2017.10.13. [2005.04.] naplójegyzetek // html-2017/sugar-elemzes.htm C.16858
Sugár Gyula
(1924-1991)
Bernáth Aurél és Domanovszky Endre tanítványaként
végzett 1951-ben Budapesten. Hamarosan a “Négyesfogat”
néven
ismert művésztársaság egyik tagja lett Jánossy Ferenccel, Nuridsány Zoltánnal
és Orosz Gellérttel. A rövid életű csoport első kiállítása 1949-ben a Fényes
Adolf teremben volt, de a kultúrpolitika hatásai hamarosan elvették erejét.
Sugár Gyula munkáit egyelőre még a
művészeti szakmában is kevesen ismerik. Ennek oka, hogy nem csak a mai
művészeti sajtó hallgat róla, de neve tevékenységének idején sem szerepelt
gyakran a kiállítási hírekben. Ez a politikailag kontrollált művészeti közeg
jellege mellett, elsősorban saját habitusának köszönhető. A hivatalos művészeti
közélet helyett Sugár inkább ‘magányos’ farkasként dolgozott, szűkebb baráti és
családi társaságban mozgott szívesen. 1962-ben, majdnem negyven évesen kapott
először önálló kiállítási lehetőséget.
Az 50-es és hatvanas években elsősorban
belvárosi utcaképeket festett. Ezeket később
csendéletek követik, majd a 70-es évek elejétől figurális kompozíciókat
kezdett készíteni. Rajzain, festményein, akvarelljein egyéni képi nyelvezetet
hozott létre. Festésmódja expresszív, bátor, alapos technikai készségről
árulkodik. Kompozíciói
szürreális, víziószerű gondolkodásmódot tükröznek, miközben a képi
szimbólumok és írásjelek strukturált, átgondolt szerkezetét hordozzák. Elemző
munkamódszere jól követhető a képekhez készített rajzokon, vázlatokon.
Képei sűrűek, és kompozíciójukat tekintve egyszerre
kaotikusak, ugyanakkor alaposan kidolgozottak. Töredezett képfelületeit, és az
azokon egymást átszelő képsíkokat hajlamosak vagyunk az egymásra vetülő
szellemi dimenziók analógiájaként látni. Annál is inkább, mert a képbe
komponált szövegek, szavak már gyakran az alkotás koncepcionális folyamatát
tükröző vázlatrajzokon is megjelennek, vagy szelektálódnak. Jó példák erre a Bizánc pusztulása (1979-83) című kép, és
a hozzá készített rajzok.
A témaválasztás a kelet, illetve a
múlt felé való tekintés. Az előtérben három női alakot látunk, akiknek arcát az
érzékszerveket imitáló testrész-maszok helyettesítik, mögöttük pedig két
szintén maszkos, kosztümös férfi alakja tűni elő. Az egész mintha egy
szürreális karneváli jelenetet idézne. A festményen Sugár sajátos mitológiai
elemekből táplálkozó szimbolikát alkalmaz: a háromfejű kigyó, a kés, béka és a
keleti templom képei mellé egyszemű figurák és az “agnosia” szó kerül. Csábító
a lehetőség, hogy a három női alakot, az egyik vázlaton szereplő három fogalom
– bukás, nyomor, gyűlölet – megtestesítőiként lássuk. A vázlaton szereplő
negyedik fogalmat a “kegyetlenséget” a művész áthúzta. Szintén a vázlatok
hívják fel a figyelmet, a később a festményen is alkalmazott szimbolikus
megoldásra, amelyben a szemgolyót, mint a jövőt láthatóvá tévő felületet jelenik
meg, a vízió által már “előrevetített” drámai végpont sziluettjével. A
fenyegetés, fenyegetettség érzetét erősíti a kompozíción hangsúlyos szerepet
kapó, “látó” alak kifeszített tenyérrel feltartott keze.
Erdősi Anikó
New York, 2005. április 6.