad az ingerület.
Csíkszentmihályi
ír a flow-élményről. Amikor úgy csinálunk valamit, hogy megszűnik az idő
érzékelése. Egy teljesen másik jelenlét. Fordíthatjuk áramlásnak, de a legjobb
szó rá talán a vitetés. A mindazonáltal ne úgy legyen, hanem ahogy
ellenáramoltatása.
S talán az, ahol vagy ahogy
ekkor vagyunk, mikor így szólíttatunk, legyen az álom, vagy ébrenlét, a
meghasadt kárpiton túl, a szentek szentje.
Mert nem eredetinek kell lenni, hanem Eredetnek.
Megszabadulva a mindig újat mondás kényszerzubbonyától is. Hisz mid van, amit
ne kaptál volna?
S az Eredet nincs messzebb ma tőlünk, mint a világ
felvettetésekor.
S a meghasadt kárpit előtt állva, kell-e egyáltalán
megnyitni még bármit?
S lehetünk-e egyszerű műélvezők? Sokszor azt
gondolom, ha ma Krisztus az irgalmas samaritánus
példázatát mondaná, a pap, a lévita mellé, akik elmentek a szenvedő ember
mellett, még harmadiknak odatenné a műélvezőt. Aki passzióból nézi, amit más
passióból alkot.
Négy asszonyi passiótörténet. Az őszi lombok
tanösvényein. Az elengedéssel megragadás egy időben létező élményével.
Mondom, mi marad.
Az örök dilemma: ég nélkül.
Fiamat hívják
csendben, a terem sarkából.
Három nap vele.
A biztos pusztulástól mentettem meg,
ha nem is feltétlen az életre.
Mondom, mi marad.
Örök dilemma: ég nélkül.
Választhat tőlem egy képet.
Majdnem az összesből.