2018.07.
html-2018/deske-filmszoveg.htm
C.17465 - 17472
DESKE / Váli Miklós filmje, monológom szövegleírása
Végrendelet, Budapest 2000. november 3.
Én, alulírott Váli Dezső, ép elmével, világos tudattal és szabad
elhatározásomból úgy rendelkezem, hogy halálom esetén nem kell csinálni semmit.
Képeim szétszórva.
Neten és CD-n minden munkám megnézhető.
Minden jó helyen van ott, ahol van.
A szakmába beletalálásom váratlan történet volt, édesanyámtól karácsonyra
kaptam egy fekete fotóalbumot, én akkor már fotóztam, avval, hogy majd a
fotóimat beleragasztom.
Én ezt nem erre használtam, hanem fölírtam fehér ceruzával az első lapra,
hogy Mégis szép az élet?! – kérdőjel, felkiáltójel; és
elkezdtem kedves emlékeimet – amik az élethez kötöttek – beleragasztani.
Például annak a pezsgősüvegnek a címkéjét, amit az Országos Bajnokság második
helyezettjeként 16 vagy 17 éves koromban kaptam. Meg fotókat, evezős fotókat.
Sajnos ezeket ma már valóban sajnálom, nincsenek meg.
De hogy ezek az oldalak kicsit érdekesebbek legyenek, színes papírból kis
girlandokat, díszeket ragasztottam a fekete papírra a fotók mellé. Egy napon
elmaradt a fotó, alul egy fűrészfogas fehér csík volt, fölülről egy vörös, meg
egy szürke lefelé mutató nyíl, és azt írtam alá fehér ceruzával, hogy Légitámadás.
Evvel megtaláltam a szakmát.
Másnap a Móricz Zsigmond körteret ugyanígy leábrázoltam papírból
és színes ceruzával, a kisnagylányom falán ma is ott van ez a Körtér
éjjel című kollázsom. Nagyon hamar temperát vettem és avval
folytattam. Anyám a tudtomon kívül elvitte egy festőművészhez, aki megbíztatta;
aztán így elkezdődött ez az élet, és életemben először tudtam, hogy mi akarok lenni,
persze hogy ez lesz a szakmám, azt nem tudtam és nem reméltem, az túl magas,
túl szép volt.
A gyerekkoromra nem szoktam visszaemlékezni, nem foglalkozom vele. Sok
embernél tapasztalom, hogy gyakran oda nyúl vissza, ha gondolkodik. Egy fontos
pillanatra emlékszem: kilenc éves voltam, amikor az iskolakezdésre, nyaralásból
hazaérve íróasztalom várt a külön szobámban. Kinyitottam a középső fiókját, és
benne egy bőr aktatáska volt. Akkoriban még hátas táskát hordtam. Ez valami
módon a felnőttség érzetét kelthette bennem, mert ma is így emlékszem vissza
rá.
A Barcsay Anatómiája volt a párnám, arra emlékszem.
Érettségi alkalmából anyám két dolgot akart átadni. Édesapám pecsétgyűrűjét,
családi pecsétgyűrűjét – akkor már apám 15 éve halott –, és egy levelet, amit
apám 45-ben hadifogságból írt; feltételezhetően tudta, hogy meg fog halni, a
fiának. Én a pecsétgyűrűre azt mondtam, hogy köszönöm szépen, én nem hordok
gyűrűt, és visszaadtam. A levelet pedig nem vettem át, nyilvánvalóan az volt
mögötte, engem ne utasítson visszautasíthatatlanul egy halott, hogy mit
csináljak.
’56-ban 14 éves voltam. A győzedelmes napokban lementünk húgommal, ő 13
éves volt, és a nagy fogókkal a 14 kg-os bazaltkockákat, amikből a Bartók Béla
úton barikád volt keresztben, azokat szedtük szét, mert ugye akkor már
győztünk; mások is ezt csinálták. Egy elhaladó járókelő ránk szólt, hogy ez még
korai lesz. Láttam piros és kék lábos fedőket végigszórva a Bartók Béla úton,
keresztben, mert arról az orosz tankok azt hitték, hogy aknák.
A gimnáziumot nem szerettem, semmit nem szerettem, én nem akartam semmi
lenni, nem tudtam, hogy mi akarok lenni, semmi jövőképem nem volt.
Életemben három szép befejezésre emlékszem. Az egyik 1976-ban, amikor az Assy kutyámat, aki egy bernáthegyi volt, fölneveltem,
elajándékoztam, elméleti megfontolásokból. A második, amikor ezelőtt 5–6 évvel
egy gyűjtöm kivitt az Alpokba – életemben először arra –, síelni. És fekete
pályán egyszer-kétszer szépen le tudtam még menni, és evvel elbúcsúztam a
síeléstől. A harmadik elbúcsúzás volt talán a legszebb. A fiam megszervezte,
hogy a 70. születésnapomra elmehettem evezni, a Hajógyári Öbölbe. Az edző
megkérdezte, hogy milyen csónakot kérek, mondtam, hogy skiffet,
ami egy nehéz hajó, mármint ahhoz kell tudni evezni, ott nincs segítség.
Még megkérdezte, hány éve eveztem utoljára, mondtam, hogy 46. És kimentem, az
megrendítő volt.
A Magyar Iparművészeti Főiskola nagyon jó iskola volt. Lehet
mondani személyes barátságok születtek a tanárokkal, akik az életüket is
átadták. A folyosón Proustról beszélgettünk, elhaladt mellettünk a statikus
tanárunk, és beleszólt, hogy „nem, az nem úgy volt.” Aztán volt úgy, hogy egy
búcsúzó szerelmeslevelemet ebédidőben a közeli étteremben a tanáromnak adtam
oda korrigálni, mielőtt a lánynak elküldtem volna. Hogy a főiskolára kerültem,
nagyon beleszerettem az építészetbe, az a mai napig egy elhagyott
szerető; a belsőépítészet, vagy az építészet. A japán és francia
folyóiratokat – Kenchiku Bunka
és Architecture d'Aujourd'hui
– rendszeresen néztük az Építőművész Szövetség könyvtárában.
Gyönyörű szakma, és én akkor elhagytam a festést avval, hogy mégiscsak
belsőépítész leszek. Holott leírt mondatom volt, a mai napig megvan; első év
elején leírtam a naplómba, hogy most a festészetet le kell adni a ruhatárba, és
egy feladatom van öt éven keresztül, hogy a ruhatári jegyet el ne veszítsem.
1956 után egy nem nagyon közismert nyitás történt az irodalom területén, a
nyugati kortárs irodalmat beengedték, egy szűk entellektüel körnek.
Dürrenmatt, Max Frisch, Camus, ezeket mind végigolvastam. Steinbeck Érik a gyümölcs kötetét is, azt
hiszem tőle az volt az első, és mai napig azt hiszem, hogy a legjobb könyve,
később mindent elolvastam tőle. Nála a szegénység leírása, megrajzolása..., az
pofán csapott.
Mai napig zavarban vagyok, ha egy koldust látok. Szégyenkezem. Megtanultam és
ez megmaradt, hogy iszonyatosan gazdag vagyok, a tartalék pénzemmel, a nagy
fekete autómmal, a ruhával, a meleggel a lakásban. Hogyha nem tudsz
miért hálát adni, adjál hálát azért, hogy folyik a csapból a víz.
Festőéletem első nagy emberélménye nem a mesterem volt, akit ugyan nagyon
kedveltem, hanem egy kortárs festő, akivel egyidősek voltunk és én nagyon
nagyra értékeltem, Kecskeméti Kálmán barátom. Ő tanított meg sétálni az
éjszakai Budapesten, és ő adta kezembe Strindberg Egyedül című kötetét, amiből
megtanultam egyedül sétálni, meg fölkészített az öregségre. Elmondja
mindennapjait, az egyedüllétet, egy akkor 58 éves ember.
A főiskolára egy középkorú modell a portréjával vettek fel – véletlenül
megmaradt. Később, amikor én benne voltam ugyanott, mint főiskolai tanár a
felvételi bizottságban, mentünk a rajzokat nézni körbe-körbe, ezt a képet
megmutattam nekik, kinagyítva, eredeti méretben, hogy egy kedves barátom fiának
a munkája, nem ide akar felvételizni, úgyhogy felelősség nélkül, független
szemmel nézzék meg. Kisöpörték, hogy sajnos nem alkalmas.
’67-ben diplomáztam, ’68-ban kerültünk össze Katával viharos gyorsasággal
és a nyáron meg is esküdtünk. Édesapja szerzett egy lakást a Gellérthegy
tetején. Oda költöztünk, aranyos kis lakás volt, kilátással a budai várra, a
Rózsadombra és a Magas Tátrára. Diploma után még két évig belsőépítész voltam.
Öt évig nyaranta a zebegényi Szőnyi István Nyári
Szabadiskolában tanítottam. Első évben a mozaik szakon, amit a következő évben
átalakítottam kollázs-montázs szakká. Egyszer ott a tanárokkal együtt
ebédeltünk és én leejtettem egy süteményt. Utólag mesélte Szüts
Miklós, aki aztán barátom lett, hogy nézte, hogy nem hajolok le érte. Azt
gondolta magában, hogy ez egy vagy nagyon fegyelmezett ember, vagy nagyon
fegyelmezetlen.
A következő évben már együtt tanítottunk, összevontuk az osztályunkat;
olyan fokon belső barátom lett, hogy mindent tudott rólam; múltamat, jövőmet,
szerelmeimet, mindent. Iszonyú sokat tanultam tőle, mert harmonikus és nagyon
okos ember, nagyon sok szeretettel.
Erről a zebegényi nyári iskoláról valamit: például a második évben
fölhoztak a diákok egy kétméteres uszadékfát, gyönyörű volt. Kitettük az
osztály közepére, egy szobor volt. Azt mondtam, hogy én most nem mondok semmit.
Amit akarnak, ebből dolgozzanak, ez a mai feladat. Délutánra, azt hiszem, 22
ember volt, 22 féle módon fogalmazták meg, amit ebből ki lehetett hozni. A
legkedvesebb nekem az volt, aki egy mesét írt róla, a benne lakó manókról.
Volt, aki rengeteg gombostűt kalapált bele, az erővonalait megrajzolni. Este
összeültünk és ez a 22 diák megtanulta a másik 21 szempontot, hogy hogyan lehet
egy ilyen tárgyat egyáltalán nézni. Persze volt, aki festette, lerajzolta...
14 éves voltam, amikor Dobszay László megmutatta Klee Seafahrer, vagyis Szindbád című
képét, ami akkor nagy erejű volt számomra, és azóta is az maradt, egész korai
életemben Klee volt az apám. Úgy is mutatkoztam be a svájci Klee-múzeumban a
titkárnőnek. Rohant az igazgatóhoz.
Koraiak közül a trecento, amit a Csomay szerettetett meg velem, az olasz
trecento hatott rám.
Természetesen útjaimon is sok képet néztem, ez egy önálló egyetem volt.
Egry földöntúli lebegése, Csontváry világon túli, lebegő világa, fanyar és
ugyanakkor boldog. A Derkovitsnak ámultam a kompozíciós ötleteit. A magyar
festők közül – mert kevés magyar festő tudja a színeket – ő aztán
fantasztikusan tudta. Aztán van a Morandi, aki hitelesítette az életemet avval, hogy nem erkölcstelenség
25 évig ugyanazt a témát festeni. Ez nagyon jól jött nekem..., nagyon szeretem
a munkásságát.
Elsősorban a képekért mentem ki New Yorkba, a Metropolitan Múzeumba, ott
legalább 10–15-ször voltam, minden nap reggeltől estig. A kocsmái és éttermei a
városnak, azok, amik nagyon nem érdekeltek.
A látvány, a terek, az utcák dinamikája. Persze csak múzeumból jövet és
múzeumból menet. Nagyon szerettem azt a várost.
Rothkót nagyon hamar megismertem, megrázó az
életműve. Mai napig, ha elvesztem a bizalmamat a nonfiguratívban, vagy az
absztraktban, akkor hozzá folyamodom, mert tökéletesen hitelesíti ezt a
területet. Az egy sziget, egy csoda. Mindenki csoda, persze, és mindenki
sziget; Schiele, aki végighorgol egy cseréptetőt, úgy,
hogy százszámra végigrajzolgatja a cserepeket, ugyanakkor olyan
borzalmasan intenzív és halálos vonalai is vannak..., egy emberen belül
elképesztő kettősség.
Véletlenül egy barátomat, konkrétan Szütsöt,
kísértem el egy vasárnap egy esti misére, ahol az atya azt mondta, hogy Térjetek
meg! Dicsőítsétek az Urat napi 20 percet, és üdvözültök! Én szeretem a
számokat. 20 perc. Ezt tudom. Másnap fölkerestem az atyát, hogy ezt, hogy
értette pontosan, és kitettem egy magnetofont az asztalra, hogy el ne
felejtsem, amit mond. Ezen magában jót röhögött, mert az államvédelem
folytonosan lehallgatta. De Isten tényleg megtréfált, hogyha én a számokat
szeretem, hát tessék, itt vannak a számok. Valóban: egy órát imádkozom
reggelente, inkább 58 percet.
Az imaközösségben napi feladatként két imaszándékot kértem mindenkitől.
Imádkozzunk a Budai Ferences Rendért, és imádkozzunk a mindenkori kormányfőért.
Ez hol Gyurcsány, hol Orbán; Isten kegyelmébe ajánljuk a napi munkájukat, és
Isten szeretetébe.
Vence-ben van az a világhírű Matisse-kápolna. Egy
nagyon kedves öreg apáca bevitt. A keresztutat nagyon megnéztem, aztán hazaérve
hosszú munkával elvégeztem magamban, hogy ez nem tetszik. És valahogy beugrott,
hogy megpróbálom én logókká formálva megcsinálni a stációkat. Nagyon egyszerű
grafikai jellé redukálva elkezdtem őket megrajzolni, akkor éjjel-nappal, a 6-os
villamoson is ezt próbálgattam. Sok változata született, míg végül
megcsináltam. Később ugyanezt egy ötlettel újságpapír háttérre tettem; aztán
húsz évvel később visszatért a téma, akkor egy Ausztráliában élő pap barátom
kért egy keresztutat postán, azt is megcsináltam. A rendszerváltás évében
jutott eszembe – előtte hónapokig a fejemben járt –, megcsináltam ezt
1930-körüli budapesti koldusfotókból. Meglátta ezt a munkát a Mozgó Világ
főszerkesztője, és azonnal elkérte publikálni. Mondtam, ez 14 stáció, ezt hogy
képzeli elrendezni? Hát oldalanként egy kép, ez nekem döbbenetes volt. Azonnal
rájöttem, hogy négyzetes formájúak a fotók, viszont az újság téglalap, és akkor
becsattant egy ötlet. Én pár évvel korábban egy lelkigyakorlatot vezettem, és
ahhoz csináltam a pácienseimnek egy listát, hogy ki
mindenkinek kell az életben megbocsájtani. Amit randomban, a 14. stáció fölé
tettem, és aminek semmi köze a stációkhoz, de mégis végzetesen köze van. És
hogy ez ne legyen fölülről jövő kiokítás legyen, ezt a hatéves kisfiammal
írattam meg. Időnként eltévesztette a betűket és rémülten rám nézett. Mondtam:
nem baj, húzd át és folytasd! „Békét akarsz? Magadnak is? Egyszer és
mindenkorra meg akarsz-e bocsájtani mindenkinek? Azoknak, akik büdösek; a
boltban becsaptak; gumibotot hordanak; rosszul javították meg a vízcsapodat;
félrekezelték édesanyádat; akiket a mamád utál; ellenségei minden hitnek;
gyűlölik a magyarokat; tehetségesebbek nálad; nem figyelnek rád eléggé;
lehányják a lépcsőházat; bömböltetik a magnót éjjel; nem adták neked kölcsön
a…; nem hitték el neked, hogy…; mással randevúztak helyetted; szebbek nálad;
egyszerűen csak jól elkéstek; megvertek, vagy szüleidet, akárcsak sportban;
gazdagabbak; fecsegősek; megették a tízóraidat; tehetségtelennek tartanak;
megmosolyognak; eltörték a kedvenc bögrédet; vezetnek téged, pedig
alkalmatlanok rá; pornót készítenek; öregek, és csak a macskájukat szeretik;
túl nagy fülbevalót viselnek; meg akarsz-e bocsátani Hitlernek; minden
diktátornak; minden nációnak; meg tudsz-e bocsájtani az Atyának, hogy jobb
sorsot szánt neked, és ezért most keresztbe tett neked? És magadnak, hogy a múltkor
olyan csacsi voltál? És hálát akarsz-e adni mindezekért?!”
Van egy barátom, aki ötévenként rákérdez, hogy lehet, hogy műtermet festek
20 éve, és egy kereszt soha nincsen a falon. Az a válaszom, hogy nem attól
szakrális egy kép, hogy – bocsánat – Jézuska van rajta. Pilinszky azt
mondta, a szakrális művészet az tautológia, vagyis
szóismétlés. Az én fogalmaim szerint minden kép fölfelé mutat, ami valamit ér.
Úgy mondom, hogy egy villanás időre megmutatja Isten köpenye szegélyét. Minden
jó mű fölfelé néz, ki hogyan fogalmazza, mi a világnézete, a jobb felé, a
vágyott jobb felé. Erre buzdít, erre való az egész, ezért okoz vágyat, ezért
okoz örömet.
Elkezdtem a festést már teljes erővel, hogy két évvel a diplomám után
szabadúszó lettem; tájképeket festettem, alkotóházakba jártam, akkor az egyik
tájkép sarkát kitakartam, az úgy jó volt, és megfestettem. Nem volt már
olvasható rajta, hogy fatörzs és hegyoldal; az lett a címe, hogy Angyali
üdvözlet. Fölfedeztem a nonfiguratívot a
magam számára, aztán tíz évig boldogan ebben lubickoltam, míg aztán valami
módon megrettentem ettől a szabadságtól, mint elég sokan mások is.
Én akkor már nagyon sok zsidó temetőt lefotóztam egy véletlenből adódóan.
Ijedtemben lefestettem az egyik fotót, nem szakrális okokból, hanem technikai,
formai és vizuális okokból, és kiderült, hogy ez nekem nagyon fekszik, itt
nagyon pontosan meg tudom azokat a ritmusokat, formákat és színeket csinálni,
amit szeretnék.
Tartott ez 3 évig, 160 temetőképet festettem, amikor láttam, hogy egyre
gyengébbek, és akkor ezt egy kemény ütéssel abbahagytam. Amikor ugyancsak egy
fotóm került a kezembe, a műtermemről. Én ezt nagyon sokat fotóztam, mert az
összes kiállításplakátomon ez volt, valahogy ezt kedveltem. Egy ilyet
elővettem, és rezzenetlenül, bizarr módon megtaláltam, amit előzőleg a zsidó
temetőkben, hogy azok a formák, arányok, ritmusok és színek, amiket én
szeretek, itt átmentődtek; egyszerűen folytatódott ez a világom.
Érettségi körül adta kezembe a történelemtanárom Seneca leveleit; rögtön
elajándékoztam többszáz kötetes könyvtáramat, és minden egyebet is, amit
lehetett, ami nem volt fontos. Ez mai napig megmaradt bennem, talán modorosság
is valamennyire, de tiszta szívből ezek engem mindig segítenek, lelki nehezebb
órában, ez tovább visz, ha a fölöslegeimet kidobom. Hogy nekem csak úgy etikus
élni, ha ilyen értelemben szegény maradok. Ez a gondolkodás átmentődött a
munkám világába is, és a mai napig megkönnyebbülés, ha vizuális
környezetszennyező gyengébb képeimtől megszabadulok. Ez időnként egy áldásos
munkafolyamat, és nagyon hálás vagyok, amikor ez a tehetségem létrejön, nagyon
ritkán, hogy észreveszem egy képről, vagy képcsoportról, hogy ezek rosszak.
Kapnak esetleg még egy-két hónapot, de amennyiben nem, akkor jön a kis szovjet
körfűrész. Ez nem hisztéria, sokkal inkább egy megnyugvás, hogy nem csináltam
bajt a világban.
A Fiatal Művészek Stúdiójával viszonylag fiatalon kivittek minket Párizsba
egy közös kiállításra. Három vagy négy képemet vitték ki, ott árazás, és
ijedten jöttem rá, hogy baj van.
Az ékszerkereskedő vasárnapja című képemet én
akkor nagyon fontosnak tartottam, úgyhogy beírattam a jegyzőkönyvbe, hogy ezt
nem adom el. Rájöttem, nem a nyugatnémet fogorvosoknak akarok festeni, hanem
akármilyen patetikusan hangzik, az én és a te unokáidnak, ennek az országnak.
Itthon is maradt az ún. életművem. Hogy már itthon van, ami kell, ezt
föloldottam. Egy kisebb része a magyar kultúrát építi annak, amit csinálok. Ezért
is ajándékoztam a jobb munkáimat múzeumoknak.
Az írás váratlanul fontos dolog lett számomra. Hogy napi napló lett,
megdöbbenve vettem észre visszamenőleg is 30 évre, hogy én nem az életet végig
eltűrő ember vagyok, hanem végig élvező ember. Tele boldog pillanatokkal,
örömökkel, amiket nem vettem észre, hogy én ebben élek. Saját írásom csapott
pofán, megmutatta.
Felnőttként reggelente futottam meg jógáztam 14 évig. A jógát azért hagytam
abba, mert megtaláltam a Lukács uszodát 1990-ben. Azóta ott naponta 1200 m-t
úszom.
Amikor föltalálták az internetet, elég hamar elkezdtem, pontosan azért,
hogy opuszjegyzékem ne egyetlen golyóstollal írt
példány legyen. Ez nem hiúsági kérdés volt, hanem hogy amit csináltam, ha kell
valakinek, akkor elérhető, megtalálható legyen. Digitalizáltuk a teljes opuszjegyzékemet, minden képemet, fotómat, grafikámat,
kutyafülét, beszámozva, adatolva. Később ez a honlapra; az is ezért készült.
A negyedik napon Szüts Miklós barátom azt mondja,
hogy – Öreg, ez nagyon klassz!
Akkor még nem nagyon volt ilyen – a mai napig nem nagyon van –életműkatalógus
interneten. – Ez nagyon klassz, megnézik, megnézik mit festettél, aztán
megnézik majd fél év múlva. Kellene valami aktuális is. Azonnal
becsattant, hogy ezeket a havonta Le Meux-be írt
leveleket, amik tartalmát cédulákon gyűjtöm, ezeket föl kellene tenni
internetre, és azonnal kiderült az is, akkor nem havonta, hanem naponta lehet
írni. Kiegészítve fotóimmal, festményeimmel. Azóta naponta írom, plusz képek,
fotók, most már 14. éve, ha jól számolom. Most napi 130 körüli olvasóm van, és
ez egy új baráti kör, mert vissza is jeleznek. Fölteszek egy félig kész képet,
akkor kapok egy ismeretlentől egy mailt, azonnal, hogy túl piros.
Előfordult, hogy valamit átfestettem egy ilyen korrektúra kapcsán. Vagy
Kanadából kapok egy levelet, hogy itt vagyok két gyerekkel, a férjem elhagyott,
a nyelvet alig tudom, tökéletesen magányos vagyok, haza nem mehetek, mert itt a
két gyerek. Ezért egy pár levelet váltottunk, hogy valami magyar szót,
gondolatot halljon. Nagyon szeretek írni, bűnösen szeretek, nagyon jó. Nem írni
–lényegében: gondolkozni.
A politikának valószínűen mindig van kapcsolata a művészettel és fordítva
is. Én erről nem nagyon tudok. Ezt azokra hagyom, akiket ez inkább érdekel, én
szűkösebben csak a saját területemre nézek.
Hogy egy kép gondolatból indul, ez azt hiszem Altamirában elkezdődött. És a
szentképeknél erőteljesen folytatódott például, meg a portréknál. Vagy ott
vannak a nyilvánvalóan megrendelésre készült 19. század végi Grand Canyon-t
ábrázoló négyméteres képek. Vannak köztük ámulatosan gyönyörűek, azok is előre
ki voltak találva. De a másik véglet is létezik, és éppen úgy létezik. Én egy
képet – sokáig szégyelltem magam előtt is bevallani – három percre nem látok
előre. Tehát nemhogy tervem nincsen, hogy hova akarok eljutni, de még utam
sincsen. Valamit történik, amit aztán sebesen igyekszem kijavítani, és ha eljutottam
egy nyugvópontra, akkor keresem a következő lépés irányát, ami nem annyira
ingoványos.
A műnek mindig az a célja, hogy fölemeljen téged, a legfontosabb dolgokra
irányítsa a figyelmedet. Önvizsgálatra int, szerelemről, halálról, életről,
szenvedésről, örömökről szól. Hogy a művésznek ebben mi a szerepe, az kérdéses
dolog, ez titok. A művész egy nagy kondérba beletesz szárított denevérhájat,
gilisztát, macskabelet, szarvasbogarat, darazsakat, ezt az elegyet keveri nagy
fakanállal hetekig, hónapokig, egy-két évig, akkor az elegy füstlobot vet, és
ott csillog a mélyben a színarany. Ez alkímia. Nem tudni, hogy miből mi lesz,
mikor; lesz-e valami belőle. Ez a szakma.
A Katát hét év kezelés után meddővé nyilvánították, és akkor örökbe
fogadtunk egy kislányt. Belementem, de rettenetesen féltem a helyzettől,
féltettem a munkámat, a szakmámat, de ilyet egy nőtől nem lehet megtagadni. Nem
volt választás, egy kislányt mutattak a ház fűtőjének protekciójával, mert
egyébként éveket kellett volna várni. Isten csodája volt, hogy amikor
megláttam, minden félelmem elmúlt, minden félelmem elmúlt. (Itt elsírtam magam, orrtörölgetés).
Nagyon megszerettem. Varrtam neki egy dakszlikutyát. Elöl az orrát varrtam, ő
már hátul simogatta.
Azokban az években nem tudtam elképzelni, hogy egy fiúgyerek mire való. De
Zsófi az anyja hasára ráfeküdve beleimádkozott egy gyereket, és minden orvosi
elképzelés ellenére megszülte Mikit, akivel volt aztán talán két nagyon boldog
évem, amikor bölcsőde helyett velem volt a műteremben. Szerintem azalatt a két
év alatt művészt formáltam belőle. Hát ezek most már nagy emberek.
Azt a részét nem szeretem, hogy engem ott magasztalnak, ezt mindig
megkerültem. Nem szakembereket kértem meg kiállításmegnyitásra, hanem
barátaimat, akik lehetőleg hülyéskednek.
[Filmbejátszás, megnyitómon én is beszélek:] Hölgyeim
és Uraim! A Lukács medence hossza 28m 49cm. Lemértem. Minden reggel fejessel
kezdem, és megpróbálom ezt a hosszt teljességében végigúszni. Úgy értem, a víz
alatt. Ez eddig kb. 6500 próbálkozás volt, ismétlem, napi egy. Nyolc alkalommal
sikerült. Köszönöm, hogy itt vannak! [Bejátszás vége]
Kiállítás-megnyitóim sorában a Szüts mondta a
legtöbbet, az utolsó beszéde számomra a legkedvesebb, el is döntöttem, hogy
ezentúl mindig azt kell fölolvasni; ez már többször meg is történt. Életem
utolsó fél óráját, pontosabban a halálomat meséli el: [Szüts
hangja:]
A vattakabátos.
Már jócskán alkonyodott. A völgyet pára borította,
elmosván az éles körvonalakat: estére minden tárgy egymásba simult. A hegy
felső harmadán a nap még élesre rajzolta a kupacokban összekapaszkodó fákat,
kiemelve a lejtő nappal sohasem érzékelhető finom domborulatait.
Egy ember baktatott felfelé a hegyre. Kockás flanel inge a hatvanas évek
rock and roll divatját idézte, alul rövidnadrág, amit – kívülről nézvést
legalábbis – teljesen fölösleges kékcsíkos hózentráger tartott. Lábán láthatóan
tartós használatra vett, kicsit ormótlan félcipő, szürkés-zöld pamut zokni. Vállán
suszter-szegecsekkel megerősített meglehetősen viseltes barna oldaltáska,
formája, mérete feltűnően pontosan feladatához igazítva. A férfi nyakában,
becsúsztatva a flaneling kivágásába madzagon lógó fémcsipesz, beléfogva egy
spirálos jegyzetfüzet. Rövid, őszes haj, ugyancsak ősz, rövidre vágott ritkás
kecskeszakáll.
Komótosan, egyenletes tempóban baktatott felfelé a hegyre. Néha megállt, és
fémkeretes szemüvege mögül rövid távolságokhoz szokott szemét kicsit összehúzva
nézett le maga alá a völgybe. Bólintott, és indult tovább felfelé.
Fenn, nem messze a hegygerinctől egy másik férfi ült egy lapos kövön,
vattakabátos hátát egy sziklának támasztva. Bicskájával egy faágat farigcsált.
Néha feltekintett. Messziről észrevette a völgyből felfelé ballagó embert.
A rövidnadrágos férfi lassan közeledett. Nem nézett föl a szikla mellett
ülő emberre, tudta, hogy várják. A gerinchez közeledve sem változott mozgása,
nem tűnt sem fáradtabbnak, sem nyugtalannak.
A sziklához érve, ahol a farigcsáló ember várta, megállt. Komótosan lerakta
válltáskáját, kinyitotta, és egy sárga, félliteres citromlés műanyag flakon
vizet húzott elő. Lecsavarva a kupakot meghúzta a flakont, majd kérdőn a másik
férfinak nyújtotta. Az elvette, ő is ivott és visszaadta a rövidnadrágosnak. Az
gondosan visszatekerte a kupakot és a flakont egy kőre állította.
– Ennyi? – kérdezte a vattakabátos.
– Ennyi. – válaszolta a jövevény.
– Család, gyerek?
– Asszony, két gyerek, unokák. Ja, meg volt egy bernáthegyi.
– Rágyújt? – kérdezte a vattakabátos, és egy gyűrött cigarettáscsomagot
nyújtott felé.
– Vakarózni szoktam.
A vattakabátos bólintott. Kihúzott a csomagból egy szál elgörbült
cigarettát, szájába illesztette, és a zsebéből gyufát kotort elő. Rágyújtott. – Aztán még? – kérdezte maga elé fújva a füstöt.
– Aztán? – a szakállas ingébe nyúlt, előhúzta a jegyzetfüzetét és fellapozta:
– Hát képek.
– Sok? – kérdezte, újabbat szippantva cigarettájából a vattakabátos.
– Elég.
– És jók?
– Ami tellett.
– Szerelem, vad szenvedélyek?
– Képek.
– Szeretet, áldozat?
– Igen: képek.
– Rend van?
– Rend.
Elhallgattak. Békésen, csöndben üldögéltek.
– Na, menjünk lassan, mondta a vattakabátos. Kidörgölte a parazsat egy
kövön a cigarettájából. A csikket kiegyengette és a bicskával együtt zsebre
dugta. Felállt és elindult lefelé a gerinc túloldalán.
A másik visszarakta a műanyag flakont a helyére, becsukta és vállára vette
bőrtáskáját, és füzetét ingébe visszadugva utána indult.