H.I.:
Művészcsaládból származol, apád festőművész volt[1], és a mamád is
az[2], tehát talán nem a véletlen diktálta, hogy művész lettél.
S.J.: Mindent a véletlen diktál. Az édesanyám és az édesapám is olyan
családból származik, amelyik 1945 után mindent elvesztett. Ami a
legérdekesebb, hogy mindkét családban nagyon erős osztrák, német,
illetve az anyám családjában olasz rokonság is van, nagyapám olasz volt.
Az anyámé jómódú, ismert soproni nagypolgári család volt, amiből aztán a
jómód 1945 után eltűnt, viszont, ami nagyon fontos, megmaradt a család
mentalitása. Egy olyan városban, mint Sopron, mely akkoriban a
határsávba esett, és külön engedéllyel tudtam például odautazni, hiába
történt meg az úgynevezett társadalmi átrendeződés, azért mindenki
tudta, hogy ki kicsoda. Tehát hiába volt teljesen szegény a család, a
kapcsolatok és a társasági élet megmaradt. Szegényen éltek, de
összejártak, jól érezték magukat egymás társaságában és nem vesztették
el a humorérzéküket, Niki bácsi glaszékesztyűben rendezte a vasakat a
MÉH telepen. A nosztalgiát lenézték. Megfizették az árát, hogy ne
legyenek képmutatók.
H.I.: Mivel foglalkoztak?
S.J.: Anyám nagyapja ügyvéd volt, ausztriai cukorgyárak jogtanácsosa. A
család Szászországból Ausztrián át érkezett meg Magyarországra.
Német-magyar nyelvűek voltak, de magyar hazafiak lettek: nagyanyám
illegálisan kétszer is szavazott azért, hogy Sopron Magyarországhoz
tartozhasson. A nagyapám a Hitelbank soproni igazgatója volt, anyámék
öten voltak testvérek, és 45 után egyikük sem tanulhatott tovább.
Anyámat még fölvették a Képzőművészeti Főiskolára, de 1952-ben kirúgták
és csak 50 évvel később rehabilitálta a Főiskola.
|
Corà Erzsébet és Sugár Gyula, 1958
|
|
Apám egy dunaföldvári osztrák-sváb, gazdálkodó családból származik,
melyben a nagyanyám ágán majdnem hogy az önkínzásig ment a
munka-szigorúság. Az apai nagyapám szerb és osztrák származású volt.
Dédapját Schwartzkopfnak hívták, és az 1848-as magyar forradalommal
olyan szinten szimpatizált, hogy bezárták Kufsteinbe, és miután
kiengedték, Magyarországra települt, és a családja, pontosan azért, mert
így kvázi magyarok lettek, meg is akart szabadulni az osztrák háttértől
és magyarosított, mégpedig két irányba, az egyik ág Hollósra, és a
nagyapám meg jóval később, a 20-as években Sugárra. Dunaföldvár
akkoriban egy ambiciózusan fejlődő nagyközség volt, híddal, szállodával,
gimnáziummal és társadalmi élettel, melyben a nagyapám komoly szerepet
vitt, tanító volt, önkéntes tűzoltóparancsnok, gyümölcsöse, szőlője,
présháza volt, méhészkedett is. Az ő apja gyertyakészítő és mézesbábos
volt, a család valaha kékfestéssel is foglalkozott. A nagyapámnak nagyon
jó megérzései is voltak: egy hajszállal kerülte el, hogy kuláklistára
kerüljön, mert az utolsó pillanatban elajándékozta a TSzCs-nek a
présházát és a szőlőjét, így az apám népi káderré vált, és népi
kollégiumba került mint főiskolás. Ezt viszont az apám nem bírta és
elköltözött egy albérletbe. Talán ő volt az egyetlen, aki annak
ellenére, hogy nyilvánvaló volt, hogy a karrier szempontjából a pálya a
népi kollégium lett volna, azt mondta, hogy ő nem bírja ezt a
fülbegyónásos, nyilvános önkritika gyakorlást, a Szabad Nép-félórákat,
és kivált onnan. Az abszolút halláshoz hasonló ritka rajz- és
festőtehetsége volt, és emellett megvolt benne valami elemi kreativitás
is. Amikor elvégezte a Főiskolát, nem ment el tanítani, amire akkoriban
nyilván adódott lehetőség, hanem három-négy kollégájával, Jánossy
Ferenccel, Nuridsány Zoltánnal, Orosz Gellérttel rögtön elkezdett
kiállítani, és így valahogy bennemaradt a svungban. Szerintem az övé
felfedezetlen és nagyon erőteljes életmű. A szüleimben, talán pont a
családi háttér miatt, megvolt az a fajta kiegyensúlyozottság, ami nem
igényel semmilyen rekompenzálást. Ez persze pontosan arra épült, hogy
senkinek nincs vesztenivalója, nem kell alakoskodni. Itt mindenki az
lehet, ami, mert az érvényesülés lehetősége már régen el volt vágva. Nem
voltak különösebben sértettek vagy megbántottak, és a margón, saját
köreiken belül képmutatás nélkül, normális életet éltek, ami azért abban
a korban nagy ritkaság volt.
|
Corà Erzsébet és Mándy Iván • 1966
fotó: Sugár János
|
|
És ami nagyon különleges volt, hogy, bár eléggé különböző közegből
jöttek, a két család közeli kapcsolatba került egymással, és ebbe a
világba belefolyt a szüleim baráti köre is. Az apám egyik legközelebbi
barátja 1949-től kezdve Mándy Iván volt. Rajta keresztül ismerte meg a
pálya szélére szorított írókat, Kálnoky Lászlót, ő lett a keresztapám,
Lakatos Istvánt, aki 1956 után a börtönben fordította az Aeneist, és
másokat, akikkel szorosabb kapcsolatban voltak. Amikor ők feljöttek, nem
a művészet nagy kérdéseiről volt szó, hanem egyszerűen jól érezték
magukat egymás társaságában. Beszélgettek, röhögtek és nagyon ritka
alkalom volt, ha megmutatták a műveiket. Emlékszem, sokkal később,
amikor Kálnoky az utolsó, egészen zseniális költői ciklusát írta, a
Homálynoky Szaniszló verseket, akkor azokat elhozta, fölolvasta, de az
az este sem volt szalon-jellegű.
Mikor még egy Rudas László, azaz Podmaniczky utcai társbérletben
laktunk, a társbérlőkkel is kialakult egy szimbiózis – velük mind a mai
napig baráti viszonyban vagyunk. Valahogy mindenki mindenkivel kijött,
összebarátkozott, a soproni és dunaföldvári rokonság mellett megjelentek
a társbérlőink, és a szüleim barátai is a képben. Mándy például rengeteg
novellát írt ezekből az élményekből, Levél vidékről című novellájában az
anyám húgának a levelét appropriálta, a társbérlőink is megjelentek a
könyveiben, ilyen a Mi van Verával? például. Nekem ez – mivel nem láttam
mást – egy teljesen természetes közegként jelent meg, azt hittem, a
világ ilyen.
|
Kálnoky László költözködik, 1975
Fotó: Sugár János |
|
Én igazából semmilyen családi késztetést nem kaptam, hogy művész legyek,
nem is akartam az lenni, és amikor a gimnázium alatt terítékre került a
pályaválasztás, miután semmi ötletem nem volt, elmentem a
Pályaválasztási Tanácsadó Intézetbe. Rettenetesen érdekelt, hogy ott
vajon mit csinálnak, de semmilyen tanácsot nem tudtak adni. Az apám egy
huszáros húzással tizenhat éves koromban elcipelt a Dési-Huber
rajzkörbe. Már csak a haladó szobrász szekcióban volt hely, mert a
felvételik előtt dugig volt az egész Dési, így bejutottam egy olyan
műterembe, ahol az idősebbek már aktot mintáztak. Addig sosem mintáztam,
de még aktot sem láttam korábban, a Piarista Gimnáziumba jártam; furcsa
helyzet volt, kissé pánikoltam, hogy lebukok, és nagyon meglepett, mikor
kiderült, hogy tudok mintázni. Később meg is kérdeztem az apámat, hogy
milyen apropóból vitt oda, és ő röviden azt mondta, hogy úgy látta,
nekem jó térérzékem van. De én azóta már tudom, hogy a térérzék, meg a
szobrászkéz, meg ilyesmi, az kamu. Nem jelent semmit. Akkoriban nagyon
szerettem gipszet önteni, és például azt csináltam egy nyáron át, hogy
üres boros-palackokba gipszet öntöttem, és utána lepattintottam az
üveget. Meg gumikesztyűbe gipszet öntöttem. Az iskolai rajzolást
általában untam, néha egy barátom csinálta meg helyettem. A rajzkörben
aztán elkezdtem szisztematikusan rajzolni, és megtanultam a rajzolást,
nagyjából úgy, mint egy idegen nyelvet. Ez is egy nagyon érdekes élmény
volt, mert ha megtanulsz valamit, akkor van arról emléked, hogy volt egy
olyan időpillanat, amikor még nem tudtad, és van egy olyan, amikor már
tudod. A rajzkörben egy másik fontos élmény volt, mikor egy tavasszal a
rajztanár, Korga György, nem egyenként korrigált, hanem azt kérte, hogy
az a pár ember, aki ott van, tegye ki, és együtt nézze meg a rajzait .
És persze azonnal ordítani kezdtek a tévedések. Onnantól kezdve
elkezdtem a saját munkáimat is úgy nézni, mintha más csinálta volna. Ez
nekem akkoriban rengeteget segített, és gyakorlatilag mind a mai napig
fontos szempont, hogy evvel a distanciával játszadozzak. Például
alulbecsülni vagy túlbecsülni helyzeteket, vagy úgy tekinteni egy
munkára, mintha más csinálta volna.
Hát körülbelül így kerültem a művészet közelébe. A szüleim kikötötték,
hogy ha jelentkezem a főiskolára, akkor előtte a műegyetemre is
felvételizzek. Oda nem, de a főiskolára később fölvettek.
H.I.: Ez egy reflex volt arra, hogy a pályából nem lehet megélni…?
S.J.: Szerintem azért csinálták, hogy választanom kelljen. Tudtam, hogy
figyelnek rám, törődnek velem, de olyan rettenetesen sokat nem
foglalkoztak velem. Hálás vagyok nekik, hogy nem tették el a gyerekkori
rajzaimat, talán mert nem is voltak, és hogy nem volt az a picit
giccses, szentimentális dolog, hogy ez a gyerek be van oltva a
művészettel, meg hogy úgyis művész lesz, stb. Láttam ilyeneket az
ismerősök körében és nevetségesnek találtam.
Az apámra mindenben jellemző volt a nagyvonalúság. Valószínűleg azért,
mert a saját dolgaival tisztában volt, nyugodt volt, a festészetével
valamiképpen megmentette magát. Nagyon kevés normális figura volt az ő
generációjában. És olyan, mint ő, aki jó művész volt, nem volt
alkoholista vagy megkeseredett, sors és családromboló, szinte alig.
Például rögtön, mihelyt elértem a korhatárt, gyakorlatilag fölszólított,
hogy csináljam meg a jogosítványt, és használhattam is az autót, nem
csinált ebből gondot. Ami, azt lehet mondani, teljesen befolyásolta az
életemet, mert hihetetlen gyorsan és kényelmesen tudtam a városban
mozogni, természetes volt, hogy autózzak, és ha megunom magam valahol,
akkor fölállok és elmegyek.
|
Sugár Gyula
Három grácia, 90x120 cm, olaj farost, 1978 • Fotó: Petrás István |
|
H.I.: Miből éltek a szüleid?
S.J.: Apám a Képcsarnoknak festett, amit nagyon komolyan vett, nem tett
különbséget a nem képcsarnoki és képcsarnoki festészete között, ami
mindig is tartalmazott egy bizonytalansági együtthatót, hiszen ha nem
vették át a képét, akkor nem volt pénz. Látszott rajta, hogy neki ez
stressz, nyilván egy fajta addiktív dolog is, inspirálta őt, de meg volt
benne a bátorság is, hogy meglépjen olyan lépéseket, amik nem voltak
éppen praktikusak. Például emlékszem gyerekkoromból arra, hogy volt egy
nagyon szép csendélete, és egyszer csak festett rá egy fehér csíkot.
Középre. Nagyon szép lett a kép, de valami totálisan abszurd. És anyám
rettenetesen kiborult, mert sejtette, hogy ez a következő heti, kvázi
megélhetést veszélyezteti, az apám meg olyasmit mondhatott, hogy őt ez
nem érdekli. Neki a klasszikus értelemben voltak korszakai. Tehát volt
egy utcakép-korszaka a 60-as években, ami festőileg nagyon szabad és
izgalmas volt. A belvárost festette. Gyakorlatilag ezek a képek mind
gyűjtőknél vannak, nekünk egy sincs. Azután csendéleteket kezdett
festeni, amik már egy fokkal az absztrakció felé fordultak. Ezekből
csinált egy kiállítást a Csók Galériában[3], és azt Vadas József
lehordta egy kritikában, ami, az akkori korszakot ismerve, nem csak egy
kritikusi vélemény volt, hanem annál azért több, és az apámat nagyon
elkeserítette. Pár évvel később elképesztő módon kiteljesedett a
festészete, és egy nagyon bátor festőiségű, expresszív szürrealizmust
kezdett csinálni. Ez az életműve gerince, fő vonala, ez a hihetetlen
erős, eredeti, kortalan, hellyel-közzel brutális festészet.
H.I.: És a mamád?
S.J.: Õt rettenetesen megalázták azzal, hogy kirúgták a főiskoláról,
annyira megbántódott, hogy évekig nem ment át az Andrássy útnak arra az
oldalára. Szintén elemi tehetség volt, nem véletlenül vette fel magához
Kmetty. Csak hát a polgári származás miatt őt, és minden hozzá hasonló
elemet eltávolítottak. Gondold el, csinos, fiatal lányként úgy fölnőni,
hogy reakciós és osztályellenség vagy. Neki, úgy érzem, nagyon sokat
jelentett az írók barátsága, és segítette abban, hogy nem keseredett meg
teljesen ebben az viaszutasításban. Emiatt a festészettel is más
viszonyba került, de ő is festett, és azokból a képekből például el is
adott és most is vásárolnak tőle.
H.I.: Volt-e kapcsolatuk fiatalabb kollégáikkal, érdekelte-e őket, hogy
mit csinálnak?
S.J.: Baráti körük révén lazán benne voltak a Luxor kávéház
társaságában, Erdélyt, Kondort ismerték, biztos beszélgettek is párszor.
Apámra különben is az volt a jellemző, hogy eléggé elfogulatlanul
tájékozódott a klasszikustól a kortársig, ő hívta fel a figyelmemet
többek között Lossonczyra, Deim Pálra, Tóth Menyhértre. Gyarmathy
Tihamér is jó barátja volt. Úgy általában nem zárkózott el semmi elől.
Még az ötvenes években tanított egy munkás rajzkörben és ott
összebarátkozott egy fiúval, ő lett a nagyon színvonalas, minimalista
grafikáiról ismert Düsseldorfban élő Kocsis Imre. Az apám valamilyen
módon Váli Dezsőnek is mentora volt. Tehát valószínűleg pontosan látta,
hogy mi történik körülötte, számára a saját festészete tényleg a
maximális szabadságot jelentette, és ezért elfogulatlanul tudta nézni a
világot, és nem volt szüksége arra, hogy magát negatív módon, szépelgő
elutasításokkal definiálja. Az elutasítások nagyon árulkodóak tudnak
lenni. Kimondatlanul is arról volt szó, hogy csak a mű minősége a döntő,
és ezt elég széles körben tudta értelmezni. Tudta, mit csinál Beuys,
elfogadta és szerette, ugyanakkor Cranachot is, és persze ő maga meg
valami egészen mást csinált. Sokáig föl sem fogtam, hogy ez nem
általános, hogy nem így gondolkodik mindenki.
H.I.: Furcsa, átmeneti, mondhatnánk félegzisztenciára utaló-kényszerítő
korszak volt…
S.I.: Az akkori korra jellemző volt a felvételizés mint életforma. Amíg
egyetemre jelentkezett valaki, és nem vették fel, addig mindenféle vacak
munkákat vállalt, hogy ne legyen közveszélyes munkakerülő és készült a
felvételire. Én újságkihordó voltam, aztán 1979-ben fölvettek és
elvittek katonának. A katonaságnál az első pillanattól kezdve
összebarátkoztam Lábas Zolival. Már a bevonulás pillanatában egymás
mellé kerültünk, és következő őszön, amikor elkezdődött a főiskola,
elvitt az Indigóba. Az Indigóban valahogy teljes folyamatosságot éreztem
mindazzal, amit addig a családomban, a szüleim baráti körében, a
gimnáziumban tapasztaltam; nyilván másról szólt, de a nyelv ugyanaz
volt. És még szinte föl se tettem azt az alapkérdést, hogy
tulajdonképpen mit is akarok csinálni, ha befejeztem a főiskolát? Mit
gondolok a művészetről? Tehát épphogy elkezdtem az iskolát, és csak
készültem levegőt venni, hogy megkérdezem ezeket magamtól, és a válasz
megjelent az Indigóban. Erdély Miklós szemlélete egyaránt nyitott volt a
művészetnek az érzéki, anyagi, ha úgy tetszik, a festői vagy szobrászi
vonatkozásaira, és ezzel együtt, ugyanolyan erővel, a dolognak a
tartalmi, ha úgy tetszik konceptuális vonatkozásaira is. Nekem
gyakorlatilag ott bekattant valami és pontosan éreztem, hogy mi az, ami
fontos. És mivel láttam, hogy mindenki, akit valamennyire becsülök, az a
margón van, egyértelmű volt, hogy értelmetlen időpocsékolás keresni az
érvényesülés lehetőségeit, sokkal fontosabb, hogy saját magam tudjam,
hogy mit csinálok.
Ebben a helyzetben szocializálódtam, és ez oda vezetett, hogy ma is, ami
egy jobb korszak, de sok esetben reprodukálja azt, ami akkor rossz volt,
az a fajta figyelmetlenség, ami akkor ideologikus és cenzurális alapokon
működött, ma, mondjuk, konvencionális és bürokratikus módokon, de
ugyanúgy jelen van. Tehát mivel ebben nőttem föl, ma sem kerül
túlságosan nagy erőfeszítésembe, hogy úgy tegyek, mintha ideális
állapotban lennék. Amikor főiskolás voltam, elgondolkoztam azon, hogy
igazából mi kell egy művésznek? A figyelem. És rájöttem, hogy lehet úgy
dolgozni, mintha baromira figyelnének rám, akkor is, ha nem. Végül is ez
a lényeg.
H.I.: Nekem nagyon furcsa érzésem volt a hetvenes években a
nemzedékekkel kapcsolatban. Egyrészt, hogy a generációk nem voltak
hajlandók egymást figyelembe vagy komolyan venni, egyáltalán megismerni,
tehát zárványba zártan éltek. Más szempontból viszont, épp ellenkezőleg:
egymásba kapaszkodtak. Ennek élénk példája volt a ’78-as nagy
Stúdió-kiállítás a Várban[4], ahol egy csomó olyan munkát lehetett
látni, amelyek szelleme kísértetiesen megegyezett a hat-hét vagy tíz
évvel korábban készültekével, és a „fiatalok” úgy tettek, mint ha nem is
tudták volna, hogy ezek a munkák valaha már elkészültek. És érdekes meg
jellemző az is, hogy Erdély szerint a ’70-es évek üres volt, semmi az
égadta világon nem történt. Miközben ült a Rózsa presszóban, úgy tett,
mintha nem akarná észre venni, hogy egy új vagy legalábbis önmagát újnak
tételeztető generáció készülődik.
S.J.: Mi az Indigón belül elég sok mindent ismertünk, de elmondásokból.
Ami nagyon érdekes, hogy a kortárs művészeti múltból eredetit nem
láthattunk, de voltak speciális alkalmak, amikor elmesélésekből
értesülhettünk ezekről.
H.J.: Igen, de például az Ipartervesek számára az önedukálódás alapvető
része volt, hogy Gyarmathy Tihamértől Korniss Dezsőn át Lossonczy
Tamásig, és Hamvas Bélától Kassák Lajosig mindenkit személyesen
ismerjenek meg, s ahogy Bak Imre fogalmazza többször, újra akarták
kötözni az „elszakadt szálat”. Tehát volt egy hihetetlen erős vágy –
nyilván ennek megvan a maga pszichés oka is –, a kontinuitás iránt. Te
meg azt mondod, hogy csak elmesélések alapján…
S.J.: Elmesélni egy műalkotást esetleg sokkal komolyabb figyelmet,
koncentrálást igényel, mint mondjuk megnézni vagy megmutatni. Az
elmesélés gondolkodási folyamat, értelmezés is. Emlékszem például, hogy
Károlyi Zsigának a híres, Czimra Gyulát idéző művét Lábas Zoli nekem
legalább háromszor elmesélte. St.Aubynak praktikusan az egész korábbi
munkásságát elbeszélésekből ismertük, Erdély sok munkáját is, de a saját
elbeszéléséből. Ez egy nagyon jó műfaj. Ki lehetne próbálni ma is.
Visszatérve, a főiskolán a szobrász szakra jártam, arra is készültem,
eléggé simán ment a dolog, ami azt jelentette, hogy harmadszorra vettek
föl, és amikor megtudtam, hogy Szabó Ivánhoz osztottak be, még az
évkezdés előtt átkértem magam Vigh Tamáshoz. Addigra már úgy éreztem,
hogy ezt megtehetem. Ez is a korra jellemző módon zajlott, bementem a
Tanulmányi Osztály vezetőnőjéhez, Fónyinéhez, aki egykor modellként
kezdte a főiskolán, később aztán a tanulmányi osztály vezetője lett, és
ő már minden felvételizőt keresztnévről ismert, emlékezett a szüleimre
is, és előadtam neki, hogy én inkább a Vigh Tamáshoz szeretnék járni,
mire ő azt mondta, hogy nem lehet, itt ilyen nincs, felejtsem el. De
ősszel ott találtam magam a Vigh-osztályban. Ami azért volt nagyon
fontos, mert Vigh Tamás azért kvalitás volt. Intellektuális, toleráns
személyiség és ugyanakkor igazi szobrász.
|
Cserne László a Vigh osztály műtermében, 1982
Fotó: Sugár János |
|
A főiskola évei alatt tudtam meg, hogy ők Erdéllyel jó barátok voltak,
Erdély építészként dolgozott neki szobrászati pályázatokhoz, de aztán
valami miatt összekülönböztek. Szobrászatot tanultam, és ami nagyon
szerencsés volt, hogy pontosan, szinte percre a főiskola elindulásával
kerültem az Indigóba, és ezzel az elkerülhetetlen konfliktus, amit
nyilván egy konzervatív, zárt iskola az akkori Magyarországon jelent,
feloldódott. A Főiskola az ellenállás ismert formáira baromira föl volt
készülve. Volt, hogy tanári vészbíróság ült össze, mert valaki egy
absztrakt munkát csinált. Az volt a kérdés, hogy ez most léc alatti,
vagy léc fölötti teljesítmény. Egy ilyen megalázó baromság rendszerint
egy életre meghatározta azokat, akikkel ez történt. Meglepő volt látni,
hogy az illető tíz évvel később is ugyanazon a dolgon töri még a fejét,
amit akkor régen megtiltottak neki. Olyanokat mondtak, hogy a szobrász a
kezével gondolkodik, nem beszél sokat, stb. Ehhez képest az Indigó
tökéletes alternatívát nyújtott, és onnantól kezdve kvázi minden világos
volt, és maga a főiskola is érdekessé kezdett válni. El tudtam helyezni.
És hát keveset dolgoztam a főiskolán, ezt a Vigh Tamás állandóan
kifogásolta, sokat beszélgettünk, bizonyos értelemben a kedvesebb
tanítványaihoz tartoztam, de azért nem volt túl jószívű az
osztályzatokban. Utolsó évben kaptam ötöst, ami nagy kitüntetés volt.
Három életnagyságú, álló figurát készítettem a Főiskolán, a másod-,
harmad-, és negyedévben, és mind a három Cserne Lászlóról készült, aki
modell volt akkoriban ott, mint sokan mások. Ez, mint mondtam, a
közveszélyes munkakerülés korszakában volt, amikor okvetlenül kellett
valamilyen munkahely mindenkinek, és az újságkihordás, a figuráns, és a
főiskolai modellség volt körülbelül a legkötetlenebb állás. A magyar
huligán réteg jeles képviselői modellként dolgoztak, ami nagyon jól,
megtermékenyítőleg hatott a velük dolgozó főiskolásokra. Cserne László
Sivár Laci néven könyveket írt és rajzolt, érzékeny művész volt, sokat
mászkált a városban. Beszélgettünk, röhögtünk a főiskolán, valamennyire
összebarátkoztunk, és mind a három szobromat róla csináltam. Ezeket
fontosnak is tartottam, az általános gyakorlattal szemben nem is dobtam
ki őket, most a Magyar Nemzeti Galériában vannak letétben. Nem merem
megnézni, milyen állapotban, de nem pusztultak el, az a fontos.
|
Sugár János évvégi bemutatója, Vigh osztály,
1983
Fotók: Bókay László |
|
|
Azért voltak különböző feszültségek a Főiskolán, volt, hogy egyszer
kettest kaptam, egyszer meg rektori figyelmeztetést, ami nagyon
fenyegető dolog volt, de azért a művészképzőre átkerültem ötödévben, és
aztán onnan rúgtak ki. Aminek egyrészt volt valami alapja, mivel nem
jártam be, de mondjuk ez nem volt egy nagy követelmény, meg elég sok
mindent elnéztek, ha el akarták nézni. Akkoriban dolgoztam Enyedi Ildikó
Invázió című filmjében, ami egy hónapos, komoly forgatás volt, Lábas
Zolival mi ketten voltunk a főszereplők. Nagyon szép film lett, amit
aztán úgy betiltottak, hogy az Ildikó diplomát sem kapott. Szerintem a
cannes-i aranykamera után gyorsfutárral küldték ki a diplomáját. Én
magam, aki később a Balázs Béla Stúdióban filmeket készítettem, kvázi
filmes lettem, csak nyolc évvel később, 1992-ben láthattam ezt a filmet
egy belső vetítésen. Páncélszekrényes film volt. És hogyha most
megnéznéd, egyszerűen nem értenéd, hogy tulajdonképpen miért is.
Kézzelfogható volt a cenzúra paranoiája, azt felfogták, hogy intelligens
munka, de mivel nem értették, azt feltételezték, hogy ez csak felforgató
lehet. Na mindegy, szóval ezért sem jártam be, meg aztán közben pár
barátommal egy pénzes szobrászati munkát is elvállaltam. Hóban-fagyban
kellett Aquincumban szabad téren műkőmásolatokat készíteni római
sírkövekről, amiket aztán a Flórián térre tettek ki. Ez baromi jól
fizetett, és egy komoly egzisztenciális perspektíva lett volna, ha
tovább csinálom. Gyakorlatilag épületrestaurálás, szobortisztítás,
szobormásolás volt, amiből ez az egész stukkó biznisz kialakult. Akkor
mondjuk egy éven belül vehettem volna magamnak lakást. Éreztem ezt, de
ösztönösen elkerültem. Fölvettem a fizetést és nem kerestem a
lehetőségét, hogy többet ilyet csináljak. A keresett pénzből pedig
finanszíroztam mindazt, amit a következő három évben csináltam, míg a
Derkovitsot meg nem kaptam. Az a helyzet állt elő, hogy tényleg csak az
volt a fontos, hogy valami jusson már végre az eszembe, mert ha kellett
mondjuk fél köbméter lécet venni, akkor elmentem az OTP-be, kiváltottam
annyi pénzt amennyi kellett, és megvettem. És abban a pillanatban el is
felejtettem. Gyakorlati kérdéssé vált, nem nyomasztott. A főiskolával
végül még annyi történt, hogy amikor az utolsó évben hivatalosan
fölvetették, hogy legyen egy főiskolai újság, akkor én azzal az
elképzeléssel jelentkeztem, hogy csináljunk interjúkat. Most találtam
meg ennek az átgépelt kéziratát. Somogyi Tamás évfolyamtársammal együtt
hosszú interjút készítettem mindenkivel, aki számított a főiskolán.
Tehát Cifka Péterrel, Gerzson Pállal, egy diákkal, aki nagyon menő volt
akkoriban, a gazdasági igazgatóval, a párttitkárral, Chikán Bálinttal, a
Fiatal Képzőművészek Stúdiójának a vezetőjével – rém érdekes volt. Ez
akkor senkinek nem jutott az eszébe. Aztán ezeket leközölték rövidített
változatban, közben engem kirúgtak és nem tudom mi lett ezzel az
újsággal, de a lényeg az, hogy nekem ez az interjúzás olyan volt, mintha
láthatatlanul megfigyelhetném a hivatalos művészeti közeget. Igazi
időjárőrként kordokumentumokat gyűjtöttem.
H.I.: És addig mit csináltál, míg nem vettek föl?
S.J.: Hajnalban újságkihordó voltam, délután meg rajzoltam a Désiben,
nyugatra nem utazhattam, sokat olvastam. Körülbelül ez volt az az
időszak, amikor Váli Deske megtanított fotózni, vagy amikor a Désiből
páran Major Jánoshoz jártunk grafikát tanulni. Ami művészileg
foglalkoztatott akkoriban, az a fotó mellett a sokszorosító grafika
volt, olvastam Maurer könyvét[5], és rézkarcokat, majd szuprematista
jellegű linóleum metszeteket készítettem.
H.I.: De akkor miért a szobrász szakra mentél?
S.J.: A rajzolásnál tudtam azt, hogy ez egy tanulási folyamat, és arról
szól, hogy mennyire tudok koncentrálni. Amikor viszont elkezdtem
mintázni, valahogy kiderült, hogy abban otthon vagyok. Ez engem lepett
meg a legjobban, mert inkább racionálisan gondolkodtam a művészetről.
Egyébként a szobrászat szerintem rendkívül sok olyan problémát vet föl,
ami a művészet alapkérdéseihez tartozik. Jó ezen tanulni a művészetet,
mert nagyon sok minden benne van, Pygmaliontól a Gólemig, egészen a
fizikai törvényekig. A forma kérdését ütközteti az anyag lehetőségeivel
– s mindezt a köztéren. Amíg egy festő elvileg bármit megfesthet, addig
egy szobrász nem tehet meg bármit. Ott a feltételekkel sokkal drámaibb,
napi viszony alakul ki. A kortárs művészetben is nagyon érezni, hogy kik
jöttek a szobrászat felől. Nyilván nem éreztem száz százalékig magaménak
ezt a műfajt, a hivatalos szobrászatot meg végképp nem, tehát tudtam,
hogy nem fogok reliefeket, portrékat meg plaketteket csinálni. Egyébként
jó pár éven át csináltam plaketteket az Örley-körnek, de minden plakett
kiállításon úgy kizsűriztek, mint annak a rendje.
|
Az Indigo csoport tagjai Erdély Miklós Vonatút
című filmjének forgatása után Hatvanban, 1981
Fotó: Erdély György |
|
H.I.: Indigó…
S.J.: Az Indigó hihetetlen jó közeg volt, „ufóisztikus”, mert nem azzal
a depresszióval foglalkozott, ami nagyon is kézenfekvő lett volna.
Gyakorlatilag egymásnak csináltunk dolgokat. Egymással óhajtottunk
kommunikálni, és így valamiképpen egy dramatizált eseménnyé,
megfigyelhetővé alakult az alkotási folyamat, mert ami általában egy
személyen belül zajlik le, az itt dialógusokban jelent meg. Sokat
lehetett ebből tanulni. És hát, mint minden ilyen esetben, a nagy kérdés
az volt, hogy hogyan lehet ebből továbblépni. Nekem az volt a
szerencsém, hogy összebarátkoztam a Gerlóczy Ferivel meg a Sebeő
Talánnal. Talán a kortárs kultúra egyik legkülönösebb alakja. Olyan erő
és lelkesedés, a kreatív figyelemnek olyan ereje van a benne, ami
mindenkit beindít. Unideológikus módon, a legszélesebb körben kezdett
tájékozódni, és hihetetlenül sok fiatalt irányított a filozófia és a
művészet irányába. Õ adta ki 1982-től a Csere című filozófikussági
szamizdatot. Egyszer lejött az Indigóra, de az Indigó összeszokott
szellemisége nem vette őt észre, és ő se volt különösebben fogékony. Én
rögtön láttam, hogy ugyan teljesen más, de egy hihetetlenül tiszta és
eredeti figura. Aztán párszor beszélgettünk, megnézte a rajzaimat és
elkezdett róluk áradozni, ehhez hozzáteszem, hogy mindenről áradozik, de
azért mégis jól esett. Összebarátkoztunk, külön-külön is meg hármasban
is, Ferivel.
|
Gyorskultúra, Kossuth Klub, 1986, a képen
Sebeő Talán, Gerlóczy Ferenc, Sugár János, valamint a háttérben,
a zongoránál Litván Gábor látható
fotó: Bókay László |
|
A Talán például egyszer kivitt bennünket valahova Pest-környékre, hogy
magyarságtudatú harcművészeknek – akkor ennek teljesen más jelentése
volt, mint ma – filozófiai előadást tartsunk. Hárman ültünk egy asztal
mögött, és olyan helyzet volt…
H.I.: …mikor volt ez?
S.J.: 1984, 1985? – hogy azt érezted, ha valami olyasmit mondasz, ami
nem tetszik nekik, akkor esetleg megvernek. Talán szerint ezek nagyon
rendes emberek voltak, pénzért ugyan bárkit megvernek, de ingyen is,
cserébe egy jó beszélgetésért Nietzschéről.
|
Sebeő Talán
szövege saját kézírásával |
|
H.I.: Ez az az időszak, amikor ott is hagytad az Indigót?
S.J.: Nem hagytam ott, mert az ment tovább és működött, csak akkor éppen
kevés közös esemény volt. A véletlen is így hozta, de azért lassan
mindenki kikerült az iskolából, és az önfeledtségbe már egzisztenciális
szempontok is bezavartak. Illett valamilyen elképzelést fölmutatni,
leküzdeni az önálló fellépéssel szemben érzett gátlásokat. Lábas Zoli
csinált Körner Éva meghívására a TIT-ben Nemesi Tivadarral egy-két közös
megmozdulást. Böröcz és Révész szenzációs performance-aik révén már
régóta önállóan is ismertek voltak. A hivatalos közegben a Fiatal
Képzőművészek Stúdiója volt az, ami automatikusan következett, amit
azért kicsit lenéztünk, kb. úgy, mint az FMK-t. Hiába volt ott Károlyi
Zsiga, meg mások, akiket alapvetően tisztelt mindenki, én is. Például
óriási megtiszteltetés volt a számomra, amikor egyszer az ő kezéből
vehettem át valami stúdiós díjat. Mert jónak tartottam azt, amit ő
csinált. De azért emlékszem, hogy nagyon cikinek láttuk ezt a világot.
|
Sugár János
Életrajz, Indigó kiállítás az FMK-ban, 1980 • Fotó: Sugár János |
|
Szóval, föl sem merült, hogy ilyen jó közeget, mint az Indigó, el kéne
hagyni. Nekem, pont a Talánnal és Ferivel való barátság miatt, kezdtek
önálló helyzeteim kialakulni, ahol a felelősség rajtam volt és nem volt
ott a csoport. És hangsúlyozom, számomra ez volt az egyetlen különbség,
amúgy nem éreztem, hogy átlépnék máshova, hanem teljesen folyamatos
volt, és összeegyeztethető mindazzal, ami korábban történt. Talán
felkérésére csináltam egy kiállítást.[6] És ez nem Indigó volt, nem
lehetett hivatkozni a csoportszellemre, vagy, mint egy közös munka
esetében egy barátra, kollégára. Egyedül kellett meghoznom a döntéseket,
és az ember nyilván elidegenedik attól, hogy most ki mit is szól majd
ehhez. Ez volt az a pillanat, amikor átesik az ember azon, hogy valamit,
amit épp hogy csak tud, vállal és kimond. Elő kell lépni, és ezt
kívülről mindenki magabiztosságnak látja. Ez nagyon fontos tapasztalat
volt, mert ezt a konfliktust átéltem, megoldottam, és attól kezdve nem
foglalkoztam vele. Tehát 1984-től, ebben a teljesen kilátástalan
közegben, évente nagyjából két önálló kiállításom volt, mindig azért
csináltam kiállítást, hogy az új munkáimat bemutassam. Emlékszem egy
esetre, otthon ültem, gondolkodtam, rajzoltam, kitaláltam valamit,
másnap fölhívtam a Bercsényi 28-30 akkori vezetőjét, Hartwig Lajost,
hogy mikor tudnék kiállítani, erre ő megnézte a naptárában, és két vagy
három hónap múlva megcsináltam a kiállítást. Ez megint csak egy teljesen
deformálódott, torz közegnek a játéka volt, de végül is, ha az alkotó
szempontjából nézzük, akkor ez lenne a normális. Rájöttem, hogy
tulajdonképpen ennek így kéne működnie. Egy művész attól érzi jól magát,
ha érdeklődnek iránta, vagy valami kihívással kell szembenéznie,
egyszóval, ha figyelnek rá. És úgy láttam, ez egyszerű, ezt én magam is
tudom generálni. A tevékenység immunitást adott a kor sivársága ellen,
és nyitottá, érdeklődővé, keresővé tett.
|
Szoba, 1985
Fotó: Sugár János |
|
H.I.: Közben kitettek a Főiskoláról. Mért rúgtak ki?
S.J.: Ez az, amit nem tudok. Hivatalosan azt mondták, azért mert nem
járok be, de másfelől egy-két év alatt az összes Indigóst kirúgták.
Böröcz-Révész javaslatára indítottak a Főiskolán egy murális szakot, ami
látszólag ideológiailag tökéletesen belesimult a rendszerbe, de egy-két
kreatív embert sikerült tanárnak beszerezni. Nagyon jó szellemű munka
kezdődött el, és ők tényleg elmentek, mondjuk, a mázaszászvári óvodába,
mert kiderült, hogy kéne oda egy falikép, hivatalosan megcsinálták, és
megszületett egy-két zseniális, újító szellemű munka. Az egésznek nagyon
jó, értelmes hangulata volt, és egy technikai, formai nyitottság
jellemezte. Sokat lógtam ott én is. Az év végén mindenki ötöst kapott,
és az egész szakot megszüntették, tulajdonképpen kirúgták a diákokat. A
híres főiskolai tanárok valószínűleg féltékenyek lettek, sajnos nem a
minőségre, hanem arra, ami nekik sokkal fontosabb volt, a pénzre. Attól
féltek, hogy a jól fizető murális munkákat, ezeket a zsíros falatokat, a
fiatal kreatívok fogják lenyúlni.
Az utolsó évben, amikor a Főiskolára jártam, az egyetlen, akivel
beszélni tudtam, az Szirtes János volt, néha összetalálkoztunk, mert én
az Epreskertben voltam, és ő meg benn mászkált a szitaműhely környékén.
Õ volt az egyetlen, akivel pár szót lehetett akkor még beszélni.
|
Sugár János
Gyorskettő, Bercsényi Klub, 1984 • fotó: Bókay László |
|
H.I.: 1982-ben az avantgarde-ot Magyarországon is halottá
nyilvánították. Ugyanakkor az Indigó meg az Indigó előzményei és
„társintézményei”, például a Kreativitás Gyakorlatok szorosan kötődtek a
klasszikus avantgarde-hoz, és a 60-as, 70-es évek „neoavantgarde”-jához.
Ezt a különös helyzetet az ellentmondásaival együtt nyilván másképp
élted meg, mint a korábbi generáció képviselői.
S.J.: Én magam az avantgarde-ot, az oroszt, a németet nagyon szerettem.
Első külföldi utam az NDK-ba vezett, hogy végignézzem azokat a helyeket,
amiket ott lehetett, ¨ mert ugye máshova nem utazhattunk. Ugyanakkor az
avantgarde, mint kulcsszó, a 80-as években sokkal inkább valaminek a
fedőneve volt a számunkra, amit akár a rosszcsontságnak a
szinonimájaként is érthetnénk. Egy csoport-referenciális, szemtelen,
mindentől eltérő, provokáló magatartásként. A neoavantgarde ott
feneklett meg egy picit, amikor, nyilván az elnyomás hatására, de a
szabadság helyett egy morális attitűd fele fordult, nekem ez olyan volt,
mint a „small is beautiful” filozófia. Nagyon meglepődtem, amikor
egyszer a Fészekben a Sumus csoport kiállítás megnyitóján[7], talán épp
Dóra a transzparenciáról beszélt. Arról volt szó, hogy a
konstruktivizmus a teljes transzparenciára törekszik, egy fekete
háromszög, az egy fekete háromszög, és semmi más. És úgy éreztem, hogy
ez nem stimmel arra a művészetre, amit én fontosnak tartok, sőt, még az
ott bemutatott művekre sem okvetlenül. Az avantgarde ugyan egy történeti
kategória, de egyszersmind a művészet gyakorlásából származó
alapgondolat is: a művészet fejlődése, gyökércsúcsa. A lényeg az, hogy
honnan tudsz olyan friss gondolatokat, szemléletmódot, szavakat találni,
amik leginkább elütnek attól a kortól, amiben éppen benne vagy. Ami
akkor véget ért, az szerintem az avantgarde-nak inkább egy didaktikus,
ha úgy tetszik, konceptuális-didaktikus vonulata. Véget ért, illetve sok
mindennel kiegészült, de leginkább egyfajta érzékiséggel. Beuys
művészetében ott a fluxus, tehát a rosszcsontság, megvan a szobrászati
hagyomány, és érzéki is, mert fontos az anyagi minőség, hogy ez most egy
cizellálatlan bronzöntvény vagy egy zsírfolt a filcen. Szóval ezeknek az
anyagi minőségeknek lehet a konceptuális tartalommal együttműködni képes
jelentése. És mindezt az a szemlélet, ami odáig nagyon fontos volt, mert
rámutatott arra, hogy a művészet nem csak formai, hanem tartalmi
kérdésekről is szól, már nem tudta befogadni. Szerintem ezt a váltást az
Indigó pont telibe kapta, mert az a fajta szellemiség és
konceptualizmus, ami mindig is elvárásként jelen volt, ki tudott
egészülni a művészetnek egy nagyon elemi vonatkozásával, ami a
jelenlétből, az anyagi tapasztalás érzéki élményéből adódik. Például
Erdélynek a Bújtatott zöld című művére gondolok, amit az ő
elbeszéléséből ismertem, és emlékszem, hogy mennyire hangsúlyozta érzéki
voltát.
H.I.: Jó, nevezzük így: érzékivé lett az avantgarde. Ez – nagyon
leegyszerüsítve – a transzavantgardba, tágasabban a posztmodernbe
vezetett át, aminek, a következményeit tekintve, egy borzasztó fura
fejleménye volt, hogy megpördült a magyar művészet. Egyrészt sokan, akik
addig nem tették, például Erdély is, festeni kezdtek, másrészt megint
megosztódik a magyar művészet, – csak most már nem a hivatalos művészek
és a másként gondolkodók, vagy avantgárdok, kísérletezők vagy
experimentalisták kettősségén síkján, hanem – a posztmodern vagy
transzavantgard vagy újszenzibilisták és az összes többiek szintjén.
S.J.: Szabad volt festeni, és sokaknak ez felszabadulást hozott az
avantgarde szigora és nonkommercialitása alól, ami egyfelől nevetséges,
mert a művészetben vagy bármikor, vagy folyamatosan, de fel kell
szabadulni! Azért művészet, mert az ellenkezőjét is végig lehet
gondolni, vagy esetleg csinálni is. Másfelől ennek a felszabadulásnak
azért volt egy aurája, szóval az egy jó állapot, amikor a művészek
görcsök nélkül dolgoznak, és hát, ha másra nem is, de a
transzavantgárdra akkor figyeltek. Ezt nekem külön érdekes volt látni,
mert hazulról a festészetet eléggé közelről ismertem, sok képet láttam,
érdekelt a festészet. Ami még az újfestészeti konjunktúrából pozitív
volt, hogy elindult egy érdeklődés a főiskolások iránt Birkás és Hegyi
révén. Birkás vett is tőlem két főiskolai rajzot, amire azóta is nagyon
büszke vagyok, két tényleg szép rajzot vett meg. És kértek is egy
időpontot Hegyivel, hogy feljöjjenek meglátogatni. Följöttek, én akkor
éppen Enyedi Ildikóval filmeztem, nagyon kevés időm volt. Megmutattam,
mit csinálok, és megkérdezték, hogy nincs-e nagyobb? És ez nagyon
ellentmondásos volt, mert ha egy ajtóval arrébb, az apámhoz bemennek,
gyakorlatilag mindent megtalálnak, amit keresnek, ha valóban ilyesmit
keresnek. Nem értettem, hogy mi az, ami gátolja őket. Birkás elmenőben
még azt mondta, hogy lehet, hogy tíz év múlva nekem lesz igazam, de most
nekik nem érdekes, amit csinálok. És valahogy meg is könnyebbültem. Nem
volt rendes dolog Ákostól, hogy ilyeneket mondott, de hozzá kell tennem,
hogy teljesen igaza volt, mert ha úgy tetszik, én legalábbis úgy
gondolom, nekem lett igazam. Azt viszont el kell ismerni, hogy lehet,
hogy abból a társaságból volt egy-két melléfogás, de azok a művészek,
akik ott, akkor elkezdtek festőként megjelenni, Ádám Zoli, Bernát,
Révész, Roskó, azok mind a mai napig fontosak. Erdély külön kategória,
és nagyon fontos volt, hogy szerepeltették. Amit én sajnálok, hogy nem
próbálták összekötni azokat a szálakat. Más lenne a magyar kortárs
környezet most, ha például akkor bekötnek olyan művészeket, akik más
generációkba tartoznak, de elvileg belepasszolnak a koncepciójukba.
|
Szoba, 1985
Fotó: Sugár János |
|
Engem totálisan megnyugtatott az, hogy tudom, hogy mi az, ami érdekel,
és úgy tudok dolgozni, mintha sikeres művész lennék. Akkor csinálok egy
kiállítást, amikor én azt fontosnak tartom. Nyilván ez egy teljes
abszurditás volt, mert hát azok a helyek gyakorlatilag ismeretlenek
voltak, még mínuszos hírekig sem tudtuk fölverekedni magunkat, de azt
gondoltam, hogy az a lényeg, hogy megszokjam azt, hogy megvalósítom az
elképzeléseimet.
|
Sugár János
Vázlat, 2000
|
|
H.I.: Amikor vége lett az Indigónak, mihez kezdtél? És amúgy miből
éltél?
S.J.: Kitartott az a pénz, amit a szobormásolással kerestem.
Kilencvenezer forint volt, ami sok volt akkoriban. így nem kellett
idegeskednem, hogy a szüleimtől függök, meg hogy van-e pénz arra, amit
éppen csinálok. Rendkívül sok mindent csináltam: filmet, kiállításokat,
tehát nagyon intenzív, munkás állapotban voltam. Nyilván, ha nem lett
volna meg az a fajta tapasztalat, amit az önálló megjelenésekkel
szereztem, akkor az Indigó leállása egzisztenciális sokk lett volna.
H.I.: Nem csak erre gondoltam, hanem hogy nyilván rávetült az életedre
Erdély betegsége, majd a halála…
S.J.: Egy olyan emberrel találkoztunk akkoriban, aki tudta, hogy halálos
beteg. Akinek ilyenkor minden ismerős mond valamit, jó tanácsot,
külföldről ezt küldik, azt üzenik, ezt egyen, azt ne egyen, de hát már
késő, és ez az egész nagyon szomorú. Az volt a legdrámaibb, amikor
egyszer azt mondta egy beszélgetés közben: most például teljesen jól
érzem magam, semmim se fáj, mintha minden rendben lenne. És úgy érzem,
hogy a halála – a gyász mellett – nem sokként ért, hanem valami egészen
fontos élményként, hogy valaki nagyvonalúan és emberien és
hazugságmentesen éli meg ezt a helyzetet. Nyilván tragikus volt, hogy
meghalt, de a körülményekhez képest úgy csinálta, hogy példát adott
azzal, hogy hogyan kell meghalni. És ez, elhiheted, egy totálisan más
dimenziója az életnek, mint amit egy ilyen húszon akárhány éves ember át
szokott élni nap mint nap. Elraktározódott, és a magam részéről ez
nagyon sokat hozzátett a róla való ismereteimhez.
|
Sugár János
Vázlat, 2000 |
|
H.I.: Mikortól érzed azt, hogy azt csinálod, olyat csinálsz, ami te
vagy?
S.J.: 1984 ősze, az első kiállításom óta. Mert ott pontosan az történt,
hogy lett volna egy biztonsági megoldás. Talán a szokásos lelkesedésétől
fűtve egy grandiózus fesztivált szervezett a Bercsényiben, és a
szervezés kellős közepén kijelentette, hogy te akkor csinálsz egy
kiállítást. Mondtam, rendben. És aztán nem is gondoltam rá, csak amikor
már nagyon kezdett szorítani a dolog. Azt éreztem, hogy az, amit
eredetileg terveztem, hogy kiteszek kollázsokat, rajzokat, mondjuk ilyen
poszt indigós izéket, az nem működik, és valami más kellene. Ezt a
fontos felismerést természetesen könnyen el lehetett volna fojtani.
Bármit csinálhattam volna, praktikus jelentősége nem volt semmi, hiszen
nem volt egy kritikus nyilvánosság akkoriban. És nem fojtottam el ezt a
kétséget, hagytam érvényesülni, ha úgy tetszik szándékosan túlbecsültem
a helyzetet. Vannak olyan munkáim, amikre kifejezetten büszke vagyok,
mert el tudtam menni a határokig. Úgy általában mindig erre törekszem.
Ilyen volt például a Perzsa séta című film és a hozzátartozó kiállítás,
vagy a ’86-os Oeuvre című Stúdió-kiállítás[9], vagy később a Halhatatlan
tettesek (1988) című opera a videótechnikáról, stb. Szóval ezekben az
esetekben tényleg sikerült kimutatni abból a korból, és valami teljesen
eltérőt csinálni. Engem akkoriban kizárólag az érdekelt, hogy hogyan
lehet valami olyasmit csinálni, ami totálisan más, mint mindaz, amit
bárhol akkoriban lehetett látni. Hogy azért nem felejtik el, mert
értelmezhetetlen, az adott eszközökkel földolgozhatatlan. Egy
kiállításon például lát az ember képeket, ezt-azt, nyugtázod a dolgot,
és máris elfelejted. De mi az, amit nem lehet elfelejteni, és nem azért,
mert úgy érzi a jelen korszellemétől átitatott néző, hogy az annyira
zseniális, hanem mert annyira más, mint az összes többi. Ezt gyakoroltam
a Főiskolán, és ez kezdett el foglalkoztatni, mondjuk, az évtized
végéig. Akkor egy teljesen praktikus élmény ért, mégpedig az, hogy egyre
szűkebb lett a szobám, mert nem voltam hajlandó megsemmisíteni a
kiállított munkáimat, hanem azokat valahogy berakosgattam, és a
szobában, ahol alszom, olvasgatok, dolgozom, egyre kevesebb hely jutott
nekem, és a művek egyre furcsább, ad-hoc kontextusokba kerültek. Azt
vettem észre, hogy ezek az ad hoc kontextusok néha érdekesebbek, mint az
eredetiek. Ha úgy tetszik, ezek alapján elkezdett érdekelni, hogy milyen
az, amikor valami nincs száz százalékosan befejezve. Nem az elképzelés
oldaláról, hanem a kivitelezésben.
|
Sugár János: Technika,
Bercsényi Klub, 1985
Fotó: Bókay László
|
|
A forma addig a pontig érdekes, amíg jelentést hordoz, a befejezetlenség
azt jelenti, hogy megállok ott, ahol nekem a jelentés megjelenik.
Mondjuk látsz egy gipszből kiszenvedett tökéletlen félgömböt, az ott van
félgömbként az anyagiasságában és véletlenszerűségével, de ott van egy
absztrakt jelentésként is, akár, mint mondjuk egy tökéletes gömb. És
ezek egyszerre hatnak. Persze arról is szó van, hogy ha az ember sokáig
csinál valamit, akkor egy idő után teljesen másképp látja már ugyanazt.
Mondom, 1984 óta érzem azt, hogy azt csinálom, amit akarok, és mindig is
az érdekelt, hogy hogyan lehet a korszellemtől való eltérés maximumát
megközelíteni, amikor azt csinálod, amiben épphogy csak biztos vagy,
tehát az a bizonyos last minute effektus. Hogyan lehet ilyen értelemben
a maximumig elmenni, amikor nem egy konzervet, leellenőrzött, kipróbált
dolgot mutatsz be. Ha installációkat csinál az ember, akkor a
kivitelezés miatt ez a helyzet gyakorlatilag adott, hiszen a helyszínen
kell kivitelezni a munkát. Azt éreztem, hogy egy idő után azok a
motívumok, anyagok, amiket használok, kezdenek valamiképpen önálló
életet élni, és akár egy nonlineáris képregény részleteiként is
értelmezhetőek esetleg. És egyre szabadabb felhasználásukba kezdtem.
|
Sugár János: Betört kirakat, 1989
Fotó: Sugár János |
|
|
|
1 Sugár Gyula
(Dunaföldvár, 1924. augusztus 2 ¨ Budapest, 1991. június 25.);
Képzőművészeti tanulmányait Rómában és Budapesten végezte. 1951-ben
szerzett diplomát a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, festő szakon.
Mesterei Rudnay Gyula, Bernáth Aurél és Domanovszky Endre voltak.
2 Corà Erzsébet (Sopron, 1927. március 12. ); festő, a Magyar
Képzőművészeti Főiskoláról, ahol mestere Kmetty János volt 1952-ben
származása miatt eltávolították.
3 Sugár Gyula kiállítása. Csók István Galéria, Budapest, 1969. június
4 Stúdió 1958—1978. Jubileumi kiállítás. Magyar Nemzeti Galéria,
Budapest, 1978. december
5 Maurer Dóra: Rézmetszet, rézkarc (Műhelytitkok. Grafika 2.) Corvina
Kiadó, Budapest, 1976
6 Gyorskettő. Bercsényi Klub, Budapest, 1984. október 16 — 28.
7 Sumus I. (Kovács Attila és Mengyán András kiállítása); Sumus II.;
Sumus III.; Fészek Galéria, Budapest, 1987. december 15-től; 1988.
szeptember 20-tól és 1988. október 4-től
8 Bújtatott zöld. Jókai Mór Művelődési Ház, Budapest, 1977. február 4 —
25.
9 Oeuvre, Sugár János kiállítása. Stúdió Galéria, Budapest 1986. március
5 — 27. |
H.I.: Az
a benyomásom – bár én viszonylag későn, ’89-’90 körül – ismertem meg a
munkáidat, hogy nagyon egységesek, nincsenek periódusok vagy eltérések,
miközben az alterációra törekvés annyira fontos számodra. Mintha ez egy
esztétikai kategória lenne a te esetedben. Tehát olyat csinálni,
akármilyen is legyen az, aminek az az esztétikai mércéje vagy értéke,
hogy más.
S.J.: Igen, mindig is az foglalkoztatott, hogy elüssön
mindentől.
H.I.: De a másságban, önmagában, mint egy héjban, még nem
okvetlenül van benne az alterálás, még nincs biztosan saját jelentése
is.
S.J.: A jelentés a lojalitáshoz kapcsolódik, ami a jelentés
keresésére indít. Volt egy nagyon kedves anyai másodfokú nagybátyám,
akit diplomatának szántak. Külföldre járt egyetemekre, minden képesítést
megszerzett, és 1944-ben megkapta az első állomáshelyét, Bukarestben
lett másodtitkár. Amikor az egész bukaresti magyar nagykövetség nyugatra
menekült, ő ott maradt az állomáshelyén, mert azt tanulta, hogy
diplomáciai immunitás van. Így került Vorkutába, majd hét év magánzárka
után, az akkori szokások szerint, hoztak egy ítéletet még hét év
kényszermunkáról. Hozzáteszem, hogy nem volt sértett vagy gyűlölködő
típus, jóvátétel iránti igény sem volt benne, hanem ezt az egészet olyan
egyszerűen, keserűség nélkül élte át, amihez talán majd egyszer
fölnövünk mi is. Nos, egyszer, valami kapcsán azt mesélte, hogy amikor
már nem tudom mennyi ideje magánzárkában volt, micsoda élmény volt az,
hogy egy légy berepült hozzá.
|
Légy (mikrofotó)
|
|
Arról van szó, hogy ha valamire nagyon oda kell figyelned, akkor
okvetlen találsz benne értelmet. Nyilván itt most művészetről beszélünk,
ahol mindig is az a kérdés, hogy művészként hogyan éred el azt, hogy
elkezdjenek figyelni arra, amit csinálsz. Elvileg bármit komolyan
lehetne venni, akár egy legyet is. Mindig is az érdekelt, hogy hogyan
lehet valami olyan, mondjuk, konstellációt kialakítani, amit ugyan nem
értenek, de kénytelenek föltételezni, hogy valamilyen értelme van.
1986-ban volt a Stúdió Galériában először kiállításom1, ez
akkoriban nagy szó volt, mert hivatalos kiállítás lévén volt katalógusa,
plakátja, meghívója. Nagyon meglepett, hogy megkaptam ezt a lehetőséget,
és valami hasonló történt, mint két évvel korábban: úgy gondoltam, hogy
ezt a helyzetet nem arra használom, amire kínálkozik, azaz, hogy a kis
lépések taktikáját követve elfogadtassam magamat, hanem valami másra. És
csináltam egy munkát, ami minden volt, csak közérthető nem, és amit
aztán nagy erőfeszítések révén 10 évvel később is, ha nem is ugyanott,
de az új Stúdió Galériában kiállítottam2. Kíváncsi voltam,
hogy ez a koncepció mennyire képes működni tíz év elmúltával. Jövőre
megint megpróbálom kiállítani. Az érdekel, lehetséges- e olyasmit
létrehozni, ami tényleg kilóg az adott korból. A magyar
kortársművészetben is nagyon sok ilyen mű létezett. De most nem látom
ezt egy igazából népszerű szempontnak. Nagyon sok korhű dolgot látok, és
úgy gondolom, hogy a korhűséget mindenféle értelemben, akinek Nietzsche
a kedvence, akkor a Korszerűtlen gondolatok értelmében, de ha valaki
csak a rosszcsontságra gondol, akkor amiatt, ha az avantgarde-ra, akkor
amiatt, ha fluxus, akkor amiatt, szóval a korhűséget destruálni kell.
Mert arról szól a művészet, hogy egy komplex, ellentmondásokkal terhes
világban hogyan tudunk a gondolkodásmód flexibilitásán javítani. Hogyan
lehet olyasmit csinálni, ami az elfogadható és az elfogadhatatlan, az
érthető és az érthetetlen határán van. Hiszen lehetetlen olyan
örökérvényűnek szánt, direkt üzeneteket adni, amelyek akár csak 20 év
múlva is érvényesek maradnának. De az, ha valakinek a gondolkodásmódja
mondjuk egy provokatív műalkotás hatására megnyílik, és egyszer vagy
kétszer rájön arra, hogy van ilyen, hogy "aha" élmény, az már jobb
eséllyel indul a jövőbeli problémák megoldására, és képes lesz tanulni.
Erről szól a művészet. Arról, hogy hogyan lehet ezt a gondolkodásmódbeli
nyitottságot folyamatosan manifesztálni, hogyan lehet új,
referenciamentes krízisekkel szembenézni. A művészetnek nagyon sok más
szintje vagy hasznossági foka is van, de azért, úgy érzem, az a fő
szerepe, hogy konfliktust okozzon, amelyet valahogy meg kell oldani, és
a megoldásból szülessen valamilyen immunitás, ami egy későbbi helyzetben
majd használható lesz. Néha ez jobban, erőteljesebben, egyértelműben
sikerül, de ehhez hozzátartozik az interpretáció igényessége, hagyománya
is, egyszóval az interpretáció radikalitásától függ. Gondolj a légyre!
H.I.: Tehát akkor vannak periódusok? Vagy valóban egy konzekvens,
azonos tartalmú folyamatról van szó?
S.J.: Szoktam azon gondolkodni, hogy látok-e periódusokat, de azt
is érzékelem, hogy ez úgy is tekinthető, mint ahogy például itt a falon3 kialakul
valamilyen nem-lineáris képregény. Ismétlődő elemek, szereplők, más
pozíciókban, új szerepekben. A pályám, másokéval ellentétben egy
szigorúbb, lobotómiás periódussal kezdődött, amikor az ember örül, hogy
megtalált valamit, és akkor azt a fajta következetességet próbálja
gyakorolni. Aztán következett egy váltás, amikor kiderült, hogy a
következetességhez hozzátartozik esetleg egy fajta következetlenség is,
és hogy ez ugyanolyan fontos alapeleme a dolognak. Előfordul, hogy a
művészek egy idő után elfelejtenek következetlenek lenni. Ez a
beszáradás veszélye, amikor már annyira okos vagy, annyira tudod, hogy
te ki vagy, és mit csinálsz, hogy egyre precízebben állítod ezt elő, és
végül az aránytévesztés miatt már csak egyedül te veszed észre a
finomságokat. Viszont nem lehet nem észrevenni, hogy esetleg egy
teljesen következetlen gondolkodásmód is előidézhet olyan műveket,
amelyek érdekesek, hatásosak, inspirálóak, izgalmasak. Erre nyilván
rendkívül jó terep az Intermédia.4 Ott tényleg látni
kialakulásában, hogy ki mit csinál, és néha valamilyen teljesen
esetleges és félreértett alapról kiinduló, lezser hozzáállással alakul
ki valami olyasmi, amit kötelező komolyan venni, mert érdekes és
fontos.
|
Sugár János
Oeuvre, 1986, Stúdió Galéria az utca felől • Fotó: Bókay László |
|
|
Sugár János
Oeuvre, 1986, Stúdió Galéria, Budapest • Fotó: Bókay László |
|
H.I.: Van a munkáidban valami fura történelmi oda-visszautalás,
különös, hermetikus gondolkodásmód.
S.J.: Nyilván csak akkor lehet bármit megcsinálni, ha van valami
elképzelésed arról, hogy hol köthetsz kompromisszumokat, azaz mit lehet
és mit nem lehet adott esetben esetleg másképp megoldani. Rengeteg olyan
helyzet van, amikor anyagok, feltételek megléte vagy hiánya miatt
átalakul az eredeti elképzelés, és ilyenkor nagyon fontos tudni, hogy
hol van a játéktér, meddig vállalhatóak a változtatások. De itt az a
lényeg, hogy ezekről a munkákról egyet bizonyosan el lehet mondani:
egyetlen szempont alapján, következetesen lettek végigvíve, és mivel
művészetről van szó, fel kell tételeznünk, hogy ha egy szempontból
következetesek, akkor lehet még találni nagyon sok másik szempontot,
amely felől nézve szintén következetesek. Nem tudnám ezeket a
szempontokat hierarchizálni, nekem elég az, hogy tudom, hogy mit miért
csinálok, de igazából ez inkább a következetesség minimumának a
modellje, vagy anyagi manifesztációja. Látszik benne a következetesség,
de nem tudom pontosan, hogy mihez következetes. Tehát kénytelen vagy a
magad szempontjából kitalálni valami következetességi hipotézist.
H.I.: De abban van valami tudatosság, hogy az utalás vagy a
megidézés vagy a kisajátítás szintjén ezek egy gondolatsor részei, amik
véletlenül rímelnek történeti előzményekhez, például Tatlin vagy
Panamarenko munkáihoz…
S.J.: Nagyon tisztelem Tatlin művészetét, Panamarenkóét szintén,
és sok más művésszel is így vagyok, de sohasem használtam idézeteket.
Lehet, hogy ez tudat alatt valahol működik, de tudatosan nem, és nem is
célom, hogy ebből valami ilyesmi legyen. Szerintem az elkerülhetetlen,
hogy akár idézetként is lehessen értelmezni dolgokat; és hol másutt,
mint a művészetben, ez teljesen legitim eljárás lehet. De egyáltalán nem
ragadott meg a posztmodern idézetjellege. Én sokkal inkább a szabadságot
láttam ebben, nem egy parancsot. Szerintem a posztmodernben ez a fontos.
Ha a kérdés az, hogy egy végtelenül komplex halmazba hogyan lehet
valamilyen új jelentést belevinni, akkor az is fontos, hogy milyen
nagyvonalúsággal tudsz kezelni, akár szokatlan, vagy blaszfémikus módon
korábbi elemeket.
H.I.: A technikának a szempontodból a szobrászathoz van köze vagy
az általános „korszerűségi vágyhoz”? A repülődre gondolok…
S.J.: A technikai eszközök a kivitelezhető maximális
tökéletességet próbálják meg elérni. Konkrét célokra vannak kitalálva,
ellenőrzöttek, mert ha nem így lenne, nem működnének. Igazában nem
gondoltam ezt végig, hogy hol és milyen technikai eszközök szerepelnek a
munkáimban, de például ezt az autó négy kerekére emlékeztető dolgot egy
magazinban láttam hirdetésként, ahol a motort, a sebességváltót és a
futóművet múzeumi posztamensen állították ki. És azon kezdtem
gondolkodni, hogy tulajdonképpen mi történne, ha ezt tényleg műtárgynak
tekintenénk. Szoktam ilyesmivel játszani, például hogyan nézne ki egy
jövőbeli ready made most. Mondjuk ez eléggé absztraktul hangzik, de
érdekes gondolat végülis. Emlékszem, hihetetlen koncentrálással egyetlen
művet tudtam ebből megalkotni, egy kollázst. Aztán például
foglalkoztatott, hogy mi az, amit nem tennék meg egy rajzon belül.
Nagyon nehéz ezt megfogalmazni úgy, hogy valami cselekvésbe torkolljon.
Ilyesmi volt a motor esetében is. Azon gondolkodtam, hogy miért érzem
úgy, hogy műtárgyként ez valamiképpen jelentést tudna generálni? Mi az,
ami működik benne és azt hogyan lehetne egy műtárgyba áttenni.
|
Sugár János
Jónás Modell, videóinstalláció, 1988, Lágymányosi Közösségi Ház,
Budapest • Fotó: Bókay László |
|
Úgy gondolom, hogy 1989 előtt a kelet-európai nem hivatalos művészet
egyfajta hermetikus utalásrendszerbe kényszerült. Amit akkor persze
mindenki tudott olvasni. És amikor ez a helyzet már rég nem állt fönn, a
kelet-európai művészet továbbra is erre a fajta önreferenciális
túlkontextualizálásra próbál támaszkodni kényelmesen, miközben
mindenféle okok, főleg a popkultúra előretörése miatt kialakult a
kontextus-hiány esztétikája. Ez egy érdekes helyzet, és szerintem ezzel
valahogy szembe kell nézni. Az érdekelt már korábban is, hogy hogyan
lehet a kontextussal játszani. Végül is a kontextus arra jó, hogy
valamilyen lojalitást, bizalmat épít ki a mű iránt. De a probléma ott
válik komplikálttá, amikor realizáljuk, hogy egy műtárgy azért műtárgy,
mert nem lehet egyetlen jelentésre redukálni, és ezért elképzelhető,
hogy egy nonszensz, nemjelentő rendszer jelentések generálója lehet.5 Ez
mindig is nagyon érdekelt. És szerintem ez, ha úgy tetszik, valamiképpen
fontossá is vált, mert kiderült, hogy a nagy kontextus-építmények mögött
gyakran nincs igazi tartalom. A repülőre visszatérve: a kéttörzsű
repülőt egy újságban láttam, mint egy elképzelhető, bár soha nem
kivitelezett tervet, és azon csodálkoztam, hogy tulajdonképpen lehet,
hogy valamilyen formai gátlás vezethetett oda, hogy ezt mégsem építették
meg. Valószínűleg kivitelezhető lenne. Tetszett ez a fajta idegen, tehát
az adottságokat nem figyelembe vevő fantáziajáték. Egyébként ez az
egyetlen olyan munkám, amely egy nagyon erős narratív tartalomra épül,
és ennek megfelelően az elemei is narratívak.
H.I.: Számomra viszont nem egészen világos, hogyan keveredik,
vagy hol van a szerves kapcsolat az ún. public-art és a korábbi
tevékenységed között, még akkor sem, ha azt is figyelembe veszem, hogy a
’70-es évek konceptje, s az Indigó közvetve vagy közvetlenül erős
szociális töltéssel rendelkezett, főleg Kelet-Európában. Miért
képzeled-képzelitek, hogy erre most valóban és ebben a formában van
szükség.
S.J.: A public-art konjunktúrája Magyarországon arra vezethető
vissza, hogy egy beteges figyelmetlenség vagy érdektelenség övezi a
kortárs vizuális kultúrát. Ez azt eredményezi, hogy a művészek
megpróbálnak valamiképp olyan pozíciót fölvenni, hogy hasra essenek
bennük. Hogy észrevegyék őket. A public-art térnyerése nyilván
belepasszol a white cube-ból való kitörésre, és a művészet és az élet
határainak az egybemosásába, de az is fontos, hogy nagyon sok
public-art-os megnyilvánulás a befogadót próbálja kritikusabbá tenni.
Olyan helyzettel ütközteti, amire nincs fölkészülve és ezért az elhárító
mechanizmusok sem működnek. A street-art jelentősége másmilyen, az egy
sokkal spontánabbul társadalomkritikus jelenség abban az értelemben,
hogy egy olyan iskolarendszerben, ahol a kreativitást nem képesek
támogatni, magától értetődően kialakul ennek egy anarchikus
ellen-kultúrája. A mostani budapesti streetart-ban vizuálisan és
tartalmilag is hihetetlen sok eredeti, innovatív kezdeményezés jelenik
meg. Például a matrica-kultúrára gondolok. Nagyon sok bennük a költői
megnyilvánulás, és ezért akár költészeti akcióként is fel lehet ezeket
fogni. Szerintem az a lényeg, hogy egy kritikus magatartás terméke, és
gondolkodásra próbálja a nézőket sarkallni. Alapvetően jó dolog, hogy
egy ilyen korban manifesztálódik az, hogy a művészek illetékessége az
korlátlan kell hogy maradjon. És az is megérne egy szakdolgozatot, hogy
miért nem az úgynevezett profi művészeknek fontos az, ami tilos.
|
Sugár János
Elnézést, 2004, Pont Itt Most, Batthány tér, Budapest • Fotó: SJ |
|
H.I.: Igen, de ha most egy technikai eszközre vagy fordulatra
koncentrálunk, például a blogokra és a blogokban megjelenő vizualitásra,
azt tapasztaljuk, hogy a képhez valamilyen felelősséggel közelítő ember
már művész, mert hiszen az előre gyártott layerekkel, effektekkel,
filterekkel 100 %-ig pontosan ugyanazt a hatást képes elérni, mint a
főiskolán öt évet legyalogolt grafikus vagy festő. Ennek a függvényében
milyen alapon lehet kijelenteni, hogy ha egy jó ízlésű, jó szemű figura,
aki a rózsából tulipánt tud varázsolni, s egy szellemes képcímmel
megfejeli, és odaírja, hogy ma is szomorú voltam, és ezt hetekig a
képernyődön nézegeted, nos, ez miben különbözik a hitelesített
képzőművészek munkáitól, akik körülbelül ezzel a szellemi és vizuális
teljesítménnyel állítanak ki a Műcsarnokban? Szóval hol jogosult
arisztokratikusan őrizni a státuszát a művész?
S.J.: Szerintem sehol. Úgy gondolom, nem kell a művész-státuszt
félteni, és egy digitális módon, photoshoppal összerakott munka ugyanúgy
működhet, hiszen az alapja az lehet ugyanaz az eredetiség vagy újító
szellem, stb. David Byrne például újabban a powerpointtal is dolgozik.6 A
public-artra visszatérve azt gondolom, hogy a kritika ott jelenik meg
benne, hogy azokat a beidegződéseket, amiket egy fogyasztói kultúra
mindennapossá tesz, igyekszik valamiképpen megzavarni. Tehát az egésznek
a gyökere ugyanoda megy vissza, ahova a modern művészet: hogy egy
teljesen transzparens, értelmezhető, átlátható világban mindig az a
legérdekesebb, ami nem az. Tehát valamiképpen a szubverzió. Nyilván ez
változik a különböző korok technikai vagy társadalmi, történelmi vagy
akármilyen hátterével, de végülis a zavarkeltés a lényeg. Nagyon
sokfajta művészet van, és valószínű az is óriási dolog, hogyha egy
giccses olajnyomat van a falon, mert a minimumot az is hozza, tehát
„műtárgy” van a lakásban. Aki ott nőtt föl, az hozzá szokott, hogy a
falon képek legyenek. De amit a művészetben utólag fontosnak látunk,
azok azok a művek, amelyek, mondjuk, megpróbálták a saját korukat
valamiképpen destruálni, vagy problémának láttatni olyan dolgokat,
amelyeket az illető kor nem akart problémának látni.
|
Sugár János
Nyilvános telefon, 2002, Kortárs Művészeti Intézet , Dunaújváros
• Fotó: SJ |
|
Tehát nem kezdtem el egy új vonalat: a különböző, most public-art
kategóriákba eső munkáim egy része kifejezetten régi. Esetleg régóta
gondolkodom valamin, és most van egy olyan kor, amikor a kultúra
animátorai, szervezői ezt támogatják. Emlékszem egy olyan időszakra,
amikor a performance volt egy ilyen dolog. Magyarországon a publicart
népszerűsége kifejezetten jó dolog, mert valami offenzívát jelent. Egy
angol kurátor mesélte, hogy amikor a thatcherismus nagyon sok pénzt vont
el a kultúrától, az annyiban segítette az angol kortársművészetet, hogy
a pénztelenség miatt erősebbé vált a konceptualitása és a radikalizmusa.
Valami ilyesmi zajlik most is, lassan-lassan, de a fiatal művészek egyre
inkább érzik, hogy a kommersz és intézményes perspektívák hamar
beszűkülnek. Szerintem ez keres magának kitörési pontokat a
public-artban is.
H.I.: Robert Indiana valaha szó szerint ilyeneket mondott egy
interjúban a pop-artról a kiöregedett expresszionizmussal szemben. Amit
én meglepőnek tartok, hogy a public- art ideológusai nem kötnek
visszafele, nem teremtenek meg egy kontinuitást a művészetben a XIX.
század vége óta meglévő szándékkal vagy attitűddel, tehát azzal, hogy a
művészetet és a befogadót vagy a reménybeli befogadót közelítsék
egymáshoz, akár még művészeten kívüli eszközök fölhasználásával is. Ami
engem ebben a mai történetben bosszant, hogy nem tudom hányadszor fordul
elő, hogy egy új címke kitalálásával egy kvázi új áramlatot hoznak létre
mindenféle, megfontolt – mondhatnám egzisztenciális okokból –, ahelyett,
hogy azt mondanák, hogy itt egy kontinuus magatartásnak, egy kontinuus
szándéknak egy újabb változata, vagy újabb fejezete, vagy
gesztusrendszere alakult ki. Tavaly olvastam a Műértőben egy cikket,
melyben valaki őrült lelkesen elemzi a vizuális kultúrát mint új,
vadonatúj fogalmat. Dehát a hetvenes évek közepén itt Budapesten ezen a
címen rendeztek konferenciát, s Miklós Páltól Bak Imrén át majdnem szó
szerint ugyanazokat a konklúziókat és ugyanazokat a megállapításokat és
vágyakat fejezték ki, mint ez a cikk, 30 évvel később.
S.J.: Ez teljesen máshová vezet. Oda, hogy miért nem rajtoltak rá
jobban erre a témára, ami a kelet-nyugati megosztottság kultúrájának a
megértése szempontjából abszolút releváns lenne. Pont ezen a Visual
Culture7 konferencián történt, hogy a Beke tartott egy
előadást, és nagyjából azt mondta, amit te. Rengeteg adattal,
illusztrációval. Az előadásának a lényege az volt, hogy a marxizmus
hegemóniáját megkerülő utak milyen teoretikus sokszínűséghez vezettek,
és hogy így a kelet-európai interdiszciplinaritás az Erdély Miklós-i
totális kompetenciára és a cenzúrát kijátszó konspirációra épült. Ez
szerintem egy szenzációs felismerés és hihetetlen érdekes lenne
visszacsatolni a nyugati, töretlen akadémiai hagyományokba. Ez a fajta
konspiratív interdiszciplinarizmus, amely a vizuális kultúrát egy nagyon
tág, az antropológiától a szemiotikáig terjedő perspektíva előtt
értelmezte, rengeteg inspirációt jelentett, tudósokat, képzőművészeket
hozott össze.
|
Sugár János
A K kormányozza az I kerekét, 1992,
EAF, Adelaide • Fotó: SJ
|
|
|
|
Sugár János
Szt Expeditus, részlet, 2001
Kunstmuseum, Heidenheim • Fotó: SJ
|
Sugár János
Szt Expeditus hosszútávú kontextussal, 2001
Out of Time, Budapest, Műcsarnok • Fotó: SJ
|
|
Még egy érv, ami miatt a public-art valamiképpen fontos lehet most
Magyarországon. Az, hogy egy átlagos fiatal, kezdő művész számára főleg
kommersz ideálokat, perspektívákat nyújtó korban nagyon fontos, hogy azt
is lássák, hogy akár még divatos lehet, ha valamiképpen, ha erőnek
erejével is, de valamit gondolni próbál arról, hogy ő most kicsoda, és
hol van, és nem csak a galériására koncentrál.
H.I.: ...ezt mondod a tanszéken a hallgatóknak?
S.J.: Ha valaki olyasmit kérdez, mint amit te kérdeztél, akkor
nyilván ezt, vagy valami ilyesmit válaszolok rá. De azt azért eléggé
hamar, már a főiskolai tevékenység első éveiben tisztáztam, hogy ez nem
misszió, tehát ha mondjuk kificamítom a bokámat és pár hónapig nem tudok
bemenni az intermédiára, akkor sem történik semmi tragédia. Ez az egész
tanítás egy kegyes csalásra épül, arra, hogy egy modern módon
kialakított társadalmi együttműködés és munkamegosztás csak bizonyos
formákban képes elviselni dolgokat, és ezért a képzőművészet oktatását
is formalizált, iskolai keretbe helyezték. Itt viszont nincs egy olyan
fix tananyag, amiből, ha valaki mulaszt, akkor élete végéig hiányosságai
lesznek. Itt sohasem tudhatják, hogy mikor mulasztanak el valamit. A
legfontosabb az, hogy a tanár maga valamiképpen normális maradhasson,
bármi áron is, akkor is, ha ez például azzal jár, hogy esetleg nem veszi
küldetésnek a tevékenységét. Nagyon veszélyes, amikor nem tisztázott
bánatok, sértődések motiválják a mestert, mert ilyenkor akármit mondhat,
csak ezt adja tovább. Szerintem egy ilyen helyzetben akkor lehet
értelmesen működni, ha a dolog kétirányú, és azt kell megtalálni, hogy
hogyan lehet profitálni abból a fajta tudásból, amivel viszont a
hallgatók rendelkeznek.
H.I.: Azt mondod, hogy ez kétirányú. De a hallgató tudja rólad,
hogy te ki vagy? Tudják, hogy kik tanítják őket?
S.J.: Mire diplomáznak, addigra megtudják, hogy kikkel is hozta
őket össze a sors. Ez sajnos egy olyan helyzet, amit nem lehet a
hallgatókon számonkérni. Ez egy hatalmas gumicsont, aminek a
rágcsálásába nem megyek bele.
|
Sugár János
Pünkösdi kérdés, 1985, FKS, Ernst Múzeum • Fotó: Bókay László |
|
|
Sugár János
Tekézés képzeletbeli barátokkal, 2004 Szappanopera, Műcsarnok •
Fotó: SJ |
|
|
Sugár János
Gyakorló kör a nagyregényhez, 2004, Játék, Deák Erika Galéria •
Fotó: SJ |
|
H.I.: Visszatérve a public-artra és összekötve a főiskolával:
arra például, megtanítod-e a hallgatóidat, hogyan kell befogadni – nem a
művészetet, hanem – a művészet szociológiai körítését, vagy a művészet
kontextusát. Hogy kell olvasni, hogy kell írni, hogy kell megnyitóra
menni, hogy kell megnyitót csinálni? Ezek nevetséges apróságnak tűnnek,
de ha azt kérdem például, hogy hogyan kell kritikát olvasni, hogyan kell
reagálni egy arckifejezésre, akkor már nagyobb dimenzióról,
egzisztenciáról van szó. Erre például megtanítjátok-e őket?
S.J.: Erre szerintem mindenkinek magától kell rájönnie, tanítani
ilyesmit nem lehet. Ha ezt valaki a tanításnál elvárt direkt módon és
keretek között akarná megtenni, abból tragikomédia lenne. A
legértékesebb idő az, amikor konkrét művekről van szó, kvázi műelemzés
folyik. Általában ez érdekes szokott lenni és mindig nagyon fontos, hogy
a véleményükhöz érveket tudjanak társítani, s alá tudják támasztani
azokat.
H.I.: Végül: a retrospektív.8
S.J.: Hát igen, ennek az egész retrospektív kiállításnak az volt
az apropója, ami most már nem is érdekes, hogy a DLA védéshez kellett
egy úgynevezett mestermunkát bemutatni. Ez a dolgok természetéből
következően bármi lehetett volna, hivatkozás egy korábbi munkára,
ilyesmi. De úgy gondoltam, hogy végül is, ha itt van a Vendemiaire és
megvan ez a jó kapcsolat, akkor csinálok valami komolyabbat, túlbecsülöm
a helyzetet. A cím utalás arra a retrospektív hullámra, ami abban az
időben volt. Talán három nagyobb szabású retrospektív kiállítás is volt
Magyarországon közel egyidőben. Azonban a retrospektív nálunk igazából
csak egy üres szokás, mivel a közeg erre a feladatra még alkalmatlan.
Eltelik 30 év, és akkor valamiképpen dukál egy retrospektív, ami így jó
is lenne, csak az a gond, hogy ehhez egy új típusú figyelem is járna.
Ami persze nincs meg. Normális közegben egy retrospektív kiállításnak
hatalmas súlya van, és az értelmes megközelítések új hullámát kell
előhívnia. Fontos és átélt eseménye, örömünnepe, fesztiválja kéne hogy
legyen a kortársművészeti életnek, az értelmezők új generációját kellene
inspirálnia. Na most ezt kategorikusan nem tapasztaltam. Ugyanaz
történik, mint ahogy megrendezik ezeket a ’60-as, ’70-es, ’80-as, ’90-es
évekről szóló kiállításokat anélkül, hogy megjelenne egy olyan gondolat,
amely hangsúlyokat tenne, átszervezné, vagy akár utópikusan, akár
hipotetikusan, de valamiképpen újra interpretálná azt, amit elvileg már
ismerünk.
|
Sugár János
Retrospektív, 2004, Vendemiaire, Budapest • Fotó: SJ |
|
|
Sugár János
Holtverseny, rajz, A/4, 2001, rajz a Big Yes-Big No / Deadheat
c. performance-hoz |
|
Ezért gondoltam, hogy ezt a hangzatos retrospektív nevet fogom használni
egy olyan akcióra, amikor végül is két dolgot állítok ki: fejből a falra
felrajzolom azokat a munkáimat, amelyeket én fontosnak tartok, illetve
bemutatom a jegyzetfüzeteimet. Olyan ez, mint egy nagyon naiv analízise
valaminek, tehát egyfelől ott vannak a munkák emlékeztetőszerű, kissé
karikaturisztikus ábrázolásai, és ugyanakkor ott vannak azok a
jegyzetfüzetek, vázlatok, amikből most először bocsátottam közszemlére.
És még egy másik dimenziót is kiállítottam, azokat a reciklált A4-es
lapokat, amiknek a hátoldalára aktuális elintézendőket, napi ügyeket
firkáltam. Ezeket egy ideig kidobtam, mivel azonban néha előfordult,
hogy fölírtam rájuk valamit, egy telefonszámot, ami később kellett
volna, ezért csináltam egy tranzit-szemetest, amibe ezeket az A4-es
lapokat gyűjtöttem. Most ezeket is beköttettem, mert rájöttem, hogy ez a
tranzit-szemetes egy nagyon furcsa aspektusa az életemnek, mondjuk egy
nagyon bizarr stressz-napló. A hátoldalaknak is van egy olvasata, amik
elvileg véletlenszerűek, de mégis azért áttételesen rám vonatkoznak.
Teljesen meglepett, hogy a kevés emberből, aki eljött ide, volt aki egy
egész délutánt itt töltött, és végignézte az összes jegyzetfüzetemet. A
rajzokat a falon és a jegyzeteket ez a hímzett sorsvonallal ellátott két
munkáskesztyű kapcsolja össze. Ilyen kesztyűt szoktam használni a
munkáim építésekor. Még az is benne van, ami a fő kedvencem, a rodolfói
maxima, hogy figyeljék a kezemet, mert csalok.
|
Sugár János
Nagy igen – Nagy nem, jelenet
a Big Yes-Big No / Deadheat c.
performance-ból, 2001. június 13.,
Espace Commines, Paris
Fotó: Bernát András
|
|
Észrevettem, hogy egy installáció-típusú alkotói tevékenység
tulajdonképpen rejtetten performance vonatkozásokat is hordoz magában,
hiszen a helyszínen készül, nem lehet mindent pontosan előre látni,
ugyanúgy, mint egy performance esetében sem, ahol a művész nem tud
kilépni a helyzetből, nem mondhatja, hogy álljunk meg egy pillanatra,
mert nem sikerült most valami. Nem lehet időt kérni, esetleg menet
közben kell újítani, ez az alkotó figyelem állapota. Feltűnt, hogy azok
a munkafolyamatok, amiket egy-egy kiállítás előtt elvégzek, pont az
egzisztenciális feszültség miatt rokoníthatóak azzal, amit én egy
performance-ban fontosnak tartok. Abban a fajta művészeti gyakorlatban,
amikor nem tudod a munkádat nézegetni otthon nyugodtan, hanem egy
tervezési fázis után gyakorlatilag a közönséggel egyidőben látod
megvalósulva azt, amit kitaláltál – ez kellemetlen, de egy függőséghez
hasonló helyzetet alakít ki. Mikor újból és újból átmész egy kínos
helyzeten, akkor a végén kiderül, hogy valamiképpen ez ébreszt föl
benned bizonyos energiákat.
(2004. Budapest)
|
Sugár János
Retrospektív, 2004, Vendemiaire, Budapest • Fotó: SJ |
|
|
|
1 Ouevre,
Stúdió Galéria, FKS, Budapest, 1986. március 5—26.
2 Ouevre, Stúdió Galéria, FKSE, Budapest, 1996. március
1—12.
3 Retrospektív, 2004 május 11—21., Vendemiaire, Budapest.
4 Magyar Képzőművészeti Egyetem, Intermédia Tanszék
5 gerloblog: “Ein Fragment eines Systems ist ein Nonsense”
- olvastam,
talán 1977 ősze/1978 tavasza táján, egy forrásmegjelölések nélküli
Insel
Verlag kiadású régi, vékony, tényleg rövid (brevis) Kierkegaard
Brevier-ben.
6 www.wired.com/wired/archive/11.09/ppt1.html
7 Visual Culture, a 2003. szeptember 26-27-én megrendezett
konferencia elő-
adásainak szerkesztett változata, LuMú, Budapest, 2005, ISBN 963
9537 047
8 Sugár János Retrospektív c. kiállítása 2005. október
24-től november 7-ig újból
megtekinthető 10 és 14 óra között, vagy bejelentkezéssel más
időpontban.
Vendemiaire. 1062 Budapest, Andrássy út 77., vendemiaire@ c3.hu |