2017.06.08. html-2017/jezsuita-interju.htm C.16563 -16566
A Szív - jezsuita
kulturális és lelkiségi magazin
tematikus számok, a nyári szám témája:
tudatos életmód.
Rend, akarat, tudatosság
Interjú Váli Dezső festőművésszel
A
művészekkel kapcsolatban máig él az a 19. századi klisé, hogy bohémek,
rendszertelenek és szétszórtak. Valószínű azonban, persze ez is csak
feltételezés, hogy a művészek között hasonló arányban fordulnak elő szétszórt
és pedáns egyének, mint általában az emberek között. Él egy olyan kép is, hogy
minden jó művészetben van a művész részéről tudatos lemondás és önkorlátozás. Váli
Dezső minden reggel úszni jár, a weboldalán blogot
vezet, a hozzászólóknak azonnal válaszol, precíz rendben katalogizálja a
műveit. A képeit szigorúan szelektálja. Amikor a műtermében egy nyári délelőtt beszélgettünk,
a rendezettségről, a tudatosságról, ezek szerepéről kérdeztem.
Mit
jelent Önnek a tudatos életvezetés?
Mindenekelőtt tisztázzunk valamit. Egy festő Isten
alkotótársa, kollegája, akár tudja ezt, akár nem. A semmiből gyárt valamit, ami
az égre mutat. Egy jó mű a villámfény-villanás idejére megmutatja Isten köpenye
szegélyét. A többi részletkérdés. Igen, csakugyan gondosan, kicsit poroszosan
szervezem az életet, a napokat, így sokkal egyszerűbb élni. Minden munkaeszköz
kész az azonnali használatra. Nem kell váratlanul boltba szaladgálni. Húsz éve
nem használom a színesceruza-készletemet, de az unokáimnak nem adtam oda kicsit
firkálni, készen kell állnia a munkához.
Mióta
vezet naplót? Miért van szüksége a naplókra?
Tizenhat évesen lementem autóstoppal tanácsért egy bencés
szerzeteshez, akkori mesteremhez Győrbe, és felírtam, amit mondott, hogy az
izgalomtól el ne felejtsem a felét hazáig. Ilyesmikből indult a napló. A korai jegyzeteimet
kidobtam, de ’58-tól megvannak, ma 16 ezer oldal, rémes; ott van a deske.hu
honlapomon. Nem naplónak szántam én mindezt, hanem emlékeztetőnek. Mindnyájunkat,
így engem is rengeteg élmény bombáz percről percre, amit aztán a következő történés
kimos. Ötven évig raftingnak definiáltam az életemet; bekötnek egy kajakba, és elindítanak
lefelé a hegyi patakon. Egyetlen feladatom, hogy elkerüljem a felém rohanó sziklákat.
Úgy gondoltam, ennyi az élet, az életem. ̶ A naplómból kiderült, önsajnáló és főleg hamis
képlet volt ez, hiszen meg van örökítve benne a búbánat mellett nagyon sok izgalmasan
szép történet.
Lehet,
hogy nagyobb tudatosság kell ahhoz, hogy megfigyeljük, mi az, ami
megelégedettséggel és örömmel tölt el, mint ahhoz, hogy megjegyezzük a
problémáinkat?
Amikor történik az emberrel valami, azon mód ritkán értelmezzük
a helyén. Nem látjuk az arányokat. Ma reggel boldog remény éledt bennem úszás
után, öltözködés közben; latolgattam, vegyek-e egy sajtos rudat, netán mellé egy
kávét is a szemközti boltocskában. Nem minden nap veszek, egyébként is hiábavalóság,
mondaná a Prédikátor, mert amint eszem-iszom,
már egyáltalán nem figyelek oda; már a délelőttömet tervezem. Tulajdonképpen elég
lenne az egészet fejben végigjátszani.
Elképzelhetőnek
tartja a vallásos ember életét tudatos visszatekintés és előretekintés nélkül?
Igen. Én elég szűklátókörű vagyok, egyszerre kevés
dologra tudok figyelni. És nemigen nézek előre-hátra. M. barátom fiatalon eltervezte,
hogy lesz majd neki két szép gyereke, családja, nagy lakás, polgári környezet.
Nekem soha ilyen vízióm nem volt. Meglátogattam most Oravecz Imrét, olvasom a verseit.
15 éve szűköl szegény leendő halála ügyében. Gyönyörű egyébként, amiket ír,
nagy értékű és fájdalmas. Én is imádkoztam már nyugodt haláltusáért, de nincs
közelebbi jövőképem. Nem vágyom a nyári nyaralásra, sőt, ellenkezőleg. Vagyis,
kérdésére ̶ példának egy élet, hogy valaki nem foglalkozik
a múltjával és a jövőjével, a mai napját akarja rendezni, akár rendben
befejezni.
Váli
Dezső művészete igazán radikális döntéseken nyugszik. Nem csak ugyanazt a
témavilágot dolgozza fel évtizedek óta, de azt mondhatjuk, hogy a képeit a négy
fal között tartja, amikor újra és újra a műtermét festi. Tulajdonképpen ezzel
korlátozza a jelentésüket. Mert minden egyes képpel azt a kérdést veti fel,
hogy vajon mondhat-e újat újra és újra ugyanaz a téma? Ez is egyfajta
naplóírás?
Nem sorozat, és nem napló. Minden kép magáért felel,
mindegyik másról beszél, ráadásul mindenkinek mást mond. Azt, hogy nekem nincs célom
vagy elképzelésem egy készülő képről, nehezen hiszik el. Egy alkalmas szürke
színt keresek az okkersárga mellé, nincsenek magasabb rendű gondolataim. Hogy a
képeket magyar szavakká kell lefordítani, elkerülhetetlen, de ez a
megoldhatatlan feladat a kritikusokra marad. Ennyit lehet: a körhöz érintőket
húzni. Amikor a zsidó temetőket festettem, ez többeknek is feszes probléma volt;
még a zsidó múltamat is keresték. Evvel segítettem: ezek nem zsidó temetők,
hanem képek. Nálam jobban Giorgio Morandi
csinálta. Borosüvegeket és cukortartó üvegcséket rakosgatott ide-oda a csendéletein.
Volt egy ládája, benne húsz üveg fehérre mázolva, azokat variálta ötven évig.
Lehet mondani, hogy önismétlő volt, de ennek a szónak itt semmi jelentősége.
Vannak nagyon jó képei és kevésbé jók. Ezt csinálom én is négy-öt motívummal.
Nem kutakodom a motívumok lélektani megfejtéseinek setét barlangjában, hogy a
műteremtéma mi mindent jelent; sem festés közben, sem festés után.
A
szoba, a belső szoba kulturálisan mégis jócskán túlterhelt, óhatatlanul
szimbolikus jelentése van…
Ha citromos-fácános csendéletet festenék, annak is lenne
kulturális többlete. Ha portrét festenék, amit nem tudok, annak is. Kereshettem
volna valami eredeti témát, de nem vagyok érdeklődő típus. Annak idején egyik mesterem
tanácsolta, hogy csináljak csendéleteket, de azon legyen kilincs vagy olajos vatta.
Semmi esetre se alma, amit Cézanne már megfestett. Nem ezen múlik, legalábbis
számomra nem. Az akaraterő itt nem működik, hiába is foglalkoztatna, hogy
eggyel jobb képet készítsek. Déry Tibor írta, hogy „Leülök a kockás füzetemmel
a térdemen, és a világ legjobb novelláját akarom megírni. De ahogy öregszem,
már csak Európa legjobbját.” Egy kép festése élet és halál kérdése. Nem a
szófordulat kedvéért, valóban időn kívüli pillanatok, ahogy az ember
megtalálja, vagy nem találja meg a megoldást, sőt, azt sem tudja, hogy mit
keres. ̶ Rendet a képen. A szakma egész csodája ebben
rejlik, hogy nem tudom, hová megyek, mi lesz belőle, és nem tudom, mit mondok, pedig
fontos, amit mások majd kiolvasnak belőle. Sőt, én vagyok az egyetlen, aki
biztosan soha nem fogom tudni, hogy mit mondok. Tudniillik annyi háttér-információval
terhelt a téma, hogy ezekbe csak belegabalyodhatnék. Egy képnek rengeteg
kulturális és szellemtörténeti hozadéka is van, de a lényeg, hogy beleszól az
ember életébe, egyszemélyes dialógus, akár élethossziglan. Olykor tükör, amiben
a néző önmagát látja. Megszépülve. Én csak azt nézem, romlanak-e a képeim, és
nincs-e üres önismétlés. Vannak
gyengébbek és jobbak, sőt, nagyon jók, tehetségemhez mérten.
Több
kiállításán és nyilatkozatából kiderül, hogy nagyon szigorúan szelektálja a
műveit, azt is mondhatjuk, hogy képrombolást végez, mert sok művét megsemmisíti.
Ezzel lemondásra neveli önmagát?
Az élet minden pillanata önnevelés. A szelektálás
nem esik nehezemre. Sőt. A Műcsarnokbéli kiállításomba 2014-ben nem akaratom
ellenére került bele az erre használt kis szovjet körfűrészem. Már az 1979-es Fiatal Művészek Stúdiója kiállításon
sok száz felszeletelt képkockámból állíthattak össze új „műveket” a látogatók.
Volt kritikus, aki el is játszott evvel, cikkezett is róla. ̶ A megsemmisítés. Erre azt szoktam válaszolni: „Maga
mit csinál, ha elégette a palacsintát?” Egy riporter erre azt mondta: „A
kutyámnak adom” ̶ vagyis nem válaszolt, de talán megérintette a
probléma. Sokat dolgozom, nagyon sok a selejtem. Kidobom a ruháimat, ahogy a zseblámpáimat
is, ha nincs rájuk szükség. Volt, hogy este lámpaoltás előtt, pizsamában
ránéztem egy munkámra, észrevettem, hogy semmilyen. ̶ Hoppá, ihlet van, tiszta a szemem. Fölvettem
valami ruhát, és elkezdtem átnézni a képeimet. 21-et dobtam ki akkor.
Ebben a szakmában a középszerre nincs szükség. És ez sem teljesen igaz. Barátaim
figyelmeztettek, hogy a világot figyelmen kívül hagyva nem etikus
túlszelektálni. Szükség van a másodvonalra, mert körbeveszi - magyarázza a
legjobbakat.
Őriznek
emlékeket ezek a képek? Bálint Endréét? Másokét, egyfajta hatástörténetet? Személyes viszonyulást mások képalkotásához?
Bálint Endre benne van korai képeimben. Paul Klee
más, ő volt az apám. (Így is mutatkoztam be a berni Klee-múzeum titkárnőjének.
Rohant az igazgatóhoz.) Cserkészvezetőm gyerekkoromban megmutatott egy albumot
tőle, azonnal fontos lett. Klee-t talán nem utánoztam, de Bálint Endrét igen,
és Rothkót is, a 70-es években. ’72-ben láttam egy
kiállítását Velencében ̶ hallatlan nagy művész. Hogy ma, munka közben
ki jut eszembe, leginkább: Vojnich Erzsébet, aki
félek, nálam jobb festő :)). Olykor az ő fejével próbálok a képeimen
egy-egy zűrt megoldani. Néha sikerrel. Ő aztán nem locsog a képein. Alexander Hollan is lenyűgöző. Ahogy zúg a fülem, úgy vannak bennem
képek, képeik, tartósan. De már csökken a vágy, hogy például még egyszer elmenjek
a Louvre-ba vagy a Metropolitan Múzeumba. És nem csak a fáradtság miatt, hanem
lassan kevéssé érdekelnek a képek. Úgy értem, máséi. Elég nekem, amit ma meg
kell csinálnom.
A
tudatosság csak keret volna, és alkotás közben ezt el tudja engedni?
Hogy mi és miért születik meg a vásznon, ez a
festészet lényege, ez körülbelül megfejthetetlen. A kép természetfölötti is. Ha
dolgozom, semmi biztosítékom arra, hogy valóban lesz belőle valami. Azt sem
tudom, hogy mi lesz, és arról sem tudok számot adni, hogy mi miért történt. Ez
a szellemi lét csodája. Nem emberi léptékű dolog. Ferenczy a Józsefet eladják testvérei remekműve festése közben divatos kuplékat fütyült; a fia ezt
jegyezte föl. ̶ Mindegy. Amikor az
uszodában a kavicsos medencében gyalogolok, mondom a Rózsafüzért, de közben arra
gondolok, akiért mondom, sőt arra is gondolok, akiért a következőt mondani
fogom. És esetleg mindeközben egy festményemmel kapcsolatban eszembe jut valami
megoldás. Vagy azon tűnődöm, kapok-e ma sütit az ebédhez.
Nagyon érdekes, ahogyan a művészetről
beszél, ahogyan a létrejöttét a transzcendenciához köti, de másrészt rombolja a
művészlegendát.
Az ál-legendákat meg lehet hagyni, mert a
társadalomnak ilyen kerek csomagokra van szüksége. Szükséges, hogy Sztálin, és a
Forma 1 világbajnoka isteni legyen, és szükséges, hogy egy festő rendetlen
legyen, ez így van rendjén. Aztán nyugtázzák, hogy ők rendezettebbek, mint egy
festő.
Én speciel nem rendet csinálok, hanem rendet tartok, nálam ez életgyávaság is. Így
sok minden egyszerűbb, kézhez simuló.
Csanádi-Bognár Szilvia
fotó: Desi Krisztina F/2017/201